Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:39

En tuurlijk moet je het paard zelf in de gaten houden. Om die reden heb ik twee verschillende wijze van stalling voor mijn twee paarden.

Mijn oudste paard gaat de wei op in een groep en 's nachts op stal. Zij staat rond etenstijd aan het hek en hecht erg aan een lekkere stal om de hele nacht volkomen plat te gaan liggen snurken (en dat kan ze erg hard).

Wiz (mijn jongte paard, staat nu noodgedwongen 's nachts op stal (wegens een erg natte winter en een verbouwing waardoor de schuilstal weg is tijdelijk)l. Maar die staat bij voorkeur buiten. Weer en wind, regen, sneeuw, zon.. Wiz staat buiten. Hooguit een uurtje in de schuilstal als het echt bar en boos is, maar meestal trof ik hem buiten aan. Dat paard doe je dus een plezier met dag en nacht op de wei.

Maar in beide gevallen hebben ze overdag volledig weidegang in een groep. Alleen eentje haal ik binnen voor de nacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:39

ik denk dat veel mensen echt niet weten hoe stal benen nu toch komen..of waarom je bij koliek het advies stappen krijgt....
Vast omdat de paarden al zo gewend zijn aan het leven bij de mens...

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:40

Anya schreef:
Je zou eens op zoek kunnen gaan naar hoe je je paard wel gelukkig op de wei kunt krijgen. Andere groep bijvoorbeeld. Tijd geven om te wennen.

Want los van de psyche.. HET LIJF HEEFT CONSTANTE BEWEGING NODIG OM DE SPIJSVERTERING OP ORDE TE HOUDEN.

Dat wordt door sommige mensen nogal eens vergeten.

Mijn pony heeft jaren op een stal gestaan waar ze overdag op stal stonden. Ze had nog nooit koliek gehad.
Toen ik eindelijk een andere stal had gevonden met overdag weidegang/paddock, kreeg ze 2 dagen voor de verhuizing een koliek aanval. Best freaky... Gelukkig was ik er op tijd bij en is ze er bovenopgekomen met wat parrafine spoeling.

Vond het wel heel erg toevallig dat dat vlak voor de verhuizing gebeurde...

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:43

runningkawa schreef:
ik denk dat veel mensen echt niet weten hoe stal benen nu toch komen..

Nou, mijn pony loopt nu overdag heerlijk buiten maar heeft soms wel een lichte vorm van stalbenen. Dus dat hoeft echt niet veel uit te maken, ze heeft het misschien wel in mindere mate, maar het is niet dat ze dat nooit meer heeft omdat ze nu buiten loopt....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:44

Ik heb tijdelijk op een stal zonder veel weidegang gestaan.. Kon even niet anders want ik had nog geen goede stalling gevonden waar ze ook luchtzuigers accepteerden (er zijn nog steeds gekken die denken dat ze het overnemen). Die korte periode waren er zoveel koliek-gevallen. Niet normaal.

En bij ons op stal (die met de enorme weidegang) is het voor zover ik weet maar één keer voorgekomen en dat was koudekoliek. I rest my case Ja
Laatst bijgewerkt door Anya op 29-04-08 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:44

hoeveel kuil krijgt ze?
Hoeveel staat ze buiten?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:47

Malibu schreef:
Nou, mijn pony loopt nu overdag heerlijk buiten maar heeft soms wel een lichte vorm van stalbenen. Dus dat hoeft echt niet veel uit te maken, ze heeft het misschien wel in mindere mate, maar het is niet dat ze dat nooit meer heeft omdat ze nu buiten loopt....

Natuurlijk heb je altijd uitzonderingen, maar je gaat me vast niet vertellen dat je betwijfelt dat er een verband is tussen stal en stalbenen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:52

Malibu schreef:
runningkawa schreef:
ik denk dat veel mensen echt niet weten hoe stal benen nu toch komen..

haha, zo iets heb ik ook. Hoe meer naar buiten hoe dikker de poten. Met max 6 uur gaat het goed, langer dan gaat het mis. Paard gaat namelijk niet liggen in de wei en op stal gaat ze een aantal keer per dag plat.
Ik vind dat een paard naar buiten moet kunnen. Echter is onafgebroken (24/7) naar buiten gewoon niet voor ieder dier weggelegd.

