Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 19:10

Floorloves4 schreef:
Hoeveel zijn de mensen met paarden aan huis kwijt in de wintermaanden voor hooi en stro als je paard overdag op het land staat? Het gaat dan over 1 paard.
En de maanden jan-feb-mrt-april-september-november-december

Ik moet rekenen op 60 euro hooi per paard, verder heb ik ze op hennepstrooisel met een plakje stro per dag op op te knabbelen, dus qua strogebruik kan ik daar weinig over zeggen. Ik kom voor de stalbedekking al zo op 40 euro, maar dat komt door mijn duurdere strooisel waar ook nog stro bij komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 19:12

Zeg ik dat ik het beter weet?? Ik zeg voor oorlogse prijs en dat weet jij ook wel...is kostprijs....dus als het van eigen land is en je betaalt de loonwerker....

Maar TS moet commerciele prijs betalen...

vuurneon

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 19:14

Nee, het is een vraag, zou niet durven iets te insinueren hier op bokt ;)

Ik weet niet of de ts de commerciële prijs betaald aangezien ze het heeft over paard aan huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 19:15

In dit soort topics reageren altijd mensen die de blits maken met de meest voordelige prijs. Super, maar daar is TS niet mee geholpen....

Dan zal haar vraag zijn, wat kost de loonwerker voor het maaien, schudden en persen hooi...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 19:18

Wij bedoelen uiteraard niet de ts, maar floorloves4 .

Ik geef gewoon antwoord op de vraag toch? Grootste deel gebruik ik de rollen à 30 euro per maand. Komt niet van eigen land :+
Pakjes wel: 2 euro per pakje, maar dat is al voor kerst op.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 22-05-14 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 19:18

Nou, dat heb ik vandaag precies uitgezocht en het komt excl. opstapelen/bij stal leggen op net geen 35 euro. En dan moet ik gemiddeld 5 euro per baal rekenen voor het bij stal brengen en opstapelen. Dat is wel als je niet zelf kan maaien en schudden, dus alles in het loonwerk. Dus 40 euro aan kosten per baal en dan zit er nog geen euro in voor het gras.......

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 21:16

Ik heb deze maand de hoefsmid gehad, totaal 125,00en ik moet de tierschutzkasse nog betalen dat is 10,00 verder heb ik een nieuwe stroomklok moeten kopen (mijn oude doet niets meer)
Dus dat was een dure maand
Volgende maand weer muslie kopen en ik gok dat in Juli het hooi komt

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 21:53

Mijn kosten tot nu toe voor 2 paarden.
Ik heb een onbeleerde D-pony en een paard die op rust staat vanwege een blessure.
Ik gebruik daar door minder voer en heb even geen lessen.
In de stalling zit hooi en stro.
Stal is 4 km van huis af. Ik kan het fietsen maar pak toch vaak de scooter. Wat op 15 euro per maand aan benzine komt.

Januar

Stalling 410
meusli 37,05
luzerne 11,70
Seniores subli 9,9
Pavo vital 23
Snoepjes 5
touwhalster 36

Totaal 532,65

Februari

Stalling 400
Meusli 12,35
Luzerne 11,70
Seniores Subli 19,8
Hoefsmid 40
Dierenarts 566,93

Totaal 1050,78

Maart

Stalling 400
Meusli 24,70
Luzerne 11,70
Seniores Subli 9,9
Snoepjes 3,90
Dierenarts 175,20

Totaal 625,4

April

Stalling 380
Meusli 24,70
Luzerne 11,70
Seniores Subli 18,8
Snoepjes 3,90
mestonderzoek 10,50
hoefsmid 40

Totaal 489,6

Mei

Stalling 380
Meusli 23,85
Luzerne 11,70
Pavo vital 23
Snoepjes

Totaal 438,55

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 12:35

Floorloves4 schreef:
Hoeveel zijn de mensen met paarden aan huis kwijt in de wintermaanden voor hooi en stro als je paard overdag op het land staat? Het gaat dan over 1 paard.
En de maanden jan-feb-mrt-april-september-november-december

In de winter staan ze bij ons veel op de uitloop met nat weer. Aangezien daar geen gras staat, moet ik ze hooi voeren.
Per dag gaat er een halve baal hooi in. Hier betaalde ik vorig jaar € 2,50 per baal van het land af (dus dat is zelf opladen met eigen tractor en kar). Als ik gedurende de winter moet bijkopen, dan was ik voorheen € 3,00 per baal kwijt uit de schuur van de boer. Ik denk dat de prijs dit jaar weer wat stijgt, aangezien het een droog voorjaar was en ze al bang waren dat ze misschien niet genoeg hooi hadden voor hun eigen koeien).

