Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 10:51

Wat fijn dat je ze zo helpen utopia!
Mijn ouders komen ook vaak helpen, echt super fijn!
Hier geen regen, maar wel ontzettend harde wind! Stormachtig.

Ik rook net een hele vieze schroeilucht in huis, wasmachine kapot! Daar zit ik zooooooooooooo niet op te wachten!!! En mijn beddengoed zat er net in! Die rot apparaten kappen er ook altijd mee. En terwijl ik dit typ zie ik een banner van BCC voor een nieuwe wasmachine...

Ben blij dat de paarden 's nachts weer op stal kunnen. Nick vindt dit weer zichtbaar niet leuk. Ze staan in de open vlakte en kunnen nergens uit de wind staan. Dus ik zet ze op tijd weer in de stal.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 10:54

Wat fijn dat je ouders helpen :j

Balen zeg van de wasmachine, dat komt nooit goed uit.

regen valt hier denk ik mee in vergelijk met jullie denk ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 10:58

@chasey: met 4 palen en een stuk schaduwdoek kun je prima een tijdelijke windluwe plek maken voor wind uit alle richtingen :)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:04

Lief van je ouders Utopia! Dat scheelt echt zo veel he een beetje hulp :)

@Chasey, ruk van je wasmachine! Ik was hier bijna elke dag wel dus ik zou direct een nieuwe moeten bestellen haha.

@DD, welke breedte palen neem je dan en hoe diep sla je die de grond in?
En het schaduwdoek doe je dan als een u vorm binden of juist als dak?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:14

Wat fijn zulke ouders! Hier springen ze allemaal bij met de kinderen, mijn schounouders komen ook heel veel klussen, zo fijn <3

Ah oliebol Chasey, zit niet mee he...
Vanwege de wind ga ik nu dus een heg plaatsen, vind het ook wel fijn als ze wat beschut buiten kunnen staan, al kunnen ze hier altijd naar binnen

Hier af en aan regen vandaag, valt nog wel mee. Maar goed, Elevada krijgt toch een paar dagen vrij want die heeft ineens een dikke wang... DA er al bij gehad en het lijkt dat ze op haar wang heeft gebeten. Er zit echt een dikke bult dus ze kan echt geen hoofdstel ed om en het zou ook nog kunnen dat het toch uit de kiezen komt (ze had vanmorgen een snotneus, toen de da er was niet meer)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:17

Super fijn als je ouders zo enorm komen helpen! Wat een werk zit er dan ook gewoon in zo'n terrein he :') Hier ook een klussenlijst die echt oneindig lang is haha. Als ik hem uitprint kan ik er de woonkamer wel mee behangen denk ik :') . Nou ja, gewoon elke keer maar opnieuw goed naar de prioriteiten kijken....

Hier heeft het vannacht ook aardig geregend, ben blij dat ze nu weer verder het dak aan het afmaken zijn :o . Op dit moment is het verder vooral miezer. Heb ze toch maar wel op de wei gezet, alleen morgen nog en dan is het ook wel op denk ik. Kan ik de nog mooi net even na-maaien en doorzaaien op de valreep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:18

Oh oliebol, wasmachines die kapot gaan zijn echt niet grappig......

@rover, ik heb ook de stille hoop dat die 70% kans op droger stabieler weer gaat kloppen......

Ik weet dat er in dit topic al eerder over is gekletst, maar ik ben op zoek naar sterke en echt goed waterdichte regendekens. Heb de Bucas Smartex bekeken, maar heb er sowieso 2 nodig en dat past op dit moment even niet in het budget.
Iemand ervaring met Fedimax? Ik vind rond de € 100,= voor een deken (liefst met een gladde voering, geen fleece) eigenlijk wel een mooi prijs.
Ze moeten ook flink tegen een stootje (lees;tanden van een merrie bestand zijn). Kleur maakt mij werkelijk niets uit. Als ze maar praktisch zijn.

Wat lief Utopia. Mijn ouders zijn helaas te oud, ze zouden wel willen, maar dat durf ik ze niet aan te doen :D

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:19

Wat een chille ouders zeg!

Hier spookt het ook behoorlijk maar ben gelukkig droog op mijn werk aangekomen. Vanmorgen heb ik de paardjes ook maar lekker wat hooi gegeven in de stal. Als het droog is scharrelen ze meestal wel wat door de paddock want ook ik zit op veen met wat klei er tussendoor.

Balen van de wasmachine ook.

