Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 15:10

Ging om 2 paarden DD ;)

Sneeuwmaan

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 15:21

Twee paarden idd, waarvan 1 van mij :) Sorry voor de verwarring. Tinky zou je kunnen uitschrijven/ tekenen hoe groot je de stukken zou maken? Ook omdat er met een trekker gehooid moet worden, waar zou je ingangen plaatsen, de mestbult en de bak plaatsen? En hoe vaak zou je een stuk maaien? Om de 3 maanden?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 16:55

Je moet het voor groot materiaal zo eenvoudig mogelijk maken om je land te bereiken,dat kun je zelf het beste bepalen.
Ik heb mijn gras afgezet met prikpaaltjes en houten palen op de hoeken (mijn gras ligt in het midden met een track er omheen).
Voor groot materiaal kan ik alle bedrading weghalen zodat de trekker overal makkelijk bij kan.

Nu heb je wat meer grond maar je zou voor een scheiding tussen de 3 stukken wel aan zoiets kunnen denken.Trekker kan makkelijk draaien en 2 stukken kunnen makkelijk 1 gemaakt worden.

De mestbult moet je daar plaatsen waar hij toegankelijk is voor een trekker vanwege het legen.Bak moet ook makkelijk toegankelijk zijn voor slepen en evt frezen.

Doorgang moet 5 meter breed zijn,dan past alles er tussendoor :)

Hoe vaak je wilt maaien hangt er vanaf hoe goed het groeit en hoe lang je het wilt hebben.2 Sneedes komen er vaak wel af,als je ook met kort gras genoegen neemt 3.

Googel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 21:27

Kirrr schreef:
Fototje van stal incl dak.
Middenwanden ontbreken nog en we kijken ook even hoe de zijkanten moeten. Open of dicht..[ [url=m/BQRw7q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier eindelijk regen!! Wel net 2min te vroeg, moesten nog 1 draad spannen.
Morgen paardjes verhuizen! Eindelijk!

De gooseneck is ook thuis. Was heel erg moeilijk om die op de oprit te krijgen. Onze straat is veel te smal.
Moeten nog even een betere manier bedenken.
[ [url=m/Bu9iNZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi plekje zie ik daar voorbij komen bij nt19 (??)
Hoeveel grond is er?

Ik ken niks van drainage...

Ooh wat is het leuk geworden...
Heb je een foto dat het helemaal af is?

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 21:45

Dankjewel voor je antwoord!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:33

Meer af is het nog niet. Vandaag paardjes gehaald en daarna op restaurant met vrienden.
Daarnet alles wat opgeruimd buiten, alle overschot bij elkaar.
Paardjes staan wel heerlijk rustig, lijkt alsof ze er al jaren staan.
Morgenochtend vliegen we erin om de rest af te werken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 04:18

Lekker Kirr als de paardjes zo relaxed staan :)

Morgen erin vliegen...hopelijk spoel je er niet uit :P

Sneeuwmaan schreef:
Dankjewel voor je antwoord!

Het is vaak vooral praktisch denken,hoe kan ik overal makkelijk bij.Vooral voor groot materiaal...beetje millimeteren gaat enorm irriteren.

Ik ben in het begin ook raar aangekeken toen ik bezig was met het opzetten van mijn graspaddocks en de baan er omheen,nu het klaar is en vol in gebruik...is de logica duidelijk.Onderhoud van de baan is eenvoudig en nu ik dit jaar de mogelijkheid had om mest te laten rijden (heb na het afgelopen maïsseizoen mijn jongens op de bouw mogen laten lopen naast ons land).Er zit nu een poort in de omheining naar het maïsland en we mochten voor het omploegen gebruik maken om de mestinjecteur over het land van de boerman laten rijden.De loonwerker heeft zo'n grote combinatie dat die niet over mijn eigen oprit past.
Nu via het land van de boerman...alle draden en palen van mijn gras gehaald en binnen 5 minuten was hij alweer klaar :)

Hier zie je hem in actie...

Het stuk tussen de hoek en de paal is 12 meter...

Afbeelding

Het gras is nog geen 2000m2 maar toch kon hij lekker vlot zijn werk doen en eenvoudig draaien :)

Afbeelding

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 07:58

Idd mestbak / ingang enz goed toegankelijk. Liefst bij verharde, scheelt een hoop kruiwagen ergernis in de winter! Zodat je dan vanaf een verhard stuk het hooi bij kan voeren.

