[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 18:16

Ik had laatst ook bijna 2 kliko's overgenomen, want het heeft wel voordelen dat het droog blijft. Maar hier maakt oude meneer alles, maar echt alles open en jonge meneer neemt dat ook over.

De houding vind ik niet prettig en het is relatief klein om er samen van te eten. Zat dus te bedenken of het naar beneden kan zakken in een iets grotere ruimte/bak.

We hebben bakken en netten en 1 overdekte plek. Of in de schuilstal. Maar ze zijn zo ontzettend ehhhh lomp noemen we het maar, dat ik echt altijd 3 stappen vooruit moet denken. En dan nog verzinnen ze dingen die ik niet kan bedenken.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 22:17

Ik vond de kliko uiteindelijk ook maar niks.
Gebruik hem nu voor me stal als extra opbergplek hahaha.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 23:04

Bij ons staan de klikos buiten de paddock. Moeten ze over draad heen om ze open te maken. Dat heeft zelfs mijn haflinger nog niet geprobeerd :+
Goed vast gezet met lange krammen in de grond zodat ze blijven staan met al het getrek eraan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 19:17

wendy1987 schreef:
Bij ons staan de klikos buiten de paddock. Moeten ze over draad heen om ze open te maken. Dat heeft zelfs mijn haflinger nog niet geprobeerd :+
Goed vast gezet met lange krammen in de grond zodat ze blijven staan met al het getrek eraan.

Oke, dat zouden ze hier ook wel doen. Eten ook van de bomen en planten over het draad.

Waar ik netten wilde vervangen is sloot, dus kan er niet naast. Was wel een optie geweest.

Zag een tijd geleden ook een foto dat ze een ibc vat overdwars hadden gemaakt en net erin. Moet het ook droog blijven, maar moet je wel de randen goed bewerken.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 02:02

tamary schreef:
Simpeler : gat aan de voorkant, groot hooinet er in die bovenin vast gemaakt is en 1-2 stoeptegels onderin voor gewicht. Maak wel de klep dicht, want dat van bovenuit vullen ook vanuit daar kunnen eten is snappen veel paarden heel snel.

Onze pony’s zijn niet zo groot, ze komen in ieder geval niet boven de kliko uit :D

zat te denken aan een spin of elastiek er omheen

wendy1987 schreef:

Hoe bedoel je buiten de paddock? Wij hebben schrikdraad.. heb je er een foto van of iets dergelijks?

Sanniej_ schreef:

Ja daarom wil ik ook eerst e.a. weten voordat ik hem kapot zaag en met een kliko vol met gaten zit

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 10:45

Ik heb een vraag, jullie hebben vast ervaringen.

Ik heb zon houten kuubkist gehaald, en wil daar hooi uit voeren. Maar wat is nou praktischer? Een los net wat je rondom vast maakt, of een hooinet wat je aan de bodem klikt.

En heeft er iemand ervaring met die hayplay kussens. Zijn die het geld een beetje waard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 11:12

Ik vond het hier het handigste om een soort hooinet-zak in de bak zo vol mogelijk te vullen en dan in zijn geheel in de bak vast te zetten. Een hele midi rol hooi paste er dan zo'n beetje in en met 2 D-ponies deden we daar dan een dag of 5 mee als ze nog maar weinig gras hadden. Bij wat meer gras ging het een week mee, ideaal +:)+

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 11:15

Ligt eraan wat je fijn vindt Olikea. Ik ben niet erg fan van netten vullen, ik vul liever de bak zo vol mogelijk en leg er dan een frame met net overheen. Ik rij de bakken namelijk naar binnen om te vullen dus hoef niet over het zand met een kruiwagen bijvoorbeeld. Met deze manier van vullen krijg je er ook meer in dan met los(se) net(ten). Als je wel over (mul) zand moet om de bak te vullen zou ik wel voor netten kiezen, dan verlies je ook niet gauw hooi onderweg om te vullen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 11:19

Wij rolden gewoon een baal hooi-in-plastic naar de kuubskist.
Plastic lossnijden. Enorme hooizak er omheen doen en dichtmaken.

