Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 12:02

hallo allemaal, hier de TS.
Ik vind het verbazingwekkend, 34 pagina's vol al. Wat een discussie! Ik vind het altijd een moeilijke hoor. Ik persoonlijk vind het ideale plaatje; zomer en winter overdag de wei op (niet paddock), snachts binnen. Vind ik gewoon een goede combinatie voor zowel mn eigen gemoedsrust, de veiligheid van mijn paard (er gebeuren de gekste dingen met paarden snachts tegenwoordig) en het besparen van de weilanden.
Helaas, ook ik heb het ideale plaatje hier nog niet kunnen vinden in mijn regio. Mijn paard staat nu op een manege. Hij staat in de winter in principe op stal. Ik of mijn verzorgster laten hem smorgens minstens een uur de paddock op met zn paardenvriendinnetje, en gaan daarna rijden/wandelen/grasmaaien/tutten. Daar zijn we in totaal zeker nog 2 uur zoet mee. In totaal is hij dus smorgens 3 uur zijn stal uit. In de avonduren komt een stalgenootje, die hem met datzelfde paardenvriendinnetje ook nog minstens een uur in de paddock zet.
Hij krijgt van de manege 2 keer per dag kuil, en 2 keer brok. Zelf geven we hem sochtends nog een vol hooinet, en savonds krijgt hij nog een vol hooinet van mn stalgenoot.
Ik denk dat ik er álles aan doe om hem in de winter zo goed mogelijk te houden.
In de zomer gaat hij tegen de middag de wei op, en wordt hij savonds binnengehaald.

Ik vind dat hij op deze manier zoveel mogelijk paard kan zijn, maar ik zou hem dus liever het hele jaar door op een mooi droog weilandje hebben lopen de hele dag, en savonds binnen. Ik kan dat hier echt nergens vinden.
Ik zie echter hier ook paarden staan, die écht de heeeele dag op stal staan, en er hooguit een uurtje uitkomen om gereden te worden. Dát vind ik dus echt niet kunnen. Er zijn zelfs paarden bij die in de zomer niet eens het land op gaan (mag je namelijk zelf kiezen, tja het is 20 minuten lopen naar de wei....)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 12:12

Wat mij betreft niet, [***]. We zijn allemaal dierenliefhebbers die het beste met hun dieren voorhebben. Wat ik echter wel frappant vind, is dat iedereen denkt 'de uitzondering' te hebben, dat ene paard dat gelukkiger is op stal dan buiten. Alleen al in dit topic. Dat kan dus écht nooit kloppen. Oké, jouw pony is blind dus dat geloof ik heus wel. Maar ik geloof niet het gros van de andere mensen hier die rapporteren dat hun paard alleen gelukkig is op stal (al geloof ik best dat die mensen dat denken, om uiteenlopende redenen).

Ook die argumenten van 'hij mag niet in de modder', 'hij wordt te vet', 'hij moet kunnen schuilen'. Uhm, dat geldt ook heus voor mijn paard. Dus staat 'ie in een paddock met onbeperkt goed hooi uit meerdere slowfeeders op verschillende plekken (waardoor hij dus niet vet wordt en in beweging blijft), met een paar grasuren per dag, geen modder en met een groot afdak waar heel de kudde tegelijk onder past (mijn paard is absoluut de onderste in rang, maar het afdak is dermate groot dat hij er ook onder mag). Er staat er ook 1 met ZE dus er hangt voor een gedeelte van het afdak een soort groot vliegengordijn (van dik plastic), waardoor ze geen last hebben van vliegjes etc. Met 24/7 (of minstens meer buiten dan binnen) bedoelt niemand hier 'pleur hem maar ergens in de modder', maar 'zorg dat hij zoveel mogelijk aan zijn natuurlijke behoeften kan voldoen op een verantwoorde en goede manier die bij de soort en jouw paard past'. Dat is heel het punt van het artikel. Is jouw paard écht die ene procentuele uitzondering die zo gestoord of ziek is dat 'ie alleen gelukkig kan zijn in een stal? Dan vind ik het je plicht om hem een paddock/wei/whatever te geven met die stal, zodat 'ie er in ieder geval niet opgesloten is maar er nog uit kan wanneer hij wil.