Over windluwe plekken gesproken; Ik wil een klein schuilhokje maken voor de Shetten en geiten die ik eigenlijk graag wat beschutting wil bieden. Afgelopen Zondag heb ik zelf daarvoor palen opgehaald van 180 lang en 8cm breed. Die sla ik er ongeveer 40 centimeter in en maak hem denk ik aan 2 kanten dicht (van 2 hoeken komt niet vaak/veel wind)
Nu heb ik dit ding die ik bij de geiten heb gekregen, maar dat is niks:Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:20

Hier lijkt het qua regen mee te vallen, wel waait het flink. Dat is best een goede combinatie, want we gaan zaterdag de track frezen en dat is het fijnst als het droog is (zowel track als het weer) en als het nog even droog blijft. Vorig jaar hebben we in de miezer gefreesd en kwam er in de avond de zondvloed over. Ik geloof dat dat voor het eerst was dat ik ze een nacht op de paddock heb gehouden terwijl het geen oudjaarsnacht was.

Wij hebben onze rubbertegels (waterdoorlatend) van een schoolplein wat vernieuwd werd. Waren gratis, wel zelf van het plein halen.

Merexa, ik zou je palen iets dieper zetten. 1/3e van de totale lengte is het advies voor afrasteringspalen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:21

Fedimax ken ik niet. Zelf gebruik ik dekens van Amigo en Rhino. Dat bevalt goed, allebei het wugmodel tegen inregenen.

Hier is vanochtend veel gevallen. Toen ik tegen 6 uur hooi ging brengen viel het mee, maar om 9 uur was de paddock een zwembad. Nu is het droog, dus hopelijk zakt het water weer wat.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:22

Fedimax is super kwaliteit! Maar qua pasvorm vond ik ze wel lastiger dan bijvoorbeeld Rambo, het moet dus wel een beetje bij je paard passen (tja, wanneer niet natuurlijk...). Ik heb onder andere hun ceramic fleece deken (vinden ze hier allemaal echt héérlijk, werkt nog sterker dan Back on Track). En een winterdeken met fleecevoering, maar die is voor mijn paarden qua pasvorm eigenlijk niet passend genoeg om ze er echt langer mee te laten lopen.
Laatst bijgewerkt door MarliesR op 06-10-20 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 11:22

Ik heb een fedimax. De therapie deken. Fijne buitenstof, voelt stevig. Pasvorm op het oog niet altijd even mooi maar nooit geen protest bij het omdoen en geen schuurplekken. Dus zal toch fijn liggen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:23

wat fijn zulke helpende ouders!
Mijn moeder past op de kinderen 2 dagen per week en heeft ook meegeklust. Hier blijven ook altijd dingen liggen maar de garage is eindelijk gesloopt!! Nu kan ik via de verharding naar de stal ipv een modder bospad. In het voorjaar nog 1 muur weghalen en de betonnen vloer, uitgraven en ook beklinkeren maar nu voor nu werkt het en ben ik er blij mee

Wasmachine stuk is balen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:23

Als je van 4 palen een Z* maakt en ong. 1.5 mtr hoog kan daar een flink formaat pony achter staan. Winddoek heb je in verschillende soorten winddichtheid/reductie, ik zou 80% nemen. Dat houdt flink wind tegen, maar laat ook nog iets door zodat het doek langer heel blijft. Je kunt het doek met krammetjes direkt aan de paal vastmaken, maar persoonlijk zou ik een smal latje schroeven over het doek in de paal. Dan kun je het geheel ook makkelijk weer uit elkaar halen.

* met een rechte kant, geen schuine :)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:25

Bij mijn merrie was ik altijd groot fan van Weatherbeeta, goede kwaliteit en die lagen bij haar super.
Bij de ruin helaas niet dus heb de WB's verkocht en ga nu iets anders zoeken voor de ruin.
Denk ook een Amigo, twijfel over normaal of wug.

Ze zijn gisteren alle 3 behandeld door de osteo. De ruin zat, zoals verwacht, flink vast rond de schoft.
Nu nog de zadelmaker, wacht al 2 weken op een belletje terug voor een afspraak..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:30

@qua dekens heb ik een hoop merken gehad. En ben van dure merken overgestapt op gewoon simpel/goedkoop. Ze lopen hier altijd in het zand en daar slijten de dekens best van. Zelfs de duurste merken bleven hier niet langer dan 2 a 3 jaar waterdicht en dan kwam daar de kosten van wassen en waterdicht maken nog bij.
Nu heb ik dekens van rond de 35/50 euro en die gaan 2 jaar mee voor ze gaan doorlekken na harde/langdurige regen. Dan geef ik ze weg als sloopdeken of gaan de kliko in en koop ik een nieuwe.
Wel heb ik nog een Fedimax. Super mooie deken die goed tegen harde regen kan, maar ik vind hem voor nu te warm (ondanks dat het een ongevoerde is) want er zit al een aardig laagje haar op.
Pasvorm trek ik me nooit zoveel van aan; met een halve hals regent het nooit in ook als de hals niet super netjes aansluit.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:31

