Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ramarant

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:13

ik ben ook van mening dat een paard buiten zich meer thuisvoelt als in een klein hokje. (voor ons dan redelijk groot) ik ken zelfs iemand die had een 4 jarige friese hengst al van veulen af aan op stal staan. Het arme dier heeft zich kreupel geslagen tegen de wanden en zou worden afgemaakt omdat hij kreupel was. Door toedoen van de manegehouder. Later is deze hengst met blessure verkocht.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 21:37

In de vroege lente als de paarden nog niet het land op kunnen, ivm te nat oid, dan neem ik mijn paard ook mee om een stukje te wandelen en te grazen. Maar dat haalt het bij lange na niet voor haar als los in de wei staan. Hier hebben ze een groot stuk gezamelijk, en je moet ze af een toe eens zien gaan, geweldig. Het rijden/beweging geven staat daar helemaal los van, ik zou mijn paard dan ook nooit ergens willen hebben staan waar ze niet op het land kan. Desnoods moet ik daar een stuk verder voor rijden oid. Vroeger fietste ik ook wel ruim 45 minuten voor een manege les en naar mijn paard ook dagelijks ruim een half uur. (moet zeggen dat de combi qua tijd/land en goede bak wel lastig te vinden is hier)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:41

Magic_Mam schreef:
maar als de stal perfect is en je rijd er vaak mee, of loopt er vaak mee is het goed, dat lees je ook in de boeken...

Er staat zoveel in boeken, maar dat wil niet zeggen dat alles wat er geschreven is waar is, of dat ik dat ook moet doen Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:58

inderdaad, kijk er vaak mee lopen.... dat kan betekenen dat je elke dag twee keer een kwartier doet, maar als je echt aan de behoeften van het paard tegemoet wilt komen moet je dus zo'n 10 uur per dag ermee lopen.
bij ons op stal staan ook sportpaarden, maar ook deze staan in de zomer 24/7 op het land, in groepen, en in de winter komen ze zo'n 10 uur buiten. verder staan ze op stal zo dat ze elkaar kunnen zien, ruiken en elkaar aanraken.

een paar uurtjes per dag eruit is echt niet genoeg. laat staan enkel een uurtje rijden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:56

Nicolletje schreef:
Magic_Mam schreef:
maar als de stal perfect is en je rijd er vaak mee, of loopt er vaak mee is het goed, dat lees je ook in de boeken...

Er staat zoveel in boeken, maar dat wil niet zeggen dat alles wat er geschreven is waar is, of dat ik dat ook moet doen Lachen

Natuurlijk is het goed om zoveel mogelijk met je paard te lopen, wandelen en/of rijden, als 'ie op stal staat.
Maar Magic_Mam, je vergeet de behoefte aan sociaal contact. De tijd waarin de paarden lekker paard kunnen zijn met elkaar. Hoe zie jij dat dan?

Nogmaals; ik zou het mijn paard niet aan willen doen hem dat te ontnemen. Heb vanochtend nog een tijd bij hem op het land gezeten bij de kudde. Dat is zo mooi om te zien. Paarden met diepe, hechte vriendschappen, omdat ze al zo lang bij elkaar staan. Het breekt mijn hart nu al Verdrietig , dat ik hem over een paar weken ga verhuizen naar een andere hele mooie plek met nieuwe paarden, waar we o.a. wel weer veel beter het bos in kunnen samen (want van alleen maar in de bak rijden, wordt mijn paard ook niet gelukkig. Ikzelf ook niet trouwens Knipoog ).

haflingerbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:02

in nh is men gelukkig wel in de gelegenheid om paarden te stallen met weidegang, maar begrijp wel dat het niet overal zo is.

hoewel hier heb je een wedstrijdmanege waarvan de meeste paarden ook niet buiten komen.

ik zelf vind het een vreselijk idee dat ze niet naar buiten kunnen, zou ik me schuldig over voelen

van de winter staan we op een binnenbakmanege omdat het anders niet te doen is in de wei , maar we gaan zo laat mogelijk en zo snel mogelijk weer weg daar, ondanks de heerlijke binnenbak daar, ik heb wel de grote mazzel dat ze elk jaar stallen voor ons vrijhouden daar.

theire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:28

Ieder paard moet de mogelijkheid hebben om elke dag enige tijd vrij rond te rennen en zich uit te leven zonder dat een ruiter op hem zit of hem vast houdt.Al is het maar in een paddock.
Als je paarden dat niet kan bieden moet je ook geen paarden houden.

