[INFO] Slowfeeders

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 21:13

Pmarena, bedankt voor de tip! Wat we zo konden zien passen die balen precies in de grote envelop netten die we hebben liggen!

Stom dat we daar zelf niet op kwamen :')

pmarena

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 08:10

Nou dat is helemáál top +:)+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 20:41

Afbeelding

Afbeelding
Heeft iemand deze slowfeeder ooit zelf gemaakt?

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:58

Oh dat lijkt me een mooi systeem!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:53

Hij is mooi, stevig en door het gebruikte materiaal duur. Maar buiten mooie uitstraling denk ik niet dat er qua slijtage een meerwaarde is met een gewoon breed opgehangen hooinet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 10:00

Ik denk dat het vooral fijn is dat je het hooi er zó ingooit, lijkt me een mooi systeem.

Maar persoonlijk vind ik het ook wel fijn dat je een al hangend net gewoon helemaal nokkie vol kan stampen, en dat zal hierbij wat lastiger worden lijkt me, omdat er dan hooi tussen komt bij het omhoog dicht klappen misschien.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 16:54

Heeft iemand hier toevallig ervaring met de slowfeeder tunnel van PaardEerlijk? Liefst in de maat 'large' (150 cm x 50 cm)? :)

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 20:05

Galja schreef:
* negeert even de rode letters…

Wij zitten momenteel een beetje te klooien met het ruwvoer.
Door de combi met gras en de hogere temperaturen doen we te lang over een grote baal voordroog en gaat het dus schimmelen voordat de baal op is.
Nu meerdere keren geprobeerd wat dus resulteerde in 3 volle aanhangers die we hebben moeten afvoeren.
Kleine baaltjes voeren is eigenlijk geen optie omdat we er daar te veel van nodig hebben en dus een prijzige aangelegenheid wordt.
Dus nu dus uitgekomen op ronde midi balen, je weet wel, die je zelf kan rollen.
Ben nog niet enthousiast. Lijkt me ook best prijzig in verhouding en moet erg wennen aan het hooi afrollen ipv pakken plakken.
Dus kwam op het idee om zo baal in 1 keer aan te bieden in een (slowfeeder)net.
Maar ik kom online alleen maar netten tegen voor die hele grote ronde balen? En dat zijn dan ook gelijk netten van €100-€150 euro en zou er toch wel 3 nodig hebben…
Iemand tips of suggesties?

Ik ben ook aan het puzzelen en heb nu dicht bedacht voor midi balen. Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
Ik zou dit graag binnen in de schuilstal neer willen zetten op beton vloer.
Midi balen in de ring en dan het hooinet met ring eroverheen.
Ik zoek een oplossing om een hele baal te kunnen voeren en dat in mijn eentje klaar te kunnen zetten.

Afbeelding

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 20:06

Steentje schreef:
Heeft iemand hier toevallig ervaring met de slowfeeder tunnel van PaardEerlijk? Liefst in de maat 'large' (150 cm x 50 cm)? :)

Ja ik heb die. Niet meer in gebruik momenteel, omdat we van stal gewisseld zijn, maar vond hem wel fijn om voer op een andere hoogte ook aan te bieden in de stal:

Afbeelding

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 20:45

Hij stond leuk zo! :j Is dat de maat 'large'? En is hij redelijk makkelijk te vullen?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 21:22

Steentje schreef:
Hij stond leuk zo! :j Is dat de maat 'large'? En is hij redelijk makkelijk te vullen?

Ehm ja was volgens mij de large die ik had. Zou ik moeten nakijken in mn bestel geschiedenis.

Ik vond het vullen best een uitdaging in het begin, maar werd er wel handiger mee. Hij kan aan beide einden open, maar ik had 1 kant dicht geknoopt en vulde dan van bovenaf en gewoon proppen.

Ik vond het vooral interessant dat dat net regelmatig verkozen werd boven de lagere netten. Ongeacht of ik er nu hooi of stro in had zitten wat beiden ook onder hing.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 11:30

Bedankt voor je tip van het vullen, Darkadia! Welke maasgrootte had die van jou?

Ik heb de 'large' versie besteld, met 4.5 cm mazen. Ik vind het ook heel fijn dat ik 'm op verschillende hoogtes en in verschillende richtingen op kan hangen, voor meer 'passive physio'.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 12:44

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 13:07

Steentje schreef:
Bedankt voor je tip van het vullen, Darkadia! Welke maasgrootte had die van jou?

Ik heb de 'large' versie besteld, met 4.5 cm mazen. Ik vind het ook heel fijn dat ik 'm op verschillende hoogtes en in verschillende richtingen op kan hangen, voor meer 'passive physio'.

Ik had de 3x3 maas. Heb hem ook weleens verticaal gehangen idd ter afwisseling of helemaal horizontaal. Fijn net om beetje mee te variëren :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 14:58

carika schreef:
Galja schreef:
* negeert even de rode letters…

Wij zitten momenteel een beetje te klooien met het ruwvoer.
Door de combi met gras en de hogere temperaturen doen we te lang over een grote baal voordroog en gaat het dus schimmelen voordat de baal op is.
Nu meerdere keren geprobeerd wat dus resulteerde in 3 volle aanhangers die we hebben moeten afvoeren.
Kleine baaltjes voeren is eigenlijk geen optie omdat we er daar te veel van nodig hebben en dus een prijzige aangelegenheid wordt.
Dus nu dus uitgekomen op ronde midi balen, je weet wel, die je zelf kan rollen.
Ben nog niet enthousiast. Lijkt me ook best prijzig in verhouding en moet erg wennen aan het hooi afrollen ipv pakken plakken.
Dus kwam op het idee om zo baal in 1 keer aan te bieden in een (slowfeeder)net.
Maar ik kom online alleen maar netten tegen voor die hele grote ronde balen? En dat zijn dan ook gelijk netten van €100-€150 euro en zou er toch wel 3 nodig hebben…
Iemand tips of suggesties?

