Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:14

Toen ik 2 stallen had gemest.
2 waterbakken schoon gemaakt en gevuld.
2 hooinetten volgepropt...dacht ik:

Je zou er maar 2 hebben. Was ik nu al klaar. Wat heeeeerlijk!

Zet me toch wel aan het denken.

2 is nu een ministukje van alles.
1/10 deel.

Wat geweldig als 2 de volle 100% was!
Hebben jullie dat ook weleens/geregeld?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:17

Anke schreef:

1/10 deel.

Ik heb dat zelfs al als ik die 2 bokken van mij verzorg, dat eentje of een kleintje minder werk zou zijn :')

Zit nog geen 25km van kinrooi af geloof ik, de grens met Duitsland kan ik bijna zien liggen overigens :j

Flew

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:20

Ik heb er maar twee dus dat gevoel ken ik niet. :') Het verbaast me wel elke keer hoeveel spullen ik voor die twee heb. Ze hebben van dekens dezelfde maat, dus die kunnen ze uitwisselen, maar ik merk toch dat ik veel dubbel koop.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:32

Anke schreef:

1/10 deel.

Als t slecht weer is wel. Anders maakt 1 of 2 kruiwagen scheppen me niet zoveel uit. En soms voel ik me schuldig als ik ze niet allemaal aandacht heb kunnen geven. Maar ik hou me altijd voor dat ze paard kunnen zijn bij mij en mijn aandacht bonus is, ze zijn er niet afhankelijk van.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:34

Zaagsel wordt eigenlijk niet echt gegeten wat ik begreep, plus dat het niet klontert?

Ik heb mn paarden eigenlijk nooit op stal, toen toevallig een paar dagen omdat de boel dusdanig hard was opgevroren dat ze niet meer konden liggen, en ik een paard erbij had sinds 2 weken die bij vorige eigenaren gewend was op stal te gaan. Uiteraard ben ik nu nog huiveriger dan ik al was om ze binnen te halen, ze komen nu echt niet zomaar binnen met rottig weer. Dus meer als het advies onthouden heb ik niet gedaan.

Rapsodie hoopt zich op in de colon descendens, laatste bocht van de dikke darm. Hier zit ook nog eens een versmalling. Als je dit opereert moet je de darm los snijden en open maken, dat is behoorlijk ingewikkeld en de kans dat de darm nadien verlamd blijft of terug open knapt is behoorlijk aanwezig.

Waar de verstopping van vlas en stro zitten kan ik je niet zo zeggen. Ze hebben me daar toen een heel duidelijk filmpje laten zien en alles aangewezen, maar wat niet van belang is heb ik niet onthouden. Wel waren beide plekken gunstiger dan de colon descendens. Je hebt natuurlijk ook nog zand verstoppingen. Die zitten vaak in de dunne darm. Als je de buik open maakt, kan je die eruit pakken en masseren waardoor het los komt of via kleine opening te verwijderen is. Zelfs een stuk dunne darm verwijderen schijnt mogelijk te zijn. Dit is dus veel eenvoudiger en heeft betere kansen.

@Anke, ik had op mn top er 9, nu nog 1 en 1 van vriendin, vorig jaar had ik er 2, afgelopen zomer 5. Moet zeggen, 2 is heerlijk overzichtelijk, maar mijn paard is net zadelmak dus baal soms ook wel dat ik vrije dagen heb dat ik wel voor ze moet zorgen maar daarna niks leuks kan doen. Dat was met 2 of 3 voor mezelf beter in evenwicht. Gelukkig heb ik vriendin die nog wel paarden over heeft dan :P . 2 of 3 merkte ik best wel qua werk, mede omdat ik dan een xtra waterbak en baaltje hooi moet voeren en xtra keer lopen met kruiwagen mest. 3 of 4 merkte ik dan weer niet echt, maar nummer 5 gaf weer beduidend meer werk. Eigenlijk vind ik zelf 3 of 4 het leukste. Hoeft ook niet een alleen te blijven als ik 1 meeneem. Maar voor nu is 2 wel heerlijk makkelijk. Winter is al niet het seizoen, ik moet nog steeds rustig aan doen en eigenaresse van het andere paard is zwanger, dus meer moet ik echt niet aan denken nu.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:43

Hier 2 (in maart/begin april) een veulen erbij en ik geloof dat ik met 3 het wel prima vind. 10 ofzo is naast werk, kind, mijn precisie etc echt geen doen.

Wat betreft strooisel. Ik heb mijn ouwe op zaagsel gehad, prima. Vlas, vind ik dus wat minder. Ik gebruik gewoon stro, ze eten het ook zeker. Nog nooit last mee gehad. Ze krijgen onbeperkt hooi maar ze eten er toch wel van. Het ene stro is beduidend lekkerder als het andere. Gehakseld stro wordt inderdaad hier door het voer gemixt voor de koeien. Ik gebruik dat nooit. Stro bevalt me gewoon het beste, ik vraag me wel af of het niet een onwijze klerezooi zou worden met een inloopstal. De inloopstal wil ik misschien van de zomer gaan proberen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:58

Mocht ik ooit toe komen aan het bouwen van een stal dan maak ik hem zo dat ik gewoon met de trekker uit kan mesten :+ dat scheelt een hoop gedoe. Heb wel genoeg met de hand gemest inmiddels.