Miichelle90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:54

wy hier in de buurt hebben wij niet te beschikken over een weiland. Al gaan de paarden wel geregelt los met andere paarden en zo ook aan hun rennen enzo komen.
Wy gaan vaak wandelen en laten de paarden dan lekker grazen en wij, ja wij chillen dan.
Kijk dat een paard niet 24/7 Op het weiland enzo kunnen betekent toch niet dat het paard het niet goed heb. En dat sommige mensen denken dat ze maar gelijk elke dag gereden worden.
Toch is dat niet zo! Wij rijden niet elke dag, meerendeels wat we doen, is losgooien, wandelen, longeren en meestal als we 2 dagen achter elkaar rijden is het nog ene dag aan het werk andere dag lekker ontspannen buitenritje.
Zyn wij dan gelijk de dierenbeulen:O lijkt me niet toch ?
ik bedoel, wij behandelen ons paarden toch niet slecht.
En een paard wat nog nooit op het weiland heb gestaan, weet toch in precipe niet beter.
Klinkt hard maar zo is het wel, ze hebben natuurlijk ook een natuurlijke instink maar goed.
Zowiezo gaan de paarden wel in de zomer lekker 3 @ 4 maandtjes het land op en worden dan meerendeels niet gereden hoogstens 1x in de 2 weken.

Dus maar dat wou ik dus ff kwijt:)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:58

Ieder zijn eigen mening, ik zal ook niemand tegenhouden als diegene zijn paard ergens wilt stallen waar ze niet of niet fatsoenlijk naar buiten kunnen.
Persoonlijk wil ik mijn paarden buiten hebben, niet voor twee uurtjes op een dag, maar de hele dag en eventueel nacht. Voor mij zal het ook een absoluut minpunt zijn als ze niet naar buiten kunnen en mijn keuze zal niet op die stal vallen. Dan zoek ik het wat verder uit de buurt.
In deze ben ik het dan ook wel eens met theire, als je paarden dat niet kan bieden moet je ook geen paarden houden..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:01

@ loveyou: niemand hier zegt dat er iets mis is met dagelijks rijden. als het paard op een fatsoenlijke (= gezonde en paardvriendelijke) manier gereden wordt en er plezier in heeft, dan kan je rustig elke dag rijden.

echter, af en toe losgooien (ik neem aan dat je geen vijf uur per dag losgooit of met je paard wandelt?) is écht niet genoeg. met dit soort weer wandel je geen úren, en losgooien idem dito. dat betekent dan toch al snel 22 uur stalarrest per etmaal, wat imo toch écht veel en veel te veel is.

overigens is het prettig als je gewoon met leestekens en ABN typt.

Miichelle90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:13

Marchador Daar ben ik het dus niet mee eens. Dus als je geen weiland heb voor je paard, of paddock dan ben je dus in sommige mensens een dierenbeul
Kijk mensen die zeggen dat paard op weiland moeten hebben, die hebben daar waarschijnlijk ook de plek voor. weilanden zat. Wij hebben hier niet zoveel land, en als der land is mogen de paarden er alleen zomers op omdat ze in de winter dan het land kapot trappen. Daar kunnen wij niks aan doen.
Kijk voor mij is het ook een minpunt, heb ook liever paarden buiten maar dat lukt gewoon in deze omgeving niet. Stukje verder weg, marchador is voor ons wel een HEEL ERG VER stukje weg. Niet alle mensen hebben tijd om na hun werk, eten, kinderen nog een uur te gaan rijden paard te doen en dan weer een uur een terug weg. de tijden dat je onderweg bent kan je in de directe omgeving met je paard bezig zijn.

En merrieveulen ::

Als wij de paarden gaan doen, staan ze meestal wel ander half @ 2 uur los. En dan nog wandelen of nog ff rijden. dat wij geen land hebben wil niet zeggen dat wij de beweging van een paard niet belangrijk vinden. Want ik zowiezo vindt de beweging van een dier heel belangrijk, en zeker als een dier afhankelijk is van een mens!
En als wij wandelen, wandelen we dik al een uur en dan na het uur wandelen laten we de paarden meestal ook nog lang grazen. En ik vindt dat het weer niet uit mag maken wat je met je paard doet, al regent het en je gaat wandelen, wandel je alsnog.
dus wie zegt dat de paarden 22 uur op stal staan.
En als er mensen komen en die weten dat de paarden met elkaar loskunnen, voordat de eigenaar der is(wat wij overigens goed vinden) goeie ze die ook nog even bij de paarden.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:22

