Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Santos_05

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:14

:D het is wel een heeeeele mooi oplossing! Rijd je vriend ook op België? Ik zoek nog vervoer :-)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:14

Want handig en gaaf!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:35

Wat gaaf zeg Kirrr!
Wat voor auto heb je ervoor die dit gevaarte met 4 paarden op kan en mag trekken?

De stallen worden ook netjes.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 08:52

Wauw Kirr, wat een uitrusting!

Hier ook geen drainage.. Gisteren met het onweer stond de boel blank, vanmorgen geen plasje meer :) blij dus dat wij geen buizen gestoken hebben :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:54

Ik heb ook nergens drainage en zit op kleigrond. Alles helt gelukkig wel redelijk af waardoor het overtollige water behoorlijk wegstroomt. Wanneer ze alles kapot lopen zit ik helaas wel met een modderpoel in de paddock en piste.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:12

Hier is de paddock een soort van drijfzand :) Het zand is nat maar hoegenaamd geen plassen, maar als je er op gaat lopen dan zak je er in weg en ontstaan er poeltjes water in je voetstappen :D

@kirr: ziet er mooi uit. Heb je metalen damwandpanelen op het dak liggen ?? Die hebben de neiging te gaan condenseren en dan heb je binnen nog natte paarden :D

Ik ben ook voor open middenschotten, maar dan moeten de stallen wel groot genoeg zijn dat de paarden rustig/veilig kunnen eten zonder aangevallen te worden door een opdringerige buurman/vrouw.
Dus je kent je eigen paarden het beste om te weten wat wel/niet gaat werken bij jouw.

Overigens had Tinky wel een aardige suggestie (losse schotten met bouten voor boevn). Ik heb nog een leuke aanpassing; maak die schotten met stevige scharnieren vast zodat je ze omlaag kunt laten hangen of opklappen voor een dicht schot.
In beide standen zijn die makkelijk vast te zetten met een schuifslot http://www.bunnybunch.nl/forums/uploads ... 507092.jpg

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:21

F350 dubbele lucht. Wij zitten in BE, maar hij rijdt door heel Europa.
Site etc zitten er aan te komen.

Dezelfde panelen liggen op al onze stallen. Die condensatie valt best mee vind ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:22

Toen ik er eens naar ben wezen kijken als vervanger van mijn oude golfdak werden ze mij afgeraden óf ik moest de dikke geïsoleerde nemen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:27

Ik vind deze al belachelijk duur, die geïsoleerde zijn helemaal belachelijk van prijs. Voor die paar druppel dat eraf komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:27

Wil mij nergens mee bemoeien, maar klopt wel wat dubbeldun zegt. Ik weet nog wel in mijn pracht van een omgebouwde container stal, dat het in bepaalde tijden van het jaar binnen harder regende dan buiten :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:37

O...maar daar is ook een oplossing voor hoor,ik heb namelijk zo'n dak op de kapschuur.
Ik heb dat opgelost door dakgoten aan de balken te knopen,condenswater loopt daar netjes in :) Mussen vonden het ook geweldig...hebben allemaal nesten in gebouwd :P

Hier kun je ze beetje zien...zijn groene dakgoten...

Afbeelding

(Let niet op de rommel...was nog niet klaar met opruimen O:) )

Kirr....die paar druppels gaan straks tegenvallen kan ik je vertellen :P

DD...idd kun je ook panelen maken met scharnier...ook niet verkeerd +:)+

Hier wel regen gevallen maar lang zoveel niet als sommige delen.Baan is de toplaag net vochtig.
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 14-08-15 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:40

Een stal in de buurt heeft het opgelost door platen piepschuim tegen het plafond te plakken :) (zou ivm brand ook niet mijn oplossing zijn :D )

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:42

Vind ik mijn dakgoten veiliger :+

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:45

mooi geworden kirr. En wat een trailer! Geen wonder dat je die niet zomaar ergens op of af rijdt.

Zag nog een aardig optrekje voorbij komen.

Die regen van gister was zeer welkom! Dat lustte mijn weide wel even. En er is meer onderweg. Nu hopen dat het ooit ook weer droog wordt zodat we het gras er de komende weken nog af kunnen halen voor een 2e snede.