Ik ben ook aan het puzzelen en heb nu dicht bedacht voor midi balen. Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
Ik zou dit graag binnen in de schuilstal neer willen zetten op beton vloer.
Midi balen in de ring en dan het hooinet met ring eroverheen.
Ik zoek een oplossing om een hele baal te kunnen voeren en dat in mijn eentje klaar te kunnen zetten.

[ Afbeelding ]

Waarom pak je niet meteen een grote rol? Die kan je ook zelf rollen?

Spirithorses hebben iig van die ringen

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 09:42

Ik ben ook op zoek naar een slowfeeder voor over mijn ronde midi baal. Mijn baal is ongeveer 90x90. Maar kan ze niet vinden. Iemand tips?

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 10:00

PaardEerlijk heeft slowfeedernetten voor mini-hooibalen (ongeveer 90 cm x 90 cm) in maasgrootte 4.5 en 3 cm.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 10:12

Wij hebben gewoon zelf een net gemaakt van een stuk slowfeeder net. Dat is altijd 2 meter hoog en maximaal 10 meter lang. Als je gewoon een lengte pakt waarmee je de baal rond kan (dus even ruim de omtrek meten) dan werkt dat prima.

Dichtmaken tot een soort koker. Dan 1 uiteinde bij elkaar halen / dichtmaken. Andere uiteinde ook voorzien van een touwtje dat je door de mazen heen kan vlechten om het geheel bij elkaar te trekken.

Je pakt een ronde baal. Haalt al het plastic enzo er af. Maakt het net goed open aan die ene kant die kan openen. Trekt het er als een soort sok overheen. Kantelt de baal zodat je de onderkant van het net ook dicht kan maken en de hele baal in het net zit.

En als je dan nog zo'n kuubskist hooibak ofzo hebt, dan kantel je deze zodat de lange zijkant op de grond naast de baal ligt. Rolt baal in de kist. En duwt het hele zaakje weer overeind. Dan ligt je hooibaal rol netjes in een slowfeeder hooinet in een hooikist en kunnen ze hun best gaan doen. Dit werkte bij ons prima, 2 D-ponies deden er dan een dag of 5 mee in de winter :)

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 12:50

Wat zijn die netten ontzettend duur zeg.
Zie ze ook niet op marktplaats.
Ik ga eens kijken om zelf wat te maken.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 23:21

Ik kom mij hier even melden. Mijn paardje staat sinds kort op een paddock, stond voordien op de wei, door omstandigheden (foute diagnose HB) hebben we de wei opgezegd en een paddock gehuurd bij onze stal. Nu groeit er daar ook wel wat gras op, maar met zijn peesblessure staat hij op een heel klein stukje waar amper gras op staat dus geef ik hooi als alternatief. Nu ben ik zoekende naar wat de beste slowfeeder is. Zo op de grond vind ik maar niks, en merk dat hij ook een hooinet verkiest boven los hooi in de paddock.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 13:39

Mijn 21 jarige paard heeft sinds mei geen snijtanden (ivm tandenziekte), maar is een enorme knoeikont met zijn hooi (hele stal door, plassen en poepen erop en niet meer eten)

Nu wil ik dus een slowfeeder-achtig-hooinet. Iemand hier ervaring mee hoe dat het beste aan te pakken?
Het hoeft niet perse 'slow feed' te zijn maar vooral 'unlimited-feed'. Mazen mogen ook wel ruim zijn, welke maat is dan handig?
Hij krijgt i.p. onbeperkt hooi van mij, dat net mag dus ook best groot zijn. Ik kom er elke dag om bij te vullen.

Iemand tips?! DIY tips mogen ook!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 13:44

Ik weet niet of je paard nog wel makkelijk hooi kan krijgen uit een hooinet zonder voortanden. misschien met een grote maas 7 of 8 ?? Maar die heb ik nog nergens gezien.
Metaal rooster heb je dan minstens 10 nodig om teveel (pijnlijke) druk op zijn tandvlees te voorkomen.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 15:19

Metaal wil ik dus inderdaad eigenlijk niet, een grote maas hooinet lijkt mij ook het meest comfortabel nog.
Hij is overigens 100% hersteld en kan en eet alles weer (ook lang gras 'graast' hij echt prima). Onvoorstelbaar, haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 15:29

Ik kan zo snel geen grote hooinetten vinden in een maas groter dan 6, maar wel de 'ouderwetse' netten voor in trailers etc. met maat 8.
https://agradi.nl/products/premiere-hoo ... maas-zwart
Nadeel hiervan vind ik dan weer de knopen en er staat nergens bij hoe dik het materiaal is. Vaak zijn dit soort netten erg dun en snel kapot. En te dun kan ook weer snijden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 16:09

Het ligt er ook een beetje aan waar je zeg maar "het schuifje" wilt zetten in de afweging tussen aan de ene kant een grote maas zodat er makkelijk plukken hooi uit getrokken kunnen worden. En aan de andere kant dat je ook weer liever niet wilt dat er al te veel hooi op de grond terechtkomt.

Ik denk dat je normaal gesproken met 6 cm wel aardig zit dan, dan nog valt er zat op de grond maar je houdt het meeste bij elkaar en er is normaal gesproken prima lekker door te eten. Ik weet alleen niet hoe zo'n tandeloze tijger daar mee om zal gaan :=