Mensen die pleiten voor 24/7 buiten worden hier beschuldigd 'een plaat voor hun kop te hebben' en 'kortzichtig' te zijn, maar ik kan mijn argumenten onderbouwen met degelijk wetenschappelijk onderzoek én ik geef opties waarin 24/7 buiten wél kan slagen. Persoonlijk vind ik ook ethiek meespelen (waarom zou je een ander wezen dwingen zijn leven door te brengen in een gouden kooi, maar dat is slechts mijn persoonlijke mening). Wie heeft er dan een plaat voor zijn kop als er dan nog steeds geroepen wordt dat het niet kan/in NL geen optie is/mijn paard is er niet geschikt voor/enz.?

JMkaaay

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 12:22

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 12:23

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 12:23

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 12:37

Kom net binnen vallen :P Maar het kan niet genoeg gedeeld worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 13:45

@ VogeltjeM : ik snap :j
En sowieso wil ik die van mij ook zo veel/lang mogelijk buiten .. Dit is momenteel totdat het donker wordt, dus in de winter wat minder lang dan in de zomer, misschien dat ik op termijn toch probeer de andere buiten te houden maar toch vind die ook een vorm van rust op stal volgens mij. Hij ligt ook gewoon in de stal, mijn deken is nog nooit zo vuil geweest :P, en dat doet die niet of maar heel zelden buiten in de paddock of weide (want hij is de leider en hij moet alles in de gaten houden, kan dus niet gaan liggen want dan wordt er in zijn ogen niet gewaakt) ... Dus mentale rust is toch ook wel belangrijk denk ik, zeker als je ook nog eens vanalles van je paard vraagt & wil wat ze in de natuur allemaal niet moeten doen..

Alles is wel aan te passen zodat het voor de paarden goed is, die van mij gaan vanaf vandaag ook weer op dieet, zal wel even zoeken zijn maar ik heb gelukkig staleigenaren (sta volpension) die meedenken en waar verschillende opties mogelijk zijn. Dat geluk heeft ook niet iedereen ... en dan kan je wel roepen om te verhuizen enzo, maar dat blijkt ook niet altijd zo simpel, heb tijdje terug ook héél veel stallen bekeken en gaan bezoeken enzo, ben echt blij dat ik deze stal ben tegengekomen want anders had ik het echt niet geweten :=

CorelliJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:06

[***] schreef:
Hij ligt ook gewoon in de stal, mijn deken is nog nooit zo vuil geweest :P, en dat doet die niet of maar heel zelden buiten in de paddock of weide (want hij is de leider en hij moet alles in de gaten houden, kan dus niet gaan liggen want dan wordt er in zijn ogen niet gewaakt) ... Dus mentale rust is toch ook wel belangrijk denk ik, zeker als je ook nog eens vanalles van je paard vraagt & wil wat ze in de natuur allemaal niet moeten doen..

Even andersom gedacht: misschien pakt hij overdag zijn rust niet omdat hij geleerd heeft om dat 's nachts in de stal te doen. Zou hij non stop buiten in de kudde staan, dan zou hij zijn natuurlijke rust ritme ook wel oppakken hoor :j

Niet om je aan te vallen overigens, gewoon om de andere kant te belichten :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:10