Afgaande van het feit dat ik voldoende hooi in huis probeer te hebben voor een heel jaar ben ik dus € 37,50 per maand aan hooi kwijt + ca. € 20,00 per maand aan stro. Als de zomer wat langer doorloopt of de lente wat eerder begint en het gras groeit nog/weer, dan voeren we minder hooi en wordt het dus wat goedkoper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 13:06

In de winter staat er geen gras waar paarden van kunne leven, zie het als een uitloop met vrije beweging. Afhankelijk van de temperatuur, ongeveer 15 pakken hooi van ong 20 kg en dan met name voor de nacht krijgen ze bij mij nog een flinke berg om zich warm te eten..

Stro weet ik niet...maar winterweidegang beinvloed je hooirantsoen niet...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:30

Ik had van dit jaar al wat maanden neergezet, maar voor de volledigheid hieronder mijn overzicht van de maanden januari t/m mei:

Januari:
Stalgeld: € 235,00
Les: € 40,00 (Les in week 2 en 4)
Wormkuur: € 10,00
22 ft leadrope + touwhalster: € 31,50
Totaal: € 316,50

Februari:
Stalgeld: € 240,00
Les: € 40,00 (Les in week 6 en 8)
Latex handschoenen: € 1,10
Neocidol: € 8,11
Totaal: € 289,21

Maart:
Les: € 40,00 (les in week 11 en 13)
Paardentandarts: € 115,00
Hoefsmid: € 40,00
Latex handschoenen € 1,10
Liksteen: € 4,89
Totaal: € 440,99

April:
Les: € 20,00 (les in week 16)
Hoefsmid: € 35,00
Totaal: € 295,00

Mei:
Les: € 40,00 (les in week 19 en 21)
Stamboekkosten: € 32,90
DA kosten: € 108,40
Nieuwe voerbak: € 3,50
Kattenbelletje (Parelli): € 2,00
Toiletteerschaar: € 7,50
Krachtvoer: € 38,53
KNZ liksteen: € 6,95
Lederolie: € 8,75
Totaal: € 488,53

Gemiddeld per maand over deze maanden: € 366,05.
Veel te veel, ik moet echt een andere hobby zoeken. :+
Per maand ben ik ongeveer € 25 kwijt aan benzinekosten, maar omdat ik die al begroot heb ik een ander potje, tel ik die hier niet bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:13

Wat een bedragen zie ik soms per maand....

Wat doen jullie voor werk? :o

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:21

russel schreef:
Wat een bedragen zie ik soms per maand....

Wat doen jullie voor werk? :o

Nou, ervoor zorgen dat computers überhaupt kunnen werken :D
Maar ik heb ook niet de kosten die sommigen hier maken :o Niet per voorval en niet in totaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:23

Zou het niet willen.....een behoorlijke verantwoording...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:26

Ik ben iedere maand tussen de 500/600 euro kwijt, deze maand zelfs veel meer := en dan tel ik nog niet eens alle benzine erbij...

Juni:
275 stallingkosten
30 les
70 Equifyt sport + musli
25 mais-lijnzaadbrok
37 tranquigel
55 hoefsmid
40 inschrijfgeld wedstrijden
170 2 nieuwe rijbroeken
45 2e hands neue shule bit
45 teugels John Whitaker
450 instructieweek

€ 1242 euro :o :o :o :o daar gaat mijn belastingeld....

Ik ben asssistent werkvoorbereider bij een groot installatiebedrijf :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:47

O jeetje, arme jij! Je weet wel waar je voor werkt.....vroeger werkte ze voor ons, nu werken wij voor hun :D ...roep ik altijd en het bewijs is wel in dit topic....

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:50

Ik roep ook al heel lang, dit is mijn laatste paard :Y) en dat meen ik echt :7

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:54

Ik heb ook eens een rekensommetje gemaakt en ik schrok ervan! Heb ik nog niet eens alle kosten maar wel de vaste kosten. Paarden staan aan huis. Betreft een KWPN, een C pony en een shet. We hebben ook nog een halve konik erbij staan, die eet wel van het ruwvoer mee maar krijgt veulenbrokjes die de eigenaresse koopt dus dat is niet meegerekend in de krachtvoerkosten.