Kuubskist op zijn kant leggen. Hooirol er in rollen. Kuubskist weer rechtop kantelen.
Ik kon dat alleen doen zonder verder gereedschap ofzo :)

Maar het ligt er maar net aan wat je omstandigheden zijn natuurlijk, qua wat je voert en bereikbaarheid enzo :)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 11:47

Zidore schreef:
tamary schreef:
Simpeler : gat aan de voorkant, groot hooinet er in die bovenin vast gemaakt is en 1-2 stoeptegels onderin voor gewicht. Maak wel de klep dicht, want dat van bovenuit vullen ook vanuit daar kunnen eten is snappen veel paarden heel snel.

Onze pony’s zijn niet zo groot, ze komen in ieder geval niet boven de kliko uit :D

zat te denken aan een spin of elastiek er omheen

wendy1987 schreef:

Hoe bedoel je buiten de paddock? Wij hebben schrikdraad.. heb je er een foto van of iets dergelijks?

Sanniej_ schreef:

Ja daarom wil ik ook eerst e.a. weten voordat ik hem kapot zaag en met een kliko vol met gaten zit

Ik zal binnenkort even foto maken, kan er zo snel geen 1 vinden waar de kliko bij staat.. kom er nog wel even op terug!
Maar idd buiten het schrikdraad. Erin gingen ze ermee aan de haal idd. Buiten blijft het nu gewoon netjes staan.
Maar dus wel zonder netten.
Dat is geprobeerd. Netten gaan heel sneu kapot, klikos scheurde sneller door. Niet ideaal, iig niet bij ons.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 12:15

XladyX schreef:
Ligt eraan wat je fijn vindt Olikea. Ik ben niet erg fan van netten vullen, ik vul liever de bak zo vol mogelijk en leg er dan een frame met net overheen. Ik rij de bakken namelijk naar binnen om te vullen dus hoef niet over het zand met een kruiwagen bijvoorbeeld. Met deze manier van vullen krijg je er ook meer in dan met los(se) net(ten). Als je wel over (mul) zand moet om de bak te vullen zou ik wel voor netten kiezen, dan verlies je ook niet gauw hooi onderweg om te vullen.

Dat klinkt wel heel fijn, maar het is op ons terrein niet handig om met de bak rond te rijden. Ik kan de bak wel zo zetten dat hij dicht bij de hooiopslag zetten..
Een frame met net lijkt me dan wel het handigste.

Dank jullie.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 14:02

Frame met net is nakkeijker en sneller te vullen. Ik heb een groot net aan mijn frame. Frame ligt opde bodem. Ideaal Afbeelding

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 23:52

Ik heb minimaal 2 kliko's staan. Soms staan er 4.
2 met gat aan de onderzijde met netten erin, en 2 met gat onderin met 2 pvc buizen aan de voorzijde.
Staan vast aan een paal. Bovenzijde hoef ik niet extra af te sluiten.
Dan nog een palletkist waar ik los hooi in gooi met een frame met een net, of als ik een keer een weekend of langer weg ben doe ik er 2 hooibalen in ( zonder touwtjes) met het frame erover of een minibaal met het frame.
Dan hangt er nog een hayplay kussen via een touw uit een boom, dus slingert lekker heen en weer.
En nog 2 hayplay zakken hangen er.
Dan nog een hoge bak waaruit alleen mijn paard uit kan eten.
Als ik in het weekend alles vol maak, redden ze het een week.
Staan ze vanaf 7.00uur tot 22.00uur buiten, en op stal is er voor de nacht ook genoeg hooi.
Is trouwens voor een paard en een mini.
Afbeelding
]

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 23:55

Afbeelding
Wat die grote morst, eet de mini op.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 09:56

Ik ben even nieuwsgierig. Hoe lang doen jullie paarden over 1 kg hooi als je uit een slowfeeder of hooinet eten met gemiddelde mazen? Zonder hooinet wordt er gesproken over 30/40 min. Hoelang is dit met een slowfeeder?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:35

1 kg hooi? Ik denk dat ze dat wel sneller opeten hoor...

