[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 14:17

Ja klopt. Op hetzelfde perceel. Maar dat gaan we niet meer doen inderdaad. Mede omdat er vooral de winter zo weinig opties zijn op het terrein en hij vanwege de blessure echt een goede bodem nodig heeft. Niet glad en drassig. En dat kon daar niet/onvoldoende.

Vandaag hebben ze samen de track verkend. Lekker rond gescharreld.
Vanaf morgen krijgen ze een deel van de track erbij. Nog zonder de andere paarden. Om rustig alles te verkennen.
Ze vonden het wel heel leuk op de track :j
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 14:22

Supertoffe plek!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 14:24

Ja echt super blij mee. Zo fijn dat de track echt zand is.
En ondanks dat het langs de weg ligt, is het er heel rustig. De weg is gelijk fijn zodat Noura verkeersmak wordt. Maar het is niet enorm druk, dus dat is heerlijk. Ja heel blij mee :j

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 14:25

Dat ziet er prima uit. Mooie plek voor een pensionado die het misschien wel weer gaat doen en een jonkie die het voorlopig nog niet hoeft te doen. Kunnen ze lekker paard zijn en is ook goed voor jouw mentale balans.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 14:40

Daihyo schreef:
In de stal als bodembedekking? Dan heeft het in ieder geval nog een beetje nut.

dat zou ik niet willen :o als er schimmel in zit staan ze op stal schimmelsporen in te ademen, dan heb ik het liever op de mesthoop. maargoed, ik heb makkelijk praten, voor mij 1 van de redenen om droog hooi te voeren :o

prachtige track daihyo!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 14:46

Jade schreef:
Daihyo schreef:
In de stal als bodembedekking? Dan heeft het in ieder geval nog een beetje nut.

dat zou ik niet willen :o als er schimmel in zit staan ze op stal schimmelsporen in te ademen, dan heb ik het liever op de mesthoop. maargoed, ik heb makkelijk praten, voor mij 1 van de redenen om droog hooi te voeren :o

prachtige track daihyo!

Sommige schimmels smaken zoet en zullen dus bij voorkeur gegeten worden ipv onbeschimmeld voordroog. Zulk spul is goed in een moestuin onder laag compost als vochtregulatie (scheelt sproeien), maar niet geschikt binnen bereik van je paarden.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:22

@Daihyo Wat een heerlijke plek! Ziet er echt goed uit, mooie track :)

Mijn track begint toch wel steeds meer natte plekken te vertonen nu. Gelukkig ook nog genoeg droge stukken, en een betegeld stuk bij stal, dus ze kunnen gelukkig droog staan.
Even kijken hoe de track zich gaat houden en of ik volgend jaar aanpassingen moet gaan doen, hoop eigenlijk van niet.

@Jade ik had droog onverpakt hooi waar toch schimmel op stond helaas, maar goed, is wel echt pech hebben, normaal heb je dat niet snel idd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:25

Hier ook wel plassen op de track, maar ook genoeg droog.

Ze eten het niet werd gezegd toch? Dan zou ik strooisel in een schuilstal wel aandurven. Ze staan er niet veel in als het goed is. Als ze het eten of veel op stal staan, zou ik het ook niet doen. Maar gezien dit een topic is over PP, ging ik er niet vanuit dat het stalbewoners zijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:26

Mooie plek Daihyo!

Hier wel wat aanpassingen nodig maar die zaten toch al in de planning dus no problemo.
We gaan van het voorjaar waarschijnlijk een loader aanschaffen zodat we wat meer zelf kunnen doen ipv loonwerkers ervoor te betalen :+

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:46

Hier ook gewoon droog hooi hoor. Maar als er een scheurtje in het plastic zit dan doe je er niks aan en heb je gewoon schimmel.

Ze eten het ook niet maar smeren het in de rondte. Alleen in combi met strokorrels echt ellende daardoor. Misschien moet ik het maar opfikken ofzo.

Edit: check aanwezig in paddock paradise topic, maar wel de paarden op stal in de winters en alleen in de nacht. Ze staan verder van 7.30 tot 18.30 buiten/in schuilstal.