Water heb ik niet meegerekend. Komt ie:

Binnenkort wordt er weer hooi geleverd. Is weer duurder geworden dan vorig jaar maar vergeleken met de gemiddelde prijs toch nog betaalbaar. Nu 3 euro per pakje. De pakken voordroog weet ik nog niet wat ze kosten, waren vorig jaar 20 euro per pak.
Laat iig de 100 pakjes hooi komen en voor de winter heb ik denk ik 40 pakken voordroog nodig. Is bij elkaar toch weer 1100 euri. Wie zegt dat paarden aan huis goedkoper is 8)7

In januari weer 800 euro voor de wei, kom ik op 1900 euro aan ruwvoer per jaar. Gedeeld door 12 is 160 euro per maand gemiddeld. Krachtvoer betaal ik iedere 7 weken rond de 200 euro.

Dus zeg 1500 per jaar.

Iedere 8 weken smid is 60 euro.

Ponyclub en rijvereniging zo'n 350 euro per jaar.

Wedstrijden per seizoen inschrijfgeld is voor dochter 70 euro dus 140 euro per jaar,
Voor mij denk ik 180 euro per jaar.

Diesel, iets drinken op wedstrijd ook 300 euro per jaar.

Onkruid spuiten weet ik nog niet, onderhoud omheining ook nog niet geteld.

Les dochter 6 euro per week maal 45 weken zeg maar 270 euro per jaar, mijn les schiet er bij in, die tel ik even niet.

Resumé: 1900 en 1500 en 360 en 350 en 320 en 300 en 270 is bij elkaar 5000 euro.

Daar is nog geen dierenarts of tandarts bijgerekend. Kom ik per maand nu op 417 euro. :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:01

O jee, de thuis kosten aan materieel en onderhoud reken ik ook niet hoor, anders word ik ook gek...hoort bij huis zeg ik dan....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:07

Ja ik durf ook niet verder te gaan. Dacht ze wel goedkoop te hebben staan thuis, valt dat even tegen! Rijbroeken en dekjes en dat soort flauwekul zit ook nog niet bij de prijs in. De wei bemesten kost ons niets, de boer is blij dat ie zijn stront kwijt kan en injecteert dus kosteloos ieder jaar.

Het pad voor de stallen moet nog in het hard gelegd worden, zal ook wel rond de 500 gaan kosten. Ik wil het eigenlijk niet weten, wat een vervelend topic. :')

En ik me maar afvragen hoe het komt dat andere mensen een nieuwe badkamer kunnen laten zetten en wij daar nooit geld voor hebben _O- _O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:10

Paarden houden in Nl is gewoon heel erg duur. Hier in Frankrijk paarden aan huis is het goed te doen. Per vier weken voor twee paarden aan hooi (=een grote baal van buuf en vriend per maand waar ze onbeperkt van kunnen eten) € 50,--. Smid is vriend en doet twee paarden voor de prijs van een (zijn vrouw rijdt iedere week een buitenrit bij ons en zijn goede vrienden) kosten vierkant beslag twee paarden € 50,-- een s in de zeven weken.
Per zak Fyto gold van Garvo = 20 KG € 18,-- naar boven afgerond en we hebben ongeveer 26 tot 30 zakken per jaar nodig.
Paarden hebben weidegang variërend van paar uur in de lente (te rijk gras) tot overdag hele dagen in de winter. Dan nog inentingen en een keer dit jaar rekening van € 180,-- gehad van dierenarts want onze HErcule ging niet goed. Daarnaast homeopathische medicijnen voor paarden huis apotheek en om zijn nieren te ondersteunen per jaar inclusief onderzoeken € 200,--.
Dus bij ons is voor ons oudste paard de dierenarts/ natuurgeneeskundige kosten aan de hoge kant. Maar ja, je t'aime <3 en een nieuw paard is duurder zeker in de wetenschap dat ik zo'n gaaf paard nooit meer krijg. Deze kosten hebben we vanaf vorig jaar daar zijn nierwerking af en toe te wensen overlaat. Heeft alle aandacht dus en nu we ontdekt hebben dat het zijn nieren zijn die af en toe minder zijn doet hij het weer fantastisch alsof hij vier jaar oud is.
Maar ben het eens met Russel dat dit niet des NL is.
In NL waren we kwijt voor twee paarden € 225,-- per maand aan stalling exlusief fyto gold (wel eigen buiten container moeten kopen). Dierenarts kosten aan entingen en smid per zeven weken € 150,--.
Ik heb genoeg paardenzooi en als ik iets koop is het altijd heel goedkoop op markten (ooit 6 zadeldekjes à € 5,-- gekocht en die zijn nog hartstikke goed).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:27