Even in mijn geheugen graven toen ik alleen nog hooinetten had (ik heb nu hooibakken erbij) maar volgens mij binnen de 3 uur : 3 kg hooi uit slowfeeder 3x3 maas.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 14:22

1 kg hooi los voeren.
Dat is zo op. Een snackje.
Ik geloof niet dat ze daar 30/40 minuten over doen.
Maa mss heb je mini paardjes.
Hier 2 fjorden.

Ik heb geen 1 kg netjes dus heb geen idee hoe lang ze daar over zouden doen.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 03:22

Ik heb sinds vanmiddag een flap-over hooinet van Paardeerlijk met 3 cm maaswijdte hangen, maar ze hadden er vanavond nog geen hap uit gegeten.. := Ik heb eerder altijd hooinetten met een minimale maaswijdte 4.5 cm gegeven, maar vindt dat ze toch wat rustiger en minder knoeierig met hun hooi moeten gaan doen. Ik heb voor de nacht evengoed ook een ander groot hooinet gegeven met een grotere maas, maar ik ben wel benieuwd wat ik morgenochtend aantref..

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:35

Ik ook.

CxKenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:09

Hoi hoi, graag jullie ervaring gevraagd!
Aankomende zomer krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis waardoor ook mijn paard aan huis komt.
Er zal een shetlander als maatje bij komen te staan. Er staan al stallen, met een betegeld stuk waar we een paddock aan vast maken. Het betegelde stuk wil ik gebruiken om hooi op te voeren.

Nu gebruik ik op de pensionstal van die grote Kerbl hooizakken met ronde gaten, gaat al jaren mee en er werkt super. Maar o wat een opgave om te vullen! Ik heb een enorme hooikoorts en mijn onderarmen zit standaard onder de uitslag na het vullen om van mijn zere ogen en gesnotter maar te zwijgen. Ik zou dus geen zak of net meer willen. Je ziet diverse soorten hooiruiven voor aan de wand, maar is dat in gebruik ook echt als een slowfeeder? en is de slijtage van tanden bangmakerij? Ook hebben wij van het bedrijf fruitkisten staan waar een slowfeeder van gemaakt kan worden maar formaatje shetlander moet er natuurlijk ook bij kunnen...

Ik hoor graag jullie ervaringen en ideeën! Alvast bedankt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:17

Ik heb een paar grote kunststof kuubskisten en aan de ene kant een stukje er uit gezaagd zodat daar de shet makkelijk kan eten.
Hierin ligt een metalen rooster met mazen van 7.5 cm, maar met vriesweer gebruik ik die niet, maar door de hoge zijkant valt het morsen ook erg mee. Verder heb ik niet het idee dat ze erg 'slow' eten :)
Afbeelding

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:51

Ik heb ook kuubskisten. Maar ook gewoon hooinetten. Ik gebruik de vulhulp. Ideaal ding. Geen zere of jeukende armen meer.
Afbeelding

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 18:42

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 18:51

Afbeelding
Wij hebben een oude standaard voor grote vuilniszakken.
Heb er 4 muskatonhaken met tyrips aan vast gemaakt en vul heel snel mijn hooinetten.
Die heb ik in grote en kleine maten. Ideaal.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 18:54

monsera schreef:
Werkt dat echt?

Met grote en kleine netten?
Ik heb deze

https://www.paardeerlijk.nl/collections ... m-maas-4cm

En deze

https://www.paardeerlijk.nl/collections ... maas-4-5cm

En van alles er tussenin.
Ik vul s'morgens en s'avonds zo'n 15 netten per keer. Dus zou wel blij zijn met een hulpje.

Ja alleen die hele kleintjes vul ik nog met de hand. Die passen wel om 2 haakjes. Dan kun je er een plak in proppen. Maar dat doe ik dus niet altijd.
Verder doe ik alles met de hulp. De grote netten gaan er helemaal overheen. De kleinere netten voor de helft. Maar dan kun je ze nog steeds prima zo vullen. Zoveel makkelijker dan alles los.