Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 15:21

Maar hoe zit het dan met die fructaan index Brenda? Want geld die dan alleen voor gestressed en kort gras of ook voor het lange en goed onderhouden gras? Dat begrijp ik er eigenlijk nooit aan? Ik bedoel , schiet het bij beide omhoog bij bepaald weer?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 15:23

Maar het is oud gras hè tinky. Zal dat nog veel uitmaken. .

Was claudia ook zegt. Meer risico in kort afgevreten gras en minder in langer oud gras?

Is het gras wat er nu staat nog oud? Of over 2 maanden weer jong voorjaar gras

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 15:42

Hoe korter en slechter onderhouden,hoe meer "stress"en dus fructaan.

Oud lang gras zal minder fructaan bevatten,dat is ook de reden dat ik ze 's morgens nog even laat grazen.Met een fructaanindex van 25 of hoger neem ik geen risico.
Het ligt er ook geheel aan hoe gevoelig je paarden zijn,sommigen hebben nergens last van en dan hoef je er ook geen rekening mee te houden.

Met sobere rassen zou ik wat meer oppassen,ik merk dat die van mij toch wat meer aankomen (lees: zitten redelijk tegen een dracht aan :+ )
Urenbeperking en tijdsbepaling....liever een uurtje 's morgens dan een half uur 's middags.

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 15:45

Ik weet niet of de leeftijd van het gras iets te maken heeft met de hoogte van fructaan. Wel dat als het 's nachts vriest het gras er voor zorgt dat er fructaan omhoog wordt gestuwd naar de halmen. Het zal het gras niet uitmaken hoe oud het is, het wil gewoon niet bevriezen...

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 15:46

Ik heb in mijn leven 2paardjes in moeten laten slapen door bevangenheid, ik zou de gok niet wagen lang of kort gras. Wat een ellende gehad wil het nooit meer meemaken.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 15:53

Ik heb nu dus een Ghost zadel, Tinky. Die zit ook fijn, alhoewel ik heel goed haar rug in de gaten hou. Laat het ook elke 3 mnd checken door de osteopaat. Heb met haar echt veel zadelellende gehad en aangezien mijn fysiek niet bij haar fysiek past (veel te breed voor mij), is het lastig zoeken naar een zadel die ons beiden bevalt. Als dit m toch niet wordt, ga ik denk ik maar voor het zekere en naar een Massimo Trail. Begrijp van veel fjorden-eigenaren met fjorden met lastige ruggetjes, dat die de uitkomst biedt. Hoop dat dat voor mij oom te doen is dan, en dat die een beetje een smalle zit heeft. Maar voorlopig doen we het even met een ghost.

Voordeel van een spaans zadel is ook de lepel (of hoe noem je die bij een spaanse?). Die is vrij hoog. Dus ook bij een 180 graden draaien in hoog tempo, blijf je gewoon zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 15:57

Daarom heb ik een westernzadel :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 16:04

Afbeelding
http://zadelshop.com

Ik heb oa dit zadel,je zou het niet zeggen maar je zit erop als een huis.Ik heb met Fax heel wat dingen meegemaakt..hij is voornamelijk heel goed in uitwijken en binnen hetzelfde tempo weer op dezelfde lijn zitten.Even razendsnel links-rechts voordat je het in de gaten hebt... :+
Razendsnel omdraaien...allemaal geen punt met dit zadel...is een Topreiter Sport :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 16:13

Thans voor de info dames. En nu snap ik het dus wat de fructaan betreft, hoop ik...

Wat zadels betreft; wat een verschillen ook zeg! Ik was al blij met mijn dressuur zadel na altijd op veelzijdigheid te hebben gereden, voor mijn gevoel zit ik nu 10x beter als met de veelzijdigheid. En Lona is wel een oppertuiger bij tijd en wijle, geen schommelstoel, op de galop na, die zit wel zo fantastisch.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 16:23

Oh en fabster, je hebt ze ook met dressuurzittingen.
Kijk ff op westeind zadelmakerij... Allerlei zadels voor speciale rassen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 17:07

Westernzadel of australian stick wil ik ook wel. Maar het kind is heel breed en heel kort. Voorlopig nog de Ghost

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 17:19

Massimo dan fabster

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 17:36

Heb een massimo geprobeerd, maar die klapperde heel erg van achter.

Blijft een crime soms met zadels.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 17:48

Massimo is het plan, als dit ook niet werkt. Maar voorlopig blijft het nog even de Ghost

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 17:52

Ik ben blij met massimo. Heb al ik weet niet hoeveel zadels gehad. Boom en boomloos niks bleef goed liggen..

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:30

Caj krijgt ovetal drukplekken van. Wordt er echt geschoffeld van. Ook boom en boomloos gehad inmiddels. Maakt weinig uit. Bij de een gaat het fout bij de schoft, bij de ander gaat het fout aan de avhterkant. Bij de Ghost ben ik nog niet helemaal zeker. Maar hou t scherp in de gaten. Zadelleed...

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:46

Is een bontje niet wat....voor onder je zadel...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:03

Ik heb nu een tripad. Duur ding. Ben benieuwd.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:10

Ach zadels... Het blijft een ellende om de juiste te vinden. Gelukkig kan mijn ruin dat heel goed zelf, serieus mijn mening wordt niet eens gevraagd. Ik heb voor hem nu een kn allegro, mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar een veelzijdigheidszadel. Op de nieuwe merrie ligt het zadel van de oude merrie. Dat is een kingsley dus ook dressuur. Voorlopig laat ik dat zo vaak aanpassen als nodig is en als het paard een jaar of 8 is laat ik wel iets aanmeten. Dan heb ik nog iets meer dan 2 jaar om te bedenken in welke discipline ik haar wil rijden :P

Claudia, alles is goed gegaan thanx!

