Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 22:05

manzano schreef:
Wat een water Kojack. Hier ook wel flinke regen vannacht en vandaag ook pittige buien.
Vorige eigenaars hier waren duidelijk wat onderhoud vergeten aan dakgoten en regenpijpen :=

Oh lekker dan, veel onder gelopen?

kojack

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 22:09

Ik ben weer zand aan het kijken voor de bak, ik kom er iedere x niet uit.

Ik had begrepen dat we 420 kub nodig hadden maar heb het net uitgerekend op een website van een paardenbak zand leverancier en kwam uit op 360 kub ofzo. Ik snap echt geen jota van die dingen hoor.

De bak is zo'n 18 x 38/39 en 40cm diep. Dan moet je een keuze maken hoeveel drainage zand je wil en hoeveel toplaag je wil. De moed is me dus in de schoenen gezakt :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 22:11

Maar die 2 lagen gaan toch mengen met rijden?? Of is dat juist de bedoeling ??

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 22:14

DubbelFun schreef:
Maar die 2 lagen gaan toch mengen met rijden?? Of is dat juist de bedoeling ??

Volgens mij doe je het doek over de laag drainage zand toch?
Op de ene site hebben ze het over doek en op de andere site weer niet...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 22:18

Mijn ervaring met zand is dat de toplaag maar 10 cm nat is en het daaronder droog is. Dus waarom dan drainage zand als onderlaag is me niet duidelijk?
Verder is een bak met doek er in heel gevoelig voor omhoog werken van het doek. Het is uit den boze om daar een paard in te longeren of vrij in te laten lopen (rollen/gaten graven).
En voor westernoefeningen is het helemaal een ramp :D

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 22:25

Nou ik dacht.. en daar gaan we.. We moeten over de drainage worteldoek omdat er nog veel wortels in de grond zitten. Maar dat is misschien niet goed gedacht :o

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 22:48

Bij bvb een eb en vloed systeem gaat het doek erin voordat de drainagebuizen erin gelegd worden. Dus dat komt ook in de geulen te liggen. Dan de buizen erin en de geulen afvullen met drainagezand. Daarna paardenbakzand en eventueel nog een speciale toplaag met vezel bvb.
Als je doek op je drainage buizen legt kan het water niet snel genoeg de buizen in trekken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 09:07

Als de wortels erg diep zitten (vanaf 40 cm) heb je daar geen last van, als ze hoger naar het oppervlak zitten zou ik ze uit graven/verwijderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 10:58

Jeetje wat een water weer op sommige plekken. Hier zit ik hopen op een paar flinke buien!

DF waarom is het verboden om je dakgoten/regenpijpen op de hemelwaterafvoer aan te sluiten? Daar is het toch juist voor bedoeld?

Bij ons in de gemeente is het verboden om ze op het riool aan te sluiten, maar is er een aparte aansluiting voor hemelwater.

Mooie sfeerplaatjes komen er weer voorbij!
Hier hebben mijn zowel mijn paarden als ik vakantie....... Vind het veel te benauwd om iets met ze te doen en daarnaast raak ik mega geïrriteerd van de vliegen en dazen die er zijn.

Ik heb in paddock ook geen doek. Drainage geulen op 40 cm, dan de drainagebuizen en dan drainagezand. In eerste instantie heb ik hem niet aan laten leggen als rijbak dus daarom alleen drainagezand erin laten gooien. Echter is er prima in te rijden, dus dat doe ik nu dan ook.

Heb het ongeveer 5 jaar geleden aan laten leggen en af en toe laat ik er een dumper drainagezand bij gooien. Toplaag is ongeveer 10 cm. Gaat tot nog toe prima. Zit hier op keileem, misschien dat dat ook nog verschil maakt.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 11:59

Nou hier zit het wel op het riool. De dag van de sleutel overdracht ontdekten we al dat alle dakgoten vol zaten want daar klotste het overheen. Dus die schoon gemaakt. Gisteren hadden we dit....
Afbeelding
Bleek de pijp dus ook helemaal vol met dikke aangekoekte drek te zitten. Echt tot halverwege ofzo. Gelukkig kan je er door de bladvangers van onder in. Dus met de tuinslang en stromend water net zo lang zitten poeren tot het eruit was....

Afbeelding

Bij de stal hebben ze de pijp naar de zijkant geleid. Alleen daar komt het gewoon uit boven de grond. En door het (gebrek) aan afschot loopt dat naar voren voor de deur van de stal. Niet zo handig. Dus daar moeten we even wat aan doen. Grindkoffer ofzo maken.

