Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Anya schreef:Je zou eens op zoek kunnen gaan naar hoe je je paard wel gelukkig op de wei kunt krijgen. Andere groep bijvoorbeeld. Tijd geven om te wennen.
Want los van de psyche.. HET LIJF HEEFT CONSTANTE BEWEGING NODIG OM DE SPIJSVERTERING OP ORDE TE HOUDEN.
Dat wordt door sommige mensen nogal eens vergeten.
runningkawa schreef:ik denk dat veel mensen echt niet weten hoe stal benen nu toch komen..
Malibu schreef:Nou, mijn pony loopt nu overdag heerlijk buiten maar heeft soms wel een lichte vorm van stalbenen. Dus dat hoeft echt niet veel uit te maken, ze heeft het misschien wel in mindere mate, maar het is niet dat ze dat nooit meer heeft omdat ze nu buiten loopt....
Malibu schreef:runningkawa schreef:ik denk dat veel mensen echt niet weten hoe stal benen nu toch komen..
Nou, mijn pony loopt nu overdag heerlijk buiten maar heeft soms wel een lichte vorm van stalbenen. Dus dat hoeft echt niet veel uit te maken, ze heeft het misschien wel in mindere mate, maar het is niet dat ze dat nooit meer heeft omdat ze nu buiten loopt....

Sizzle schreef:Nu vraag ik me wel af wat julie zouden doen met een paard (niet de mijne) dat na een uurtje buiten standaard over de omheining springt (ook over 3 indien nodig) om dan in zijn box te gaan staan. Moet je die dan maar dwingen buiten te blijven door een hoge muur te bouwen?

Citaat:Nu vraag ik me wel af wat julie zouden doen met een paard (niet de mijne) dat na een uurtje buiten standaard over de omheining springt (ook over 3 indien nodig) om dan in zijn box te gaan staan. Moet je die dan maar dwingen buiten te blijven door een hoge muur te bouwen?
runningkawa schreef:ik denk dat veel mensen echt niet weten hoe stal benen nu toch komen..of waarom je bij koliek het advies stappen krijgt....
Vast omdat de paarden al zo gewend zijn aan het leven bij de mens...
Maanling schreef:En wat die stalbenen betreft. Dan zijn vitaminen zeker ook heul slecht voor de mens, want hee, ik slik ze en ik wordt soms tóch verkouden! Afschaffen die vitaminen, werkt toch niet!
Anya schreef:Ja of misschien krijgt hij altijd lekker eten na het rijden, of kreeg hij dat vroeger.
@moniekk; zandkoliek kun je voor zijn.. ik geef kuurtje sand clear eens in de zoveel tijd.
Verder is er onderzoek gedaan in Utrecht. ruim 80 procent van de gaskoliek bleek een wormenbesmetting als oorzaak te hebben. En dan dus vooral de besmetting met kleine strongyliden die zich inkapselen in de darmwand en dan werkt een gewone wormkuur niet. In het voorjaar gaat die groep massaal in beweging langs de darmen. Gevolg koliek.
Hetzelfde geldt voor lintwormbesmettingen.
VeerenAshley schreef:Vraagje:
Ik lees hier op Bokt vaak zoiets als: 'mijn paard verveelt zich na X aantal uur in de wei/paddock, dan zet ik 'm maar weer op stal.' Afgezien van de vraag of men hier niet ontspanning verwart met verveling, vraag ik mij af waarom de mensen die dit schrijven, denken dat het paard zich op stal niet óók verveelt? Want daar is toch nog veel minder te doen: geen beweging, contact met soortgenoten alleen door tralies. Dan klopt er toch ergens iets niet?
Ik snap het iig niet, maar laat het mij graag uitleggen!
runningkawa schreef:hoeveel kuil krijgt ze?
Hoeveel staat ze buiten?