Ook iedereen bedankt voor de fructaan info. Daar kan je niet genoeg over weten. Al kunnen ze hier het gras nog niet op. Veel te nat ze zakken tot hun knieën weg.

Gaaf kippenhok gezien!

Heerlijk weekend vol paarden gehad! Gisterochtend les met twix en allebei de andere paarden gelongeerd, vandaag ruim 2 uur met kliek in het bos gereden (bijna alles ontdooit) vrijheidsdressuur geoefend met de bolle en met twix bijna 2 uur in het bos gewandeld. Ook nog wat foto's gemaakt. Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:27

Monmaster schreef:
Is een bontje niet wat....voor onder je zadel...

Ik heb wat dekjes met bont obderlegd, masr was hetnook niet helemaal. Dus wilde een schapenvacht er onder leggen, maar toen werd ik ziek. Dus die zit nog in de pijp. Hoop dat dat m doet. Maar als gewoon de druk niet goed verdeeld wordt, is dat m ook niet. Maar we zullen zien. Van een paar zadels terug had ze ook wat meet last van druk aan de achterkant en daar ging ze kort op lopen. Dat heeft ze hierbij niet. Maar ik vind get toch niet helemaal kosjer. Heb er ook al een pad met dubbele inlages onder gehad, maar stond nog steeds niet helemaal te juichen.

Anke, ik ga die tripad eens opzoeken. Ik ken het niet.

Edit: dat ziet er veelbelovend uit, die tripad! Die onthou ik nog even!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:18

Wat een lekker weertje vandaag. Als je uit de wind ging staan ten minste :+

Vrijdag en gisteren een rondje bos gedaan; vrijdag ik op m'n ruin en vriendin met de Shet en de sulky. We zijn kilometers aan het opbouwen, willen in het Paasweekend graag een Enjoy the Ride starten samen (kortste afstand is 15 km en vrij vlak, we zitten nu op 8 km met heuvels). De shet is nog jong en moet nog wat meer routine krijgen in het werk. De (door Staatsbosbeheer opgelegde) winterstop heeft haar wel goed gedaan; ze heeft ineens het trekken een stuk beter door (zeker heuvelop) en ze slingert ook een stuk minder als ze voorop loopt.
Zaterdag ben ik alleen met m'n ruin gegaan, dan kunnen we een wat grotere afstand doen (nu 12,5 km) iets meer op tempo rijden. Heuveltje op kon hij mooi zijn ei even kwijt.

Daarna mijn Welsh voor het eerst sinds de winterstop weer ingespannen voor de sulky in de weibak (weiland met afmeting van een rijbak en heeft dus ook een dubbel doel). Die had ook goed nagedacht tijdens de winterstop. Ze heeft uiteindelijk voor het eerst los gelopen en twee rondjes gedraafd, zonder dat iemand haar aan de leadrope vast had.

Vandaag hebben we haar weer ingespannen, maar dan in het bos. Wel weer aan een touwtje, en de KWPN'er wandelend mee als begeleider. Toch mooi 2,5 km gemend en wat was ze braaf en goed te sturen en te controleren. Als ze iets heel spannend of heel leuk vindt, is het nog wel eens moeilijk om haar rustig te houden en haar te laten halthouden met vier voeten aan de vloer (in plaats van snelheid 0, maar benenwerk trippel-trippel).
Daarna ruin en shet nog even aan de dubbele lange lijnen gehad in de weibak. Mooi productief trainweekendje zo :)

Wat fructaan betreft... wij hebben nog ongeveer een halve hectare met oud gras (vorig jaar gegroeid, niet of beperkt begraasd), maar daar mogen ze met dit weer ook niet op. Wij zijn erg streng qua maximale getal op de fructaanindex. Bij 6 à 7 houdt het eigenlijk al wel op, alleen de KWPN'er mag bij iets hoger (tot 10) er ook nog op. Welsh wordt heel snel bevangen, Shet en Quarter hebben snel natte mest bij te veel fructaan in het gras. Dus dan maar niet.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:05

Ik bedoel zo'n schapenvacht... Onder mijn zadel

Afbeelding

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:22

Mooie foto's, leuke paardjes,
Hier was ik in theorie helemaal weg van de massimo trail, helaas bleek de praktijk toch anders. Ik kreeg last van mijn knieën. Voor mijn fjordje met korte rug heb ik een Guichard (soort van westernzadel maar dan lekker licht)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:27

Ik heb een Massimo Trail proefgereden op de KWPN'er, nadat de eigenaresse van de KWPN'er 'm zelf al had afgekeurd, maar ik was wel even nieuwsgierig hoe het voelde. Ik vond 'm wel fijn. Paard niet. Die liep a) niet, of b) constant traversmatig zonder dat ik een hulp gaf. Maar ja, niet elk paard zal diezelfde mening zijn toegedaan.

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:42

Zadels... Nog steeds blij met m'n Westernzadel!!

Hier onwijs gave afbeeldingen gekregen:

Deze gaat waarschijnlijk op m'n trailer
Afbeelding

Jammer dat de voetjes eraf zijn, maar ze loopt in het zand....