Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steph1989

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:34

Ja objectief gezien denk ik dat ook maar de staleigenaar was nog heel jong, en de stallen wat zuinig opgestrooid. Dat waren zowat de dingen die me tegenhielden. En het is toch wel verder weg... ook is in de winter iets van binnenpiste wel handig denk ik. Een combinatie van beide was ideaal :)

Teckelgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 13:58

Mag ik ook jullie advies?

Stal 1:
225 euro
Boxen van 3*3
Zomers 24/7 buiten op ruime weilanden met extra stro
In de winter zoveel mogelijk buiten mits het weer het toe laat, eventueel krachtvoer en hooi
Paarden worden door de eigenaar buitengezet, zelf (in groepen) binnenzetten
Verlichte buitenbak 20*60( 1 springen, 1 dresuur)
Longeercirkel
Ruime poetsplaatsen, twee wasplaatsen
Door de week worden stallen opgestrooid/ gemest, in het weekend zelf
Zadelkast
Recht tegenover een zeer uitgestrekt bosgebied.
Ligt op de weg van mijn werk naar huis (3 kilometer om, zowel met auto als fiets te doen), 7 kilometer van huis

Stal 2:
300 euro
3x3 box, overdag (indien het weer het toelaat) in paddock, anders stapmolen
elke dag uitmesten
2* daags brok, 2* daags hooi
Buitenrijmogelijkheden zijn polder
20*45 Geopad binnenbak
Overdekte longeer/ losgooihal (geopad) 15*20
20*60 Geopad buitenbak
Stapmolen
Poets/ wasplaatsen met warm water
Wasmachine
Zadelkast
5 minuten stappen naar een zeer uitgestrekt bosgebied
Ligt op 13 kilometer van huis

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:05

Ik zou voor stal 1 gaan. Lijkt mij dat ze daar meer buiten komen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:16

Teckelgek schreef:
Mag ik ook jullie advies?

Stal 1:
225 euro
Boxen van 3*3
Zomers 24/7 buiten op ruime weilanden met extra stro
In de winter zoveel mogelijk buiten mits het weer het toe laat, eventueel krachtvoer en hooi
Paarden worden door de eigenaar buitengezet, zelf (in groepen) binnenzetten
Verlichte buitenbak 20*60( 1 springen, 1 dresuur)
Longeercirkel
Ruime poetsplaatsen, twee wasplaatsen
Door de week worden stallen opgestrooid/ gemest, in het weekend zelf
Zadelkast
Recht tegenover een zeer uitgestrekt bosgebied.
Ligt op de weg van mijn werk naar huis (3 kilometer om, zowel met auto als fiets te doen), 7 kilometer van huis

Stal 2:
300 euro
3x3 box, overdag (indien het weer het toelaat) in paddock, anders stapmolen
elke dag uitmesten
2* daags brok, 2* daags hooi
Buitenrijmogelijkheden zijn polder
20*45 Geopad binnenbak
Overdekte longeer/ losgooihal (geopad) 15*20
20*60 Geopad buitenbak
Stapmolen
Poets/ wasplaatsen met warm water
Wasmachine
Zadelkast
5 minuten stappen naar een zeer uitgestrekt bosgebied
Ligt op 13 kilometer van huis

Waar twijfel je precies over? Het voordeel van stal 2 is denk ik de overdekte longeerkraal en binnenbak en de wasplaats met warm water. Echter, daar moet je ten opzichte van stal 1 veel vrije beweging voor je paard voor inleveren. Is er helemaal geen wei? Het is verder weg en je betaalt meer. Ik denk dat je op stal 1 toch aardig uit de voeten kan met een goede rijbak en een uitgestrekt bosgebied, en voor je paard lijkt het me veel fijner. Ik zou zeker voor stal 1 gaan.

Teckelgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:35

Waar twijfel je precies over?[/quote]
Ik twijfel inderdaad over het verschil tussen de bewegingsvrijheid voor het paard en de luxe van stal 2. Ook omdat de bakbodems bij straling 2 en stuk fijner zijn.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 07:58

denk aan je paardje ..en kom je uit op 1

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:33

wat doe je zelf qua rijden? rijd je fanatiek wedstrijden? hoe is je paard? kan hij makkelijk een week niet gereden worden?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:04

Steph1989 schreef:
Ja objectief gezien denk ik dat ook maar de staleigenaar was nog heel jong, en de stallen wat zuinig opgestrooid. Dat waren zowat de dingen die me tegenhielden. En het is toch wel verder weg... ook is in de winter iets van binnenpiste wel handig denk ik. Een combinatie van beide was ideaal :)

Voor die 25 euro die je minder betaald kun je (in overleg) vast zelf wel wat extra vlas/gehakseld koolzaadstro of zaagsel kopen en onder het stro opstrooien zodat de stro laag er bovenop schoner en droger blijft en ze wat te knabbelen hebben.

