Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:45

hier ook nog steeds een mooie stal. Die van larouscha ligt nu bijna 6 weken, die van creamer een week.
In de stal van larouscha liggen ook nog wel wat hele korrels, daar had ik vorige week dinsdag een zak bij gegooid.
Ik ben het er helemaal mee eens dat het alleen maar goed is als er nog hele korrels liggen! (ik ga nu even niet alle voordelen daarvan opnoemen, dat had imker al gedaan ;) )

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:53

Nou Lame.. ben benieuwd! Ik heb het laatste jaar ook koolzaadstro gebruikt ( Rhapsodie) en ben blij dat ik nu de strokorrel gebruik. Het is zéker niet goedkoper in gebruik - wil je een koolzaadstrobodem net zo goed ( dik, droog, niet stinkend) houden als de korrelbodem, dan mag je er dagelijks een pak ingooien bij wijze van spreken.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 18-02-09 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:59

Om nog even in te haken in het hooinet gebeuren. Ik heb in beide stallen deze dus tegen de deuren vast zitten.
Afbeelding

Dezelfde als in de link van Hooitnet.nl alleen komen deze uit Duitsland en zijn wat voordeliger :D

Lame

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 13:04

Ik laat het nog wel weten... ben zelf ook benieuwd..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:10

Hihi, DD jij bent een koopjesjager!
Waar in Duitsland heb je die gevonden? Ik wil er nl. nog twee!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:23

Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 18-02-09 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:25

Ik ga denk ik ook binnenkort switchen naar sto-korrels, dus ik hou dit topic even in de gaten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:31

Ik heb er nu 4 buiten hangen van 1,5 mtr (rechts zie je er nog net eentje) en 2 aan de staldeuren aan de binnenkant.
AfbeeldingAfbeelding

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:33

Mijn korrelstalverslagen staan op mijn website.
Dag 35 en dag 15 vandaag.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:41

Is Rapsodie koolzaadstro? Dan kan ik Lame vast vertellen dat dat bij mijn viezerik een absoluut drama was en de strokorrels veel en veel beter werken.

Anne7, dan is die van jou idd nog viezer, ze staan hier momenteel maar weinig buiten, dat verklaart ook wel waarom mijn stallen zo vies zijn.

Bedankt voor de links van de hooinetten, zoiets zoek ik ook nog voor in de paddock. Gaan ze daar echt niet met hun benen in staan, want dat lijkt mij zo link.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:44

Ze sluiten aan de bovenkant goed af (goed strak trekken) en die van Löwer hebben ook nog een flap erover heen zitten.
Die van mij hebben er iig nog nooit ingehangen, wél er overheen om van de andere kant ook de uitgevallen hooitjes nog te pakken :D

Je moet de maaswijdte aanpassen aan het formaat paard. Maar als je fijn hooi hebt dan is 4,5 groot genoeg. Die van 7 valt dan alles veel te makkelijk uit.
Hoe groter de mazen hoe grotere happen ze er uit trekken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:47

Overigens .. om te voorkomen dat er daar een gazen hek teveel hooi aan d everkeerde kant er uit komt heb ik 3 netten voorzien van een winddoekachterkant.
Hierdoor heb ik dus van 1 net 2 kunnen maken (nog voordeliger :D )
Afbeelding

Maar dit is wel een butklus en mijn naaimachine vond het niet leuk :D

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:01

Die hooinetten lijken me wel wat. Is het hooi er wel makkelijk in te doen van de bovenkant? In stal kan ik het niet aan de deur hangen, want het is een schuifdeur, dus dan wordt het aan de zijwand. Het hooi moet wel makkelijk in het net te doen zijn, anders gaat de pensionhouder niet meewerken, die vind het nu al bijna te veel moeite om de box in te lopen (moet hij de box open maken en een ketting) om het kuil onder de voerbak in een speciekuip te gooien.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:08

Ik heb op de staldeur drie stroomgeleiders ( je weet wel, die zwarte "knoppen" waar je stroomdraad doorheen doet) vastgeschroefd en daar hang ik de netten aan: twee aan de zijkant en één in midden. Om het net te vullen maak ik één zijde van het net in het midden los, stop het hooi erin en haak daarna de boel weer vast. Werkt prima.