Van bodems heb ik echt geen verstand. Zo lastig lijkt me dat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:15

Het zal waarschijnlijk wel per gemeente verschillen. Wat een gedoe met al die drek manzano. Mooi dat het er nu uit is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:46

Ik bedoelde ook dat het het riool niet in mag, maar wij hebben geen dubbele waterafvoer speciaal voor hemelwater. Dat gaat gewoon de grond in als het niet te hard regent of alles staat blank als het dat wel doet :)

Net eerst maar een ritje wezen doen ook al dreigde het wel erg. Volgens BR zou het droog blijven en dat deed het :)

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 14:05

Hier moet hemelwaterafvoer ook via de straat. Het mag niet aangesloten worden op het riool. Er was een reden voor maar die ben ik vergeten.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 14:17

Ja is vaker hoor dat het gescheiden is of zonder aansluiting zo op straat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 14:26

Hier loopt het de tuin in.
Je kunt hier subsidie krijgen als je je laat ontkoppelen van het riool.
Maar met terugwerkende kracht doen ze dan weer niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 14:40

Ik heb geen idee hoe dat hier zit :=

Hier weer druk geweest met genieten dit weekend. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 14:42

MarloesHJ schreef:
Hier moet hemelwaterafvoer ook via de straat. Het mag niet aangesloten worden op het riool. Er was een reden voor maar die ben ik vergeten.

Mij is verteld dat de rioolzuiveringsinstallaties dan overbelast worden met relatief veel "schoon" water.

Bij ons in de buurt hebben ze weleens controles uitgevoerd door rook in het riool te spuiten. Bij degenen die zijn regenpijp op het riool hadden aangesloten kwam er dan rook uit de dakgoot :D .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 14:47

En dan ben je goed de pineut, krijg je een fikse bekeuring en de volgende keer komen ze extra goed kontroleren.

Ik ben de zolder aan het opruimen/leeghalen vanwege plaatsing zonnepanelen etc. Wat een bende verzameld men zo in 30 jaar ;(
Er zijn dingen bij die zijn toen met de verhuizing naar zolder gegaan en nooit meer naar omgekeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 14:49

DubbelFun schreef:
En dan ben je goed de pineut, krijg je een fikse bekeuring en de volgende keer komen ze extra goed kontroleren.

Ik ben de zolder aan het opruimen/leeghalen vanwege plaatsing zonnepanelen etc. Wat een bende verzameld men zo in 30 jaar ;(
Er zijn dingen bij die zijn toen met de verhuizing naar zolder gegaan en nooit meer naar omgekeken.

Ha, dat is een bekend probleem.
Ik heb mezelf de uitdaging gegeven om van kleren bij elke wasbeurt 1 ding uit te zoeken wat naar een goed doel/ weg mag. Dat scheelt al echt heel veel.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 14:52

Denk dat er hier geen 2e snede meer van af gaat kunnen komen: klei grond en met de weersvoorspellingen denk ik niet dat er nog tijd genoeg gaat zijn om en het land op te laten drogen zodat de trekkers erop gaan kunnen en ook nog eens tijd genoeg voor het daadwerkelijke drogen....

En dat is zonde!! Want het groeit zo hard dat zelfs het stuk wei waar ze al maanden opstaan gewoon groeit waar je bij staat en ik dus voorzichtig moet zijn met die kleine. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt (ok heb pas 2 jaar zoveel wei tot mijn beschikking) dat ik gewoon moet oppassen hoog zomer voor hb en dus al maanden op hetzelfde stuk staan...

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 15:03

ook niet als we in augustus drie droge weken hebben? ik vind dit weer prachtig maar wie weet komt er nog een droge nazomer.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 15:04

verwachten ze wel, warme droge augustus

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 15:08

De 14 daagse voorspelling geeft nog 14 dagen flink wat regen. Maar daarna kan het goed nog heet worden.
Zo hebben wij bijna altijd vakantie in september en echt regelmatig dat de zomervakantie voor vele in het water is gevallen en wij in september prachtig weer. Dus voor nu zou ik nog niet te bang zijn dat de 2e snede er niet af kan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 15:09

Voor zon- en warmteliefhebbers is er nog meer goed nieuws. Halverwege augustus stijgt de kans op zon en hitte. Daardoor kan het in het tweede deel van de maand ruim 25 graden worden. En woon of verblijf je in het zuiden of oosten? Daar is de kans op tropische dagen met 30 graden het grootst. Ook aan de stranden is het in augustus aangenaam, want de zee is lekker opgewarmd. Dus leg je zwemkleding vast klaar en genieten maar!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 15:19

Robijntjah schreef:
Ik heb mezelf de uitdaging gegeven om van kleren bij elke wasbeurt 1 ding uit te zoeken wat naar een goed doel/ weg mag. Dat scheelt al echt heel veel.

Maar als ik het was betekent dat dat ik het nog draag :)
Ik heb mezelf nu gesteld dat ik gewoon niets nieuws mag kopen. Vroeger deed ik wel dat alles wat in het midden hing ik regelmatig draag en alles wat aan beide zijkanten hangt weg mag (ik heb alles hangen ipv opgevouwen).