Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 06:28

Nadeel van zand is dat het op een gegeven moment vervangen moet worden,duur en ranzig grapje en op die kleine oppervlakte veel werk.
Kun je voorlopig niet beter tegels plaatsen?Zijn vaak wel gratis ergens te krijgen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 07:56

Maar met tegels kunnen ze nergens zacht liggen...
Waarom zou het vies worden?
Af en toe bijvullen lijkt me wel nodig, maar duur of veel werk is dat nu ook weer niet.

Santos_05

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 08:33

Wij ruimen elke dag de mest op, zelfde effect als de paddock. Waarom zou je dan het zand af moeten graven? Ben ook wel benieuwd waar ik dan niet over nagedacht heb ;-) wij hebben 2 met betonplaten / tegels en eentje met zand.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 08:38

Telkens als je uitmest, neem je zand mee door dus moet je af en toe bijvullen. Enkel als ze plassen en het kan niet altijd even goed weg wordt zand echt wel een vies boeltje. Heb verscheidene mensen met zandbodem uiteindelijk toch zien overgaan op verharding met bodembedekking.

Ik ben nog steeds super happy met de rubber matten. Was even een rib uit je lijf maar het is zoo fijn! Ben wel benieuwd of ik dit na de winter nog steeds vind als ik ze er uit moet slepen om de eerste keer te reinigen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:07

Ik heb ook een tijdje zand gehad in de stal. Gaat redelijk als ze altijd vrij lopen, maar als je ze opsluit en ze gaan plassen wordt het een natte bende en het gaat vreselijk stinken. Zeker als het warm is.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:09

Wat Yontheke zegt dus... de mest is het probleem niet...de urine wel.Omdat het overdekt is zal dit nooit volledig wegspoelen en uiteindelijk verzadigd raken.Dat wordt echt vies,gaat stinken en blijft vochtig en betekend toch echt op een gegeven moment afgraven.

Met tegels zul je een bedding moeten gebruiken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:10

Of een HIT-softbed :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:11

DubbelDun schreef:
Of een HIT-softbed :)

DD de rubber tegels lagen al even buiten budget...denk dat die HIT-softbedden nog een stukje verderop liggen :+ :P

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:14

Hallo ik ben Ceesje en heb de paarden van oktober tot mei aan huis , de andere helft van het jaar lopen ze op paddock/ wei voorziening , lees en schrijf graag mee is dat oke ?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:38

Hallo Ceesje.. :wave: welkom :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:43

@tinky: het is een hele investering, maar als je een sommetje maakt van normale dikke rubber tegels en de bedding die je jaarlijks nodig hebt dan kom je er in 5 jaar wel uit.

Deb100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:48

Wat een leuk topic. Ik zou ook graag mee willen lezen/schrijven. Gezien de snelheid van dit topic en mijn onregelmatige bezoekjes aan bokt hoop ik dat ik het een beetje bij kan houden.

Wij hebben sinds okt 2 pony's aan huis. Mijn eigen welsh pony van 22 en een 19 jarige pony van een vriendin. Het bevalt erg goed en het is zo gezellig om vanuit de huiskamer de pony's te zien lopen. Ze staan in de zandpaddock en voor de stallen hebben we een stukje asfalt. Het totale stuk zal zo'n 20x15 meter zijn. Niet super groot maar ze vermaken zich er prima. We delen een stuk gras met de buren waar ze 2 uurtjes per dag op staan. Dat is genoeg, want beide pony's worden snel erg dik. De buren hebben een pensionstal waar we gebruik mogen maken van de bak.

We hebben 3 stallen (via marktplaats gekocht) waarvan we 1 gebruiken voor zadelkasten en voer.
De stallen staan altijd open zodat ze naar binnen en buiten kunnen wanneer ze willen.
In de stallen hebben we vlas liggen. De drollen halen we meerdere malen per dag uit de stallen en het zand om alles netjes te houden.

De zandpaddock hebben we afgegraven en gedraineerd met buizen van 60mm om de anderhalve meter gelegd. Daaroverheen worteldoek en daaroverheen een zandlaag van ongeveer 30cm. De paddock is perfect. Nooit te nat en snel weer droog na een flinke bui. De afgelopen maanden door de droogte wel wat zwaar. Maar dat heeft de regen van afgelopen dagen weer goedgemaakt.

