Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leo

Berichten: 50252
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:48

Haha die unieke mogelijkheid hebben wij ook onder onze dijk :') helaas is mijn paard er niet zo erg van hahaha.

Hier ook zo nat maar dat zal geen verrassing zijn. Gewoon drama, maar dat zie ik overal als ik rondrij en om me heen kijk.

Mri

Berichten: 15327
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:42

Leo schreef:
Haha die unieke mogelijkheid hebben wij ook onder onze dijk :') helaas is mijn paard er niet zo erg van hahaha.

Hier ook zo nat maar dat zal geen verrassing zijn. Gewoon drama, maar dat zie ik overal als ik rondrij en om me heen kijk.


Herkenbaar, zelfs ons stukje gras in de tuin staat onderwater

ruitje

Berichten: 12453
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 15:21

Hahahaha dat zou echt perfecte marketing zijn MRI :')

TinkerTreas

Berichten: 3740
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 22:33

Ik las dat jullie ook klanten uit Katwijk eo hebben.
Is het een beetje te doen vanuit Katwijk? Ik woon vlakbij de N206, maar voor mijn gevoel staat het in leiden altijd vast.
Want in principe vind ik jullie stalling er wel heel aantrekkelijk uitzien.

ruitje

Berichten: 12453
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 23:15

Ik rijd dat stuk zelf nooit maar voor mijn gevoel staat Leiden inderdaad ook altijd vast, in ieder geval rond de spits :o

Je bent altijd welkom voor een rondleiding ( en een testrit door Leiden haha :D )

TinkerTreas

Berichten: 3740
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 23:21

ruitje schreef:
Ik rijd dat stuk zelf nooit maar voor mijn gevoel staat Leiden inderdaad ook altijd vast, in ieder geval rond de spits :o

Je bent altijd welkom voor een rondleiding ( en een testrit door Leiden haha :D )


Het zal zeker nog een jaar duren voordat er weer een paard komt. Maar als de plannen concreter zijn, wil ik zeker eens komen kijken

Leo

Berichten: 50252
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 23:40

Ervaringsdeskundige met de 206 door Leiden elke dag: als je buiten de spits gaat is het prima te doen. In de spits: doe het jezelf niet aan :D maar licht aan de horizon is de nieuwe aansluiting op de A4 natuurlijk.

Ik zou zeker gaan kijken, het is wat extra reistijd zeker waard :j

pluisje88

Berichten: 8184
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 23:47

ruitje schreef:
Voor mij fijn om te lezen dat het overal nat is, dank daarvoor :')


Wij zitten in de Achterhoek. Normaal gesproken de meest droge hoek van het land. Altijd erg veel water tekort hier. Maar zelfs hier is er echt een mega bak regen gevallen. Onze rijbak kan veel hebben en de weilanden nog meer. Normaal staat er wat water in de bak maar dat trekt dan binnen Max een dag of twee weg. De weilanden zijn drassig en modder bij de ingang, maar verder oké. Deze week zijn alle weilanden onder gelopen waarbij echt wel 1/3 van de wei 1 grote plas water was. Weilanden zijn groot genoeg dus paarden konden er gewoon in. Eventjes door de drek en dan is het oké. Bak stond ook blank. Doordat de weilanden zo nat zijn kan het water uit de bak ook niet weg. Vanmiddag waren de weilanden al iets droger geworden maar vanavond heeft het weer flink geregend. Gok dat het mits het nu droog blijft nog minimaal 4 tot 5 dagen duurt voordat alles droog is. Dus nee niet alleen in de polder is het nat ;)

Ik ga trouwens het liefst in deze drek bende kijken bij een nieuwe stal. De manier hoe de paarden er dan bij staan laat veel zien over het management van een stal. Onze beesten mogen gewoon lekker naar buiten maar bij stallen in de buurt blijven ze opgehokt. Daar is het de regel, mits het weer het toelaat. Voor mij is dat: zolang mijn paard niet uit z’n weiland waait, uit dr weiland zwemt of tot de knieën door de sneeuw gaat gaan ze lekker naar buiten.