Ik heb niet gezegd dat je dan en dierenbeul bent Haha!
Zo is hoe ik het bekijk. Voordat ik mijn pony kreeg werd er echt wel gekeken of dat we stalling met weidegang konden vinden en was dit genoeg weidegang, dan pas kwam die pony. En dat hebben we kunnen vinden, toen pas kwam er een pony.
Hadden wij dit niet kunnen vinden, was die pony ook nooit gekomen. Lachen
Bij de afstand kom ik op hetzelfde stukje als hierboven eigenlijk. Konden we geen plek vinden, kwam die pony ook niet. Ik ben ondertussen verhuist met mijn pony, ik zocht plek waar ze vaker naar buiten kon en dat lukte. 26km verderop maar he mijn pony heeft het goed dus waarom zou ik het niet doen. Ik ben maar een half uur onderweg Lachen
Ik denk dat dat maar net is waar je prioriteiten liggen.
En zoal sik al zei: ik zal ook niemand tegenhouden als diegene zijn paard ergens wilt stallen waar ze niet of niet fatsoenlijk naar buiten kunnen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:35

ik zou persoonlijk geen paard aanschaffen als ik niet kon garanderen dat ze iedere dag, het hele jaar door een aantal uren buiten kan komen, in een paddock danwel op het land en in ieder geval met andere paarden. Nu heb ik een paard dat het wel best vind op stal (die laat rustig d'r kudde staan om uit te breken en zelf op stal te gaan staan Clown ) maar ik vind het belangrijk voor d'r botten, spieren en pezen en sociale contacten. Zij zou het niet erg vinden om veel op stal te staan (ze is dus erg huiselijk Haha!) maar ik vind het zelf toch wel één van de basisvoorwaarden van paarden houden...

Dierenbeul is natuurlijk onzin als je paard geen weidegang krijgt, maar het is wel verre van ideaal. En ik streef wel naar een zo ideaal mogelijke leefsituatie voor mijn paard Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:59

Als mijn paard in handen zou vallen bij iemand, die hem geen weidegang zou kunnen bieden, durf ik gerust te stellen dat je een dierenbeul bent Ja . Aangezien hij doodongelukkig wordt op stal Verdrietig . Ik zou het mijn paard nooit aandoen, is gewoon geen optie. Gelukkig heb ik zelf ook de behoefte niet om op een manege te staan en mijn paard blijft fijn waar 'ie staat, bij zijn vaste weidemaatjes Ja .

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 09:59

@ loveyou, twee uur los, een uur wandelen en dan nog grazen is altijd nog 20 uur op stal. zou je dat zelf willen? opgesloten in een hok waar je net je kont kan keren?

dat uur wandelen, of die twee uur los (je bent dus vier uur op stal?) kan je ook vervangen door wat extra reistijd, je bent dan geen 4 uur meer kwijt om je paard lekker te laten lopen, omdat hij in de wei kan.

ik ben van mening, dat een dier als een paard (welk dier eigenlijk niet? als wij langer dan 2 uur van huis zijn gaat de hond ook niet in de bench) vrijheid moet hebben. vertrapt weiland? je ik heb zelf een jaar op een stalling gestaan met dat probleem. we zetten een stuk af wat vertrapt mocht worden, hooi kregen de paarden daar. ze stonden dan zo'n 10 uur per dag buiten, wat alsnog 14 uur stalarrest betekende. daarom zijn we weer verhuisd, en onze dieren staan nu 24/7 buiten in een vaste groep.

ik vind weidegang (of paddock, als het maar vrij bewegen is met soortgenoten) een minimale levensbehoefte voor élk paard. net zoals eten en water dat is. je zou je paard toch ook niet op een stalling zetten waar ze geen water of voer krijgen? vergelijk dat eens met weidegang.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 10:29

lOveeyOuu schreef:
Kijk mensen die zeggen dat paard op weiland moeten hebben, die hebben daar waarschijnlijk ook de plek voor. weilanden zat. Wij hebben hier niet zoveel land, en als der land is mogen de paarden er alleen zomers op omdat ze in de winter dan het land kapot trappen. Daar kunnen wij niks aan doen.

Nope, ik heb geen weiland tot mijn beschikking, en daarom ook geen paard hier in de buurt. Er zijn echt wel veel mensen die geen paard hebben omdat ze het paard geen weiland kunnen bieden. Je kan ook een droge paddock maken trouwens, het gaat om de beweging en om het sociaal contact, niet perse om het gras...

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:03

Nadya schreef:
Als mijn paard in handen zou vallen bij iemand, die hem geen weidegang zou kunnen bieden, durf ik gerust te stellen dat je een dierenbeul bent Ja . Aangezien hij doodongelukkig wordt op stal Verdrietig . Ik zou het mijn paard nooit aandoen, is gewoon geen optie. Gelukkig heb ik zelf ook de behoefte niet om op een manege te staan en mijn paard blijft fijn waar 'ie staat, bij zijn vaste weidemaatjes Ja .