Ik vind namelijk dat wij wél een paddock paradise (in aanbouw) hebben, maar ik conformeer me niet aan ‘regels’ zoals opgesteld door de bedenker van ‘het’ paddock paradise. Ik doe wat mij goed dunkt en voor de paarden passend is.
Zo. Dan is dat ook maar duidelijk :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:12

Als je planten hebt dan zou je het ook in dunne laagjes (want anders gaat het schimmelen en rotten en dan help je je planten om zeep) rondom je planten kunnen doen. Zo droogt de grond minder uit en geef je ook nog iets aan voeding.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:27

Ik ben een stille meelezer in dit topic aangezien ik het concept van een paddock paradise wel heel tof vindt. Alleen heb ik ook ervaring met een modder paradise en merk ik dat je daar minder gevoelig voor wordt als je er middenin zit. Hierdoor ben ik wat sceptisch geworden over de haalbaarheid van een 24/7 buiten stalling voor paarden in Nederland. Nu baseer ik dit op 1 ervaring en dat is natuurlijk nooit goed. Zouden jullie ervoor openstaan om foto's te delen van de modder die jullie tegenkomen, maar ook oplossingen om een paddock paradise in de winter ook goed te houden? Ik merk namelijk dat ik het lastig vind om een goed beeld te krijgen en ik wil eigenlijk gewoon heel graag dat een paddock paradise ook in de winter goed blijkt te werken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:41

Olympia96 schreef:
Hier ook gewoon droog hooi hoor. Maar als er een scheurtje in het plastic zit dan doe je er niks aan en heb je gewoon schimmel.

Ze eten het ook niet maar smeren het in de rondte. Alleen in combi met strokorrels echt ellende daardoor. Misschien moet ik het maar opfikken ofzo.

Edit: check aanwezig in paddock paradise topic, maar wel de paarden op stal in de winters en alleen in de nacht. Ze staan verder van 7.30 tot 18.30 buiten/in schuilstal.

Ik vind namelijk dat wij wél een paddock paradise (in aanbouw) hebben, maar ik conformeer me niet aan ‘regels’ zoals opgesteld door de bedenker van ‘het’ paddock paradise. Ik doe wat mij goed dunkt en voor de paarden passend is.
Zo. Dan is dat ook maar duidelijk :+

:?
Nergens blijkt dit uit je berichten, dus hoe moeten we weten dat je paarden in de nacht op stal staan?
Niet zo aangebrand, niemand valt je aan. Gewoon aangeven dat ze 's nachts op stal staan is voldoende. Prima toch, als je paarden het er goed op doen?

Maar terug naar je hooivraag: dan zou ik het niet als bodembedekker gebruiken en weggooien.
Zaten de gaten er al in voor je ze kreeg of heb je ze met gaten gehad? In geval van dat laatste zou je nog contact op kunnen nemen met je voerleverancier om om te ruilen of ter compensatie.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:00

Femek2902 schreef:
Ik ben een stille meelezer in dit topic aangezien ik het concept van een paddock paradise wel heel tof vindt. Alleen heb ik ook ervaring met een modder paradise en merk ik dat je daar minder gevoelig voor wordt als je er middenin zit. Hierdoor ben ik wat sceptisch geworden over de haalbaarheid van een 24/7 buiten stalling voor paarden in Nederland. Nu baseer ik dit op 1 ervaring en dat is natuurlijk nooit goed. Zouden jullie ervoor openstaan om foto's te delen van de modder die jullie tegenkomen, maar ook oplossingen om een paddock paradise in de winter ook goed te houden? Ik merk namelijk dat ik het lastig vind om een goed beeld te krijgen en ik wil eigenlijk gewoon heel graag dat een paddock paradise ook in de winter goed blijkt te werken.

Ik ben bereid om al mijn gemaakte fouten te delen hoor. Maar ik heb niet de doorsnee situatie (als die al bestaat). Ze staan in mijn tuin. Het totaal is 2000m2 en nog maar de helft van de paddock is aangelegd. Ze staan hier nu vanaf begin september. Mijn financiële ruimte is zeer beperkt en ik heb advies opgevolgd dat blijkbaar niet aansluit bij mijn situatie met een druk jong paard en kleine oppervlakte.