De desbetreffende stalhouder vindt dat als het modderig is dat het weer het dan niet toelaat omdat er dan hoefafdrukken in de wei komen. Ja sorry maar als je paarden hebt kun je dat zien aan je weiland. Godzijdank ben ik daar dus wezen kijken bij nat weer (en lang niet zo nat als nu) en daar bleek dat de paarden al drie weken binnen stonden omdat het weer het volgens hun niet toeliet. Nou jammer; geen stal voor mij. Zie dr liever met dr pootjes in de blubber in de wei overdag. Opdrogen kan ze snachts op stal wel doen ;)

Paddocks doen ze hier in de buurt overigens niet aan. Alleen de postzegel paddocks op de hele dure sportstallen. Alle stallen voor “normale mensen” hebben gewoon weilanden.

ellepel

Berichten: 47564
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:14

haha, “normale mensen” :P

op mijn vorige stallen waren ook nooit paddocks,maar stonden ze dan in de winter well een bepaalde tijd in de bak.

Rocamor

Berichten: 11048
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:29

Pluisje, ik was als Achterhoeker ook gewend dat de paarden gewoon 365 dagen buiten op de wei konden. Deel van de wei werd winterwei en dat trok wel bij in het voorjaar. Maar hier op de klei gaat het echt bijna niet. Dan is het in het gunstigste geval alsof je zit te kijken naar "Bambi on ice".

De paddock hier was ooit goed en gedraineerd. Maar de drainage zit op 2 manieren verstopt (zou doorgeblazen moeten worden, maar in de jaren zíjn de wallenkanten door de vorige bewoners vertrapt, dus we hebben geen idee waar de afvoeren van de drainage zit(ten)). Daarnaast is het zand op sommige plekken door de klei gelopen. Dus....

Soms is het achterste deel net weer bruikbaar, 2 x longeren en er valt weer een emmer water en alles ligt weer op zijn gat.

Behoorlijk balen. Komend jaar wordt alles dus ook aangepakt.

pluisje88

Berichten: 8184
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 17:13

ellepel schreef:
haha, “normale mensen” :P

op mijn vorige stallen waren ook nooit paddocks,maar stonden ze dan in de winter well een bepaalde tijd in de bak.


Haha die stallen zijn zo verschrikkelijk duur dat je daar met je huis tuin en keuken paard echt niet wilt staan ;)

De laatste jaren zie je hier wel echt de gevolgen van de extreme droogte. Weilanden trekken niet meer bij en gras groeit veel te weinig om te kunnen gooien. Eigenlijk zouden hier ook paddocks moeten komen om de weilanden de kans te geven om bij te trekken.

ruitje

Berichten: 12453
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 19:06

Wij slepen alles altijd naar buiten, zon, regen of sneeuw. Tenzij je het als eigenaar niet wil natuurlijk :) . Inderdaad slim om te gaan kijken bij een stal met slecht weer, dan kan het alleen maar meevallen!

Ons land ligt zo laag dat droogte echt niet zo snel ons probleem is, toch nog een voordeel gevonden :+

Met kerst had ik een boom in de bak gelegd. Hoorde ik een jongetje heel blij roepen: Ze hebben de bak versierd :D
Daar doe je het voor :')

Afbeelding

Tussen deze twee filmpjes zat een uur, erg leuk om te zien zo'n wisseling van de wacht. Ook dat ze er met zoveel aan staan zonder gedoe, dat was in het begin wel eens anders :+ . Die tinker die als 4e paard staat had natuurlijk niet bewogen :') . Die staat er nu nog denk ik :')

Edit. Ohnee, ze stond eerst als 4e en daarna als 3e, excuses, toch bewogen :+




ellepel

Berichten: 47564
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 20:07

toch nog es vragen hoor.
er gaat een baal hooi in van hoeveel kilo?
hoe lang doe je daar mee met hoeveel paarden?

vind het wel een mooi ding hoor.
ergens wel eng, want bijvoorbeeld mijn merrie is echt een sloophamer want die schuurt echt overal tegen aan tot het kapot is :+ en vraag me af of het echt hufterproof is.

