Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:51

lindar1985 schreef:
Hey even een vraagje wat betreft oud en nieuw. Weet niet of het helemaal on-topic is
Ik ben van plan om een 24/7 paradijs met groeps-inloop-stal te maken.
Hoe doen jullie dat met oud en nieuw. Bij mij schieten bijvoorbeeld de buren op 300 meter carbid, en wonen we tegen de rand van het dorp (om even de hevigheid van het lawaai in te kunnen schatten voor jullie)
Momenteel staat mijn paard op een pensionstal midden in het bos, en wordt hij de hele dag opgesloten. Hij gaat helemaal maf lopen doen als hij buitenstaat.

Laten ervaren. Hele berg voer & oogje in het zeil.
Nicky bij mij is ook niet heel relaxt. Nu al niet. Maar ze kan rennen. Alle kanten op.
En ik ga tegen half 1 altijd even kijken. Vaak js dan de rust wel weder gekeerd.

kvulden

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:57

Ik zit met de paarden direct aan de straat. Ik zet ze dan altijd wel even in de paddock. Ik kijk zelf altijd van te voren even hoe ze erop reageren. Meestal is er al wel wat geknal voorbij gekomen. Ze reageren er amper op. Maar de paddock vind ik zelf altijd wel prettig.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:08

Ik deed elk jaar vuurwerktraining met een geluids-cd en sterretjes. Begon ik na sinterklaas al mee. Maar de leider ve kudde kan er echt niet mee om gaan, dus de hele kudde over de zeik. Vorig jaar heb ik ze voor het eerst uit logeren gebracht (opgesloten in een box). Dat is me goed bevallen. Dat doe ik dit jaar weer. Op oudjaarsdag breng ik ze weg. Nieuwjaarsdag haal ik ze op. Volgend jaar heb ik zelf boxen, als het goed is. Maar rond 0.00 uur wil
Ik ze opgepot hebben. Meestal kunnen ze om 1.00 uur dan wel weer naar buiten. De hebigheid van vuurwerk hangt ook van het weer af. Bij regen is het wel snel voorbij.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:21

Hier oude rotten in de kudde die wel wat gewend zijn. Denk dat ik ze opsluit in de paddock zodat ze niet op de paden kunnen gaan rennen en dan de draden over het hoofd zien en dan verwcht ik dat ze gewoon buiten gaan staan kijken naar het vuurwerk. Carbid werd hier elk jaar 2 weilanden verderop geschoten (200 meter?) en doordat dat al langere tijd gebeurde voor oudjaarsdag waren ze al gewend aan het geknal. Ik reed ook altijd gewoon als ze aan het schieten waren.

Overigens heb ik ze dit jaar nog niet gezien en werd het vorig jaar al minder. Wij hebben nooit geklaags bij wijkagent of zo. Alleen 1x heen gelopen toen ze in de boomwal op 100 meter gingen schieten of ze een weiland verder wilden gaan staan vanwege de paarden en enorm harde knallen. Dat deden ze toen ook.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:23

Hier staat alles gewoon buiten. Ondanks dat morgen onze stallen klaar zullen zijn. Moet zeggen dat ik ze ooit betrapt heb.... ze stonden netjes met 5 op een rij achter het hek naar het vuurwerk aan de overkant te kijken. Deerde ze compleet niet. Nou heb ik wel allemaal oudjes, waaronder een oud kermispaard, die heeft wel gekkere dingen meegemaakt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:28

Hier gaat alles naar binnen. Muziekje aan en onbeperkt hooi.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 07:50

Ik vind het lastig. De paarden staan nu 3 weken op de nieuwe plek.
Gaat steeds beter met rangorde. Maar de 2 merries hebben soms nog wel bitch momentjes. Reden genoeg om ze niet op te sluiten in de inloopstal.
Die ze ook nog niet heel leuk vinden. Gaat wel steeds beter.
Dus we gaan ze achterin in de paddock doen. Wei en track dichtdoen.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:04

Hier ook op de paddock. Staan ze 's nachts sowieso altijd en wil geen risico nemen dat ze door draad kunnen gaan. Woon midden it dorp, ze zijn hier al weeeeeken flink aan het knallen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:57

Hier blijven ze op de wei, maar er wordt maar heel beperkt geknald en enkel om middernacht.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:28

Thanx voor de tips. Ik hoop dan maar op rustige kudde genootjes voor mijn paard, dan gaat het volgend jaar met oud en nieuw hopelijk goed komen.
Ik heb mijn paard wel eens in de bak gedaan met zijn super chille weide maatje, maar toen wordt hij helemaal gek. En hij wil nog wel eens over de omheining heen springen, dus daar heb ik niet echt zin in met oud en nieuw, midden in de nacht...
Ik ga het wel aankijken.. Misschien als ze de hele tijd buiten staan en het lawaai zich langzaam opbouwd, dat het dan beter gaat.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:44

Hier stonden ze vorig jaar op een weide buiten het dorp. We zijn dan gaan kijken, maar er was helemaal geen onrust. Scheelt wel dat het vuurwerk hier echt enkel om middernacht was en op 10 à 15 minuten alweer voorbij.
Maar aan ons vorig huis was wel meer vuurwerk, daar keek mijn Haflinger niet op of om van, en aangezien zij de kuddeleidster is, verwacht ik niet veel problemen.
Nu staan ze achter het huis in hun paddock, we kunnen het dus wel goed in de gaten houden, en mocht het nodig zijn, geven we hooi.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:52