Zondag hebben wij kampioenschap. Daar is de regen dan weer wat minder grappig voor. Heb er heel trouw achterijzers onder gehad deze zomer tot ze er op 1 week tijd onderuit vlogen allebei. Toen maar weer zonder gezet maar hoop dat we nu geen glijpartijen gaan krijgen.....

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:47

Stal heeft net hetzlefde gestaan vorig jaar. Op de andere weide staan de paarden zoal 5 jaar. Nooit problemen.
Ja een lekje of 5 per paard. Dus ik maak me niet teveel zorgen ;-).
Moest het toch zo zijn kan er langs de binnenkant nog iets tegen.

Zit op gsm, dus leest en typt niet zo makkelijk :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:52

Wat een trailer kirr, kan me idd voorstellen dat de normale wegen niet echt gemaakt zijn om met zo'n ding te kunnen draaien.

Hier ook wat regen gehad en binnen een paar uur begon de bruine dorre wei alweer groen te kleuren *\o/*
Het begint ook alweer een beetje af te koelen, dat maakt het werk buiten wel iets aangenamer.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:00

Lekker Palousa...kan in ene heel hard gaan als ze een beetje sap krijgen :D

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:41

Hoi bokkers,

Hebben jullie zin om mee te denken over een landindeling voor ons paard? Het gaat om 2 hectare land :) Om dit moment is het land geploegd, gevlakt en ingezaaid. Dus dit wordt een plan voor volgend jaar. Of kan ik beter een apart topic openen?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:54

Kom maar op met de foto's Sneeuwman :) ...

Wat zijn de plannen en wat voor grond,hoeveel paarden.Wordt er nog wat op gebouwd??

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:45

Gave trailer Kir! Ben benieuwd naar foto's van de binnenkant, super leuk dat je paarden overgaan!

Zag ook een nieuw leuk spulletje voorbij komen, kan echt wat leuks van gemaakt worden! :)

Ja hoor, sneeuwman kom maar op!

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 12:43

Wat leuk dat jullie dat willen!

- Het is voor twee paarden.
- Het is kleigrond, loopt iets bol richting de sloot aan alle kanten.
- Er ligt een betonplaat in het land van 22 bij 8. Hier staan de paarden in de winter. Ze kunnen altijd in de schuilstal komen die staat met deze plaat in verbinding.
- Er is een schuilstal van 3 bij 6.
- Het weidebeleid wordt maaien ivm wormen. Dus moeten er minimaal 3 loopstukken komen voor de paarden. 1 rust, 1 wordt gemaaid en 1 waar de paarden lopen. Wat zouden goede maten zijn?
- Er moet hooiland blijven.
- Er komt een bak/paddock van 20 bij 40. Deze zal er niet direct zijn maar dan kan er al rekening mee gehouden worden in het plan.
- Waar past een mestplaats?
- Andere dingen waar we aan moeten denken.

Afbeelding

Vanaf het plaatje omhoog is ongeveer 100 meter op het hoogste punt. Naar rechts is ongeveer 140 meter. Alles moet binnen de lijnen van het land. Dus er kan bijv. geen mestplaats naar de stal.
Laatst bijgewerkt door Sneeuwmaan op 14-08-15 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 12:55

Ik zou het in 3 min of meer gelijke stukken verdelen die aansluiten op de schuilstal.Hooiland kun je 2 delen voor gebruiken.Na het hooien kun je dit immers weer in gebruik nemen en het andere stuk laten rusten.

Het stuk wat je in winter/voorjaar gebruikt kun je afwisselen zodat de boel weer kan herstellen.

Land wat gemaaid is kun je in principe best snel weer gebruiken afhankelijk van de groeisnelheid,hoeveel sneedes wil je hebben eigenlijk? 1 of meer??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:46

Ik zou er een PP-track omheen maken en tussenpaden om de 3 stukken te onderverdelen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:56

Ook een optie maar weet niet hoe de grond zich houd...kale klei wordt al snel bagger en dat duurt lang voordat droog is.Je moet er nog wel met je materiaal overheen als er gehooid moet worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 15:04

Het is een flink stuk track en zo te lezen maar één paard (pony er bij is wel aan te raden - paarden zijn kuddedieren ;) ) . Dus heel modderig zal het niet snel worden.
En anders de track een paar dagen dicht om te drogen of 'verharden' met iets zodat het water er af loopt.