Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

fokfanaat

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:48

Gister en vannacht is hier toch teveel gevallen, de wei is te nat, dus ze staan in de paddock.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:50

fokfanaat schreef:
judith370 schreef:
Hier staan alle paarden ook in de regen buiten, zonder te miepen en zonder dekens,
ook de kwpn'rs en de nrps merrie :D

Vraag me wel af hoe je dat doet met rijden, ze je hem warm/bezweet, weer in de regen zonder deken?

Bij ons gaan ze dan even een uurtje de stal in met een goede wollen deken. Daarna krijgen ze de winterdeken (die goed ademend is) weer op en gaan naar buiten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:53

Zo doe ik het idd ook, maar je moet dan wel stallen hebben, vaan met 24/7 weide is er geen stal aanwezig, en met deken vind ik anders dan bloot de regen in.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:59

Ja, ben ik met je eens. Tenminste even op stal kunnen staan is dan naar mijn idee wel een vereiste. Maar goed, ik weet niet of de mensen die hun paard nu nog 24/7 buiten hebben staan en geen stal en dekens hebben op het moment wel fanatiek trainen?

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:02

Mijn pony staat gewoon van 8-4 buiten..
De rest van de paarden hier eigenlijk ook.. Zowiezo alles met regendeken of zonder deken.. degene die geen regendeken hebben gaan met slecht weer naar binnen :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:04

Op de stal waar ik sta gaan ze rond 09.30 ongeveer naar buiten, en nu met schemering naar binnen, dus rond 5 uur zeg maar. Is voor mij een voorwaarde, elke dag weidegang. Ook met petweer, sneeuw, ijzel afijn noem het maar op.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:06

Mijn pony(shet) staat 24/7 buiten. Hij heeft al een hele dikke vacht, dus dat kan wel :).

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:08

Onze paarden staan nog 24/7 buiten (onder regendekens) maar gaan vanavond allemaal naar huis, het wordt nu te nat in de wei. Ze gaan overdag 2 aan 2 naar buiten, we hebben een klein stukje weiland bij huis en allemaal tegelijk naar buiten kan niet (dominante ruin). De eerste 2 gaan van 7-16 naar buiten en de andere 2 gaan dan van 16-21 naar buiten. De volgende dag wordt het qua uren omgewisseld, dus wekelijks staan ze dezelfde uren buiten, maar de ene dag wat meer dan de andere dag.
Laatst bijgewerkt door haan op 30-10-12 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:37

_Pansy_ schreef:
Ja, ben ik met je eens. Tenminste even op stal kunnen staan is dan naar mijn idee wel een vereiste. Maar goed, ik weet niet of de mensen die hun paard nu nog 24/7 buiten hebben staan en geen stal en dekens hebben op het moment wel fanatiek trainen?

Jep. Afgelopen zondag nog wedstrijd gereden met 'm. :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:14

Varekaj schreef:
@Joyce B: dat is dan toch ook wel een flinke investering geweest? Ik moet het helaas doen met wat de stalbaas kan bieden op dit moment. Verhuizen is ook geen optie, daar mag de ruin wel het land in maar de hengst niet. Of hij mag wel mee maar dan is er extra verzekering nodig en ben ik verantwoordelijk voor alle schade aan zijn kuddegenoten als er wat voorvalt en ik moet ook meer betalen voor het hogere risico van de andere paarden. Dan blijf ik wel waar ik zit, hij kan hier ook met vriendjes buiten als het weer het toelaat.

Ga vandaag een keertje testen of ze alle hooi wegwerken als ik ze op de paddock voer. Als dat lukt kan ik daar af en toe een portie geven, in overeenkomst met de stalbaas.

Voor mijn weiland ga ik polsen om nieuwe schuilhokken te zetten en een deel te bestraten of te voorzien van rubber tegels waar het nu ook modderpoel is door water dat niet weg kan.

klopt, tot verdriet van mijn man hebben we echt heel veel moeten investeren in de paardenboel en dan is het nog niet zoals ik het graag hebben wil. Af en toe voelt het als dweilen met de kraan open.
Beperkt budget, dus je kunt geen dure professionele bak- en paddock bouwers laten komen, dus doe je het met de plaatselijke loonwerker en de plaatselijke grondsoort en plaatselijke zandleverancier. Buren iets verderop hebben niet speciaals hoeven te investeren om hun paarden droger het hele jaar buiten te kunnen laten lopen dan wij. Dat is wel eens zuur :P

Maar inderdaad, we hebben het wel in de hand en kunnen financieel de boel wel redden. Als je afhankelijk bent van een stalhouder kan het lastig zijn als ideeen verschillen. En je moet er ook rekening mee houden dat in veel gevallen de investeringen niet uit kunnen, dus dan is bijvoorbeeld een eigen bijdrage bij aanleg of verbetering van een paddock wel erg welkom bij bepaalde mensen, of praktische hulp van paardeneigenaar en/of handige vrienden of familieleden...

Met een paar handige menzen, wat zand, 2e hands (gratis af te halen) stoeptegels, wat bandjes, en een trilplaat , kun je in een middagje een heel eind komen met een stuk verharden.