We zitten hier op pure kleigrond. Ik heb en deel van het pad laten uitgraven op 40cm onder maaiveld. Hierdoor heb ik glooiing in mijn track. Bij het laagste deel ligt ook de vijver en veel van het water van de track loopt dan ook de vijver in. Op zich super positief er zit echter een 'maar!' aan.

Mijn pad is na het uitgraven namelijk aangelegd door er worteldoek op te leggen en vervolgens een cm of 7 lavasplit van 8 tot 16mm. Als de klei nat wordt gaat het worteldoek er (zeker op de glooiende stukken!) over verschuiven. Met hele rustige paarden en een vlakke ondergrond zal het wel blijven liggen. Maar mijn jonge paard houd nogal van een sprintje en kort draaien en dan gaat het doek dus mee waardoor ze die de natte grond in duwt waardoor daarnaast de grond omhoog komt onder het doek. Deze ongelijkheden zorgen dan weer voor ophopingen aan water en uiteindelijk voor het door het worteldoek heen komen van kleiwater. Hierdoor ontstaat na veel regen helaas toch een modderpad dat niet goed te herstellen is.

Ik heb nu op een paar stukken de paddockroosters op het veel te natte pad gelegd. En alhoewel ik hiermee niet van de modder af ben zakken de paarden en ik nu in ieder geval niet meer tot onze enkels/koten meer in de modder. Deze roosters had ik klaar liggen voor de zandpaddock die nog aangelegd moet worden. Vandaar dat ik ze niet eerder geplaatst heb. Ik heb geen geld voor het aanbrengen van de roosters op het geheel momenteel.

Ik heb de roosters wel direct aangelegd op onze heuvel en een stukje erna. Het stukje erna ligt ook onder het maaiveld.Daar heb ik worteldoek op de klei gelegd, roosters er op en vervolgens opgevuld met lavasplit. Dit werkt perfect! Het worteldoek blijft op zijn plaats en de paarden hebben daar altijd een droge en stevige ondergrond.

Toen het al een beetje nat begon te worden heb ik rond een van de voerbakken (op maaiveld) ook meteen roosters gelegd nog voordat het daar werd kapot getrapt. Ook daar ligt het netjes en staan de paarden met droge voeten.

Misschien dat het pad bij mij al beter was gebleven als ik fijner lavasplit had gebruikt. Dat was dan zwaarder geweest en had de puntbelasting van de paardenhoeven waarschijnlijk beter verdeeld. Ik heb toen echter advies opgevolgd van de enige met ervaring die me wilde helpen. Ik wil volgend jaar wel aanvullen met fijnere lava. Het materiaal op zich bevalt me namelijk prima. Het mest makkelijk uit, houd zelf ook water vast, staat mooier dan heel licht zand, stuift veel minder en de hoeven slijten er heel erg mooi door.

Op klei zou ik zeker aanraden om roosters te gebruiken als je dat financieel aan kunt. Dat is gewoon perfect werken. Je moet het dan wel aanleggen als de bodem vlak en droog is.

Om deze situatie volgend jaar te verbeteren ga ik het volgende doen;

Nu de paarden er al op gelopen hebben ga ik er vanuit dat de doorlaatbaarheid van de bodem verslechterd is. Ik ga daarom in het midden van het pad een drainagebuis leggen die het pad volgt naar de vijver.
Vervolgens ga ik het pad vlak trekken en voorzien van roosters waarna we het opvullen met fijner lavasplit.

Ik kan foto's maken ter illustratie. Maar nu uiteraard niet gezien het al donker is.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:13

Malenka, wat zijn jouw buitenmaten met 2000m2?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:37

Hier ook al lerende.

In het eerst aangelegde deel, de paddock, veel bomen gekapt waardoor de grond daar behoorlijk is gezakt.
Inmiddels een poel aan laten leggen en het zand wat er uit kwam (geel) in het midden van de paddock uit laten vlakken. Dat deel blijft nu vrij goed.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:10

Dan heb je mijn berichten niet (goed) gelezen. En ik dacht (ten onrechte), Ohh daar gaan we weer. Je hebt een stal dus je hoort hier niet.

