Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:31

Jessix schreef:
danzzz schreef:

ik werk op een kleine springstal van een int springruiter.

Maar jij ziet om je heen toch ook zat springruiters die hun paarden tegenwoordig wel meer bewegingsvrijheid geven. Weidegang bij sportpaarden is steeds gebruikelijker.

Als je de keuze had, zou je dat dan niet liever willen?

Citaat:
En het waarom is omdat ik daar de noodzaak niet van in zie, ze hebben voldoende beweging, een ruime box, komen er twee keer per dag uit, maken spannende dingen mee in het werk en hebben een veilige plaats om te rusten. Deze paarden krijgen zo enorm veel prikkels op concours dat ze die rust, die prikkelarme omgeving gewoon keihard nodig hebben om mentaal fris te blijven.

Zoals ik ook eerder gemeld heb, in de zomerstop en tussen concoursen door komen ze ook heus op het land een paar uur. Je moet deze paarden de tijd geven om bij te komen, mentaal.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:33

Tango1979 schreef:
xMalibu schreef:
4-6 uur minimaal verplicht buiten is allemaal leuk en aardig, maar hoe moet ik dat doen? Ik heb al 2 keer een heel uitgebreid bericht geplaatst over hoe mijn paard is als ie buiten staat, hoe ga ik hem dan zo lang buiten laten staan als dat verplicht zou worden?

Oprechte vraag danzz: als ze op jouw stal nu zouden besluiten dat de paarden van 10 tot 4 de wei/ goede paddock op gaan. Dan zou jij dat dus niet willen? Omdat ze dan teveel prikkels te verwerken krijgen?

Als ze dat zouden besluiten dan besluiten ze dat, ik heb daar niks in te willen en ik hoef er niet mee op concours.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:35

Juist op de wei kunnen paarden vaak goed bijkomen. En op een drukke stal met werkende mensen en paarden is vaak meer drukte dan op een wei.

Een hele dag is niet echt haalbaar als ze ook nog gelongeerd en gereden worden. Maar een halve dag lukt vaak wel. Bij mijn instructrice staan ze ook een aantal uren per dag in paddock of wei voor of na de training.

Zij is een professionele dressuuramazone en instructrice

Bij een andere instructrice lopen de paarden ook gewoon overdag buiten. Die is daarmee opgegroeid. Wat ze nu doorgegroeid is naar Grand Prix niveau heeft dat gelukkig niet veranderd.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 30-12-17 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:36

Tango1979 schreef:
xMalibu schreef:
4-6 uur minimaal verplicht buiten is allemaal leuk en aardig, maar hoe moet ik dat doen? Ik heb al 2 keer een heel uitgebreid bericht geplaatst over hoe mijn paard is als ie buiten staat, hoe ga ik hem dan zo lang buiten laten staan als dat verplicht zou worden?

Als het niet kan dan kan het niet. En tuurlijk zijn er paarden waarbij het echt niet kan. Uitzonderingen zijn er altijd hè! Met de enorme sneeuwval half december hebben helaas de paarden ook bij ons binnen gestaan. Het is niet anders en dood gaan ze er niet van.

Oprechte vraag danzz: als ze op jouw stal nu zouden besluiten dat de paarden van 10 tot 4 de wei/ goede paddock op gaan. Dan zou jij dat dus niet willen? Omdat ze dan teveel prikkels te verwerken krijgen?

Maar er wordt hier gezegd dat er een wet moet komen die 4-6 uur vrije beweging per dag moet verplichten. Hoe moet dat dan?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:39

danzzz schreef:
Zoals ik ook eerder gemeld heb, in de zomerstop en tussen concoursen door komen ze ook heus op het land een paar uur. Je moet deze paarden de tijd geven om bij te komen, mentaal.

Oh sorry, dat heb ik dan even gemist. :) Buiten staan ervaren zij dus als stress? Zouden ze daar dan niet aan wennen als je dat dagelijks bied? Nogmaals ik snap dat jij het daar niet voor het zeggen hebt, maar ben benieuwd hoe je dat ziet.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:44

joyce B schreef:
Juist op de wei kunnen paarden vaak goed bijkomen. En op een drukke stal met werkende mensen en paarden is vaak meer drukte dan op een wei.