Kwa strooisel hebben we er schijnbaar een die al koliek krijgt als ze naar stro kijkt dus dat proberen we maar niet, al is dat alleen naar wat we gehoord hebben toen we haar kregen. De rest kan wel gewoon op stro.

Verder zijn ze met het weer van afgelopen week wel blij met onbeperkt hooi.
Afbeelding

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:11

Ligt een aardige pak sneeuw bij jullie daar!

Hier staan ze op vlas. De shet is niet anders gewend en mn andere merrie heeft ook op stro gestaan. Vlas nam ze eens een hap van, vond ze vies en en spuugde ze uit. Sindsdien niet meer gegeten.

Ik heb ooit eens op mn oude stal 3 weken voor de hele bups gezorgd, waren er 7 totaal. Vond het nogal wat werk met mesten, voeren, dekens wisselen, binnen/buiten zetten ed naast het werk. En toen had ik nog geen kind :D
Ben blij dat ik dadelijk start met maar 1,5 aan huis. Kan ik rustig inkomen :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:14

Anke je zegt vaker dat je in wil krimpen en heb er een maand later dan weer meer. Waarom de grote niet aanhouden en kleintjes weg doen?

Ik heb er nu 3, als mijn oudje er niet meer is zie ik wel of er 1 bijkomt. In elk geval niet een eigen maar misschien 1 oudje op pension met hele duidelijke afspraken. Ik heb er jaren 4 gehad maar dat was echt teveel zeker met kinderen.

Mijn dochter gaat ook sind 3 weken naar de basisschool, scheelt ook enorm in tijd. Al zijn er altijd wel weer andere dingen die gedaan moeten worden dan dat ik aan extra rijden toekom. Ik werk ook nog eens 30 uur en mijn zoon heeft speciaal onderwijs en problemen waardoor er enkele uren therapie per week nodig zijn en het leven vanaf er kinderen zijn echt puzzelen is.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:35

2, 3 of 4 maakt het echt veel verschil? Dat vraag ik mij dus ook af. Ik heb er 2, moeder en zoon. Daar wil ik minimaal een bij, anders heeft de ruin niemand om mee te spelen. De ruin is 3 jaar een de merrie is 17.
Ik heb nog een haflinger achter de hand die ik wellicht kan adopteren maar dan heb ik er alweer drie... of gewoon een pensionklant als derde kan ook. Of allebei _O-
Wat een keuze allemaal. Genoeg land voor vier hebben we niet, maar de haflinger kant toch maar heel beperkt op het gras.

Ik moet er niet aan denken om >10 te hebben. Nog geen kinderen maar wel een fulltime baan.
Heel veel respect ervoor hoe je dat doet Anke.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:35

We hebben op dit moment 14 kleintjes.
Dat is ook van tijdelijke duur.
"I had a Dream"
Mijn hengstje preferent krijgen. Dat gaat op prestaties vd nakomelingen. Dus zijn we nog nakomelingen aan het 'regelen'. Die gaan met 3 jaar naar de keuring voor punten te halen. Daarna gaan ze weg.
Nu in 2018 kunnen weer een paar verkocht worden.
In de zomer heb ik er weinig moeite mee. In de winter vind ik het niet leuk.
Ben minimaal 5 uur per dag eraan kwijt. Dan heb ik nog niks 'leuks' gedaan.

Daarnaast heb ik geregeld weer verwachtingen en raak ik enthousiast. Vaak loopt dat uit op teleurstellingen (waarbij externen betrokken zijn, heb je het niet zelf in de hand)

Ik vond 10 wel een leuk aantal.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:37

De jongste gaat binnenkort naar de basisschool. Daar verheug ik me al op.

Met kinderen is het toch altijd puzzelen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:37

Zo thuis alles klaar.
Nu de anderen nog.
Auto is al ingeladen.
En dan weer verder.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:49

Ik heb er 5 en zou wel naar 2 of 3 willen. Maar ik kan moeilijk afscheid nemen, dus alles blijft totdat het omvalt. In de zomer inderdaad minder erg (behalve bij 30 graden), bij nattigheid minder leuk. Had ook echt weinig energie, maar bij toeval is er vanalles bij mij ontdekt, dus daar word ik nu voor behandeld. Hopelijk helpt t en heb ik tegen de zomer weer een zooi energie. Lijkt me heerlijk.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 14:20

Ik vind een paar minder echt een verschil maken, heb er wel eens 5 gehad dat vond ik echt afzien. Had er nu 4 maar per januari staat er 1 bij mijn zus. Dat scheelt al echt een bult.helemaal als ik voor mijn werk de stallen nog moet doen.
Volgend jaar nog 1 minder want de pony gaat weg, maar hoop dan dat ik 2 merrieveulens heb staan. Issue speelt alleen in de winter trouwens.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 14:49

