Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:30

@Miezelke, kasseien zijn toch veldkeien? Dat zou ik niet doen, alleen al omdat het niet vlak is ;)

Betontegels worden gladder dan klinkers. Wij hebben zelf een stuk in de paddock bestraat (in de stallen ook) met klinkers. Maar ook een paar grote betonplaten liggen, dat is ook niet glad (lopen ze ook zand overheen)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:31

Oh, heb je dat ook op de bodem liggen? Of kan dat niet? Ik dacht ipv meer beton te storten (we willen het wat anders indelen) misschien dat het ook wel op de grond kon. :P Maar zal misschien wel gaan rotten na verloop van tijd?

Santos_05

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:40

Even gegoogled:

Citaat:
Betonrot kan echter alleen ontstaan wanneer er in het eindproduct stalen matten en/of staven worden toegepast. Deze zogenaamde ‘wapening’ wordt toegepast om extra stevigheid in de constructie te realisteren. Wanneer deze wapening niet goed is aangebracht (te weinig dekking heeft) of door beschadiging of slijtage van het beton vrij komt te liggen bestaat de kans op betonrot.

http://bouwadvies-nijmegen.nl/blog/2014 ... eigenlijk/

Dus als je toch gaat storten is het een idee om een extra stuk mee te pakken. Wij hebben er niet voor gekozen omdat bestraten toch wel veel goedkoper was ;) (en het huis had prioriteit)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:47

Authentic schreef:
Ben ik de enige die echt overal hooi en stro tegenkomt en alles naar paard heeft ruiken? Technisch gezien heb ik ze niet aan huis staan, maar deel ik de oprit met de stalhouder. Ik moet echt afleren dat ik 'even snel' ik m'n gewone kleren bij de paarden ga kijken, want het is dus niet 'even snel' en alles kan gelijk in de wasmachine. Als er geen moddervegen op zitten, ruikt het wel naar paard. En ik heb het idee dat er een lading stro + hooi in ál m'n schoenen zit. Vanochtend trof ik een stukje stro aan in m'n pantoffels. :roll:

Valt mij mee. Niet echt veel meer tov ik nog in pension stond.
heb wel klompen die altijd bij de achterdeur achter blijven, regenlaarzen voor de echt natte dagen, een extra lange winterjas (tot op de knieën) en een overal. Vooral die overal is ideaal. Ik ga dus wel altijd in mijn nette kleren naar de paarden maar dan wel weg gestopt onder een overal.
Al betrap ik mij zelf wel eens op kantoor met modder spetters op de onderkant van mijn broekspijpen... oeps overal vergeten....

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:55

of vieze nagels :D

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:58

Mag ik me ook melden? :D Leuk topic!

Wij hebben ook een huis gekocht, met stallen voor de pony's!! :D Dit zal de eerste keer zijn dat ik ze aan huis heb staan. Al heb ik ook wel al op een pension gestaan waar ik alles deed, dus is niet dat ik er niks van ken! ;)

Hier mijn volledige topicje met vorderingen etc:
[VSW] Ons nieuw stekje met de paardjes aan huis, tips!

Even korte schets: Sinds 31/12/2014 zijn we eigenaar geworden van dit huis, met weiland.
Er staan 2 nieuwe stallen op en 1 oude die we gaan proberen op te knappen. Daar beginnen we normaal gezien volgend weekend aan. :)
Onze plek zal dienen voor 2 D-pony's, 1 A-pony en 1 veulen van de D-pony.
Er zijn geen automatische drinkbakken aanwezig, nog geen voorziening voor de mest en een zadelkamer en echte opslag plaats zijn er nog niet. Zadelkamer zijn we wel mee bezig en de opslagplaats ook.

De oude stal
Afbeelding

De nieuwe stallen
Afbeelding

Afbeelding

Zo ziet het eruit in bovenaanzicht
Afbeelding

Het rechtse kleine weitje kunnen we gratis huren. De linkse grote weide is gedraineerd en het middenstuk, daar zou ik graag een paddock maken. Waarbij de paarden dan vanuit hun stal in de paddock kunnen. Zo kunnen ze altijd buiten staan als ze willen, zonder dat ze mijn weide kapot maken.
Ik heb al 4 offertes opgevraagd voor het aanleggen van paddock, maar pfoeeee, dat is duur zeg. Omdat we op een halve meter ondergronds met een kleilaag zitten, is het nog niet zo makkelijk.
Ze raden aan om af te graven, doek, steenpuin en scheldezandlaag van 10cm.

Aangezien we nog niet binnen in het huis kunnen werken, zijn we momenteel buiten begonnen. We zijn al een maand in de weekends met de zadelkamer bezig. Volgend weekend beginnen we dus aan de oude stallen, het vervangen van de rotte weidepalen etc.

Voor
Afbeelding
Na (nog niet klaar)
Afbeelding

Vanaf 1 februari staat het huis leeg en kunnen we binnen volop aan de slag. Hopelijk krijgen we tegen dan alles buiten klaar! :D

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:09

@Michelee, jullie hebben al veel gedaan sinds 31 dec!!! Al een hele nieuwe stal en zadelkamer!

