Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:21

Spannend! Ik duim voor je!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:27

lynn ~~~~~~~~~~duim duim~~~~~~~~~~~~

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:29

Spannend Lynn! We duimen hier vrolijk door!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:30

Mijn duimen gaan ook in overdrive

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:31

Ik voer voordroog van vogeltjesland. Ik vind het ideaal, het wordt voor mij ook niet gesneden voor het in het pak gaat, dus is langstengelig en grof, weinig onkruid. Ik heb pakken van circa 500 kg en doe daar gemiddeld 12 dagen mee met 3 grote paarden, een d pony en 4 mini's. Ze krijgen dan allemaal onbeperkt.

Ik duim mee!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:38

Ik duim ook mee.

Ik heb vorigjaar het weitje ook belucht. Had gelezen dat dat ook kon helpen tegen de mos. De mos zit ook in de schaduw maar zeker ook in de volle zon. Het breidt zich steeds verder uit.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:41

Zoveel duimen, echt bedankt!
Nu afwachten, dromen en het lot laten bepalen

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:41

Spannend lynn, wanneer kan je bericht verwachten of het door gaat of niet?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:45

Ooh ik hoop voor je dat alles doorgaat Lynn.
De loonwerker hier zei trouwens 45 kg per hectare. Met paardenmengsel.

Ik ga het najaar wel bijzaaien. Ook ivm onkruid idd. Dan kan ik gelijk goed zien waar het te kaal is.
Even een strooier kopen voor achter de zitmaaier dan hoef ik ook niet meer met de hand te kalken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:46

Zo'n strooier voor achter de zitmaaier is echt briljant :j de mijne gaat nu het 3e jaar in, meteen gekocht toen de paarden hier aan huis kwamen en ik zou hem echt niet meer willen missen.
Ik gebruik hem veel: kalken, bemesten, doorzaaien... allemaal met dat ding :j

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:52

Heb je een foto van die van jou Wendy?
Er zijn veel verschillende en in hele verschillende prijsklassen.
Ik heb er 1 gezien met zo'n trechter bovenop die wordt dan aangedreven door een tandwiel bij de wielen als ik het goed gezien heb.
Geloof zo rond de de 300 euro.
Heb vorig jaar alles met de hand gedaan 8)7

Het is hier trouwens ongelooflijk sch*t weer zeg.
Paarden staan nog binnen. Die doe ik geen plezier met nu naar buiten gaan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:03

Ik heb ook zo`n strooier, van Craenebroek, niet eens heel duur, meen nog geen 50 euro

@ Chasey ik vermoed van de potentiële kopers morgen of overmorgen uiterlijk. Het huis waar het nu om draait weet ik niet. Als dat niet doorgaat wordt de verkoop ook afgeblazen omdat er niks meer te koop is in ene omtrek van 15 km om ons heen en tijdelijk huren zonder vooruitzicht waarheen en wanneer doen wij niet. Nu 2 maanden overbruggen is te doen, dan kun je elke dag afstrepen
Vorig jaar waren er meer huizen te koop, ook een stuk goedkoper ( bijna 30 duizend minder, maar ook iets minder grond) maar die zijn nu allemaal weg.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:06

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:06

Ik heb deze volgens mij Afbeelding
Komt van bumac in Goor, is hier niet ver vandaan, ik vond het prettig om ze ook in het echt te kunnen bekijken. Want er zitten wel wat gammele modelletjes tussen soms :j
De mijne wordt idd ook aangedreven door een tandwiel bij de wielen. Let er op dat de tandwielen van metaal zijn en niet van plastic... verder vind ik de luchtbandjes ook erg prettig werken :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:07

Lynn_Nikita schreef:
https://www.google.nl/search?q=cranenbr ... lYTgCdfknM:

ow 55- zie ik hier, werkt prima, alleen niet te hard door de bochten gaan, zo heb ik dus een volle vak kunstmest om laten vallen.... oeps

Die zou ik dus niet willen hebben :n Idd veel te instabiel met die smalle wielbasis, die krijg ik hier de wei niet rond.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:10

Ik duim Lynn!

Hier ook zeikweer, zelfs de ijslander heeft zichzelf in de schuilstal geparkeerd :=

Wendy: ziet er mega handig uit!

Ik droom van een mini trekker met voorlift, sterk genoeg om een baal van 400 kg te tillen. Kleine wensen O:)

kvulden: 'k zou dan eens verticuteren tegen het mos! En kalken :)

Jenny: oeps, is houten omheining zo duur? Wij willen onze paddock ook met hout laten doen en de rest met groen draad om het landschap een beetje mooi te houden. Maar da's wel meer dan 35 meter.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:17

Qua houten omheining zijn de kosten erg afhankelijk van wat je precies wilt, de leverancier en of je het zelf wilt plaatsen of laten doen.
Wij hebben 440 meter besteld, plus drie dubbele poorten en een enkele poort. Kosten inclusief bezorgen (maar wel zelf plaatsen) zo'n 6000 euro.