Ik heb hier ook een paard staan die niet in de wei gaat liggen.
Het kan best gewenning zijn hoor, zeker.
Ik heb een paar jaar lang ze met schuilstal 24/7 buiten gehad. En dan ging hij op stal liggen. :+
Ondertussen zet ik ze in de nacht op stal door een ander paard die het donker dan weer niet fijn vind (ik denk dat hij slecht ziet)
Maar het hele jaar door dus wel zolang het licht is buiten. En dat bevalt me prima en ik denk de paarden ook.
Ze vliegen in de ochtend niet als gekken hun stal uit, maar mooi op het gemakje. Terwijl ik ze niet vast heb.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:38

ik heb mijn 2 paarden aan huis, en ze staan 24/7 in de wei in de zomer ik heb 2 weilanden van een half ha per stuk dus die wissel ik dan af zodat de ene wei weer kan bijkomen en andersom gaat prima :)
en winters staan ze van 10 tot 6 in de wei, en van 6 tot 10 op de zand paddock met goed gevulde slowfeeders hooinetten. gaat ook super. heb wel een stal op de paddock die staat altijd open zodat ze erin kan maar ze staan er zelden of nooit in. die heb ik meer geplaatst voor mijn eigen gemoedsrust. zodat ze kunnen kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:42

Corelli schreef:
[***] schreef:
Hij ligt ook gewoon in de stal, mijn deken is nog nooit zo vuil geweest :P, en dat doet die niet of maar heel zelden buiten in de paddock of weide (want hij is de leider en hij moet alles in de gaten houden, kan dus niet gaan liggen want dan wordt er in zijn ogen niet gewaakt) ... Dus mentale rust is toch ook wel belangrijk denk ik, zeker als je ook nog eens vanalles van je paard vraagt & wil wat ze in de natuur allemaal niet moeten doen..

Even andersom gedacht: misschien pakt hij overdag zijn rust niet omdat hij geleerd heeft om dat 's nachts in de stal te doen. Zou hij non stop buiten in de kudde staan, dan zou hij zijn natuurlijke rust ritme ook wel oppakken hoor :j

Niet om je aan te vallen overigens, gewoon om de andere kant te belichten :)

Hij heeft heel zijn leven, is nu 17 jaar, 24/7 buiten gelopen en staat nu sinds een maand 's nachts op stal ;-)

CorelliJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:44

Ik snap niet wat je daarmee wil zeggen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 15:07

Jij zegt dat die misschien niet buiten gaat liggen omdat hij niet gewend is om altijd buiten te staan. Ik zeg dat hij heel zijn leven niks anders gedaan heeft en hij ging zowat nooit liggen, was geen tijd voor als leider. En nu heeft hij dat niet meer en gaat hij blijkbaar 's nachts wel liggen.

Kan natuurlijk dat hij dat anders ook deed maar dat kan ik niet zeggen. Nu ligt hij in ieder geval wel, dat kan ik wel zeggen. En voor een pony die nooit doir de mest loopt vind ik dat dan toch een teken dat hij het wel prima vindt, anders zou hij 's nachts niet liggen natuurlijk..

CorelliJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 15:13

Ik zeg niet dat hij niet gaat liggen omdat hij buiten niet gewend is, ik zeg dat hij misschien buiten niet (meer) gaat liggen omdat hij nu gewend is om dat 's nachts op stal te doen.

Jij geeft aan dat je het prettig vindt dat je paard 's nachts op stal zijn mentale rust pakt. Ik geef als tegenvoorbeeld dat paarden dat buiten ook wel doen als je ze altijd buiten hebt staan. Een stal is dus in mijn ogen niet noodzakelijk voor (mentale) rust.

