Kokos in de buitenbak??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:00

Wel je bak eerst draineren. In natte ondergrond gaat alles weg.... zie het in mijn longeerbak, vorig jaar winter zand, nu is het bijna al weer weg....

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:09

Dat kokos gaat schimmelen is onzin, er zitten juist stoffen in kokos waardoor het niet KAN schimmelen.............. hout gaat rotten en wordt op den duur glad; dan kun je nog beter alleen schors nemen. maar wij zijn toch wel vreselijk blij met onze kokos! We hebben de korte vezels van go-koko; er staan nog 5 pakjes op het erf, zien er nog precies zo uit als een jaar geleden.
De sneeuw is nu uit de bak op een paar hoeken na, hij ligt er prachtig bij en de 4 paarden staan er overdag in omdat de wei nu echt blubber is. Hij blijft mooi vlak ondanks de spurtjes die ze zo nu en dan trekken............... :D
Nou komt er dit weekend weer sneeuw.................. :(

NadiaM

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:24

Ik ben wezen kijken bij de bak van @Maresie.
Zag er goed uit hoor!
Ik had een offerte opgevraagd bij Go-kokom, maar schrok eigenlijk van de prijs.
Waar hebben jullie je kokos gekocht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:16

Kunnen jullie nog rijden met de vorst?

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:06

russel schreef:
Kunnen jullie nog rijden met de vorst?

met vorst kan ik niet rijden in de bak,ik gooi wel los omdat hij vrij vlak is

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:07

Ik heb een bodemvlakker met van die puntjes.
Begrijp dat je deze niet kan gebruiken bij lange vezels?

Maar kan het wel bij korte vezels?
Gebruikt iemand zo'n bodemvlakker in zijn bak met korte vezels?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:39

De bak die ik heb gezien, deed niet anders als met een eg (met korte punten, heb zelf toevallig dezelfde) de bak vlakmaken. Al vanaf dag 1. Voorheen moesten ze dagelijks na het rijden (zomers vooral) de bak slepen en nu gaan er weken overheen, voordat ze de bak hoeven te slepen. Je krijgt niet meer de gaten in de grond met kokos. Ze gaven dus aan, dat er wel wat aan de eg bleef zitten, maar niet erg veel.

NandaSenora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:57

Zammie schreef:
De bak die ik heb gezien, deed niet anders als met een eg (met korte punten, heb zelf toevallig dezelfde) de bak vlakmaken. Al vanaf dag 1. Voorheen moesten ze dagelijks na het rijden (zomers vooral) de bak slepen en nu gaan er weken overheen, voordat ze de bak hoeven te slepen. Je krijgt niet meer de gaten in de grond met kokos. Ze gaven dus aan, dat er wel wat aan de eg bleef zitten, maar niet erg veel.

weet je misschien hoe lang de kokos vezels zijn? ik vlak de bak ook zelf met een eg met korte punten.
nandasenora

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 07:19

Zij heeft de korte vezels in de bak. Zijn volgens mij 4 a 5 cm lang.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 09:09

Oke fijn, zou dus met de korte vezels wel moeten gaan.
Dat is wel een voordeel van korte vezels.

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:59

Wij hebben ook net een partij kokos vezels besteld voor in onze buienbak. Het wordt as vrijdag in balen gebracht. Als de vorst uit de grond is laten we de bak nog draineren en vlakken. Daarna gaan we de kokos verspreiden. Iemand nog tips? Alvast bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:39

Hoe is het met jullie kokos bakken?

Ik heb een oude bezem buiten laten staan, die veegde minder zwaar dan de nieuwe, maar die heeft wel te lijden gehad door de sneeuw, natheid en vorst. Dermate versleten dat hij amper nog veegt....

Dus vroeg mij af hoe zit het met jullie haren?

Want mijn paddock is nu zo nat en ik dacht daar een baal kokos door te gaan mengen, maar als het zo snel toch vergaat, is het wel kostbaar.

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:55

ik zie geen verschil aan mijn pakkenkokos die buiten liggen en hetk kokos wat in de bak ligt is ook nog steeds goed zichtbaar.. en ziet er niet anders uit..

Ik denk toch dat de kokos in die bezem anders is dan voor in een bak..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:56

Ja misschien wel. Hij is echt een stukje opgewroten.... :D

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:59

Onze kokosbak komt nu stukje bij beetje ongeschonden onder de sneeuw vandaan; de 4 paarden staan er zowel 's ochtends als 's middags in. Je ziet alle vezels nog net zo goed liggen als voor de vorst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:02

Maar of het er minder zijn geworden, of ze korter zijn geworden, dunner zijn geworden, dat ga je denk ik pas merken in het voorjaar als je gaat slepen en tot de ontdekking komt dat je bak anders aanvoelt, toch weer wat zwaarder is geworden, verwacht ik zo.

