Paarden houden in Nl is gewoon heel erg duur. Hier in Frankrijk paarden aan huis is het goed te doen. Per vier weken voor twee paarden aan hooi (=een grote baal van buuf en vriend per maand waar ze onbeperkt van kunnen eten) € 50,--. Smid is vriend en doet twee paarden voor de prijs van een (zijn vrouw rijdt iedere week een buitenrit bij ons en zijn goede vrienden) kosten vierkant beslag twee paarden € 50,-- een s in de zeven weken.
Per zak Fyto gold van Garvo = 20 KG € 18,-- naar boven afgerond en we hebben ongeveer 26 tot 30 zakken per jaar nodig.
Paarden hebben weidegang variërend van paar uur in de lente (te rijk gras) tot overdag hele dagen in de winter. Dan nog inentingen en een keer dit jaar rekening van € 180,-- gehad van dierenarts want onze HErcule ging niet goed. Daarnaast homeopathische medicijnen voor paarden huis apotheek en om zijn nieren te ondersteunen per jaar inclusief onderzoeken € 200,--.
Dus bij ons is voor ons oudste paard de dierenarts/ natuurgeneeskundige kosten aan de hoge kant. Maar ja, je t'aime

en een nieuw paard is duurder zeker in de wetenschap dat ik zo'n gaaf paard nooit meer krijg. Deze kosten hebben we vanaf vorig jaar daar zijn nierwerking af en toe te wensen overlaat. Heeft alle aandacht dus en nu we ontdekt hebben dat het zijn nieren zijn die af en toe minder zijn doet hij het weer fantastisch alsof hij vier jaar oud is.
Maar ben het eens met Russel dat dit niet des NL is.
In NL waren we kwijt voor twee paarden € 225,-- per maand aan stalling exlusief fyto gold (wel eigen buiten container moeten kopen). Dierenarts kosten aan entingen en smid per zeven weken € 150,--.
Ik heb genoeg paardenzooi en als ik iets koop is het altijd heel goedkoop op markten (ooit 6 zadeldekjes à € 5,-- gekocht en die zijn nog hartstikke goed).