Plus, liggen is inderdaad een teken van rust en ontspanning, maar niet liggen is niet per definitie een teken dat een paard geen rust neemt. Een paard slaapt namelijk ook prima staand :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 15:21

Mijn paard krijgt juist mentale rust van lekker op het land staan. Beetje grazen, wat drinken, beetje rondlopen of keihard rondrennen, liggen en/of rollen, groomen met zijn grote Haflingervriendin of ergens heel gefascineerd naar kijken... Hij vindt het geweldig. Op zijn vorige stalling, waar ik een paar wintermaanden mee heb gemaakt, stond hij zich kapot te vervelen op stal (overdag in de paddock/'s nachts op stal), als zijn eten op was. Dan had hij nog het geluk dat het een buitenbox was, waarbij hij naar buiten kon kijken, maar voor de rest vond hij er niets aan.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 16:04

Mijne staat ook altijd op stal ivm haar blessure. Heb niet het gevoel dat ze wat mist.. toen ik op stage was en se daar in t land stond merkte ik geen verschil. Ja ze werd enorm dik. Wat ik wel altijd doe is grazen. Zomers.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 16:30

NatasjavE schreef:
Ik snap het ook prima hoor Jestio. Het gaat over jouw paard.

Mijn twee paarden staan nu een week op een stal waar ze de hele dag buiten mogen staan.
Merk nu al een hemelsbreed verschil tussen de situatie van bijna alleen maar op stal ( half uur stap molen, uur wei en rijden.)en nu dus de hele dag buiten. De merrie heeft de volgende ochtend niet eens haar hooi allemaal op. Haar stal is veel schoner omdat ze gedurende de nacht heerlijk staat te dutten.( neem ik aan want ze heeft de mogelijkheid om hooi te eten) Terwijl vroeger binnen een uur al het hooi op was en ze zich dus heel behoorlijk stond te vervelen. Voorheen wou ze de wei ook niet uit(terwijl er dan op stal ook wat te snacken viel) en nu komt ze vrolijk op me af.

Verrassend? Nee natuurlijk niet. Maar ik ben er wel erg blij mee.

Fijn dat het goed bevalt op je nieuwe plek en ook dat je paarden het er goed op doen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 17:45

Die zgn. uitzondering(en)...die heb ik ook. 6 jaar geleden las ik een verkoop advertentie van een PRE ruin op Bokt. Ik zocht een tweede paard omdat ik ging verhuizen en het paard wat ik al had bij huis kon gaan houden. Uiteraard wilde ik haar niet alleen laten staan. In de advertentie stond dat hij ABSOLUUT!!! niet bij andere paarden kon ivm dominantie. Hij werd verkocht via een soort tussenpersoon, daar vonden ze het ook erg vreemd dat hij niet bij andere paarden zou kunnen en werd hij gewoon tussen de merries gegooid, was geen enkel probleem. Toen hij bij mij kwam heb ik ze na een halve dag ook bij elkaar in de paddock gedaan, geen enkel probleem, geen knokpartijen, helemaal niks. Dat was dus uitzondering 1....Dan mijn nieuwe merrie, vorig jaar gekocht in het zuiden van Spanje, PRExArabier. Ik vermoed dat velen zouden zeggen dat ze in de winter niet zonder dekens kan, 's nachts op stal moet ivm tot rust komen (in Spanje stond ze voornamelijk op stal), niet buiten met sneeuw want ze maakt vast geen wintervacht aan etc.etc....Ze is hier in juni gekomen, heeft alleen met een vliegendeken gestaan in de zomer ivm de grote hoeveelheid dazen hier, voor zover de paddock geen moeras was, 24/7 buiten gestaan, een prachtig goed functionerend wintervachtje aangemaakt, genoten van de sneeuw, kortom...niks van te merken dat ze een Spaanse schone is (ze is eigenlijk nooit meer schoon ;) ) En wederom wbt de introductie van uitzondering 1 & 2...weer geen enkel probleem, geen getrap of agressief gedrag. Ze geven allebei echt de voorkeur aan buiten staan, dag en nacht, ook als het hoost. Heb er een maand of 2 geleden 's avonds laat wel voor janmetdekorteachternaam gestaan in een hoosbui omdat ik ze zielig vond :D Voor nop, kreeg ze echt niet te pakken }:0 Natuurlijk kan ik het zo spelen dat ze naar binnen willen of de wei uit willen na een paar uur. Dat is heel simpel, als er niet genoeg eten is dan willen ze ergens naartoe waar waarschijnlijk wel eten is, de stal dus. Maar aangezien ik zorg voor veel hooi en gras, kunnen ze prima zonder hun baas :)