Hier doen we momenteel niet heel veel met de paarden dus of we er 2 of 4 hebben staan zouden we niet merken (alleen bij het enten en ontwormen).
Over een maand of 3 hebben we er een veulen bij lopen als het goed is dus staat de teller dan op 5 paarden. Voor de kinderen misschien ooit nog wel een pony als ze het leuk vinden maar hoef geen shet :+

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:02

Ik heb er 3 en dat vind ik genoeg.
Misschien dat ik de mini tzt verkoop/inruil voor een grotere aangezien ze te klein/fijntjes is voor mn dochter.
Binnenkort eens met Amel aan de gang om te kijken hoe ze is onder het zadel.
Mocht ze nou erg braaf zijn dan zou mijn dochter daar ook op kunnen.
Dan verkoop ik Summer en komt er niks meer bij.
Al is 2 paarden ook lastig als ik met 1 op pas zou gaan.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:05

Dat leren ze snel genoeg hoor, mijn twenter heeft wel eens 3 dagen alleen gestaan toen ik op trektocht ging. Het weegt voor mij wel mee als reden waarom ik er meer zou willen, maar zou nooit de reden zijn. Ik vind een paard houden voor een ander paard echt een heel slecht argument... behalve 1 alleen dan, dat zie ik echt niet graag.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:39

Wow 5u per dag?
Ik heb er maar 2 maar bij mijn vriend hebben ze dik 30 trekpaarden en dat is een uurtje werk met voeren en water geven en dan wat binnen staat nog mesten maar ook hooguit een uur en dat is alleen in het veulenseizoen want anders staan er geen binnen. Alle emmers voer in de laadbak van de bulldozer en dan van wei tot wei :D ik vind het heerlijk om daar te helpen voeren :D

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:40

Klopt maar toen Melle nog op pension stond hadden we altijd dat de pensionklanten in het werk en zelf de paarden binnen moesten zetten.
Dit deden we dan altijd in groepjes.
Een ochtend groepje voor buiten zetten en een middag groep voor binnen zetten.
Aangezien Melle een aparte is en veel mensen bang voor hem waren lieten ze hem soms alleen buiten staan in de wei/paddock.
Dan vloog hij gewoon door alle draden heen in alle weides.
Vandaar dat ik hem niet graag alleen laat staan.
Summer is een merrie met goed NMPRS papier. Het ontbreekt me aan tijd om haar te laten keuren en evt met haar te gaan fokken.
Dus eigenlijk is het zonde om haar zo te laten staan als knuffelpony/weidemaatje

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:02

Duidelijke uitleg Caily. Ik zou verstopping verwachten in de flexura pelvina; komt dat overeen met de informatie die jij hebt gekregen toen? Dat is de scherpste bocht, zeg maar. Colon descendens is het laatste stukje darm, dat lijkt me niet de meest logische plek voor een verstopping (nou zijn er wel meer dingen niet logisch, maar toch).

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:17

wat ik gebruik is gehakseld tarwestro, is zacht, of dit beter of slechter is dan rapsodie weet ik niet maar paarden staan nooit opgesloten op stal en hebben ook hooi

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:45

fokfanaat schreef:
Issue speelt alleen in de winter trouwens.

Yep...hier ook

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:57

Hilary schreef:
Duidelijke uitleg Caily. Ik zou verstopping verwachten in de flexura pelvina; komt dat overeen met de informatie die jij hebt gekregen toen? Dat is de scherpste bocht, zeg maar. Colon descendens is het laatste stukje darm, dat lijkt me niet de meest logische plek voor een verstopping (nou zijn er wel meer dingen niet logisch, maar toch).

Echt de colon descendens, nummer 8 op plaatje. Flexura pelvis is 6f. Idd onlogische plek voor verstopping, daarom zo typerend qua oorzaak en helaas moeilijk te behandelen.... plus moeilijk oorzaak te achterhalen. Mijn paard heeft de hele week zo nu en dan kleine beetjes gemest en de avond voordat ze stierf een enorme hoop. Enige verklaring is dat dit langs de verstopping werd geperst. Haar verstopping was ca 1,5 meter lang, omdat in eerste instantie verstopping niet herkent was, heeft ze de eerste 24 uur nog hooi gehad. (Nog een les: altijd vasten totdat symptomen minimaal een dag weg zijn en er herhaaldelijk goede mest is) Echter de nacht weer niks en volgende dag was haar bloedbeeld zo slecht dat er geen uitzicht meer was.

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 18:00

Ik vind de hele periode van oktober tot april vervelend, de paarden ook. Kunnen ze niet meer de wei op en het regent de hele dag..

Maar heb hier in de buurt al eens rondgekeken naar pensionstallen en de paarden verteld dat het verwende nesten zijn. :Y)
Als ze al de hele dag buiten komen jaarrond is het vaak in hun eentje op 10x10 of zonder hooi in de modder. Ze hebben het zo slecht nog niet en heel eerlijk valt het werk wat ik er aan heb ook wel mee stiekem. Zou alleen wel eens een paar dagen weg willen zonder dat ik me in allerlei bochten moet wringen om de stal gemest te krijgen en genoeg hooi gegeven te hebben.