CarinaR

Berichten: 11955
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 20:08

Het is dat t zover is anders was ik ook bij jullie komen staan! Maar 5kwartier enkele reis is me wat te gek hahah.

ruitje

Berichten: 12453
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 00:09

Haha 5 kwartier is wat overdreven!

Ik weet niet hoeveel kilo deze baal is, dat wisselt dus moet ik navragen. Ook houd ik eigenlijk niet bij goed hoe lang ze er over doen :') . Als het op is gaat er nieuw in :+ , ik ben er ook niet zelf elke dag.

Kom er op terug!

jolanda20
Berichten: 1373
Geregistreerd: 28-08-07

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:59

Mooie stal hoor Ruitje!

Misschien al de vraag gehad.. maar waarom halsters om?
Snap aan de ene kant dat ze dan makkelijker te vangen zijn..
Maar 24/7 een halster om, leuk speelgoed, blijven hangen...

Ik vind het concept loopstal/PP altijd erg mooi om te zien. Zeker een mooie aanvulling als het je paard past en ook eigenaar.

Berdien

Berichten: 64655
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:14

Hier was het ook nat nat nat afgelopen dagen. Sinds dit najaar ligt er drainage in de bak en één van de paddocks en je merkt wel echt een enorm verschil. Waar de paddock vorig jaar echt vreselijk was, trekt hij nu echt snel droog. Bij het hooi sowieso droge voeten vanwege de betonnen platen daar maar de rest droogt nu opmerkelijk snel op. Héél fijn.

Wel doet 1 buis het niet meer.. die voert vanaf de bak nog wel af maar niet meer in de paddock zelf. Dus die moet na het paddockseizoen even opgegraven en bestudeerd worden.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:26

Hier ook veel bagger en water de laatste dagen/weken. Echt een ramp. Vorige winter ook. Ik mis de winters dat het gewoon keihard vroor en schoenen en paardenbenen schoon bleven. Blij dat het ook een probleem is bij zo’n goed georganiseerde stal als die van jou Ruitje.

Leo, bij jullie óp de dijk is het zelfs waterig: dat ruiterpad daar trekt het ook niet.

ikke

Berichten: 37735
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:34

LovingTweety schreef:
Hier ook veel bagger en water de laatste dagen/weken. Echt een ramp. Vorige winter ook. Ik mis de winters dat het gewoon keihard vroor en schoenen en paardenbenen schoon bleven. Blij dat het ook een probleem is bij zo’n goed georganiseerde stal als die van jou Ruitje.

Leo, bij jullie óp de dijk is het zelfs waterig: dat ruiterpad daar trekt het ook niet.

Een dijk is ook niet bedoelt om water door te laten :)*

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:58

Nee dat snap ik. Maar dit pad loopt scheef af en zelfs daar blijft water staan. Heb ik in die 21 jaar dat ik die route rij nog nooit gezien.

Leo

Berichten: 50252
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:17

Klopt de paden zijn best goed daar maar nu ook goed nat. We waren gister wandelen en het Vlietland is echt bedroevend nat.
Het wordt vast wel weer droog. In de zomer ofzo :+

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:22

Haha ja en dan gaan we weer klagen dat het gras niet groeit als het zo droog is.

capopjekop

Berichten: 30742
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:18

Wij zitten op de klei en het is nat. Maar toch staan de sloten alweer droog. En mijn weiland is in het verleden natter geweest. Er staan plassen en op sommige stukken zakken ze weg. Maar ik heb ook nog stukken waar ze prima op kunnen lopen zonder weg te zakken als het even droog is geweest.