Met geen weidegang bedoel ik bv wel paar uurtjes paddock ofzo, dierenbeul vind ik dan meteen zo'n groot woord, dan denk ik aan zware verwaarlozing, niet aan een minder dan ideale situatie. 23/7 op stal vind ik ook not done hoor, zo zou ik iig geen paard willen houden. Jouw Sam is dan typisch een voorbeeld van een paard dat écht niet blij wordt op stal, zoeentje heb ik ook verzorgd, die klom ook echt bijna de stal uit. Maar mijn Yippie vind het dus weer niet erg. Dus om te zeggen dat alle paarden het vreselijk vinden op stal is imo wat kort door de bocht.

maargoed, ik vind zelf dat je als eigenaar de verplichting hebt om een zo ideaal mogelijke situatie voor je specifieke paard te creëren, voor jouw Sam is dat 24/7 buiten, nou daar zou ik die van mij ECHT geen plezier mee doen die wil fijn 's avonds naar binnen en als het vies weer is gaat ze ook niet van harte naar buiten. Bovendien heeft ze exzeem en maak ik haar niet blij met buiten staan in de schemering of zonsopgang. Voor haar is de situatie van overdag lekker buiten, en naar binnen voor de schemering het meest ideale.

Maar ik begrijp het dilemma wel, van mensen in de Randstad. Het is voor mij best makkelijk praten, ik heb gewoon net zolang gezocht tot ik een stal vond die me aanstond en had daar niet veel haast mee omdat ik een jong paard heb dat nog bij haar fokster staat. Als zo'n stal er niet is, is de afweging tussen een paard 23/7, of helemaal geen paard, gewoon heel moeilijk voor mensen. Ga je dan voor je eigen hobby, of voor het welzijn van je paard?

Ik zou voor het tweede kiezen, dat betekent dus geen paard, maar ik snap dat mensen zo graag een paard willen dat ze concessies doen aan de ideale situatie en proberen dat op een zo goed mogelijke manier op te lossen door los te gooien, te wandelen etc. Of dat goed is en/of eerlijk tov het paard laat ik in het midden. Of al die paarden per definitie zielig zijn, ik weet het niet.. ik vind dat nogal een grote uitspraak. Zijn ook bosjes paarden die het er prima op doen, een paard is een eenvoudig dier dat zich makkelijk aanpast aan wat hij gewend is. Het is gewoon heel sneu voor de paarden die er niet goed tegen kunnen en ervan in de stress gaan. Het blijft belangrijk om naar het indivivuele paard te kijken en daar een zo passend mogelijke situatie voor te creëren. En ik vind wel dat vrije beweging en sociaal contact een eerste levensbehoefte voor een paard is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:49

Kjoetie, ik snap je verhaal wel, hoor Lachen , en je kijkt naar de behoeften van je paard en dat is het belangrijkste. Een paddock vind ik ook nog een optie, al vind ik dat persoonlijk voor mijn eigen paard weer niets. Die wil rennen, bokken, spelen, in struiken 'klimmen' bij wijze van spreken, grazen...... Maar diverse vriendinnnen van mij staan wel op stallingen waar ze 's winters in de paddock staan. Prima. Zo veel mogelijk naar buiten met andere paarden....

Ik kan gewoon niet begrijpen dat er mensen zijn die paarden alleen maar op stal houden. Je gunt je paard die paar uurtjes 'paard zijn' met de anderen toch ook?

Urchinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:52

Mijn paard staat op het moment bij Bommeleijn en daar hebben ze vrijwel geen weidegang.
Dit los ik op door gewoon iedere dag haar eerst een uur los te gooien (In de zomer is dit vaak langer) en daarna pas wat met haar te doen. (bijvoorbeeld lekker werken in de bak, buiten rijden, longeren of gewoon een stukje lopen en grazen)
Mijn paard is een behoorlijke heethoofd (Draver) maar ze lijkt het zo wel goed te vinden.
In de zomer heeft ze ook vaak op de wei gestaan gedurende de 3 weken dat we op vakantie waren.
En natuurlijk heeft ze een paar uren in ons soort van mini "weitje" bij Bommeleijn gestaan. Maar dat was omdat er haast geen mensen waren.