Hooi laten we leveren door een fourage bedrijf en daar huren we ook een mestcontainer die door dat bedrijf geregeld geleegd wordt. Ik denk dat we op dit stuk nog wel kunnen besparen want hooi kunnen we niet met veel balen tegelijk laten komen en het legen van de mestcontainer vind ik aan de prijzige kant. Maar goed, al met al zijn de kosten nog steeds stukken minder dan wanneer ik met mijn pony in pension zou staan (we wonen in de randstad, omgeving Amsterdam).

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:08

DubbelDun schreef:
@tinky: het is een hele investering, maar als je een sommetje maakt van normale dikke rubber tegels en de bedding die je jaarlijks nodig hebt dan kom je er in 5 jaar wel uit.

Ben ik met je eens maar je moet de centen wel even in je zak hebben zitten om ze uit te geven...soms kun je beter even door sparen en een tussen oplossing zoeken :)

Deb :wave:

Mest afvoeren is altijd prijzig,helemaal daar...zijn er geen volkstuintjes in de buurt?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:17

Zand bijvullen ben ik mee akkoord.
Opsluiten op stal zal sowieso niet gebeuren, beetje nutteloos van dan paddocks gemaakt te hebben. Voorlopig komen er 2 van de 3 buiten om te plassen.. dus hopelijk blijft dat zo.

Mijn cremello en de merrie van mijn moeder staan zo al 5 jaar.. daar hebben we nog niks moeten afgraven hoor. Is 2keer een remorqke zand en klaar. Maar die komen ook buiten om te plassen en dat is verschrikkelijke grond, want daar trekt niks in.

Ik ben het ermee eens dat er betere oplossingen zijn en sowieso in de winter zal er stalbedekking in moeten, zodat je kan uitmesten. Maar nu ze nog zoveel buiten lopen is zand best handig en op deze moment gratis en geen extra werk. Er staan nog genoeg klusjes/verbeteringen op het lijstje. :list:

Deb100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:28

Volkstuintjes is nig wel een goed idee. Ik zal eens even informeren. Dank je voor de tip

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:28

Kirr...Als ze buiten hun plasje doen is er weinig aan de hand,beetje bolletjes wippen is geen punt.Daar wordt je bodem niet slechter van.Buiten spoelt de urine wel weg en kan het zand ook weer opdrogen.

Deb100 schreef:
Volkstuintjes is nig wel een goed idee. Ik zal eens even informeren. Dank je voor de tip

Ja,al kun je maar een deel kwijt.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:27

DubbelDun schreef:

Achter ons huis heb ik. Veel bestraat ( met gratis op te halen grindtegels deze draai ik om met de gladde zijde naar boven ) en een groot stuk met eco rasters. , voordeel is dat de waterafvoer goed is .( wel prijzig , ik heb ze tweede hands overgenomen van iemand die niet wist wat de nieuwwaarde was , en. Een opgeruimde schuur wilde )

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:30

Afbeelding
Dit is onze paddock /stalling

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:34

Afbeelding

Afbeelding

Om het zandgedeelte is alles bestraat , de zandpaddock is omdat het hoog ligt altijd goed , als zij door veel regenval teveel water heeft , zakt dit ook snel weer weg

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:21

Ziet er leuk uit Ceesje en wat een bof met die eco-rasters...ben ook al tijdje op zoek naar een paar m2 :)

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:22

Hier een stille meelezer :) ik heb sinds kort mijn paard thuis staan samen met onze shet. Ze staan overdag buiten en s nachts op stal. Nu staat er 1 eik in de wei. Als ik de zoekfunctie gebruik of een eik giftig is vind ik wisselende reacties. Heeft 1 van jullie ervaring met eiken in de wei?

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:24

Ja ik heb een eikenboom grenzend aan de paddock , onrijpe eikels haal ik weg ( wat vroegtijdig door storm afvalt ) ze eten wel wat , maar heb er met een geringe hoeveelheid geen klachten van gezien .

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:24

Hallo Peet...Eik is giftig,zowel het blad als de vrucht.Hoe groener,hoe giftiger.Vaak kunnen ze wel wat eten maar echt gezond is het niet.

Ik zou de takken snoeien zodat ze daar niet bij kunnen en evt in de periode dat de eikels vallen en blad even afzetten.Doe ik ook altijd :)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:25

Eikels zijn niet giftig maar ze moeten er niet veel van eten. Dan raken ze aan de dunne. Af en toe een paar eikeltjes is geen probleem.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:28

Bedankt voor jullie reacties. Dat afzetten is een goede tip. Ga ik ook doen, neem liever het zekere voor het onzekere... :j