Nu vraag ik me wel af wat julie zouden doen met een paard (niet de mijne) dat na een uurtje buiten standaard over de omheining springt (ook over 3 indien nodig) om dan in zijn box te gaan staan. Moet je die dan maar dwingen buiten te blijven door een hoge muur te bouwen?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:53

Ik geloof dat elk paard vrolijker op een paddock is dan op stal en tuurlijk staat ene paard niet de hele tijd te rennen en te spelen.

Ik zie de van mij bijna nooit spelen maar hoor wel relgematig van goh je paardjes waren weer heerlijk aan het spelen. als ze leker in de zon staan te soezen betekend dat niet dat ze zich vervelend en dus maar net zo goed op stal kunnen staan.

En nee mijn hengst staat ook niet altijd bij een ander paard in. Wat neit wil zeggen dat hij niet kan kriebelen of wat dan ook

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:54

Bij ons op stal ook nauwelijks koliek, behalve eentje: die is er gevoelig voor en had noodgedwonen stalrust ivm een knieprobleem. En jahoor: geen beweging, hoppa hele inwendige van slag. Tot een twee, drie keer achter elkaar. Dat zegt toch wel veel.

En wat die stalbenen betreft. Dan zijn vitaminen zeker ook heul slecht voor de mens, want hee, ik slik ze en ik wordt soms tóch verkouden! Afschaffen die vitaminen, werkt toch niet!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 10:55

[/quote]

Nou, mijn pony loopt nu overdag heerlijk buiten maar heeft soms wel een lichte vorm van stalbenen. Dus dat hoeft echt niet veel uit te maken, ze heeft het misschien wel in mindere mate, maar het is niet dat ze dat nooit meer heeft omdat ze nu buiten loopt....[/quote]

haha, zo iets heb ik ook. Hoe meer naar buiten hoe dikker de poten. Met max 6 uur gaat het goed, langer dan gaat het mis. Paard gaat namelijk niet liggen in de wei en op stal gaat ze een aantal keer per dag plat.
Ik vind dat een paard naar buiten moet kunnen. Echter is onafgebroken (24/7) naar buiten gewoon niet voor ieder dier weggelegd.

Nu vraag ik me wel af wat julie zouden doen met een paard (niet de mijne) dat na een uurtje buiten standaard over de omheining springt (ook over 3 indien nodig) om dan in zijn box te gaan staan. Moet je die dan maar dwingen buiten te blijven door een hoge muur te bouwen?[/quote]

Maar dat paard dat over de omheining springt; staat dat dier met meerdere paarden buiten en is er ruwvoer en water? (of heb je het over een weiland?).
En hoe is het de omheining afgezet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:56

staat die samen met een maatje sizzle?
Kawa spring ook over de draad als hij alleen staat of bij een paard dat zijn maatje niet is.
Dan gaat hij ff verderop in de wei kijken of het daar wel gezellig is. Haha!

24/7 is iets wat van mij ook niet perse hoeft...maar er is ook een tussen weg tussen 24/7 buiten 24/7 stal Lachen

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:56

Sizzle schreef:
Nu vraag ik me wel af wat julie zouden doen met een paard (niet de mijne) dat na een uurtje buiten standaard over de omheining springt (ook over 3 indien nodig) om dan in zijn box te gaan staan. Moet je die dan maar dwingen buiten te blijven door een hoge muur te bouwen?

Heeft dat paard altijd binnen gestaan? Dat heb ik namelijk vaker gehoord. Bloos

Ik zou het paard laten wennen aan het buiten staan, en zeker met soortgenootjes! Ja
Duurt misschien lang, maar uiteindelijk zal die wel buiten blijven.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:57

Precies, 24 / 7 is mooi als het kan maar s'nachts op stal zou ik misschien ook wel voor kiezen als ik op een andere locatie stond. Nu is voor de paardjes en mij het makkelijkste en beste 24/7 buiten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:58

Sizzle staat ie in een groep? daar zou ik mee beginnen en anders een schuilstal geven. Je hebt tegenwoordig prachtige verplaatsbare 'tenten'. Desnoods een stevige partytent (wel zonder gevaarlijke lijnen) neerzetten met stro erin.