pien_2010 schreef:
Paarden houden in Nl is gewoon heel erg duur. Hier in Frankrijk paarden aan huis is het goed te doen. Per vier weken voor twee paarden aan hooi (=een grote baal van buuf en vriend per maand waar ze onbeperkt van kunnen eten) € 50,--. Smid is vriend en doet twee paarden voor de prijs van een (zijn vrouw rijdt iedere week een buitenrit bij ons en zijn goede vrienden) kosten vierkant beslag twee paarden € 50,-- een s in de zeven weken.
Per zak Fyto gold van Garvo = 20 KG € 18,-- naar boven afgerond en we hebben ongeveer 26 tot 30 zakken per jaar nodig.
Paarden hebben weidegang variërend van paar uur in de lente (te rijk gras) tot overdag hele dagen in de winter. Dan nog inentingen en een keer dit jaar rekening van € 180,-- gehad van dierenarts want onze HErcule ging niet goed. Daarnaast homeopathische medicijnen voor paarden huis apotheek en om zijn nieren te ondersteunen per jaar inclusief onderzoeken € 200,--.
Dus bij ons is voor ons oudste paard de dierenarts/ natuurgeneeskundige kosten aan de hoge kant. Maar ja, je t'aime <3 en een nieuw paard is duurder zeker in de wetenschap dat ik zo'n gaaf paard nooit meer krijg. Deze kosten hebben we vanaf vorig jaar daar zijn nierwerking af en toe te wensen overlaat. Heeft alle aandacht dus en nu we ontdekt hebben dat het zijn nieren zijn die af en toe minder zijn doet hij het weer fantastisch alsof hij vier jaar oud is.
In NL waren we kwijt voor twee paarden € 225,-- per maand aan stalling exlusief fyto gold (wel eigen buiten container moeten kopen). Dierenarts kosten aan entingen en smid per zeven weken € 150,--.
Ik heb genoeg paardenzooi en als ik iets koop is het altijd heel goedkoop op markten (ooit 6 zadeldekjes à € 5,-- gekocht en die zijn nog hartstikke goed).

Correctie: sommige mensen geven idioot veel geld uit aan paarden, dat is niet hetzelfde.

Daarnaast is het nogal bepalend waar je woont. Er zijn mensen die meer aan stalling betalen voor een paard dan ik kwijt ben voor twee paarden, inkl alle kosten! Niet omdat ze idioot veel geld uitgeven, maar domweg omdat ze in een dure regio wonen, waar dat de tarieven zijn.

Ga maar eens een paard houden terwijl je hartje Parijs woont; spreken we elkaar daarna........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:28

Nog een reden om te verhuizen Pien... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:59

Pffff wat een bedragen idd...

Mijn grootste kostenpost is echt het lessen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 14:33

ikke schreef:
pien_2010 schreef:

Correctie: sommige mensen geven idioot veel geld uit aan paarden, dat is niet hetzelfde.

Daarnaast is het nogal bepalend waar je woont. Er zijn mensen die meer aan stalling betalen voor een paard dan ik kwijt ben voor twee paarden, inkl alle kosten! Niet omdat ze idioot veel geld uitgeven, maar domweg omdat ze in een dure regio wonen, waar dat de tarieven zijn.

Ga maar eens een paard houden terwijl je hartje Parijs woont; spreken we elkaar daarna........

IKKE reactie op je laatste zinnetje: dat is toch precies wat ik beschrijf. Wij wonen in een heel goed koop gebied. Per HA grond betaal je hier € 3800,--. Ht huis waar wij in wonen zou in NL in een duur gebied vanaf € 500.000,-- kosten en hier onder de € 100.000,--. En zo is het met alles hier.
Daarom gaf ik ook de prijzen hoeveel de paarden kostten in Nl erbij.

Russel, ik kan je een goedkoop gebied aanraden :o }>