Het is tegenwoordig gewoon niet erg makkelijk om een stal met weidegang te vinden omdat (vooral in Rotterdam) veel stallen verdwijnen.
Zo moet ik nu dus voor 1 januari een nieuwe stal zoeken omdat Bommeleijn er helaas ook mee gaat stoppen.
Ik snap wel dat het beter is als ze lekker naar buiten kunnen maar soms is het gewoon niet mogelijk voor ze om de hele dag naar buiten te gaan.
Maar dat kan je weer oplossen door veel extra dingen zoals wandelen enzo met je paard te doen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:57

@ nadya: ik denk dat 'gunnen' niet echt het probleem is, maar de mogelijkheden daarvoor Lachen En dan kom je dus weer bij de vraag uit, is het fair om een paard houden als je hem dat niet kan bieden. En die vraag blijkt iedereen dus weer anders te beantwoorden, al dan niet uit eigenbelang. Het is gewoon een gevoelig onderwerp.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:06

kjoetie schreef:
@ nadya: ik denk dat 'gunnen' niet echt het probleem is, maar de mogelijkheden daarvoor Lachen En dan kom je dus weer bij de vraag uit, is het fair om een paard houden als je hem dat niet kan bieden. En die vraag blijkt iedereen dus weer anders te beantwoorden, al dan niet uit eigenbelang. Het is gewoon een gevoelig onderwerp.

Ik snap dat het een zeer gevoelig onderwerp is, vooral als het erg confronterend voor iemand wordt. Stel je voor dat je eens goed naar jezelf en je prioriteiten moet kijken, dat is heel eng. Ik ken zat mensen die hier hun paard op een van de 3 maneges bij mij om de hoek hebben staan (deze maneges hebben geen weides/geen paddocks, maar wel binnenbak, kantine e.d.). Terwijl hier ook veel stallingen zijn met paddocks en weidegang, maar niet met binnenbakken e.d.
Dan kies je in mijn ogen voornamelijk voor jezelf en niet voor je paard. Ik heb daar moeite mee.....

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:07

Dan kun je inderdaad beter een luxe hobby zoeken waarbij er geen levende dieren de dupe zijn van de angst voor regen en kou..

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:28

Wat zijn hier toch heerlijk politiek correcte mensen in dit topic:
'Ik koop geen paard als ik hem geen weidegang kan bieden'.

Af en toe is het niet anders. Paarden zijn beesten die al heel snel gelukkig zijn met regelmaat. Als ze gewend zijn niet op de wei te staan, hoeven ze heus niet ongelukkiger te zijn als een paard dat wel op het staat.
Ik stond vroeger op een stal met weidegang, ik ben nu verhuisd naar een stal zonder weidegang, maar hij is veel gelukkiger geworden op de nieuwe stal. Wei hoef niet altijd wat te zeggen.
(overigens verhuis mijn paard wel lekker naar me huis, en ja met wei)
Natuurlijk vind ik ook dat een paard eigenlijk het land op moeten, maar als het niet zo is, dan zij het zo.
Wat Nadya zegt ben ik het wel mee eens, veel mensen kiezen inderdaad voor hunzelf en niet voor hun paard, ik vind het alleen wel heel ver gaan om te zeggen dat mensen die hun paard geen weiland aan kunnen bieden geen paard zouden mogen houden.
Ik weet zeker dat mijn paard dolgelukkig is met zijn leven op dit moment, het is een vrolijk en gezellig paard.
Verder ook zoiets: "ik wil toch ook niet heel de dag op mijn kamer zitten'' Dat is misschien wel het grootste probleem van mensen met paarden, zijn denken voor hun paard. Tuurlijk wil jij neit heel de dag in je bed liggen, maar paarden zijn geen mensen, het blijven paarden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:30

Er zijn nog steeds mensen die denken en overtuigt vinden dat paarden niet een hele dag buiten hoeft, dat als het koud is je paard er ook geen zin in heeft. Nu is het gras niet meer lekker en staan ze op een kleiner stuk, idd gaan ze klieren en vervelen ze zich, maar dat is geen reden om ze dan maar binnen te houden of maar een uurtje of 2 buiten te hebben. Maar voor velen dus wel een reden, die denken overtuigd dat hun paard het heel fijn vind om op een ruimte van 3 x 3, 21 uur te staan, 2 uurtjes buiten en uurtje rijden in een bak en wat poetsen. Laatst zei iemand, dan gaan ze maar slapen.....lekker 22 uur slapen,...en die meende het echt, was de pensionhouder, dus tja, wat moet je dan????

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:32

Ook ik vind dat een paard zo veel mogelijk naar buiten moet.
Maar hier in de randstad is het moeilijk zoeken naar een plekje waar ze ook in de winter op de wei mogen.

Wel probeer ik ze er beide zoveel mogelijk uit te halen verspreid over de dag.

Ik merk niet aan mijn paarden dat ze ongelukkig zijn in de winter als ze wat meer op stal staan als in de zomer.