Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 18:04

Voor 2 paarden is dat toch wel makkelijk te regelen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 18:07

Anke schreef:
Voor 2 paarden is dat toch wel makkelijk te regelen?

Ik ken niemand eigenlijk hier in de buurt die het zou kunnen doen -O-
Nou ja mijn schoonouders doen het nu (al ben ik daar ook niet enorm gerust op moet ik zeggen) maar die gaan komende keer mee dus dat helpt dan niet.
Hopen dat mijn verzorgster blijft plakken en het ziet zitten zo nu en dan :Y)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 18:20

Afhankelijk van de periode en waar je zit, wil ik het best wel eens doen anders :) Of om je verzorgster te helpen ofzo.
Ik zit in Belgisch Limburg.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 18:27

Ik heb al eens iemand gehad die het leuk vond om een weekje in ons huis te bivakkeren (was weer via iemand van dit topic), hij verzorgde in die week ook de paarden en de kat. Het enige wat hij jammer vond is dat hij niet mocht rijden, maar verder heeft hij hier een heerlijke week vakantie gehad :j
Zoiets kan ook een idee zijn...

Qua strooisel: ik heb inloopstallen, daar heb ik rubbermatten (koematrassen) in liggen met een dun laagje houtkrullen er op. Op zich bevalt dat prima, maar zit toch te denken aan gehakseld koolzaadstro, omdat dit gunstiger is voor het composteren dan hout. Maar eerst de houtkrullen maar eens opmaken.
2 paarden vind ik genoeg trouwens, ik doe het immers allemaal naast mijn baan...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 18:46

Granoek schreef:
Afhankelijk van de periode en waar je zit, wil ik het best wel eens doen anders :) Of om je verzorgster te helpen ofzo.
Ik zit in Belgisch Limburg.

Lief, je zit op 25km had ik al gekeken vanmorgen uit nieuwsgierigheid :+
Oproepje op bokt is misschien wel wat, heb alleen enorme moeite met mensen om hulp vragen (waar ik wel aan werk hoor) dus dat is een dingetje.

Scheelt dat het meeste geld in de paarden gaat zitten dus veel vakanties zitten er toch niet in :')

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 18:57

5 uur per dag met paarden bezig zonder t rijden? Wat doe je dan allemaal? Dan ging bij toch echt kijken of dingen niet efecienter kunnen. Ik heb op grotere stallen gewerkt en voeren, opstrooien en dagelijks aantal volledig mesten en vegen was minder of net zoveel werk maar dan praat ik over minimaal 25/35 paarden. Enige wat ik nu wel doe een daar niet is de wei uitmesten, die werden gesleept

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 19:03

Als ik geen haast maak en moet mesten, hooi natmaken en voer klaarmaken etc ben ik ook drie uur bezig voor 4 pony's. Dan mest ik wel alles (uitloopstallen, paddock en track), moet ik 45 kg hooi in netten stoppen en natmaken, voer klaarmaken met poedertjes / druppeltjes en verschillende soorten voer. En maak ik ook de hooibakken schoon, veeg het stoepje en zit alles tegen, zeg maar.
Het zou efficiënter kunnen; drogere track, zodat je makkelijker kunt mesten, mesthoop dichterbij, op dagen dat we met meer mensen zijn vast hooinetten vullen, en wellicht wat minder perfectionistisch zijn :P

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 19:33

Elke dag mesten (stallen en paddocks), water vullen en hooinetten vullen. Vegen. kruiwagens leegkiepen.

Thuis doe ik 2 keer per dag mesten en voeren.
Bij de weien/winterlocatie 1 keer per dag (wel meer werk met hooi vullen ivm 24 uur porties)

Dat zijn 20 pony's in totaal.
Zit ook reistijd bij (ca 30 min)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 20:29

Mijn plan is wel om straks ook op vrije dagen/de dagen dat mn zusje er ook is alvast wat extra hooinetten te vullen. Scheelt toch weer op mn werkdagen!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 20:45

Ik heb 9 netten die ik tegelijk vul en zo 2 dagen vooruit kan. Ik ga er ook 2 keer per dag en hang nieuwe netten op waar ze leeg zijn.
Water vullen hoef ik ook niet elke dag te doen, heb 2 speciekuipen staan en die zijn niet elke dag leeg en als ik de slang aanzet ga ik ondertussen vegen of voeren.
Stallen mesten doe ik nu nog 1 keer per week, ik doe alleen dagelijks de drollen die bovenop liggen eruit halen en opstrooien. Ik heb gemerkt dat als ik het elke dag schoonmaak mijn ruin veel te veel stro eet en ik zo veel meer verbruik om elke dag weer een dikke laag erin te krijgen.
Ik denk dat ik nu met 3en een uur per dag kwijt ben en op de zaterdag 3 uur omdat ik dan ook de stallen volledig uitmest en meteen de mest van stallen en hetgene wat ik in de week heb gespaard wegbreng. Ondertussen zet ik mijn benzine pomp aan om de ibc vaten weer te vullen.
Hooi haal ik ook elke 10 dagen en stro 1 x per maand. Met beide moet ik ongeveer 10 min enkele rit rijden dus half uur totaal mee kwijt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 20:47