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 17:53

Fijn dat die uitzonderingen bij jou terecht zijn gekomen! *\o/* .
Vwb betreft het schone: ja helaas daar moet je bij 24/7 buiten zonder dekens wel een beetje afscheid van nemen...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 18:00

Ik denk niet dat deze paarden uitzonderingen zijn. Ik denk dat er zat zijn die zo even me-time in een stal wel leuk vinden. Mijn paard is trouwens zo een die echt uren achtereen in een schuilstal kan staan. Komt ze even uit om te drinken en gaat ze terug naar binnen. Niet iedere dag uiteraard dat geef ik toe. Maar ik ben er echt van overtuigd dat ik haar geen kwaad doe met iedere nacht op stal, integendeel. Ik weet ook dat ik mezelf dit niet voorhoud om het goed te praten. Ik heb 24/7 buiten geprobeerd en dat viel negatief uit.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 18:10

Ik heb echt geen bezwaar tegen 's nacht op stal ondanks dat mijn tinker merrie 24/7 buiten staat en ik voor haar dus een andere keuze heb gemaakt. Zolang een paard maar meer buiten dan binnen staat kan ik er prima mee leven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 18:23

paulinebes schreef:
Vwb betreft het schone: ja helaas daar moet je bij 24/7 buiten zonder dekens wel een beetje afscheid van nemen...

Tja...volgens mij waren het geen uitzonderingen :o :D
Ik denk dat wanneer alle uitzonderingen die op Bokt voorbij komen, echte uitzonderingen zijn, onze stamboeken toch eens betere paarden moeten gaan fokken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:54

:+ Maar dat is de uitleg ook hé, dat de paarden zo ver zijn doorgefokt dat ze alleen nog op een stal kunnen staan ;)

Vandaag wilde die van mij trouwens wel weer de stal uit, toen ik de deur open deed om zijn deken op te leggen was ik hem bijna kwijt. Maar dat begrijp ik dan ook weer .. ze staan vanaf vandaag op dieet en dat wil dus voorlopig zeggen enkel stro in de stal (ik weet de gevaren van stro maar ze zijn dit zo gewend op de vorige stal stonden ze ook op beperkt voordroog en onbeperkt stro en ze zagen er geweldig uit) dus ja, kan ik wel begrijpen dat die eruit wil, immers was er in de paddock nog voordroog toen hij die verliet :Y) Daarna stonden ze trouwens wel allebei in hun stal te "grazen", was eigenlijk wel grappig om te zien .. echt met de lipjes de lekkerste stukjes stro er eerst tussenuit zoeken. Ze hebben overigens een rechthoekig hooinet hangen hoor, alleen zit daar nu stro in ipv voordroog en dan is de grond blijkbaar beter :+

Ga even aankijken hoe het gaat, als hij echt liever niet meer in de stal staat dan kan ik hem nog altijd in de paddock laten als de blinde op stal gaat.. alleen krijgt hij daar dan ook stro natuurlijk :Y) :))

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 20:15

Kinke schreef:
paulinebes schreef:

Tja...volgens mij waren het geen uitzonderingen :o :D
Ik denk dat wanneer alle uitzonderingen die op Bokt voorbij komen, echte uitzonderingen zijn, onze stamboeken toch eens betere paarden moeten gaan fokken :+

Ik bedoelde ook "uitzonderingen" ;) maar ik vond het fijn te lezen dat je je eigen verstand gebruikt en de diertjes gewoon goed terecht zijn gekomen en kunnen leven zoals t hoort..

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 20:18

Zo doe ik het ook TS. Hier in de regio inderdaad niks beters kunnen vinden.