[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 16:11

De 'bereikbaarheid' van het hooi is ook afhankelijk van hoe grof het is.
Voor erg fijn hooi is 10 cm idd een te grote maas, maar 6 cm kán bij erg grof hooi weer te klein zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 16:14

Die ervaring heb ik hier nooit gehad, dat dat te klein werd. Het kan bij langer hooi natuurlijk wel moeilijker worden, relatief gezien. Maar hier viel er echt al behoorlijk wat langstengelig hooi op de grond bij 6 cm en bij 45mm nog steeds.

Niet eens zozeer dat het uit het net valt. Maar vooral ook dat ze lomp grote plukken er uit trekken.
Waar dan nog een sliert van hooi achteraan komt weet je wel. En dat valt dan op de grond. Doen ze de moeite niet voor om op te pakken, want ze nemen de volgende hap uit het net. Valt er weer een sliert hooi op de grond. Enz.

Als je dan geen "stofzuiger" erbij hebt die het gevallen hooi opeet dan tikt het toch aardig aan wat er alsnog wegwaait en / of vertrappeld wordt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 16:18

Het maakt heel erg uit -is mijn ervaring- dat je dat wel hebt als je er vaste plakken in doet. Ik maak mijn hooi altijd los en dan komen er alleen maar kleine 'hapjes' uit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 16:26

Oh dat zou goed kunnen. Ik heb het meeste nooit los gemaakt, teveel gedoe. Dat doen ze zelf maar :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 17:21

Als ik het niet los maak dan trekt de shet er een te grote pluk uit en vervolgens steekt ze de moord zowat omdat ze die niet weg krijgt |o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 17:39

Het zal eens geen Shet zijn..... :roll: :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 17:40

Het is idd wel een aparte... ze stopt ook met eten als ze genoeg heeft :)

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 23:13

Ik heb even een vraagje hier, wij hebben een palletbox waar ik nu los hooi in voer. Ik wil hier graag een slowfeeder van maken door er een hooinet in de bodem ik vast te klikken met ringen (bv https://agradi.nl/products/kerbl-hooinet-met-vulhulp-wit).
.

Kan ik zo'n net beter strak in zo'n bak spannen, of juist de grootste maat nemen zodat die losser erin ligt? Wat is jullie ervaring wat fijn is met eten voor ze, en wat eerder kapot gaat?

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 04:06

Hier heeft onze kudde grote voorkeur voor een groter net in de kisten dan strak gespannen. Daarnaast geeft het mij een aantal voordelen; minder herrie als ze eraan trekken (moeten hoger trekken om het frame mee te bewegen), past meer hooi per keer in dus lekker efficiënt en makkelijker vullen en sluiten. En het gaat duidelijk veel minder snel stuk dan een strak net

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 07:28

Ik ga ook voor losser net, om precies die redenen :j

Als het net een beetje er omheen geplooid ligt dan "slowt" het ook nog extra.
Natuurlijk wel oppassen dat het net er niet buiten komt te hangen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 07:55

Solistar schreef:
Ik heb even een vraagje hier, wij hebben een palletbox waar ik nu los hooi in voer. Ik wil hier graag een slowfeeder van maken door er een hooinet in de bodem ik vast te klikken met ringen (bv https://agradi.nl/products/kerbl-hooinet-met-vulhulp-wit).
.

Kan ik zo'n net beter strak in zo'n bak spannen, of juist de grootste maat nemen zodat die losser erin ligt? Wat is jullie ervaring wat fijn is met eten voor ze, en wat eerder kapot gaat?

Een los hooinet zoals in je links is wat anders dan bijv een los gefixeerd net in een frame. Dat net in je link klik je gewoon vast fus niet echt iets met straks vast maken van doen. Als je een frame zou gebruiken juist wat losser doen.

Voor foto's voor hoe je dat vastmaakt klik eens op "geplaatst" onder naam heb er wel eens foto"s van geplaatst (laatste pagina, datum 8 augustus) ik zweer bij halve fietsbinnenbanden :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 09:04

Ik heb gewone hooinetten in een bak. Groter en kleiner. Maakt weinig uit qua eetgemak, het is gewoon een hooinet, alleen liggend. Met een frame wel een groter net pakken.