Van fedimax heb ik een vliegendeken. Nooit meer.
Kwam kapot aan en klantenservice van niks. Daarnaast waren alle gespen binnen een jaar geroest en de klittebandjes los.
Terwijl ik de vliegendekens van andere merken ook 5 jaar kan gebruiken.
Geen idee natuurlijk hoe fedimax in winterdekens is, maar voor mij dan al bij voorbaat een no-go.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:33

Ik heb ook een vliegendeken van Fedimax. Ook goede ervaring qua kwaliteit, maar op eea manier irriteert er constant iets op de schouder; je ziet de hele tijd een twitch alsof ze een vlieg wegschud. Ik kan maar niet vinden wat het is, heb het hele ding al ondersteboven afgezocht.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:38

@Hilary: Hmm, is ook zo ja, de Shetten kunnen er ook wel in als ik hem er nog 20 centimeter dieper in sla.
Ik kwam dit tegen op Marktplaats en is maar 17km hier vandaan:
Afbeelding
Alleen heb ik mijn god geen idee hoe ik die hier zou moeten krijgen :')
Misschien deels uit elkaar halen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:40

Leuk schuurtje, maar het dak is wel érg schuin, dat is voor een paard/pony niet echt handig; hij staat tenslotte niet altijd met zijn hoofd naar de voorkant :)

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:46

Ja, daar heb ik ook zeker aan gedacht, maar hij zou voor 2 Shetlanders van +/- 90cm zijn en 2 geitjes. :P

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:12

Kan je zelf niet zoiets maken, maar dan een minder steil dak?

Wasmachine stuk komt echt heel slecht uit. Altijd wel, maar nu helemaal. Daan is een paar dagen voor het werk weg! Zal je altijd zien...
En ook hier staat ie elke dag aan, soms wel 3x per dag.
Moet eigenlijk gelijk wat nieuws, maar hoe regel ik dat zonder Daan? Ik denk dat ik maar een paar dagen moet wachten dan.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:15

Chasey schreef:
Kan je zelf niet zoiets maken, maar dan een minder steil dak?

Wasmachine stuk komt echt heel slecht uit. Altijd wel, maar nu helemaal. Daan is een paar dagen voor het werk weg! Zal je altijd zien...
En ook hier staat ie elke dag aan, soms wel 3x per dag.
Moet eigenlijk gelijk wat nieuws, maar hoe regel ik dat zonder Daan? Ik denk dat ik maar een paar dagen moet wachten dan.

Kun je niet bestellen bij bijvoorbeeld CoolBlue? Die zetten hem normaliter ook op de plek en sluiten hem voor je aan! Weet alleen niet hoe dat nu is ivm corona.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:17

Dat schuurtje lijkt me voor shetlanders wel leuk. Het ligt er een beetje aan wat het kost, maar ik zou denk ik liever zelf iets in elkaar zetten als zoiets te moeten gaan vervoeren :7

Hier ook af en aan regen, maar geen harde buien dus het water kan nog goed weg. Gister avond tussen de buien door een leuke wandeling gemaakt met vriendlief en de paarden aan de hand.

Fedimax ken ik niet, maar als regendeken heb ik de bucas irish turnout, deze zijn rond de 80/90euro en doen niet onder voor de duurdere modellen. De eerste gebruik ik na 11 jaar nog steeds als reserve deken. Heeft wel 50gr voering en een gladde binnekant. Ik heb de smartex medium ook voor koudere dagen maar vind het uiteindelijk fijner om met de losse liners met stay-dry voering onder de irish deken te werken.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:18

Nou hè, echt superblij met mijn ouders <3 Gelukkig vinden ze het zelf ook gewoon leuk, maar zijn ook allebei niet meer 100% fit, dus ben ook wel voorzichtig, want zelf vergeten ze 't wel eens :') Voelt wel gek... zit ik in overleg, zie ik m'n vader voorbij het raam lopen met weer een kruiwagen vol schijt :=

Balen Chasey dat je wasmachine kapot is... -O-
Zelf heb ik géén goeie ervaringen met Coolblue. Toen wij snel iets moesten hebben, maar eigenlijk niet gelijk 4 (we moesten alles nog hebben; wasmachine, droger, vriezer en vaatwasser) nieuwe machines konden betalen, hebben we bij zo'n refurbish/reviseer bedrijf gekeken. Ging prima! +:)+

Ik heb ook allerlei oude regendekens, gewoon goedkope merken in allerlei maten voor de handels-trainingspaarden. Voor m'n eigen paarden ben ik langzaam aan het kijken welke de beste pasvorm hebben, mannn wat is dat lastig zoeken... :')

En rubbertegels hebben wij ook van een oud speelveldje :P +:)+

Hier nu zonnetje en droog! :):) Aan de bomen te zien wel flinke wind, maar wij zitten met het huis precies achter een bosje, dus bij huis geen last van :D Op de wei wel denk ik.. maar die hebben nu een hele mooie schuilstal :P +:)+