Een hele dag is niet echt haalbaar als ze ook nog gelongeerd en gereden worden. Maar een halve dag lukt vaak wel. Bij mijn instructrice staan ze ook een aantal uren per dag in paddock of wei voor of na de training.

Bij een andere instructrice lopen de paarden ook gewoon overdag buiten. Die is daarmee opgegroeid. Wat ze nu doorgegroeid is naar Grand Prix niveau heeft dat gelukkig niet veranderd.

Paarden zijn op de wei altijd in een bepaalde opletmodus, altijd, overal kan namelijk gevaar vandaan komen, uit elke hoek, altijd. Dat hoeft zich niet te uiten in onrustig zijn, dat is gewoon een ingebouwd mechanisme. Op een stal is dat niet, 4 muren, niks kan er door, over of langs heen, dan hoeft dat allertzijn mechanisme niet te werken, wat weer ruimte geeft om indrukken te verwerken enz, enz.

Wel is het zo dat als ze langere tijd weer thuis zijn dat ze dan het zomerseizoen in de ochtend vier uur op de wei staan, de eerste week houden we ze sowieso op stal gewoonweg omdat ze het nodig hebben. Merken we dat ze bijgetankt zijn dan kunnen ze weer mee in het landschema.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:44

[/quote]
Als ze dat zouden besluiten dan besluiten ze dat, ik heb daar niks in te willen en ik hoef er niet mee op concours.[/quote]

Maar jij hebt toch je eigen paard/ paarden ook gestald staan? Of begrijp ik dat verkeerd? En waarom mogen de paarden niet op het land als ze wedstrijden hebben. Ben serieus benieuwd welke gedachte daar achter zit. Vooral omdat ik juist bij de topruiters steeds meer benadrukt zie hoe belangrijk ze vrije beweging vinden.

@Malibu: als die wet er komt dan kan je natuurlijk altijd ontheffing aanvragen. Ik begrijp echt wel dat er uitzonderingen zijn. Maar dat zijn dus ook dat: uitzonderingen. Ik durf echt wel met zekerheid te zeggen dat 95% van de paarden onder de juiste omstandigheden gewoon minstens 4/6 uur naar buiten kan.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:46

Jessix schreef:
danzzz schreef:

Oh sorry, dat heb ik dan even gemist. :) Buiten staan ervaren zij dus als stress? Zouden ze daar dan niet aan wennen als je dat dagelijks bied? Nogmaals ik snap dat jij het daar niet voor het zeggen hebt, maar ben benieuwd hoe je dat ziet.

Buiten staan ervaren ze niet als stress, dat heb ik ook niet gezegd. Ik heb gezegd dat ze na cc even tijd nodig hebben om in alle rust bij te komen, en dat dit het beste op stal is. In de post na je heb ik het nog een keer uitgelegd.

Citaat:
Paarden zijn op de wei altijd in een bepaalde opletmodus, altijd, overal kan namelijk gevaar vandaan komen, uit elke hoek, altijd. Dat hoeft zich niet te uiten in onrustig zijn, dat is gewoon een ingebouwd mechanisme. Op een stal is dat niet, 4 muren, niks kan er door, over of langs heen, dan hoeft dat allertzijn mechanisme niet te werken, wat weer ruimte geeft om indrukken te verwerken enz, enz.

Wel is het zo dat als ze langere tijd weer thuis zijn dat ze dan het zomerseizoen in de ochtend vier uur op de wei staan, de eerste week houden we ze sowieso op stal gewoonweg omdat ze het nodig hebben. Merken we dat ze bijgetankt zijn dan kunnen ze weer mee in het landschema.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:50

Tango1979 schreef:
Maar jij hebt toch je eigen paard/ paarden ook gestald staan? Of begrijp ik dat verkeerd? En waarom mogen de paarden niet op het land als ze wedstrijden hebben. Ben serieus benieuwd welke gedachte daar achter zit. Vooral omdat ik juist bij de topruiters steeds meer benadrukt zie hoe belangrijk ze vrije beweging vinden.