Ik zie veel voorbeelden van ruimtes die niet volgens het originele concept zijn, maar wel een verbetering ten opzichte van het traditionele paarden houden. En wat mij betreft gaat het daar meer om.

Maar goed, maakt verder niet uit.

Qua modder vind ik wel dat er:
1. Overal modder is op dit moment (bijna dan).
2. Er verschillende soorten modder zijn.

Bij ons is het ook nat. Veel natter dan ik zou willen. Maar we hebben een hele stevige onderlaag en het merendeel van de track voelt aan als zand op het strand. Vochtig maar heel stevig qua ondergrond. En het is woudzand. Dat voelt toch anders dan zwarte modder.

Wij gaan in het voorjaar draineren (nu geen tijd meer) en lastige plekken aanpakken.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:17

Zat er toevallig vandaag nog aan te denken om even wat goede foto's te maken van hoe het hier nu is om ook de mindere kanten te delen, maar door wat zorgen over 1 van de jonkies hier niet meer van gekomen.

De "hoofd winter track" is vrijwel helemaal nog goed, op een paar punten na (1 hoek die vanaf het begin met veel regen nat is, heb daar een klein paadje verhoogd al eerste jaar en daar kunnen ze ook nu nog best goed overheen). En een stuk waar ik met de trekker veel heb gedraaid is nu ook erg drassig en wat glad.

Het slingerpad voor de roundpen langs is echter drámatisch -O- . Nu kunnen ze dat pad in principe ook prima vermijden, maar ze kiezen hem alsnog vaak. Als het weer droog genoeg is ga ik proberen het los te trekken met de cultivator (het is nu 5 tot 10cm blub, dan een harde en dus gladde, compacte laag, daaronder is het weer droog).

En dan gaan we zien of het water dan weer goed weg kan en het dus veel beter wordt. Óf, wat ik ook een reëele optie acht, dat de blub dan daarna gewoon nog een heel stuk dieper wordt tot waar ik het los heb getrokken :+ . Door de opzet van de track kan ik dat laatste geval er ook prima voor kiezen om dat stukje track dicht te zetten tijdens de natte periode, dus ik durf die gok wel te wagen nu.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:51

Belker schreef:
Malenka, wat zijn jouw buitenmaten met 2000m2?

Dat is lastig te zeggen. Ons perceel heeft namelijk bijna geen rechte kanten.

Het vlakje dat huis is meet 10x11 meter. De schuur is 7,5x11 meter.
Afbeelding

Aanleg vijver
Afbeelding

Aanleg pad
Afbeelding

Aanleg pad op heuvel
Afbeelding

Vanuit de lucht
Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:35

Zolang de eet plekken geen bagger zooi worden, en er droge ligplekken zijn, ben ik akkoord. Maar hoe droger, hoe beter. Ik heb zelf een perceel op kleigrond. Maar, 1,5 ha voor 2 merries met 2 veulens en 3500m2 voor 1 hengst. De merries hebben bij 1 van de 9 hooi plekken bagger, ik denk dat ik meer dan 4/5 van hun perceel/track écht droog heb, dan is de bagger vooraan prima. Ook altijd weilandjes open dat ze droog liggen.

Mijn hengst heb ik 1 van de 3 voerplekken weg genomen omdat hij hem niet gebruikte. 1 voerplek bij hem is echt smerig en ook best een groot stuk. Dit is aan de kant van de merries dus veruit het zwaarst belast. Daar zou ik graag dus verharden oid, maar dat mag helaas dus niet. Zijn andere voerplek is compleet droog en ook hij heeft 3 weilandjes waar hij droog kan liggen. De helft van zijn track is gevreesd, om te proberen. Ik ben erg tevreden over het resultaat daarvan.

Morgen foto's als ik eraan denk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:37

Wij willen een loader aanschaffen om volgend jaar zelf te kunnen frezen.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 01:11

Super tof dat jullie zo openlijk willen delen hoe jullie het aanpakken met de modder!

@Malenka: Pfoe dat is naar, wel fijn dat je het probleem toch voor een deel hebt kunnen oplossen met de tegels die onder de paddock zouden komen. Wel echt balen dat het nu veel meer gaat kosten allemaal om het goed te krijgen.