Daarnaast zorgen dat de trekkers goed op het land kunnen. Loonwerkers hebben vaak grote brede trekkers. Eigen trekkers voor bijv maaien hebben een kleinere draaicirkel.

Als je wilt hooien, wil je elk jaar hetzelfde stuk hooien? Dan worden het 4 stukken? 1h a wisselen en 1 ha hooi?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 08:33

Droog en zonnetje {:}

Grote doorgangen zijn idd super handig!
Droog plekje om je paard te 'behandelen' bij hoefsmid, dierenarts, opzadelen,...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 08:46

Met bakken hier... -O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 08:51

Droog en klam hier. Ik had gehoopt nog even te kunnen rijden, maar daar doe ik paard en ruiter geen plezier mee.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 09:29

Wij hebben gelukkig door de vorige bewoner ook een aantal handigheden. Brede poorten (ik denk inderdaad 5 meter) en een oprit waar auto + trailer op kunnen voor de gesloten poort. Kan dus eerst parkeren en dan poort openen en omgekeer de trailer al aan de weg hebben staan, paard er in poort sluiten en weg wezen.

Wij hooien ook van onze hectare. De achterste helft gebruiken we daar voor beweiding omdat daar de schuilstal staat. Die hebben we voor 90 % opgezet met prikpaaltjes en slechts her en der een vaste paal. Die kunnen we dus heel makkelijk weer afbreken om de paarden het hele stuk te geven in de winter en om de boer te laten bemesten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 09:41

De orginele ingang van ons wei is 10 meter ofzo, om de draai te kunnen maken als je met een volle aanhanger met hooi de weg op wil.
Deze hebben we wel behouden, maar idd ook gewoon een prikpaaltje er tussen gezet.

Dat soort draaien moet je dus ook rekening mee houden, anders rijd je zo de palen er uit en dat is ook weer zonde.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:51

|( Regen... Veel regen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:55

Ja de Buienradar voorspelt ook voor hier in de buurt niet veel goeds.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 13:41

Ik wil graag regen, maar die komt zoals gewoonlijk weer eens niet hier.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 15:16

Hier heeft het serieus lelijk gedaan, gelukkig nog veel werk binnen de stal.Afbeelding
Middenwanden, komt nog balk boven de lage wand, de hoge is van het opslaghokje, andere kant is exact hetzelfde. Vooraan een systeem dat je kan openen, zo kan je door de stallen met kruiwagen/hooi etc.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 15:20

Hier is het ook vies klam weet,bah.
Tuinhuisje geverfd en de verf was droog op de kwast hihi..Zo geen hobby dat verven

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:20

Hier ook vies klam...
Begint er al op te lijken Kirr...hoe groot werden de stallen ookweer??

Hier net de wasmachine geprobeerd...hij doet het uitstekend maar hij lekte wel water.Na veel gezoek (want je kunt overal zo goed bij :+ ) toch maar even water aangezet om te kijken waar het uitkwam.In de houder van de zeepbak zit een klein gaatje naast de water-inlaat.Waarschijnlijk is het betonblok van de trommel hier tegenaan getikt tijdens transport.Morgen even repareren,vriendlief heeft een superspulletje Sugru...een alles plakker :D

Voor degene die het niet kennen....

En nu zelf snel in huis halen :D

Stalhandoekjes zijn iig weer lekker schoon en als hij gerepareerd is Fax zijn Jamaatjes wassen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:24

WOW superspul :) Dat hoort naast de Ductape in het laatje :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:28

Op z'n minst DD :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:15

3,5 op 3,7 zijn de stallen.
Net binnen, paarden staan in de nieuwe stallen, veel dingen zijn nog voorlopig, maar het is bruikbaar.
Paddockjes worden nog hout en in de middenwand moet nog een deurtje, doorgang, berghok moet nog een deur etc etc.
Afbeelding
Afbeelding
De trouwe helpers, de jongste had weer in de regen blijven liggen, dus dan krijgt ze koud.

Afbeelding

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:20

Wauw sugru, geweldig, ik kende het niet.
Waar haal je het?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:24

Ze staan er royaal in Kirr...wat ga je met de bodem doen eigenlijk of heb ik dat ook gemist :P
Trouwe helpers....hihi...lekker tukje wel verdiend.

Volgens mij heeft hij het via internet gekocht...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 21:58

Voorlopig zand... Wil eigenlijk rubber maar dat zit voorlopig nog niet in de budgetplanning. -O-