Voor het tillen van balen heb je niet per se een trekker met voorlader nodig, onze oude international redt dat ook prima met de palletvork. Pallet onder de baal en we kunnen hem met de trekker overal naartoe rijden :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:18

Succes Lynn!
Pol1, jij wint! Ik dacht dat ik belachelijk veel voerde. 1 pak (400-450 kg) per week voor 2 grote, baby haf en shet.
Wij hebben dezelfde strooier als Lynn_Nikita, werkt hier ook prima.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:21

Wendy schreef:
Qua houten omheining zijn de kosten erg afhankelijk van wat je precies wilt, de leverancier en of je het zelf wilt plaatsen of laten doen.
Wij hebben 440 meter besteld, plus drie dubbele poorten en een enkele poort. Kosten inclusief bezorgen (maar wel zelf plaatsen) zo'n 6000 euro.

Voor het tillen van balen heb je niet per se een trekker met voorlader nodig, onze oude international redt dat ook prima met de palletvork. Pallet onder de baal en we kunnen hem met de trekker overal naartoe rijden :)

Slik, we hebben iets soortgelijk nodig qua afmetingen en drie enkele poorten. Nog maar even sparen dus..

Bedankt voor de tip van de palletvork, had 'k nog niet aan gedacht. Zou tzt graag zo'n metalen voerhuis willen (hoe heet zo'n ding) waar je dan één baal in kan zetten en waar ze dan twee weken zoet mee zijn. Zou dat ook lukken met pallet en al, of misschien de baal ervan af kantelen?

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:22

Hooi is ongeveer 300kg per pak, daar doe ik twee weken mee. Das 21,5 kg per dag voor Stef (+- 1000kg), Mel (+- 150kg) en 5 schaapjes a 25kg per stuk, verdeeld over 2 voermomenten per dag ivm mijn werk.
Dan krijgt hij één schep senior priores gemengd met één schep muesli, geweekt is dat bijna een emmer van 5 kilo. Daar krijgt hij twee emmers per dag van. Mel snoept daar ook iets van mee, maar das niet veel.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:26

Ik duim ook Lynn!

En wat gaat t hier hard zeg. :wow:

Ik heb 450/500 kg balen droog hooi van zeer goede kwaliteit en hoge energie waarde. Ik doe daar ongeveer 3 weken mee met twee grote D-sportpony's, ze hebben onbeperkt hooi, krijgen zo'n 10 kg hooi per pony per dag. De nacht op stal beide 5 kg in een hooinet, die 's morgens niet leeg is en dan overdag buiten ca 10 kg verdeeld door de dag. Ben hele dag in principe thuis, dus krijgen wel pas nieuwe als t zo goed als op is (als ik weg ga krijgen ze sowieso nog een berg nieuw hooi, op of niet). Staan dus hooguit een 15/20 minuten zonder. :))

Voeren jullie buiten vanaf de grond? Of uit bakken of hooinetten? Ik wil graag iets maken voor het hooi, zodat ze minder knoeien, zeker als het dadelijk gaat dooien. De jongste slaapt ook graag in het hooi. := Alleen wil ik ze niet teveel "slowen" in het eten, omdat ze het hooi nodig hebben om warm te blijven vanwege de temperatuur. Nu niet, maar het kan in de winter -25/-30 zijn overdag. Dus ben er nog niet zo goed uit wat ik nu wil gaan maken voor het hooi. Iemand ideeën of tips?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:28

Mijn Shire eet meer dan jouw Belg Abby. Hij zal ongeveer hetzelfde wegen.
Hij eet een net van ca. 15 kg 's nachts en dan overdag onbeperkt dus minimaal nog eens 15 kg. denk ik.
Hij eet in principe onbeperkt hooi maar ik weet inmiddels wat zijn max is en met 15 kg is er altijd nog een beetje over. Buiten voer ik in palletboxen met een rooster, binnen netten. Misschien een idee om onbeperkt te proberen? Op beperkt hooi valt mijn Shire ook snel in.

Quir, mijn box:
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:28

is dat voordroog of hooi? Abby
ik vind het persoonlijk vrij weinig dan met zo`n tank van een paard, zeker als er meer dieren van eten
Volgens mij heb jij voordroog dan is het 2% lichaamsgewicht dus al 20 kg voor hem alleen, de pony zal niet stoppen als zij haar gewicht gegeten heeft of wel?
Quir, ik voer uit netten en heb ibc vaten met netten erin, kan ook zonder netten

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:31

Voordroog.
Mel eet niet de hele dag door, ze stopt op een gegeven moment. Het hooi is ook lang niet altijd op. Zeker smorgens niet. Ik voer smorgens voor ik naar t werk ga en als ik van t werk terug kom. Zeg maar om 8 uur sochtens en 8 uur savonds. Smorgens ligt er meestal nog een pluk.
Laatst bijgewerkt door AbbyBlues op 08-03-17 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:32

Dat kantelen zal wel gaan als je met z'n 2e bent ;) en afhankelijk van welk model ruif je hebt.
Bij ons zit er in het midden een grote v waar je de baal op z'n kant in moet leggen, dat kun je niet schuiven.
Maar ik ben erg blij met onze trekker O:)

Als je het niet hebt dan verzin je vaak wel wat om dingen toch te kunnen doen, maar als je de middelen er voor hebt om het makkelijker te doen dan kun je ook bijna niet meer zonder. Zo ook met een trekker.
Een voorlader is ook echt iets wat wij als eis hebben gesteld voor de trekker omdat we anders bijvoorbeeld niet bij onze hooizolder kunnen komen met de balen.

Maar ik begrijp ook heel goed dat onze trekker voor veel mensen wat aan de grote kant is..
Afbeelding