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:01

Citaat:

Ik denk dat dit gewoon een kwestie van gewenning is geworden. De veiligheid van stal weer opzoeken, immers kan je daar niets gebeuren als je dat alleen maar gewend bent?

Mijn paard staat van 7 tot 7 buiten in de wei, 's zomers en 's winters. 's Nachts staat hij in een open stal( v.a. zijn schouders geheel open kan met andere paarden contact zoeken). Ik ben hier erg blij mee. Ik vind gewoon dat paarden kudde dieren zijn. Pak je dat van hen af, pak je een deel van het paard af! 'Stal gebreken zal vást niet voor ieder paard van toepassing zijn maar ik denk dat er door dit soort stalling wel een vrom van stalneit op zou kunnen komen bij paarden die hiervoor gevoelig zijn. Mijn paard zou z'n hele stal verbouwen als hij maar één dag binnen zou moeten staan. Gaan jullie maar eens na hoe jullie het zouden vingen om een hele dag in een ruimte van 2,5 bij 3 te gaan staan (en voor een mens is dit nog groot! In vergelijking met een paard) zonder contact met ander paarden (of beperkt). Je wordt er alleen uitgehaald als het goed uitkomt voor de ander en mag een uurtje of 2 dollen en dan weer in die stal. Daar zou ikzelf moedeloos van worden en ook niet veel vrolijker.

Dus ik vind dat als je geen weide gang (al is het gewoon voor een aantal uur op een dag) tot je beschikking hebt, je geen paard moet aanschaffen en het paard een paard moet latne zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:07

Hij staat met een maatje (en zo niet dan springt daar vanzelf wel heen) en op gras. De omheining is een haag met niet al te ver daarboven het dak van de stal (weitje ligt direct achter de stal).
Het lijkt onmogelijk maar hij doet alles recht naar voren en springt er tussendoor. Hij is nogal een slim paard en ik heb het gevoel dat hij op stal meer te zien heeft aangezien daar meer meer gebeurd dan buiten zonder uitzicht (muur ene kant, bomen andere kant). Maar wie weet is hij ook gewoon verpest daarin. Ik weet niet hoe hij vroeger gehouden is.
Een gewenningstraject zal er helaas niet inzitten aangezien de eigenaar daar het nut niet van in zal zien. Op zich lijkt het dier ook niet echt problemen ermee te hebben en heeft zeker geen rare stalgewoontes. Na het rijden wil hij ook altijd erg snel naar zijn stal en moet je hem echt tegen houden.
Misschien is dat zijn veilige plek. Hij werkt ook wel hard en gaat ook graag languit slapen na iedere maaltijd.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:10

runningkawa schreef:
ik denk dat veel mensen echt niet weten hoe stal benen nu toch komen..of waarom je bij koliek het advies stappen krijgt....
Vast omdat de paarden al zo gewend zijn aan het leven bij de mens...

van de ene kant ben ik het hier echt helemaal mee eens,
maar het valt me wel op dat mijn paard (die 24 uur per dag buiten is, 24 uur per dag de beschikking heeft over een in/uitloopstal op een paddock van ongeveer 30m bij 15m en waarvan hij ook nog eens zo veel indien mogelijk op de wei kan)
hij heeft in 2 jaar tijd al 4x koliek gehad, 2x kramp/gaskoliek, 2x zandkoliek
en dat terwijl bijna onbeperkt hooi & beweging krijgt..

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:10

Vraagje:
Ik lees hier op Bokt vaak zoiets als: 'mijn paard verveelt zich na X aantal uur in de wei/paddock, dan zet ik 'm maar weer op stal.' Afgezien van de vraag of men hier niet ontspanning verwart met verveling, vraag ik mij af waarom de mensen die dit schrijven, denken dat het paard zich op stal niet óók verveelt? Want daar is toch nog veel minder te doen: geen beweging, contact met soortgenoten alleen door tralies. Dan klopt er toch ergens iets niet?
Ik snap het iig niet, maar laat het mij graag uitleggen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:11

Maanling schreef:
En wat die stalbenen betreft. Dan zijn vitaminen zeker ook heul slecht voor de mens, want hee, ik slik ze en ik wordt soms tóch verkouden! Afschaffen die vitaminen, werkt toch niet!