Als ik de netten buiten gebruik, heb ik hetzelfde systeem op de bakrand. Wel heb ik dan nog een haak gezet op de steunpalen van de bakrand aan de onderzijde van het net voor wat meer stabiliteit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:11

Er zit - of dat kun je zelf ook maken - een stok bij om hem open te houden.
http://www.heunetz.de/popup_image.php?pID=28

Mijn hooinetten op stal kan ik zo open maken, die hangen niet zó strak aan de bovenkant, buiten heb ik er stokken in zitten om ze open te houden anders kom ik ook een hand te kort :D

@Jannepauli: ook een handig systeem, maar bij mij stoten ze die knoppen óf kapot óf de kop er aan (onhandige doedels heb ik :D )
Dus nu heb ik alles buiten met rubber banden vastzitten. Geeft wat rek en het veert terug in de 'strakke' toestand.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:51

even over die hooinetten: lijkt mij super handig maar ik heb er 1 in de groep met ijzers.... Hoe zit dat bij jullie? Zijn jullie niet bang dat ze erin vast komen te zitten?

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:35

Kunnen we niet "groot" die netten inkopen?
Ik heb wel interesse!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:46

@wuswa : hier geen ijzers, maar je paard moet al heel raar doen wil de achterkant van een ijzer er in blijven hangen.
Wat ik wel heel soms heb is als het paard over het net heen van de andere kant gaat staan eten (ja ze halen de gekste capriolen uit) dan blijft de sluiting van de deken er wel eens in hangen :D
Dan staat ze met een hulpeloze blik doodstil naar binnen te kijken van 'hallo... kom even' :D

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:41

amanda2 schreef:
Kunnen we niet "groot" die netten inkopen?
Ik heb wel interesse!

Ha! Dat zou jammer zijn want ik heb er net twee in Dtl besteld bij die winkel die DD tipte....

@ DD ja, inderdaad dan moet ie wel heel vreemd doen en hij is al oud en doet niet zo vaak gek meer. Mijn weilandpaarden hebben geen dekens op dus dat probleem heb ik niet. Ben heel benieuwd hoe het bevalt.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:45

Het zal je prima bevallen. Wij voeren onze paarden al zeker 7 jaar op deze manier en sinds kort onze konijnen ook :D Mijn konijnen kunnen bij het hooi, maar wanneer ik een hooinet gevuld heb zie je er opaf komen om daar uit te eten. Wanneer ik de paarden de keuze geef van hooinet en los hooi laten ze het losse hooi liggen. :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:15

Citaat:
@Jannepauli: ook een handig systeem, maar bij mij stoten ze die knoppen óf kapot óf de kop er aan (onhandige doedels heb ik )Dus nu heb ik alles buiten met rubber banden vastzitten. Geeft wat rek en het veert terug in de 'strakke' toestand.

Dat ligt eraan hoe je de knoppen plaatst! Ik zal morgen wel even een plaatje schieten - wilde dat vandaag al doen maar de batterij was leeg en ik kan de lader effe niet vinden. Moet dus wachten op manlief die e.e.a. wel systematisch opgeborgen zal hebben!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:41

Beste dames (en evt. heren), zouden we misschien ontopic kunnen blijven en het bij STROKORREL houden ipv hooinetten?
Dankjullie wel.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:50

Ik dacht ook al ben ik hier wel op het goede topic....het is snel gegaan vandaag, maar volgens mij brengt de korrels dit keer de mensen in een heel andere (hooi) wereld??

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:37

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:06

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 19:56, in het totaal 2 keer bewerkt