Ik merk wel dat ik meer goeie stukken heb sinds rijkswaterstaat een keer een heel spoor getrokken heeft. Er is een ondiepe kuil ontstaan waar ik toen niet blij mee was. Maar daar ben ik op terug gekomen.

ruitje

Berichten: 12453
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 19:39

Het land op is hier in het westen echt helemaal geen optie. Doordat we de merrie-loopstal eigenlijk een week te laat klaar hadden liepen ze een week langer buiten dan wat we normaal zouden doen. Het werd echt een hele grote baggerbende.

Qua greppels/slotenonderhoud ed: daar weten de mannen gelukkig veel vanaf dus dat houden we netjes bij. Maar zolang je op het kaartje ziet staan dat ons land het meest lage stuk is van de polder, heb je gewoon een probleem. Kun je je sloot wel bijhouden, maar als jouw land en sloten lager liggen dan al het land er omheen: heb je gewoon pech :+

Die drainage bijhouden is ook echt een ding ja, die buizen raken ook verstopt.

Over de halsters: Al 30 jaar is bij ons het beleid: halster om. Uiteraard hebben wij daar wel nog eens kritisch naar gekeken met de komst van de loopstallen.

Ik kan in het afgelopen jaar 3 situaties aangeven waarbij dit noodzakelijk bleek in de loopstallen. Het gaat dan om paarden die je er snel tussenuit moet kunnen pakken, of waar je als mestende pensionklant niks/lastiger wat had kunnen doen als ze je kruiwagen willen omverduwen. Bij elk paard horen gemiddeld 2 mensen, wij zijn met een team. Dat zijn minimaal 25 mensen die per week die paddock in en uit moeten :) . Ik vind dat persoonlijk anders dan wanneer je er 4 van jezelf heb staan. Ik ga nu niet een hele cursus 'ga uit mijn aura' staan geven aan een paard als ik stro moet geven, dan pak ik er 1 bij het halster en zet 'm in de paddock :)

Uiteraard betekend dat wel dat wij al 30 jaar letten op hoe je je stallen en paddocks/weides inricht. Voor zover je normaal al moet opletten op geen uitstekende zaken natuurlijk :)

Trouwens, 70% in de loopstal heeft zo'n klittebandhalster aan, dat is een soort compromis denk ik. Want ik vind het ondingen om mee te werken, zeker als paarden lastig zijn, maar ik denk dat het voor klanten wel een fijn idee is :o

Op de rest van stal zie ik ze weinig. Als van de 100 pensionpaarden er 20 met zo'n halster lopen heb ik het wel denk ik.

Ik weet niet hoe het komt dat dingen die op Bokt vaak een ding zijn, bij ons op stal niet zo'n ding zijn. :o

Tenminste, mag aannemen dat je dan als klant wel zo'n halster zou omdoen :)

Femke_Tweety

Berichten: 12076
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:46

ruitje schreef:
Qua greppels/slotenonderhoud ed: daar weten de mannen gelukkig veel vanaf dus dat houden we netjes bij. Maar zolang je op het kaartje ziet staan dat ons land het meest lage stuk is van de polder, heb je gewoon een probleem. Kun je je sloot wel bijhouden, maar als jouw land en sloten lager liggen dan al het land er omheen: heb je gewoon pech :+

Die drainage bijhouden is ook echt een ding ja, die buizen raken ook verstopt.




Jullie zitten echt onderin een soort badkuip dan.

Dat is inderdaad een behoorlijke klus om begaanbaar te houden.


Heb op verschillende paardenbedrijven gewerkt, en op verschillende gestaan met eigen paard.
Laaggelegen veen en laaggelegen rivierklei zijn lástig in de herfst en winter.


(Voorstel: Als jullie ooit iets met relatiegeschenken doen: badeend met paardenhoofd en dan jullie naam erop geprint.... :')