Dat binnenbakje is jammer, maar is er bij 1 in de buurt niet een binnenbak waar je gebruik van kunt maken? Als de buitenbak een gedraineerde en redelijk goede bodem heeft, dan gaat het maar om af en toe met heel veel regen of veel vorst dat je echt niet kunt rijden. Longeren lukt meestal nog wel in zeiknatte bak (aquatraining gaat ook door water ;) ) of een keer een buitenritje zo lang het lang genoeg licht is. En anders een keertje overslaan of naar de binnenbak met trailer.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:20

Ik zou ook voor stal 1 gaan, veel meer buiten en het is prima te doen zonder warm water en zonder een binnenbak.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:55

Ik zou ook voor stal 1 gaan :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:20

M_nouska schreef:
Ik zou ook voor stal 1 gaan, veel meer buiten en het is prima te doen zonder warm water en zonder een binnenbak.

Klopt, maar ik mis hem wel echt, die warm water spuitplaats :o Ik kan mijn paard nu nooit eens lekker afspoelen na een training, of eens lekker wassen. Altijd geklooi met emmertjes en spons...

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:25

Ik heb ook nog wel een vergelijking..

Korte intro: mijn paard staat nu full pension bij mijn buren. Super dichtbij dus, maar per toeval heb ik er nog een paard bij gekregen en nu wordt het me allemaal een beetje te duur. Ik huur een stuk verderop een weiland voor wat trainingspaardjes, hier zouden ze dus tegen voerkosten kunnen staan.

Stal 1:
Stabiele kudde
Zomer 24/7 buiten op de wei zonder schuilgelegenheid
Winter 6-8 uur op de wei, rest op stal.
Faciliteiten voor mij zijn van ondergeschikt belang, maar: buitenbak, crossterrein, dichtbij huis
€200
Ik kan dit alleen blijven betalen als ik iets van een leaser/bijrijder kan vinden. Geeft dus wel onrust aan mijn paard die mij al 8 jaar gewend is. Hij kan zo wel op zijn veilige vertrouwde plek blijven.

Stal 2
Onstabiele kudde (paard is wel sociaal en kan overal bij staan) - paarden wisselen eens in de 4-6 maanden.
Hele jaar 24/7 buiten met schuilstallen
Faciliteiten: afgezette wei als bak, 15 minuten met de auto, maar moet er toch heen, midden in het bos.
Paard moet zo wel verhuizen en dat levert het wel stress op. Aan andere paarden lijkt hij snel aan te wennen, maar in hoeverre is stress daarvan zichtbaar voor mij? Voordeel: hij hoeft niet aan een andere ruiter te wennen.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:04

Lastig!
Ik denk dat stal 2 dan toch beter is voor je paard. Je geeft aan dat hij snel went aan andere paarden, dus de nk dat de stress wel mee zal vallen.

Vooral een voordeel dat ze zomers en s' winters heel de dag buiten staan en met schuilmogelijkheid. Vind het altijd zo zielig als paarden in de brandende zon moeten staan.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:20

Wat doe je qua trainen? Springen, dressuur, buitenrijden.
Ik vind de stabiele kudde bij stal 1 wel erg fijn, net als de goede buitenbak en crossterrein, maar stal 2 lijkt me 24/7 buiten, in het bos en geen bijrijder juist fijn. Lastige keuze en kijk even wat andere mensen zouden doen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:07

Ik zou bij stal 1 blijven als dat je financieel gaat lukken. Ik ben zelf niet van de bijrijders maar denk dat dat meer voor mij een probleem is dan voor mijn paard. Kan het financieel niet uit dan is stal 2 wellicht een goed alternatief, maar als het niet echt hoeft zou ik niet weggaan.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:40

Bedankt voor het meedenken :) jullie zeggen ongeveer hetzelfde als wat ik denk.. Lastig.. Maar stal 2 zou dus niet slecht zijn?
Ik ben ook totaal niet van de bijrijders, maar m'n paard gaat voor, als dat voor hem beter is.

Ik rij een beetje Endurance. Heb ook regelmatig dressuur les, maar start hier niet in. Bak is altijd wel fijn, maar niet perse nodig. In natte periodes kan ik prima alleen buitenrijden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:35

Stal 2 lijkt me niet slecht, afhankelijk van hoe instabiel die kudde is.
Maar jee je hebt je paard zowat aan huis! 15 minuten is wellicht niet ver maar bij de buren is toch relaxter :)
En voor zover ik begrijp heeft je paard het er goed. Verhuizen is dan toch een risico en stressfactor.

