Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:38

Oeh ogen zijn wel eng. Als dat mis is komt het vaak niet meer goed bij te lang wachten. Ik zou bellen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:40

Selka schreef:
Oeh ogen zijn wel eng. Als dat mis is komt het vaak niet meer goed bij te lang wachten. Ik zou bellen.

Het gekke is dat het rechter oog waar ze gisteren last van had weer helemaal normaal is nu.
Linker is nu wel echt een stukje erger.

Ga een dierenarts zoeken :j

Ah nee super, alles is dicht tot woensdag behalve de kliniek hier. Is dit echt zoveel spoed dat het niet tot half 6 kan wachten? Half 6 is spreekuur en dat is vandaag wel gewoon zo te zien.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:53

Maak het eens schoon met kamillethee. En kijk eens wat het daarop doet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:58

2x per dag 15/20 minuten met twee personen voor 2 paarden (en een geit) komt ook ongeveer op 30 minuten per dag per paard :D

Logisch dat met meer paarden en alles uitmesten etc ook meer tijd kwijt bent toch? O:)

Als ik vegen oversla, maar twee keer per dag mest ipv 3x en de wei periodiek zou slepen ipv dagelijks uitmeste zou dat ook weer tijd schelen. Maar we verdelen het mesten om het voor iedereen behapbaar te houden en versprid over d dag staan ze er meestal netjes bij. Wel uitmesten ipv slapen is bewuste keuze ivm worm-beleid.

De anderen zijn vaak dat langer bezig dan ik maar die hoeven ook niet zo vaak per week/meerdere leren per dag :P En de nemen ook even tijd voor een aai of een knuffel.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 12:02

bruintje123 schreef:
Maak het eens schoon met kamillethee. En kijk eens wat het daarop doet.

Heb geen kamillethee, zal wat water uitkoken.
De buren hebben volgens mij echt goede oogdruppels met ontstekingsremmers liggen maar wil niet zomaar iets in het oog gooien natuurlijk.

Heb de dierenarts een mail gedaan met de vraag of ze inderdaad open zijn, dan weten ze ook dat ik met een paard aan de deur ga staan.
Alle andere dierenartsen vieren carnaval :roll:

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 12:05

Ik maak zo n ook meestal ook eerst een week schoon met water. Tenzij er echt gekke dingen aan de hand zijn. Als t daarna niet flink is opgeknapt, komt er een da bij.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 12:11

Fabster schreef:
Ik maak zo n ook meestal ook eerst een week schoon met water. Tenzij er echt gekke dingen aan de hand zijn. Als t daarna niet flink is opgeknapt, komt er een da bij.

Zoals het oog er gisteren uit zag zou ik dat ook wel gedaan hebben, maar nu is dit oog echt dik en ze doet hem amper open. Houd hem een groot deel van de tijd gewoon dicht.

Afbeelding
Dit is het verste dat ik hem open heb gezien vandaag.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 12:22

Akelig Selka, beterschap.

Ze knijpen al snel met een oog Azmay. Heb zelf wel eens gehad dat het echt helemaal dicht zat en hij het niet open wilde doen. Ik zou er zelf geen zalf in doen. Vaak doen ze een test om te kijken of het beschadigd is of niet. Als je de verkeerde middelen gebruikt krijg je schade. Hoop dat je bij het spreekuur terecht kunt.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 12:46

Zou inderdaad even wachten tot het spreekuur.
Behandeling hangt idd wel af van wel/niet beschadiging hoornvlies.
Paar maanden geleden stonden die van mij toevallig allebei met dikke en vieze ogen. Beide getest en daarna zalf voorgeschreven gekregen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 12:58

Heb het nu schoongemaakt met gekookt water en een vliegenmasker om gedaan tegen de zon, ze houd het wel tot vanavond. Op de een of andere manier ben ik altijd al bang geweest dat ze blind zou worden aan 1 oog dus ben echt niet van plan risico te nemen met haar :o

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:29

Ik meld mij hier ook :wave: wij verhuizen volgende maand naar ons 'nieuwe' (te renoveren :D ) huis op 1,5ha en begin april komt de huidige kudde van 5 (grote) pony's aan huis, waaronder m'n eerste en tot u toe enige eigen paardje (het is een co-woonproject waarbij de grond gemeenschappelijk is en het woonhuis opgedeeld wordt in 2 grotendeels privé-wooneenheden). M'n paardje is nog groen en zou er dan graag een 2de ervaren paardje bij hebben. Maar first things first: de omheiningen, stallingen enz plaatsen!

