Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_S

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 09:00

avaluna: moest even opzoeken wat stol was, maar is dus een mengsel van zand, grind en leem. zorgt voor de stevigheid. ben er erg van gecharmeerd in ieder geval.

lynn: aii sterkte meid, dat is geen goed nieuws

pauline: oe ben jaloers op je ritje het water in ;)

fabster: ik heb mijn cap wel eens helemaal in wasmachine gedaan in een hoes. rook weer fris haha

helaas is vannacht één van de 6 kittens overleden. Moeder is sinds vorige week donderdag niet meer thuis gekomen en voed ze dus zelf bij. van de ene op de andere dag werd ze zwak en was het al over helaas. de andere 5 zijn draken haha nu 4.5 week oud.

iemand vroeg nog wat voor uil ik had... blijkt een steenuil te zijn. zegt mij verder niets haha kreeg hem bij het huis er bij

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 09:58

Sneu van je katje :(:)
Ze zijn nog zo teer, kun je niet voor zijn dan...

Dat was ik!
Van die uil.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:53

Mmmm als ik de foto van de bastaardklaver bekijk, dan staat mijn kleine weide daar ook vol mee. Paarden eten het graag, maar ik weet niet helemaal zeker of het bastaard klaver is. Zijn er verschillen?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:45

Mijn vraag hetzelfde, [***]. Wat is het verschil tussen bastaardklaver en witte klaver? Ik dacht nl dat het gewoon klaver was. En die van mij worden wel regelmatig gecontroleerd op lever en andere dingen en daar komt (tot nu toe) niks raars uit.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 12:19

Witte klaver lijkt voor en tijdens de bloei sterk op aardbeiklaver en de basterdklaver, die ook witte naar roze verbloeiende bloemhoofdjes kunnen hebben, maar bij witte klaver zijn de steunblaadjes aan de voet van elk blad vliezig, tot een kokertje vergroeid en plotseling smal toegespitst, terwijl die bij beide andere soorten niet vliezig, niet met elkaar vergroeid en geleidelijk toegespitst zijn. Witte klaver heeft vaak (maar niet altijd) een lichte halvemaanvormige band op het blad, die bij aardbei- en basterdklaver niet voorkomt. Basterdklaver heeft geen kruipende en op de knopen wortelende stengels, maar holle, rechtopstaande stengels. De kelken van aardbeiklaver zwellen na de bloei op zodat een framboosachtig, roze viltig behaard hoofdje ontstaat, terwijl bij witte en basterdklaver de bruine uitgebloeide bloemkronen het beeld bepalen.

Even overgenomen van Wikipedia

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 12:44

Haha, ik vind m nogal ingewikkeld :=

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 12:53

Nav dat de link hierboven over giftige planten zag ik zojuist (dacht ik) een nachtschade plantje staan. Was er ook maar 1tje. Heb hem gelijk eruit getrokken! :) En ik zag net verdachte gele bloempjes in het stuk waar het gras weer staat te groeien. Dus vanavond er even uit halen. Is me nu net iets te warm. Is ook maar 1 plantje gelukkig.

En ik snap die paarden niet zo goed... Schaduw in overvloed. Maar waar staan ze te dutten? In de zon.
Maarja die Duitse Herder kan er ook wat van. Ligt ook te maffen in de zon. Rare beesten. :')

Afbeelding

Afbeelding

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 13:50

Fabster schreef:
Haha, ik vind m nogal ingewikkeld :=

Snap het verschil ook niet hoor. Ben een te grote plantenleek om daar wijs uit te worden :+

Bij mij zal het toch wel basterdklaver geweest zijn want na het uitroeien, kreeg paardlief het niet meer aan zijn lever.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 13:51

Poe yontheke pittige tekst. Ben gaan googlen en denk dat ik misschien toch rode klaver heb ipv bastaardklaver. De blaadjes zijn anders.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 13:52

Ik denk ook dat ik gewoon klaver heb. Maar ga toch ook maar een x kalken, als de regen tenminste nog een x wil komen.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:03

Lynn heel veel sterkte! Ook voor je kinderen.

Zapje waar zit je ongeveer? Ik heb ook een rond paard met een smalle borst en daar ligt een kingsley dressuur zadel op. Zadel heb ik daarvoor op een rond paard met een brede borst gehad en het gaat op allebei goed. Als je in de buurt zit kan je het misschien een keer proberen.

Ik ben opgeleid in planten en bloemen maar helaas nooit een hoofdstuk over klaver gehad. Als iemand me tijdens het weekend ofzo even helpt herinneren googelen we wat foto's en kan ik de verschillen laten zien. Overigens heb ik geen idee wat voor klaver er in de eigen wei staat. Paarden vinden het wel erg lekker.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:44

Ik heb mijn cap ook wel vaker in de wasmachine gehad, altijd goed gegaan. Heb nu een tipperary die erg hard is dus die heeft er nog niet ingezeten.

Een vraagje mijn hond heeft een ontsteking aan zijn poot de dierenarts adviseerde baden in soda....maar welke soda? Ik had baking soda (maar nog maar een heel klein beetje) en zilversoda (om mee te poetsen) zou ik hem in dd zilversoda kunnen zetten?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:48

Zou Biotex groen pakken of een ander inweek/voorwasmiddel.
Heb altijd die van Dirk, kost minder dan de helft en werkt ook prima!

Beterschap!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:50

Ja, wat Shirley zegt!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:12

Ik gebruik soda daarvoor. Je kunt een zak kopen. Ik heb nu een zak liggen fijne soda van driehoek licht bij ons bij de wasmiddelen en de schoonmaakmiddelen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:30

Ik gebruik poets soda of badedas

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:34

Je hebt toch ook van die geursprays voor caps? Die voor schoenen zullen ook wel werken denk ik.
Heb ze eigenlijk nog nooit gewassen.

Wondjes weken in soda heb ik ook weleens gedaan maar dat prikt nog flink dus ik hoop dan dat je hond braaf is :o

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:10

Biotex prikt niet en helpt ook heel goed

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:33

Ik heb alleen zilversoda, oxi poeder witte was of vanisch vlekverwijderaar in huis (en gewoon waspoeder) toch maar de zilversoda dan?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:40

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:10

Ja zilversoda

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:54

Thanx tinky!!! Wat is het toch fijn dat er mensen zijn die minder lui zijn dan ik.

OK het verschil zit hem voor mij duidelijk in het blad. De veilige witte klaver heeft een rond licht ovaal blad terwijl de bastaard in een punt uitloopt.
Wil je meer zekerheid volg dan alle stelen en uitlopers van de plant. De witte klaver zijn allemaal individuele planten. De bastaard kan uitlopers maken en zich kruipend door je weiland bewegen. Dit zijn dus planten die door middel van een stengel aan elkaar verbonden zijn. Denk hierbij aan boterbloem en bijv. de stekjes van aardbeiplanten.

Ik hoop dat dit duidelijk is. Nu mag ik lekker naar de les (mis de zwetende smiley)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 19:17

succes op de les nathalie.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 19:19

Ik wel eigenlijk wel even met jullie sparren. Even off topic dus kan via pb.
Verjaardagspartijtje wat doe je als je zoon eigenlijk maar 1 vriendje heeft.?