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 23:09

wat zouden jullie kiezen

Nu
195 per maand
Onbeperkt hooi verdeeld over 3 voerbeurten per dag.
Weideseizoen dag en nacht buiten. Als het weer het niet toe laat worden ze binnen en buitenzetten aan de hand. In de winter staan ze op stal.
Zomer eigen stukje wei (met z'n twee)
Losgooien zonder tijdslimiet in de bak of paddock.
Matige bak. Vaak zwaar en na veel regen is het een zwembad.
Altijd toezicht
Kleinschalig aan huis
Zelf uitmesten
Zelf voer kopen (bix enzo) (wordt wel bezorgd)
Kan het met iedereen goed vinden
13 km fietsen (ongeveer 30 a 45 minuten fietsen)
openingstijden: 7:00 t/m 21:30 (wel bespreekbaar wanneer er een keer iets uitloopt of je er eerder moet wezen)
Veel bespreekbaar
Weinig uitrijmogelijkheden

Stal 2
242 per maand
3x per dag veel hooi
de meeste paarden staan zomers van 7:00 tot 16:00 buiten in overleg is dag en nacht buiten ook mogelijk. In de winter staan ze op stal. Tegen extra betaling zetten ze je paard 1 uur in de paddock s'winters.
Losgooien is mogelijk in de paddock.
Betere bak met tapijtsnippers. Vrijwel altijd berijbaar. En er is ook springmateriaal aanwezig.
Op de wei in een kudde.
Vrijwel altijd toezicht
Grotere stal
Er word uitgemest
Zelf voer kopen (bix enzo)
Ik ken een paar mensen daar, waarvan 1 een goede vriendin.
<10 minuten fietsen.
Geen openingstijden
redelijk/veel bespreekbaar
Betere uitrijmogelijkheden

Het is voor een 10 jarige merrie, waar ik graag weer meer mee wil gaan trainen omdat het eindelijk weer kan. Haar welzijn staat bij mij voor op.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 09:40

Waar woon je? Ik vind het allebei eigenlijk niets vanwege het weinige naar buiten komen..

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 10:16

Bij beide stallen komt ze niet buiten. Ik zou die stallen dan niet eens overwegen :o Maar als ik dan toch moet kiezen stal 2 ivm dat ene uurtje buiten en betere bak.

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 10:28

Nu helpen we elkaar en staan ze gemiddeld 4 uur buiten.
Daar ken ik ook iemand waarmee ik het altijd samen deed en kwam altijd nog iets van 4 uur buiten. Stallen waar ze veel buiten komen zijn onbetaalbaar hier en dag en nacht buiten het hele jaar door is niet te vinden hier. Ik zoek al twee jaar naar en het is niet te vinden (of er is geen stromend water en stroom en toezicht aanwezig )

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:09

_suus19_ schreef:
Waar woon je? Ik vind het allebei eigenlijk niets vanwege het weinige naar buiten komen..

Mee eens, maar als ik toch moet kiezen stal 2
Vanwege het feit dat het zo lekker dichtbij is kun je er dan in de winter tenminste twee of drie keer per dag heen.

Daarnaast de betere bak en betere uitrijmogelijkheden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:30

Hoeveel moet je extra betalen voor dat uurtje buitenzetten in de winter? Want dat komt dan ook nog bovenop die 242 euro...

Vergeleken met je oude stal wordt het dan wel erg veel duurder.

Het scheelt je wel een uur fietsen per dag en je kunt makkelijker even een keertje extra langs.

Mogen ze in de paddock blijven als jullie weg gaan? Dat de ene buiten kan zetten en iemand anders na een paar uur weer binnen zet? Of moet je in de buurt blijven zodat wanneer een ander in de paddock wil je aanspreekbaar bent of je ze er uit kunt halen?
Dat maakt namelijk el verschil in hoe veel tijd het kost om je paard toch meerdere uren buiten te krijgen.

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:00

Ik zou voor stal 2 gaan als ik jou was. Ook al is het in de winter (tegen betaling) maar een uurtje, je kan er zelf wel langer heen in verband met minder reistijd.
Daarnaast zeg je zelf ook al dat de rijbaan een stuk beter is.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 16:06

Stal 1:
- Kleine stallen
- Donker
- Zelf mesten, wordt wel opgestrooid.
- Mogelijkheid om op zaagsel te zetten.
- Veel andere paarden
- Dagelijks (ongeveer) 3 uurtjes buiten, in de paddock of op klein stukje betonpad.
- Veel Parelli/ paard natuurlijk.

Stal 2:
- Grote stal (van 4 à 5 stallen) waar ze met een ander paard in komt te staan, in de buitenlucht.
- Dagelijks naar buiten in een weilandje op zand, wordt wel enigszins modderig.
- Niets zelf doen.
- Eén ander paard waar niets mee gedaan wordt.
- Van de oude stempel.

Beide stallen:
- Geen stapmolen,
- Mogelijkheid tot aan de hand stappen via een drukke weg.

Nu het probleem, paard heeft een peesblessure en moet momenteel zoveel mogelijk stilstaan, maar moet straks natuurlijk wel weer bewegen. Het gaat om een periode van twee maanden, dus de toekomst maakt niet heel veel uit.

Daarnaast heeft het paard hooikoorts, en vindt ze het idee van alleen achtergelaten worden doodeng wat zich uit in rennen en vliegen.

Mocht iemand anders nog een andere stal weten (omgeving Groningen stad) dan hoor ik het graag.