@Robijntah: Fijn dat het nu bij jullie aardig goed blijft!

@MarliesR: Haha, dat is inderdaad wel toevallig. Vervelend dat het niet zo goed gaat met je jonkie! Wat heeft hij? Hopelijk voelt tie zich snel beter iig.
Fijn dat de wintertrack vrij goed blijft! Zitten jullie op zandgrond? Heb je nog iets gedaan om ervoor te zorgen dat deze track goed blijft? Ik ben benieuwd idd wat het frezen doet, hopelijk werkt het zoals gewenst, maar iig fijn dat je een alternatief hebt mocht het nodig zijn.

@Caily: Waardoor blijft jou perceel op klei op dit moment echt droog terwijl je niets verhard hebt? Dat klinkt in mijn hoofd als iets wat niet kan. Ik bedoel dit als een vriendelijke vraag! (Geschreven tekst is moeilijk, er is een reden waarom ik normaal stille meelezer ben :'))

Olympia: Zeker eens dat er verschillende soorten modder zijn. Maar ook zanderige modder lijkt me voor een paard niet prettig om in te moeten liggen/rennen. Ook eens met dat er vrijwel overal modder is op dit moment, snap je mijn scepticisme? :D Dus dit zou in mijn hoofd dan betekenen dat de enige echte oplossing is om de boel te verharden, maar ook dat is niet ideaal om op te liggen/rennen. Dus dan is een tussenoplossing zoals van Malenka ideaal, maar dat kost dan weer zoveel geld en kan gaan schuiven of kapot gaan.

Is het uiteindelijk niet veel makkelijker en rendabeler om de paarden iig snachts op stal te zetten en overdag in een gedraineerde paddock? Wat levert het paddock paradijs volgens jullie meer op dan bovenstaande optie? Het lijkt me bijvoorbeeld ook nogal een uitdaging om dagelijks de hele track rond te moeten met dit weer en daarbij ook stukken te moeten overwinnen met modder.

Een beetje meer context van mijn kant is voor jullie waarschijnlijk ook wel fijn trouwens :) Ik heb op dit moment 1 D-pony, en die heeft in de vijf jaar dat ik hem heb op verschillende plekken gestaan. Mijn belangrijkste eis was en is dat hij veel buiten kan staan in groepsverband, maar door omstandigheden zijn we toch weer op de plaatselijke manege terecht gekomen. Dit betekent dat hij 5-6 maanden zo lang als ik wil op de wei kan staan in een kudde en de rest van het jaar staat hij op stal en zet ik hem in de paddock wanneer ik op de manege ben. Door samen met stalgenoten afspraken te maken dat we elkaars paarden samen zetten, komt hij hierdoor toch dagelijks naast de beweging die ik hem geef nog een aantal uren buiten met andere paarden. Ik vind het persoonlijk verre van ideaal, maar ik heb sinds ik terug ben op deze stal toch weer een blije pony en het gaat prima op deze manier, dus vooralsnog wegen de voordelen op tegen de nadelen. (Hier wil ik best meer over vertellen, maar dan wordt het voor nu zo'n lang verhaal)

Ooit in de toekomst wil ik een kleinschalig bedrijfje met paarden beginnen waarbij ik mensen wil laten zien hoe je verantwoordelijk met je paarden en de natuur eromheen om kan gaan. En je kan natuurlijk niet vroeg genoeg beginnen met oriënteren wat de mogelijkheden zijn :) Daarnaast vind ik het ook gewoon echt heel interessant en vaak ook erg inspirerend om jullie verhalen te lezen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 08:01

Hi Femek,
De constructie die jij nu hebt is hier ook redelijk standaard op pensionstallen. Ik werd daar zelf niet blij van en mijn paard ook niet.

Ik denk dat wij ook afwijken van alle standaarden hoor. Want ja ik wilde nooit meer de constructie van pension (als dat kan he?). Maar ons perceel is ook onze achtertuin. Ik wil dus niet staren naar recht toe recht aan weides en paddocks.