Zijn er hier geen topics met grondplannen, foto's en belangrijke informatie (opp en aantal paarden bvb) van indelingen van de weide, paddock, piste enz bij mensen aan huis? Dat kwam ik precies nog niet tegen.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:05

Welkom Ilsey, het is heel verschillend hoe grond iedereen per paard heeft. Ik heb helaas maar een klein stukje waardoor de paarden alleen in de zomer op de wei komen. De overige tijd kunnen ze in de paddock.

Azmay, hopelijk komt het goed, sterkte (en dan net altijd als er feestdagen zijn hé, typisch toch)
Libera, wauw ziet er mooi uit

Ik ben met 2 paarden denk ik tussen de 30 minuten en een uur bezig denk ik. 's morgens de mest uit de stallen, hooi voeren en brok en een beetje vegen. Halverwege de dag wat meusli en 's avonds nog eens de mest wat hooi en wat brok.
Een keer per week de aanhanger met mest leeg gooien hooi halen. C'est ca :j
In de zomer haal ik wel altijd de mest uit de wei.
De mestkar leeg halen doet mijn husband gelukkig, dat is zo megazwaar dat krijg ik echt niet voor elkaar. Als deze aanhanger de geest heeft gegeven gaan we ook voor een kiepaanhanger.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:15

Fijn om jullie tijdsplanning te lezen, ik dacht dat je per dag minimaal wel 3u bezig zou zijn... Dat valt alleszins mee dus.

Hoe doen jullie dat met dagen/weekenden weg? En vakanties? Altijd oppas, of kunnen ze zoals ik met mijn katten doe, ook wel een nachtje en 2 dagen alleen zijn?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:17

Ik heb een hooibak waar ik 24 uur hooi in kwijt kan, dus als ik nog een net extra hang kan ik best even weg blijven.

Voor langer moet ik wel wat regelen en dat is moeilijk voor mij :o

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:19

1 dag is te doen dan voer ik extra. langer weg doe ik zelden en dan is het kijken wie van de paarden kennissen die ik heb evt kan helpen maar dat is echt zelden.
Daarbij geef ik ook niet graag controle uit handen

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:31

@ Anke verheug je niet te veel op je handen vrij met de basisschool. Hier valt dat helaas vies tegen.... dacht ook veel meer tijd over te hebben, maar helaas

Dagje wegblijven of overslaan is er hier niet bij. Soms kan ik een weekendje weg en neemt mijn verzorgster waar voor 2 dagen. In mei gaan we naar Rhodos en ik hoop dat ze dan 8 dagen willen oppassen. Anders is er wel een mouw aan te passen maar ik geef ze niet graag uit handen.

Ik heb er 2 en ben elke dag rond de 45 minuten bezig met mesten voeren en water geven. In het donker en met rotweer soms wat langer.... dan bedenk ik me hoe makkelijk ik het had op met eentje op (vol)pension. Vooral in de winter verlang ik daar wel is naar...

Hier een rare drukke tijd geweest. Huurweide die ik aangeboden kreeg op 12 km afstand bleek een behoorlijke ravage. Echt heel veel werk. Wel 4400m2 groot en het dubbele van wat ik nu heb. Een bruikleenovereenkomst zonder kosten voor mij. Echter moet ik er wel paarden op zetten. Dat was dus het probleem.

De weide die ik nu heb 2000m2 op 1.5 km afstand word tzt bebouwd met villa's. Echter word dat al 10 jaar gezegd... Nu is er blijkbaar een zeldzaam plantje gevonden in de duinen tegenover mijn wei en word de bouw weer heel erg opgehouden. Zo erg dat ik van de eigenaar van mijn weitje hoorde dat ik nog 5 jaar kan blijven. Super fijn natuurlijk. Tsja betekent dus wel dat ik de grote wei moet afblazen...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:42

Dagje weg als in de ochtend vertrekken en laat in de avond terug doen we wel.
Nachtje (s) weg niet.
Maar dat is niet erg. Ben altijd erg blij ze in de avond weer te zien.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:53

Vorige keer dat we gingen wintersporten heb ik ze 10 dagen in pension gezet waar mijn ouwe eerder had gestaan. Vond dat erg makkelijk, eigen voer mee en geen verder geregel. Is goed bevallen, maar als er straks een veulen bij loopt geen optie.
Voor een dagje/nachtje weg doet mijn schoonvader het. Er is hier altijd wel iemand op de boerderij.