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 13:34

Ik ben op zoek naar een hooinet voor in de stal te hangen op meerdaags concours. Moet groot genoeg zijn zodat er voldoende in kan voor de nacht. Maar ook grote maaswijdte, ze zijn niet gewoon van uit een hooinet te eten en als het te klein is willen ze niet eten. Maar blijkbaar op zoek naar een speld in een hooiberg, iemand aanraders?

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 13:45

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 10:26

Heeft iemand hier tips om het trekkoord van een slowfeeder te vervangen? Ik heb het boksbal-model van Equiculinair. Na 5 jaar zijn de eerste twee trekkoorden (om de zak dicht te maken) gebroken. De slowfeeders zelf zijn verder nog helemaal goed. Ik ben dus op zoek naar een koord dat vergelijkbaar is met de koorden waarmee de slowfeeders geleverd zijn. Weet iemand waar ik dat kan kopen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 10:31

Paracord.eu. 8 mm rond ppm.

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:25

Dat ziet er goed uit, dank je!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 23:07

Oh mijn berichtje was wel erg kort. In mijn hoofd had ik er meer bij getypt :+
Ik gebruik het ook al jaren. Oersterk. Wel de uiteinden even dichtbranden.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:49

Heeft iemand hier ervaring met de hooinetten van AB netten? Ik zie dat zij een enveloppe hooinet hebben met aan de ene kant maas 4 en aan de andere kant maas 6. Lijkt me ideaal om mijn paard te laten wennen om uit een net te eten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 17:11

Irene793 schreef:
Heeft iemand hier tips om het trekkoord van een slowfeeder te vervangen? Ik heb het boksbal-model van Equiculinair. Na 5 jaar zijn de eerste twee trekkoorden (om de zak dicht te maken) gebroken. De slowfeeders zelf zijn verder nog helemaal goed. Ik ben dus op zoek naar een koord dat vergelijkbaar is met de koorden waarmee de slowfeeders geleverd zijn. Weet iemand waar ik dat kan kopen?

Gewoon bij action kijken? Verschillende soorten die prima werken.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 15:28

Voor degene hier met een kliko als slowfeeder, wat is nu de beste manier? Veel gaten er in? Groot vak aan de voorkant? Halve onderkant er uit?

Hele topic door gelezen maar weet het nog niet. En hebben jullie er een plank in om het hooi naar beneden te laten zakken of niet/niet nodig?

Heb zojuist de oude kliko van onze buren gekregen die ze in de schuur hebben staan. Wil onze pony’s er graag blij mee maken.

Foto’s in dit topic bieden helaas weinig soelaas…

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 20:20

Als je een vak doet aan voorkant, ook tralies erin.
Gaten kan ook maar wil nog wel eens door scheuren.
Onderin zorgen dat het niet blijft liggen. Als je niet elke keer wil omgooien, stort er wat schuin lopend beton in. Richting de opening zeg maar.
En zet ze goed vast. Ze trekken er flink aan.
Hooi valt vanzelf naar beneden, of je moet m echt vol proppen, dan blijft t hangen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 04:55

wendy1987 schreef:
Als je een vak doet aan voorkant, ook tralies erin.
Gaten kan ook maar wil nog wel eens door scheuren.
Onderin zorgen dat het niet blijft liggen. Als je niet elke keer wil omgooien, stort er wat schuin lopend beton in. Richting de opening zeg maar.
En zet ze goed vast. Ze trekken er flink aan.
Hooi valt vanzelf naar beneden, of je moet m echt vol proppen, dan blijft t hangen.

Wat slim van dat beton! Ga ik aan m’n vader vragen :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 13:15

Simpeler : gat aan de voorkant, groot hooinet er in die bovenin vast gemaakt is en 1-2 stoeptegels onderin voor gewicht. Maak wel de klep dicht, want dat van bovenuit vullen ook vanuit daar kunnen eten is snappen veel paarden heel snel.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 21:48

Hier trokken ze net door gat heen en dus sneller scheuren in kliko. Maar dat zal ook paard afhankelijk zijn gok ik