Daarnaast vinden mijn paarden het paddock staren echt niet leuk. Ik kies ervoor om mijn paarden in de nacht (herfst/winter) op stal te doen. Niet alleen om het land en de track te ontzien, maar voor nu om ze de rust te gunnen en de overgang van pension naar dit makkelijk te maken. Oh ja en onze schuilstal is nog niet klaar.
Als het weer goed wordt dan gaan ze wel 24/7 naar buiten.

Ondanks dat wij natte plekken hebben en op het verkeerde moment de grond hebben los getrokken (lesson learned) waardoor we meer natheid hebben dan had gehoeven, heb ik twee echt gelukkige paarden.

Ten eerste is natheid maar relatief. Onze paarden kiezen er vrijwillig voor om met deze temperaturen te zwemmen in de vijver. Allebei! Afbeelding

En élke dag racen ze meerdere keren over de track, staan ze uren op de uitkijk op de heuvel, eten ze hooi in de tijdelijke schuilstal en mogen ze op het land zo lang het kan. Wat ik zie is dat ze in deze periode waarin ze normaal opgesloten waren, nu juist heel veel activiteit en lol hebben. De natheid maakt ze niks uit. Ze staan tijden voor de schuilstal nat te regenen en rond te turen.

Afbeelding

Wat ik in de praktijk merk is dat ik voorheen veel verkeerde aannames had over wat mijn paard fijn vindt. Dat blijkt nu ze deze vrijheid heeft toch heel anders te liggen dan ik vaak dacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 08:46

Herkenbaar.

Wat is dan wel het goede moment om alles los te trekken? Ik leer graag voor ik daar zelf aan begin :+

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 08:47

Wat betreft natheid.
Ik zag mijn paard ongelukkig worden terwijl ze tot dat moment het prima leek te doen in de PP. Maar ze was gelaten.
Had echt geen droog plekje meer om te liggen. En natuurlijk is het nu nat maar dat is het meerdere keren per jaar. Misschien dat er teveel paarden (14) op een hectare liepen. En er dagelijks meerdere keren een tractor over de paden reed. Ook was de grond niet gedraineerd maar dat weet ik niet zeker en de grond was nergens verhard en betrof op meerdere plaatsen leemgrond. Op sommige paden lag er er wat zand maar ook daar was het zeer nat.
Ik had ook het gevoel dat mijn paard het op zich het niet erg vond dat ze dag en nacht buiten stond maar er was ook niet echt een slaapplek voor de paarden. Als het droog was en ze wilde gaan liggen moest dat op een pad. Ik begrijp best wel dat de eigenaren die dat nog maar net deden wat kinderziektes tegen kwamen en ze zelf ook niet gelukkig waren met de natte PP.
Maar ik heb voordat ik besloot mijn paard weg te halen gevraagd of er op korte termijn verbeteringen zouden aankomen en het antwoord was dat zand op de blubber gooien nu niets zou uitmaken en dat ze inderdaad nog veel werk hadden maar dat het volgend jaar winter wel op orde zou zijn.
Omdat mijn paard er nu staat en kwaaltjes begon te krijgen heb ik meteen een ander plekje gezocht en snel gevonden.
Nog steeds sta ik achter het concept van een PP maar dan moet alles op orde zijn. En omdat de winter nog maar net begonnen is durfde ik niet langer mijn paard te laten staan.
Na mij is er nog een pensionklant vertrokken en ik ben heel blij voor de paarden die er nog staan dat er nu blijkbaar (als ik Caily haar reactie lees) toch actie wordt genomen.
En daar ben ik oprecht blij mee. Ik wil nergens nagatief doen over de eigenaren van de PP. Het zijn gewoon aardige mensen.
Nu heb ik gelukkig snel een fijne plek voor mijn paard gevonden maar zou best weer naar een goede PP willen zoals bij Olympia. Ze staat nu de hele dag op de weide waar nog wat gras te knabbelen is en een hele grote 3x5 stal voor de nacht waar ze alleen in staat.
Mijn paard komt tot rust merk ik. Ze slaapt languit in de stal. Ze hoeft nu natuurlijk niet meer waakzaam meer te zijn dat er een paard over haar slaapplaats wil wandelen en heeft een heerlijke droge grote stal met stro.
De natte stralen zijn aan het herstellen en mijn paard kijkt weer fris uit haar ogen.
En ik zie weer een gelukkig paard.