Hoe je daarbij komt weet ik niet, geen flauw idee. Ik heb al heel lang geen paarden meer.
en voor het overige:
Citaat:

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:50

danzzz schreef:
joyce B schreef:

Ik kan dit niet helemaal plaatsen. Mijn paarden liggen regelmatig lang uit te snurken in de paddock/wei. Daarvoor heb je dus een kudde, er is altijd één paard die blijft staan en oplet.

Geloof me, soms moet ik een paard echt wakker maken en reageert deze pas als ik er dichtbij ben en geluid maak. Die zijn ver weg in dromen land.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:53

danzzz schreef:
Buiten staan ervaren ze niet als stress, dat heb ik ook niet gezegd. Ik heb gezegd dat ze na cc even tijd nodig hebben om in alle rust bij te komen, en dat dit het beste op stal is. In de post na je heb ik het nog een keer uitgelegd.

Citaat:

Ok, duidelijk antwoord. Dank je wel. :)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:56

Moos99 schreef:
danzzz schreef:

Ik kan dit niet helemaal plaatsen. Mijn paarden liggen regelmatig lang uit te snurken in de paddock/wei. Daarvoor heb je dus een kudde, er is altijd één paard die blijft staan en oplet.

Geloof me, soms moet ik een paard echt wakker maken en reageert deze pas als ik er dichtbij ben en geluid maak. Die zijn ver weg in dromen land.

Dat kan, zoals ik al zei:
Citaat:

Dat een paard ligt te pitten betekent niet dat het mechanisme uit is, en als een paard overprikkeld is van concours, gaat die op het land zijn rust niet vinden, ook niet in de kudde simpelweg omdat het dier nog in ADHD modus zit en kleine dingen het dier weer op scherp zetten. Ze moeten dus even in een prikkelarme omgeving tot rust komen en daarna kunnen ze weer met het landschema mee. Het is dan dus vriendelijker om dat dier even bij te laten komen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:02

@Danzzz
Ik snap je gedachtegang en je uitleg eromheen wel, maar vind het een beetje een grote uitspraak (en eigenlijk naar mijn idee aanname) om te doen die je neerzet als feit. Dat een paard dus in de wei/buiten altijd on edge staat, zelfs in zijn slaap wat ervoor zorgt dat ie overprikkelt raakt/blijft en dat is alleen per definitie niet zo wanneer er 4 muren om een paard heen staat?

Ik ben benieuwd waarop je dit precies baseert? Onderzoek? Zo ja, ik ben heel leergierig en zou er graag mee over lezen :-)
Laatst bijgewerkt door Moos99 op 30-12-17 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:04

Dit is echt werkelijk de grootste onzin die ik heb gehoord. Totaal geen kennis van paarden als je dit soort onzin uitkraamt. Slaat kant noch wal.

En je verdraait ook mensen hun woorden.
Zinloos dit.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:05

Ik vind het werkelijk een apart verhaal danzzz sorry. Blijkbaar staan er bij jullie hele bijzondere paarden aangezien er hier in de omgeving (Noord Brabant waar in de winter buiten de normaalste gang van zaken is) de wedstrijdpaarden niet na concours een week lang moeten bijkomen van de prikkels en daarom niet de wei op kunnen.

Terwijl wij hier toch behoorlijk wat profs hebben rondlopen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:12

Moos99 schreef:
@Danzzz
Ik snap je gedachtegang en je uitleg eromheen wel, maar vind het een beetje een grote uitspraak om te doen die je neerzet als feit. Dat een paard dus in de wei/buiten altijd on edge staat zelfs in zijn slaap wat ervoor zorgt dat ie overprikkelt raakt/blijft en die is alleen per definitie uit als er 4 muren om een paard heen staat.