Heel veel succes met jullie nieuwe stek! Hoeveel grond hebben jullie bij huis?

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:13

Santos_05 schreef:
@Michelee, jullie hebben al veel gedaan sinds 31 dec!!! Al een hele nieuwe stal en zadelkamer!

Heel veel succes met jullie nieuwe stek! Hoeveel grond hebben jullie bij huis?

We waren al wel iets vroeger begonnen aan de zadelkamer hoor dan 31 dec. :) maar sinds dan staat het op papier dat het van ons is. De mensen mogen er nu nog tot 1 feb wonen.
De nieuwe stal stond er al hoor. :)

Tgoh, in totaal is het iets van een 1,2 hec (met huis bij)... Ik denk dat mijn eigen weides rond de +/-9000m² zijn en dan met dat weitje van de buren erbij, kom ik wel aan 1hec denk ik.
Maar hebben ook al kennis gemaakt met de buren, heel vriendelijke mensen. En zij hebben ook nog veel grond wat ik eventueel kan bijhuren mocht ik willen.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:31

Dan wil ik ook wel heel graag foto`s laten zien :o
We wonen er vanaf 2 december en heel veel hoeven we niet te doen, paddock en bak is veel natter dan verwacht dus daar hebben we een offerte voor aangevraagd. We willen een deel bestraten zodat ze altijd droog staan met de voeten en dan de rest flink opentrekken en nieuw zand erbij en de bak dan volgend jaar want de centjes zijn een beetje op :o :(

Uitzicht vanuit de badkamer, links paddock, rechts bak:
Afbeelding

Paddock:
Afbeelding

Schuilstallen:
Afbeelding

Bak:
Afbeelding

Weiland:
Afbeelding

Stallen:
Afbeelding

Er staat ook nog een stapmolen maar die wil ik eruit hebben en een longeercirkel/roundpen van maken. We hebben 1.3 hectare grond in totaal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:33

@patricia: dát ziet er niet verkeerd uit zeg.... mooi stekkie :)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:34

Dank je wel... Paddock en bak liggen er helaas niet zo mooi meer bij :(

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:35

Waauw, superplaatsje lijkt me! :wow:

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:35

_PatriciaH schreef:
Dank je wel... Paddock en bak liggen er helaas niet zo mooi meer bij :(

Had inderdaad ook al de indruk dat deze foto's getrokken waren vóór er paarden op stonden... ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:36

Maar daar is wel wat aan te doen toch ??
Nu is ook gewoon een slechte tijd voor mooie bakken :D

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:39

Knappe plekjes hierboven! :-)

Wij hebben sinds anderhalf jaar ook de paarden aan huis (vriend heeft ze sinds zijn geboorte al aan huis). We hadden graag onze paddock/piste voor de winter af, maar deze plannen zijn verschoven naar het voorjaar :-) Wij wonen in de Zeeuwse polder, dus gaan het zand naar boven laten halen door een loonwerker.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:40

We hebben in een hele droge periode het huis bekeken 3x en telkens hebben ze de bak en paddock mooi glad getrokken dus ik was verliefd! Helaas hebben we het nooit gezien als het geregend had pas toen we de sleutel hadden... paddock is nu een zwembad en modderbende -:(-
Ja is zeker wat aan te doen maar dat kost wel een hele hoop extra, wij hadden gehoopt dat het allemaal wel prima was en nu moeten we nog weer extra geld gaan uitgeven terwijl we juist voor een duurder huis hebben gekozen waar we niets meer aan hoefde te doen...

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:49

@Patricia, heb je de verkoopfoto's gebruikt of wel zelf gemaakt, want het ziet er daar wel heel mooi uit! (idd zonder paarden en modder :D ) Maar het is een fijn plekje, je begint in elk geval al beter dan de meesten van ons :+ Lees net je update, je hoeft niet alles in 1x te doen. Ik merk dat we nu 4 jaar verder zijn en het weer makkelijker krijgen. Dus wat we nu doen kunnen we weer makkelijker aanpakken, dus je kan het ook even accepteren. Bijna elke paddock is nu een modderbende.... (toevallig heb ik die net niet op de foto gezet, maar dat wil ik voor jou nog wel even doen hoor :D )

@Djeenie, dat wilde wij eerst ook, maar mocht met de vergunning niet.... :(

Hier staat onze mestbak op. Niet heel netjes, maar toch achter de kapschuur en goed bereikbaar :D
Afbeelding

Bak en weiland
Afbeelding

Plein met recht vooruit de paardenstallen
Afbeelding

Paddock zit achter de stallen.