De basisverzorging (3x per dag voeren/in en uit de wei/uitmesten paddock, pad/wei en (inloop)stallen, hooinetten vullen en vegen kost me ongeveer een half uur per paard per dag. Dus bij 5 paarden ongeveer 2,5 uur en bij 8 was ik 4 uur bezig.

Extra klussen kwamen daar nog overheen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:16

Jeetje, ik ben in een uurtje echt wel klaar voor 5 ponies. Ik voer 4 a 5 keer per dag.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:20

Nou, ik wou dat ik in een uur klaar ben. Ik ben ook wel 3-4 uur bezig per dag voor 5. Ligt een beetje aan het weer en mijn energie. ‘s Morgens wel 2 uur bezig (maar zit wat rommeltijd in), eind vd middag nog 3 kwartier tot een uur en dan voor de nacht nog tussen een half uur en uur. Ligt eraan waar ik nog zin in heb. Als ik ‘s avonds meer doe, hoef ik ‘s morgens minder.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:33

Ik ben totaal een uur bezig op mijn gemakje denk ik.
Kwartier-20 minuten mesten sochtends dan hooi geven in 5 minuten. In de middag nog 10 minuutjes hooi en brok geven en savonds een kwartier mesten en hooi vullen en hangen.
Vriend gooit de kruiwagen elke 2 dagen in een kwartier in de aanhanger en die leegt hij op het moment elke 2 weken waar hij een goed half uur mee bezig is.

Morgenochtend even kijken of ik de dierenarts moet laten komen. Kim heeft haar bovenste ooglid/oog gestoten zo te zien en knijpt wat en heeft een traanoog. Zag er verder niets bijzonders aan maar wil niet te veel risico lopen met een oog natuurlijk.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 00:17

Antheman schreef:
Jeetje, ik ben in een uurtje echt wel klaar voor 5 ponies. Ik voer 4 a 5 keer per dag.

In de ochtend ben ik op mijn snelst met 45 minuten klaar maar vaak een uur tot 1,5 uur. Vanmorgen had ik hulp en waren we samen een uur bezig.

Paard buiten zetten, Hooinetten ophangen, wortels Voeren, voer in de week zetten voor mijn oudje, 1 box drollen uitmesten en rechtharken, andere box natte plek er uit, rechtharken en nieuwe baal halen en verspreiden in stal. Paddock en bestrating mest verwijderen, rondje over het pad om mest te verwijderen, inloopstal mest verwijderen en vegen, buiten vegen rondom de stal en onder afdak, hooinetten voor middag/avond vullen, waterbak box paard legen, omspoelen en weer vullen, voer mengen en oude pony in box zetten met voer en na het eten er weer uit halen. Stalgenoot had buitenom gemest, inloopstal uitgemest en alles geveegd. Ik de rest.

Ongeveer 2-3 kruiwagens mest inclusief strooisel natte plek.

In de middag dan weer rondje uitmesten, hooinetten verwisselen en ochtend netten weer vullen voor de volgende ochten (1 persoon ongeveer 45 minuten) 1 kleine kruiwagen mest.

Soms sla ik uitmesten over en dan heb ik in de avond meer mest weg te halen. Is wel efficiënter qua tijd bij droog weer. Bij het weer laat ik het liever niet liggen.

Avond ronde laatste mest weghalen, voer in de week en mengen voor oude pony. voer paard klaarzetten, hooinetten verwisselen, paard binnen zetten, deur stal oude pony open en voerbak er in. Nog een hooinet er bij vullen voor de ochtend en kruiwagen weer vullen. Rondje wortels geven en voerbak uit de stal paard halen. Voergang vegen, Lichten uit en afsluiten.

Ook kleine kruiwagen mest.
30-45 minuten. 1 persoon.

We werken met beurten. Ik hoef niet elke dag 3x. Dat wisselt.