Ik ben benieuwd waarop je dit precies baseert? Onderzoek? Zo ja, ik ben heel leergierig en zou er graag mee over lezen :-)

Niks wat ik schrijf is een feit, zoals ik al eerder zei, er zijn geen absoluten. Ik kan alleen teren op ervaring en theorie. Nuchter kijken naar de psychologie van een paard, de fysieke behoeften en daar zelf over nadenken zonder dat ik me laat beïnvloeden door gevoel. Het is "MIJN" kijk erop en nooit een feit. Dat het goed werkt en dat ik merk aan de paarden dat ze het prettig vinden, maakt het mijn waarheid. Ondanks er ook heus paarden in mijn verleden zijn geweest die dat niet nodig hadden, dat waren over het algemeen al de oude doorgewinterde wedstrijdpaarden, die het allemaal al wel een keer gezien hadden. Sommige paarden hebben een dag nodig om bij te komen, anderen een week, sommige twee weken, daarom zeg ik dat we ze gemiddeld een week binnen houden, ligt er maar net aan hoe die thuis komt en aangeeft.

om diezelfde reden heb ik absoluut niet
Citaat:
een per definitie uit als er 4 muren om een paard heen staat.
want er is geen definitie, er is geen absolute. Maar het is wel zo dat een paard meer ontspanning heeft op stal omdat dit een hele veilige omgeving is voor een paard, in het paard zijn hoofd.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:13

Roos_M schreef:
Dit is echt werkelijk de grootste onzin die ik heb gehoord. Totaal geen kennis van paarden als je dit soort onzin uitkraamt. Slaat kant noch wal.

Zinloos dit.

Het lijkt zelfs op bewust internet trollen.
Want zo weinig kennis tegenwoordig met internet lijkt me echt onmogelijk.
Misschien kunnen we weer verder gaan met het topic en haar links laten liggen?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:13

Roos_M schreef:

Zinloos dit.

Waarom reageer je Roos, wil je weten waarom of wil je er een reltopic van maken?

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:16

Dat bedoel ik dus met verdraaien.
Moedeloos worden mensen van je.
Hoe dik is het bord ?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:20

Tango1979 schreef:
Ik vind het werkelijk een apart verhaal danzzz sorry. Blijkbaar staan er bij jullie hele bijzondere paarden aangezien er hier in de omgeving (Noord Brabant waar in de winter buiten de normaalste gang van zaken is) de wedstrijdpaarden niet na concours een week lang moeten bijkomen van de prikkels en daarom niet de wei op kunnen.

Terwijl wij hier toch behoorlijk wat profs hebben rondlopen.

het kan, moet iedereen maar doen wat wij doen? En ze zijn niks bijzonders hoor, juist niet. Wij gunnen ze gewoon de rust.

Daarnaast is het voor ons prettig om in de gaten te houden hoeveel hij beweegt en hoort ook een goede afbouw van de inspanning bij. De masseur komt, veel hoog tempo op het harde stappen, allemaal voor het spierherstel. Het is fijn om even in de gaten te houden hoeveel voer hij precies binnen krijgt en beter te kunnen monitoren of ze niet wat opgelopen hebben. Het heeft voor alle partijen voordeel om na cc even bij te komen maar nog het meest voor het paard.

Maar ik ga me verder niet meer verdedigen, volgens mij heb ik het nu duidelijk genoeg uitgelegd op verschillende manieren en blijft het alleen maar herhaling.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:22

Roos_M schreef:
Dat bedoel ik dus met verdraaien.
Moedeloos worden mensen van je.
Hoe dik is het bord ?

ja dat snap ik wel ja, ik laat me niet wegjagen, dan wordt je inderdaad moedeloos van me, vind ik niet erg hoor, ik blijf gewoon geduldig uitleggen waarom ik het niet anders zou willen dan zoals het nu gaat. Hoe vervelend je ook gaat doen tegen me.

De vraag is waarom, en ik blijf het uitleggen of jij het er nou wel of niet mee eens bent.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:27

xMalibu schreef:
Tango1979 schreef:
Als het niet kan dan kan het niet. En tuurlijk zijn er paarden waarbij het echt niet kan. Uitzonderingen zijn er altijd hè! Met de enorme sneeuwval half december hebben helaas de paarden ook bij ons binnen gestaan. Het is niet anders en dood gaan ze er niet van.