Misschien voor de stress paardjes confidence eq?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:53

Ziet er top uit Tess :j

Ik las net iets over kunststof grasroosters,zou geen punt moeten zijn,je kunt er gras op laten groeien of een laag zand erop.Paarden staan niet direct op het materiaal zelf.Min-puntje is de prijs :+

Hier krijgen de jongens vlak voor middernacht nog een extra portie hooi in de schuilstal,ook meteen een halster om en ik houd ze gewoon in de hand totdat de grootste meuk over is.Meestal tot een uur of 1...dan mogen ze weer los en kunnen ze vanaf de baan weer naar het restant vuurwerk kijken.

Heb nu 2 jaar zo gedaan en bevalt prima...licht aan op stal,lekker hapje hooi en stukjes wortel,muziektje erbij en samen met vriendlief bij de jongens.
Op zich zijn ze niet bang van het geknal (stond hier vorig jaar een &^$#-jager :x op nog geen 100m bij mijn jongens vandaan zijn schrootbuks af te vuren _-:( Jongens malen er niet om maar dat kon dat stuk onbenul niet weten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:03

Hier is vuurwerk best zeldzaam met oudjaar, maar anders had ik ook niet zoveel problemen verwacht.
Jagers staan hier ook gewoon in en om de wei te schieten en daar hebben ze ook niets van. We moeten zelfs een stuk van de wei afzetten omdat de paarden anders naar de jagers gaan om te kijken wat ze aan het doen zijn.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:17

palousa_boy schreef:
Hier is vuurwerk best zeldzaam met oudjaar, maar anders had ik ook niet zoveel problemen verwacht.
Jagers staan hier ook gewoon in en om de wei te schieten en daar hebben ze ook niets van. We moeten zelfs een stuk van de wei afzetten omdat de paarden anders naar de jagers gaan om te kijken wat ze aan het doen zijn.

Jeetje dat lijkt mij wel eng hoor, straks gaat er een kogel door je paard heen. Ben je mooi klaar mee

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:19

Ik neem aan dat ze toch wel een beetje kunnen richten :)

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:31

@Tess_84
Wat een ontzettend mooie stal. :o Ik hou hem ook zeker in gedachten.
Vraagje wat voor stenen heb je in de stal gebruikt? Die donkere aan de zijkanten van de stal.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:50

Wij hebben vandaag onze binnenstal gemaakt voor de gure winternachten. Overdag zullen ze wel gewoon buiten staan. Nu alleen voor de foto erin, dus nog geen stro. Wanneer de stal echt in gebruik zal zijn komt dit natuurlijk wel.

Afbeelding
Afbeelding

Er staat 1 D-pony (links)
2 grote shetlanderkruisingen en een falabella (midden).
Mijn tinker houdt de buitenstal, met een luik naar binnen. Dit luik komt naast de stal rechts. Waar nu de muur zit.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:30

lindar1985 schreef:
Hey even een vraagje wat betreft oud en nieuw. Weet niet of het helemaal on-topic is
Ik ben van plan om een 24/7 paradijs met groeps-inloop-stal te maken.
Hoe doen jullie dat met oud en nieuw. Bij mij schieten bijvoorbeeld de buren op 300 meter carbid, en wonen we tegen de rand van het dorp (om even de hevigheid van het lawaai in te kunnen schatten voor jullie)
Momenteel staat mijn paard op een pensionstal midden in het bos, en wordt hij de hele dag opgesloten. Hij gaat helemaal maf lopen doen als hij buitenstaat.

ik loop dit jaar ook tegen dit probleem op.Mijn keidster is sinds september nogal onverwacht overleden.Dat was een vrij stabiel paard.De gene die nu de kudde heeft over genomen is een ruin die de boel aan de rel brengt.Nu is bij mij de wei 4 Ha waarvan er 3 nu als één grote vlakte open ligt.Ik ga ze daar op laten lopen en wortels uitstrooien en dan hoop ik dat ze afgeleid zijn van het vuurwerk en stiekem hoop ik gewoon dat het om 24.00 gewoon regent.
Ik heb een hele grote schuilstal van 10x15 ongeveer maar ze er op sluiten durf ik ook niet dan breken ze uit als ze schrikken.Gelukkig heb ik fabrieken aan één kant vd wei liggen ,achter de wei ligt nog een wei van 4ha en dan ligt er pas een woonwijk.
Ik zorg dat ik dit jaar gewoon een minuut voor 24.00 bij de paarden ben.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:31

Prachtige stal loving tweety.Ziet er gezellig uit.

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:30

Afbeelding
Mijn mini 's in hun nieuwe schuilstal! Zo blij mee!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:35

Ziet er ook echt goed uit!

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:36

Thanks! mizora!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:36

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 00:10

Tess_85 wat een mooie stal!

Mijn vriend wil zelf een stal gaan bouwen en vroeg zich af of jullie een kant- en klaar dak hebben? Omdat het zo dik lijkt? Wel erg mooi.

Vroeg me alleen af of het niet inregent? Lijkt me zo hoog.