In totaal 1ha, maar incl schuren helaas |(

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:55

Ah wat een mooie plaatjes hierboven! Wel jammer dat het nu nat is.. maar nu moet ik zeggen dat ik van zooooveel mensen hoor dat alles nat is, ook normaal goede bakken. Hier is het nu een week droog en de bak/paddock is weer helemaal opgedroogd maar stukjes wei die wat lager liggen blijven zompig. Gelukkig hebben wij ook zo'n aardige buurman en staan onze paarden op zijn wei tot maart. :D

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:57

Wij hebben helemaal niets verhard.. :+ Alleen grint bij de oprit en verder gazon.. :') Maar geen blub, behalve een klein beetje bij de ingang van de bak die iets lager ligt. Zodra dat droog is gaan we dat een beetje ophogen.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:57

Wij net geen 1 ha (iets meer dan 9000m²) helaas :D Hopelijk kunnen we binnen x-aantal jaar wat land bijkopen van de buren :-)

Hoe bedoel je dat, met die vergunning? Mooi plekje!

Hier ook alles nat, op de voorste weide mogen de paarden nu niet lopen, dan lopen ze alles weer aan gort en een deel is vorige lente ingezaaid, dus die weide moet mooi blijven zodat ze er in de lente/zomer weer op kunnen :-) Ze lopen nu op het achterste stuk, een heel stuk is kapot gelopen, maar als onze paddock er is, zaaien we dat deel opnieuw in en kunnen ze vanaf volgende winter de winter doorbrengen op de paddock (en met mooi droog weer een paar uurtjes op de weide), zodat onze weides gespaard blijven :)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:04

We wonen op de voormalige boerderij van mijn schoonouders. Toen we hier gingen wonen heb ik de indeling wel eens vervl**kt, maar nu ben ik wel heel blij met zo'n groot bestraat plein! Vooral als het heel nat is doen we daar grondwerk en ik hoef niet de kruiwagens door de bagger te duwen ;) Soms moet je even tellen wat wel goed is en niet alleen wat niet goed gaat :D

Manlief heeft nog hele plannen om een gedeelte van de kapschuur aan te passen en daar een grote inloopstal te maken, paddock in tweeen te delen en helemaal wit zand..... (alleen nog een verfje hier en daar, maar dat komt wel ;) ) Maar we hebben altijd gezegd dat het een 10 jaren plan was en we hebben nog maar 4 jaar gehad, dus niets te klagen <3

@Djeenie, wij hebben een vergunning aangevraagd voor de bak ivm de buren ;)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:07

Santos_05 schreef:
@Patricia, heb je de verkoopfoto's gebruikt of wel zelf gemaakt, want het ziet er daar wel heel mooi uit! (idd zonder paarden en modder :D ) Maar het is een fijn plekje, je begint in elk geval al beter dan de meesten van ons :+ Lees net je update, je hoeft niet alles in 1x te doen. Ik merk dat we nu 4 jaar verder zijn en het weer makkelijker krijgen. Dus wat we nu doen kunnen we weer makkelijker aanpakken, dus je kan het ook even accepteren. Bijna elke paddock is nu een modderbende.... (toevallig heb ik die net niet op de foto gezet, maar dat wil ik voor jou nog wel even doen hoor :D ) |(

Alleen de bak is een verkoop foto, toen we de eerste dag de sleutel hadden lag alles er keurig bij maar na een week := . Ik kan ook niet alles tegelijk maar je wil zo graag want het is echt een modderpoel waar ze in staan. Ik heb ze nu ook in de bak gezet want die is niet zo nat en sompig en daar zakken ze niet in tot hun enkels maar ja dat is ook niet bevorderlijk voor de bodem van de bak natuurlijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _PatriciaH op 06-01-15 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:11

@ Santos_05: Oh, ok :-) Wij hebben geen directe buren en ik neem aan dat de boomgaard rondom de paddock geen last zal hebben daarvan ;-)

Vervelend dat alles zo nat ligt PatriciaH! Is het een speciaal aangelegde bak met/zonder drainage?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:16

Ze geven aan dat het een gekeerde bak en paddock is zonder drainage. De paddock zak je veel meer in weg en is veel sompiger dan de bak daar is het wel nat maar zak je niet een kilometer in weg. In de bak daar ligt veel witter zand op dan in de paddock dus ik heb het idee dat ze in de bak nog wel extra zand hebben gestort.
De paddock is overigens wel al droger dan op de foto maar ja morgen voorspellen ze weer 11mm regen en het water kan nergens heen...

Dit is de bak, heel anders dan de paddock. Wel nat maar alleen de bovenste laag. Paddock is echt bagger en je zuigt gewoon vast.

Bak:
Afbeelding

Paddock:
Afbeelding

Mijn man was zo lief om de bak en paddock te slepen terwijl het zo nat was...Hij dacht dat het dan wel meer weg zou lopen maar het is er alleen maar beroerder van geworden :o

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 16:43

Mooie plekjes zie ik hierboven, bij ons wordt het toch allemaal wat kleiner en bescheidener ;)
Hoop dat het bij ons zal meevallen qua nat zijn, de grondwerker gaf iig al aan dat de toplaag van de wei perfect is als weidegrond, maar de rest zal ook afwachten worden..
Het wordt nu wel tijd dat we kunnen beginnen, nog een paar weekjes geduld..