☆Mestkar legen bij boer 1x per week: 1/2 uur.
☆nieuwe Voordroogbaal in stal op zijn plek zetten vanaf opslag 1x per week: 15/20 minuten.
☆20-60 Bak slepen. 15/20 minuten

En dan nog periodiek en seizoensafhankelijk de grotere onderhoudsklussen edit: en dingen als hooien eigen land, hooi stro halen elders en de kleine pakjes naar zolder tillen met hulp en opstapelen.
strooisel inkopen en ophalen paar keer per jaar en dat onder afdak opstapelen. Mestbak wegscheppen/verspreiden over tuin/land (dat wat we opsparen en niet gelijk op de kar naar de boer gaat. Vroeger veel meer mest meerdere keren per jaar)

Hopelijk niets vergeten...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 12-02-18 00:42, in het totaal 1 keer bewerkt

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 00:37

Ik ben een halfuurtje per dag bezig met uitmesten/hooinetten vullen, binnen- en buitenzetten 10 minuutjes per dag. Een keer per week ben ik langer bezig dan vul ik de voorraad hooi in de stal bij en maak ik al het voer voor de week klaar.
Als ik mest wegbreng ben ik een halfuurtje bezig en dat is eens in de 1,5/2 weken.
Hooi en/of stro halen 1x per maand kost mij een uurtje.
Water buiten duurt ook 10 min en dat is ook niet dagelijks. In een uur ben ik wel klaar met ze op de hele dag. Voor 2 paarden

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 08:07

Wij zijn ook weinig tijd kwijt met de paarden. Mijn man en ik doen het samen, maar in de ochtend op werkdagen al met al 15-20 min totaal en in de avond ook, voor 1 paard, 1 pony en een geit. Meestal 2 hooinetten vullen, bix voeren en drollen scheppen. Soms moet een waterbak bijgevuld worden.

In het weekend volgt de grote schoonmaak en zijn we wel een paar uur bezig met stallen voorzien van nieuwe zakken strokorrels, waterbakken schoonmaken, verharding vegen, paddock aanharken en hooipakjes van zolder halen en klaarleggen voor de week. Soms schept mijn man de mesthoop nog een beetje om.

Qualitytime zoals poetsen, knuffelen en wat beweging geven is 'optioneel' en valt natuurlijk wel buiten bovenstaande tijden.. Met een oudje en een gezelschapsshet kost dat eigenlijk ook niet veel tijd. Meestal is dat in het weekend wat uitgebreider.

We hebben allebei een fulltime baan en hebben daar onze voorzieningen ook echt voor ingericht toen we de paarden aan huis kregen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 09:27

Ik ben door de week een uur bezig waar ik op mijn gemakkie alles doe. 4 stallen mesten en de hooinetten voor de avond klaar maken en alles bij vegen. Kruiwagens omschudden doet mijn man.

In het weekend helpt mijn man mee en doet hij de stallen uit inclusief plasplekken en vlas bijvullen en dan vul ik ondertussen de hooinetten.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 09:57

Pfoe uren tellen doen we, zoals geld ;), maar niet. Gaat toch veel tijd in die dieren zitten.

Ik heb mijn eerste DA kosten ook weer gemaakt dit jaar. Gentleman had zijn hoef tot in de kroonrand gescheurd en liet zich niet behandelen. Zucht. DA is komen sederen, natuurlijk op zaterdag dus spoed. Hij heeft echt altijd pech. Arm paard.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 10:26

Ach wat vervelend, zal ook wel pijnlijk zijn denk ik, inscheuren tot de kroonrand?! :oo

Hier weer wat vooruitgang!!
Afbeelding

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 10:29

Ja hij ontlast het inderdaad best veel. Was "gelukkig" wel aan de zijkant dus er mist nu een stuk hoef van zo'n 5 cm breed van beneden tot boven. Speciaal beslag en/of boxrust is in zijn geval geen optie dus hij mag gewoon buiten spelen en iedere avond bij binnenkomst maak ik het schoon. Tot nu toe blijft het been mooi dun.

Wordt dat een box of wasplaats? Jullie zijn wel lekker druk bezig daar!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 10:35

Wat vervelend zeg, wel fijn dat hij buiten mag.

Oog doe ik altijd gelijk zalf in.
Dat werkt meestal heel goed.
Heb gelukkig vaak alles wel in voorraad.
Anders haal ik het ff bij de DA.
Tubetje kost meen ik een tientje.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 10:35

2 paarden een uur per dag.
Denk ik mooie tijd.
Leuk ook!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:15

Jeetje Selka wat naar :(:)
Mooi hoor Libera, vorderd echt super snel bij jullie.

Ik ben verward.
Gisteren een knijpend en tranend rechteroog van Kim, nu een dik traanoog met pus aan de linker(!) kant :?
Hoeveel haast zouden jullie hebben? Kan vanavond naar de dierenarts lopen en anders moet ik er een bellen om aan huis te komen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:37

Bij oogtrauma of ontsteking zsm een da erbij. Hier tenminste wel. Gelukkig weinig meegemaakt, maar het kan erg snel verkeerd gaan..