Ik ben misschien dom, maar deze logica ontgaat me even.

Moniekk: Een paard kan ook gewoon koliek gevoelig zijn natuurlijk. Je kunt er pas wat zinnigs over zeggen als je weet of hij dat ook zou zijn met meer uren op stal.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:12

Ja of misschien krijgt hij altijd lekker eten na het rijden, of kreeg hij dat vroeger.

@moniekk; zandkoliek kun je voor zijn.. ik geef kuurtje sand clear eens in de zoveel tijd.
Verder is er onderzoek gedaan in Utrecht. ruim 80 procent van de gaskoliek bleek een wormenbesmetting als oorzaak te hebben. En dan dus vooral de besmetting met kleine strongyliden die zich inkapselen in de darmwand en dan werkt een gewone wormkuur niet. In het voorjaar gaat die groep massaal in beweging langs de darmen. Gevolg koliek.

Hetzelfde geldt voor lintwormbesmettingen.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:16

Anya schreef:
Ja of misschien krijgt hij altijd lekker eten na het rijden, of kreeg hij dat vroeger.

@moniekk; zandkoliek kun je voor zijn.. ik geef kuurtje sand clear eens in de zoveel tijd.
Verder is er onderzoek gedaan in Utrecht. ruim 80 procent van de gaskoliek bleek een wormenbesmetting als oorzaak te hebben. En dan dus vooral de besmetting met kleine strongyliden die zich inkapselen in de darmwand en dan werkt een gewone wormkuur niet. In het voorjaar gaat die groep massaal in beweging langs de darmen. Gevolg koliek.

Hetzelfde geldt voor lintwormbesmettingen.

ik geef m nu ook idd zo nu en dan een kuur sand clear op advies van de DA.
en denk niet dat hij wormen heeft omdat ik hem regelmatig ontworm met: equarell, equimax, equiworm, equest deze wissel ik dus af, en ik geef m liever wat te veel dan te weinig wormenkuur dus denk ook niet dat ik onder doseer. of onderschat ik de wormen toch? ik dacht namelijk dat ik wel goed bezig ben wat betreft ontwormen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:20

VeerenAshley schreef:
Vraagje:
Ik lees hier op Bokt vaak zoiets als: 'mijn paard verveelt zich na X aantal uur in de wei/paddock, dan zet ik 'm maar weer op stal.' Afgezien van de vraag of men hier niet ontspanning verwart met verveling, vraag ik mij af waarom de mensen die dit schrijven, denken dat het paard zich op stal niet óók verveelt? Want daar is toch nog veel minder te doen: geen beweging, contact met soortgenoten alleen door tralies. Dan klopt er toch ergens iets niet?
Ik snap het iig niet, maar laat het mij graag uitleggen!

Ik heb er zo een (die met de weide-benen). Ik heb veel te lang gedacht dat ik haar een plezier deed met van 7-21u naar buiten. Die werd echt zuur in het gedrag, mager en dus ook dikke poten. Aan de vriendjes lag het niet daar was ze stapelgek op.
Op het moment dat ze halve dagen naar buiten gaat is ze een gelukkig en levenslustig paard. Afgelopen jaar heb ik het tegen beter weten in toch weer langer geprobeerd met als gevolg dat ze haar oren plat in de nek legde en zich van me afdraaide als ik haar buiten wilde gaan zetten.
Nadat ik de tijd weer korter maakte (niet praktisch voor mij) was ze smorgens weer op en top vrolijk als ik haar kwam halen.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:30

runningkawa schreef:
hoeveel kuil krijgt ze?
Hoeveel staat ze buiten?

Ze staan van ong 9 tot 5 buiten, kuil krijgt ze zo'n kleine zwarte kuip afgestreken..
Ze krijgt ook maar een half schepje brok (sportbrok), meer heeft ze echt niet nodig...

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:46

Mijn paard staat snachts op stal en overdag op de wei en soms blijft ze een dagje op de paddock. Binnenkort verhuist ze naar een pension waar ze in de zomer 24/7 buiten staan en in de winter snachts binnen komen. Benen strekken is voor mij een vereiste maar mensen die geen weide hebben maar wel een grote paddock waar ze in kunnen rennen vind ik ook prima, alhoewel ik voor mijn eigen paard wel echt een weide wil.