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:13

sowieso denk ik dat kokos niet echt DE oplossing is voor een natte bak op paddock.. dat is drainage.
De gene die ik heb gesproken met een kokos bak zijn erg positief en die hebben het al langer dan een jaar. Ben er bij eentje wezen kijken en die waren ook erg postitief na al die tijd. Bij ons ligt het er pas vanaf november in, maar ik ben er zo blij mee! Gewoon een vlakke bak, niet zo zwaar meer.. paarden lopen nu op het zand ipv erin.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:38

Lees nog steeds mee, als het goed is wordt dit jaar bij ons ook de bak helemaal opgeknapt! Nu is ie super goed te rijden maar in de zomer is ie echt heeel erg zwaar.
Ben blij nog steeds goede reacties te horen over kokos!

Ingenioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:32

hagelkruis schreef:
Ik ben wezen kijken bij de bak van @Maresie.
Zag er goed uit hoor!
Ik had een offerte opgevraagd bij Go-kokom, maar schrok eigenlijk van de prijs.
Waar hebben jullie je kokos gekocht?

Ik heb dit topic globaal doorgenomen ... De prijs begon bij ongeveer EUR 75,-- per baal. Mag ik vragen wat jij er nu voor gevraagd wordt?

NandaSenora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:15

hoi, ik las je berichtje ik heb het besteld bij www.comos.nl afgelopen maand en heb EUR 95,-- per baal (140kg) betaald. Had 4 balen nodig maar heb er toch maar 5 afgenomen omdat hij zo goedkoop was.

Ingenioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:37

NandaSenora schreef:
hoi, ik las je berichtje ik heb het besteld bij http://www.comos.nl afgelopen maand en heb EUR 95,-- per baal (140kg) betaald. Had 4 balen nodig maar heb er toch maar 5 afgenomen omdat hij zo goedkoop was.

Dank je wel! Ik heb een prijsopgave van Go-Koko ... die heeft het over 1500 kg (!) voor een bak van 20 x 40. De kosten bedragen ... niet schrikken .... EUR 1.825,-- incl. BTW en dan wordt het thuis bezorgd!
Als ik dat omreken naar jouw balen, dan betaal je bij Go-Koko ruim EUR 170,-- voor 140 kg. Dat is dus zo'n EUR 75,-- meer voor hetzelfde product! Ik denk dat sommige bedrijven een gat in de markt ontdekt denken te hebben!
Duidelijk een NO GO voor Go-koko!

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:55

Duur?? Moet je eens een ander oplossing zoeken.. die zijn nog veeeeeeeel duurder..
Lijkt wel of iedereen voor een dubbeltje een top bak wil...

En zoals hier al eerder vermeld werd.. als je het paard woord paard erbij betrekt wordt alles veel duurder. Als die andere bedrijven ontdekken dat er met hun product veel valt te verdienen in de paarden'wereld' zal bij hun de prijs ook omhoog gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:54

Duur omdat het nog zo kort wordt gebruikt en de ervaringen alleen maar recente ervaringen zijn.

Kokos kon voor een jaar voor ruim 500 euro geregeld worden, nu heb ik al offertes gekregen waar ik voor 2500 euro of nog meer uit ben.

Ineens is het idd een paardenprodukt geworden en lieden die eigenlijk geen echte bakken bouwers zijn, doen ineens paardenbakken aanleggen. Maar dat is iets waar echt wel kijk op moet zijn, als de ondergrond niet goed is en er moet van alles gedaan worden, dan kan je een kat in de zak kopen bij een gewone loonwerker.

Als je kleigrond hebt, slechte afwatering en de drainage niet goed wordt aangelegd, je krijgt verkeerd zand met kokos, heb je een giga probleem, die toplaag raak je niet snel kwijt als toch blijkt dat de onderlaag niet goed is, verkeerd doek is gebruikt, of juist geen doek.

Een bak die slecht gesleept kan worden, klinkt in en na een paar jaar, afhankelijk van de bodem en gebruik, kan hij zo vast worden en inklinken dat hij geen water meer doorlaat.

Op een goed doorlaatbare zandbodem is het easy, dan kan je eventueel goed losstrekken, wat zand erbij, kokos en klaar.

Adami

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:14

Wie van jullie heeft al kokosvezel in de bak bij wie ik mag komen kijken ?
Wij zitten er serieus over te denken om ook kokos in onze te zware/mulle bak te gaan doen.
Wateroverlast hebben we eigenlijk niet, de bak is alleen veel te zwaar.
Wij wonen in Drunen Noord brabant

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:23

Ik ben er erg benieuwd naar hoe kokos bevalt in de zomer, stoft het?
En ik lees hier over korte/lange vezels, wat is het verschil en welke raad je aan?
Voor onze rijvereniging zijn we aan het oriënteren of kokos wat is voor onze bodem.