Als ik de stallen afmeet ben ik wel wat langer bezig. Normaal ongeveer een half uur per dag. Ik mest de wei niet, paddock etc heb ik niet. Stro ed hebben we al in huis en dat zet mijn man neer. Buiten en binnen halen reken ik niet. Is zo gepiept. Avondronde in de wintermaanden als ze vroeger op stal gaan is ook zo klaar.

Ze zijn begonnen met de andere stal. Deze komt te staan in de “kleine wei” die is een kleine hectare. Nu lopen ze op ongeveer 4 hectare in de natte maanden.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:43

Dagje weg doen we wel vaker maar langer regel ik altijd iemand. Ik heb ze één keer in pension gezet maar dat was toch niet zo'n geweldig idee. Mijn fjordje bleek totaal niet gewend om in de stal te staan. Tot nu toe lukt het me altijd om een vaste verzorger te charteren. Een vriendin van mij heeft ook twee paarden en we zorgen vaak voor de paarden van elkaar als we op vakantie gaan. Gelukkig heb ik ook nog een achterbuurmeisje die tegen betalen mijn paarden wil "doen". Waardoor we toch gewoon lekker met de kids op vakantie kunnen gaan.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 00:21

Een dag (en nacht) weg doe ik wel. Moet t wel droog weer zijn. Dan plemp ik gewoon alle hooinetten vol. Als het langer is, dan regel ik oppas. Maar als je genoeg kunt voeren voor 2 dagen en de buren knnen even een oogje in het zeil houden: +:)+ .

Normaal passen mijn ouders altijd op, maar dit jaar zit t niet mee met hun gezondheid. Heb wel iemand anders kunnen regelen, die ik viavia ken. Dus we gaan t meemaken in april. We gaan dan een week naar Engeland.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 08:26

Als wij weg gaan zorg ik dat de ruif vol is en verder hebben ze een beetje pech, die paar dagen overleven ze wel zonder extra vitamines.
Verder houden de mensen hier in de buurt de boel in de gaten en komt de oppas de katten en papegaai eten geven dus kijkt die ook nog even.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 08:35

Qua tijd zijn wij minder dan een uur per dag bezig. 's ochtends voor het werk wordt er alleen even gevoerd, 's avonds mesten we uit en weer voer. In het weekend zetten we altijd hooi klaar voor de rest van de week, dat is ongeveer een half uur werk. Mest gaat bij ons op een grote mesthoop, die eens in de zoveel tijd door mijn schoonvader geleegd wordt, dus daar hebben wij zelf weinig werk van.
Laatst bijgewerkt door Bnet op 06-05-24 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:22

Nacht weg is nooit een optie. Dan zijn de honden niet blij denk ik :D

Minder dan een uur? Hoe dan. Ik ben al een uur bezig met stallen mesten (4 stuks), opstrooien, waterbakken en hooinetten vullen. Dan moet ik buiten nog beginnen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:27

Wij zijn vorig jaar een weekje op vakantie geweest. De buurman verzorgd dan al onze dieren. De katten, paarden en de hond.
De rest van de buren houden ook een extra oogje in het zeil. En krijg zo af en toe een leuke foto van de paardjes in de weide :D
Buurman is een echte dierenvriend, dus dat zit wel goed :)

Dagje weg ook extra voer, en eventueel mandje hooi klaar zetten die de buren over het hek kunnen gooien.
Andersom verzorgen we de dieren van de buren ook als zij een weekendje weg zijn :)

Stella_Fara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:34

Ik ben dagelijks ongeveer 45 minuten bezig met de verzorging van 2 paarden. Mesten, voederen, buiten/binnen zetten ... Eén keer per week (momenteel met het slechte weer eerder op de vier à vijf dagen) ben ik langer bezig omdat ik al het natte strooisel weghaal en ververs. En dan zijn er nog die ontelbare dagen dat er extra werk is (omheining herstellen, hooi binnenhalen, vlasvoorraad ophalen en wegzetten, verven, herstellingen, ...).

In ons vorige stekje hadden we het geluk dat m'n tante twee huizen verder woonde. Die zorgde dan voor de paarden als we even weggingen. Nu wonen we verder weg van onze familie, dus wordt het moeilijker. Ik ben nog op zoek naar een betrouwbare buur waaraan ik de zorg voor m'n paardjes durf overlaten. Voorlopig gaan wij dus geen nachtjes weg (een ganse dag doen we wel).