Maar er wordt hier gezegd dat er een wet moet komen die 4-6 uur vrije beweging per dag moet verplichten. Hoe moet dat dan?

Dat is nou een goede vraag. Wat nou wanneer je echt een uitzondering hebt.
Maar stel dat deze regel er al was toen jouw paard nog een veulen was en alle voorgaande eigenaren zich hieraan dus moesten houden, zou jouw paard dan nog een uitzondering zijn of zou die 4, 6 of misschien wel meer uur gewoon buiten te houden zijn? Uiteraard kan je die vraag niet met 100% zekerheid beantwoorden, want je kan de tijd niet terugdraaien noch in een glazen bol kijken. Maar ik denk dat als paarden standaard minstens 4 uur vrije beweging krijgen (in goede omstandigheden en vanaf geboorte), dat er dan veel minder en ik durf zelfs zeggen geen uitzonderingen meer zouden zijn.

Maar hoe het moet met mensen die nu dus wel al een volwassen uitzondering hebben, dat is een goede om over na te denken.

bruintje123

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:35

Ik denk ook dat er veel minder uitzonderingen komen.
Daarnaast noemen mensen hun paard vaak uitzondering terwijl het dat niet is maar wel slechte omstandigheden.
Niet op jou bedoeld Malibu.
Nu worden veel paarden zo gemaakt. En dat moet gewoon voorkomen gaan worden voor de volgende paarden.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:37

danzzz schreef:
ik blijf gewoon geduldig uitleggen waarom ik het niet anders zou willen dan zoals het nu gaat. Hoe vervelend je ook gaat doen tegen me.

De vraag is waarom, en ik blijf het uitleggen of jij het er nou wel of niet mee eens bent.

Nee jij geeft juist eerder aan dat je er niks over te zeggen hebt. Dus besluit jouw werkgever morgen dat het absoluut noodzakelijkheid voor het dierenwelzijn dat ze 6u per dag buiten komen, dan vind jij dat ook best. Begrijp ik het zo goed? Dus eigenlijk heb jij er helemaal geen uitgesproken mening over. Ik vraag me dan af of je nog wel iets van n grens hebt. Wanneer is het voor jou niet meer aanvaardbaar?

Mee eens Bruintje123. Als de regeling er komt hebben we over 30 jaar geen uitzonderingen meer.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:43

Tango1979 schreef:
danzzz schreef:
ik blijf gewoon geduldig uitleggen waarom ik het niet anders zou willen dan zoals het nu gaat. Hoe vervelend je ook gaat doen tegen me.

Nee jij geeft juist eerder aan dat je er niks over te zeggen hebt. Dus besluit jouw werkgever morgen dat het absoluut noodzakelijkheid voor het dierenwelzijn dat ze 6u per dag buiten komen, dan vind jij dat ook best. Begrijp ik het zo goed? Dus eigenlijk heb jij er helemaal geen uitgesproken mening over. Ik vraag me dan af of je nog wel iets van n grens hebt. Wanneer is het voor jou niet meer aanvaardbaar?

.

Ja je snapt het goed, ik heb er helemaal geen mening over en al helemaal geen uitgesproken mening.

Waarom moet ik zeggen wanneer iets voor mij niet meer aanvaardbaar is, dat is hetzelfde logische verhaal als dat jij mij gaat vertellen wanneer 24/7 buiten voor jou niet meer aanvaardbaar is. En dan zeggen noemen we allebei de extremen van onze geloven op, jij gaat het hebben over paarden in de blub zonder schuilstal en geen droge ligplekken, ik ga het hebben over paarden in te kleine donkere stallen die een keer per dag een half uurtje buiten komen, als het baasje dr doos van de barkruk kan krijgen dan. Het heeft geen meerwaarde om mijn grenzen aan te geven, want ik vertel waarom ik het zo zoals het nu gaat prima vind, en ook de waarom.