Misschien in jouw geval ook een optie om de eerste 5 meter van de paddock te verharden over de breedte... Dan hoeven ze het zuigende zand niet op, staan ze droog, kun je uit een bak of net voeren en wat op de grond valt netjes opruimen en kunnen je paardjes toch naar buiten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:23

Tja ik begrijp dat jullie paarden graag buitenstaan, ze hebben een schuilstal en eten! Mijn paard staat in een paddockje van ongeveer 4 bij 15 m, zonder eten en zonder schuilmogelijkheid :brr:
Als alles goed gaat verhuisd ze dit weekend naar een grote stal met uitloop en stalmaatje :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:26

Kim_Evendi schreef:
Nikass schreef:
Kim-Evendi is Uithoorn te ver? Wat zijn je verdere wensen? Bij Uithoorn heb je een stalletje waar de paarden altijd buiten staan (Eén groeps buiten verblijf met schuilstal) het hele jaar door. Ze hebben volgens mij wel een wachtlijst.

Uithoorn is helaas een beetje te ver weg.
Verdere wensen, tja, goede uitrijmogelijkheden (ivm endurance training) en het liefst ook een rijbak.

Ohja, in de meest ideale situatie staat mijn pony 24/7 in een grote paddock/uitloopstal met véél ruwvoer, maar ik ben flexibel. :D

Er is een leuke stal vlakbij Aerdenhout, volgens mij is dat in Vogelenzang ofzo (???) daar staan de paarden veel buiten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:58

Zo. Ik heb nu ervaring in 24/7 weidegang zomer en winter (jarenlange ervaring mee) en nu overdag buiten in een paddock en de nachten binnen (komt neer op gemiddeld 16 uur binnen in de wintermaanden, pas sinds een maand, maar wat zie ik een verschil!). Wat een drama! Ik zie dat mijn paard zich veel meer vermaakte op de wei in weer en wind. Nu verveelt hij zich in die zandbak. En hij loopt als een stijve hark, omdat hij veel minder beweegt. Nog nooit meegemaakt in al die jaren. En ik zeg maar helemaal niets over het lange staan op stro in je eigen mest en urine (oppotsysteem, echt verschrikkelijk, valt niet over te praten helaas, dus ik heb mijn keuze maar meteen gemaakt - andere plek!!). Ben dan ook hard op zoek gegaan naar een nieuw plekje met meer bewegingsvrijheid buiten. Gelukkig bijna gevonden, zit zelfs nog met een dilemma van 'welke zal ik kiezen?'. Voor mij NOOIT meer een stal straks! Alleen een schuilstal dan, met vrije uitloop. :D

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:05

Nikass schreef:
Er is een leuke stal vlakbij Aerdenhout, volgens mij is dat in Vogelenzang ofzo (???) daar staan de paarden veel buiten.

Je bedoeld stal 's gravenweg (vd Peet)? Daar heb ik gestaan, maar zomers groeit mijn pony daar echt dicht, en 's winters staan er veel te veel paarden in een te kleine paddock, zeg maar 50 paarden in een paddock met 3 of 4 hooiruiven, pff heb daar al zo veel paarden gewoon aan gort getrapt zien worden :n om maar niet te spreken over het aantal paarden dat daar gevaarlijk te zwaar is.

Maar wel bedankt voor je tip hoor, via google kan ik niet echt stallen vinden, dus ik heb mijn hoop gevestigd op bokt :D

ps. als je een andere stal dan hierboven bedoeld ben ik heel benieuwd :j

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:16

De mijne staat het hele jaar door een uur of 6 per dag buiten. Als het heel erg geregend heeft of er veel sneeuw ligt dan gaan ze voor de veiligheid alleen even in een kleine groep in een binnenbak, dus als het even kan dan gooi ik haar zelf nog even los in de grote binnenbak.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:22

fokfanaat schreef:
judith370 schreef:
Hier staan alle paarden ook in de regen buiten, zonder te miepen en zonder dekens,
ook de kwpn'rs en de nrps merrie :D

Vraag me wel af hoe je dat doet met rijden, ze je hem warm/bezweet, weer in de regen zonder deken?

Meestal is hij licht bezweet, goed uitstappen en dan binnen afzadelen, soms binnen nog een hapje ruwvoer en dan weer naar buiten :)

montilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:24

Mijn pony staat vier uur buiten gemiddeld ooit meer en ooit minder niet buiten is best wel zielig een pony moet wel lekker kunnen rollen

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:16

montilove schreef:
Mijn pony staat vier uur buiten gemiddeld ooit meer en ooit minder niet buiten is best wel zielig een pony moet wel lekker kunnen rollen

Rollen kunnen ze binnen twee minuten.

Misschien even aan je leestekens denken :o

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:59

tine10 schreef:
Isegrim schreef:
En ja, er staan ook gewoon KWPN-ers en andere watjes :P bij ons. ;)

Dit is niet zo aardig. KWPN-ers zijn geen watjes, zijn meestal de bazen. Onze KWPN-er staat al jaren dag en nacht buiten hoor. Wel met deken, maar dat is eigenbelang. Met wintervacht hoef ik niet in de wedstrijdring te verschijnen. Onze Welsh is wel een tut (wat niet betekent dat alle Welshen tutten zijn!) maar goed, als het regent kan hij schuilen in de tent en dat doet hij (als enige) dan ook.

Ik zet er niet voor Jan banketstaaf een smilie achter. :')

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 00:01

Waratje schreef:
Dan deugt er iets niet aan die schuilstal van jullie. Onze buitengroep maakt ruimschoots gebruik van de schuilstal, bij veel regen vaak zelfs hutje op mutje en het is een redelijk diverse groep paarden. Degene die meestal het eerste binnenstaat bij regen is trouwens de Welsh Cob die zo ongeveer de beste waterdichte vacht van het zootje heeft :P

Het is een prachtige, zeer ruime, schone schuilstal met palen om je kont tegen te schurken, met zoutlikstenen en met hit actief-rubbermatten om op te liggen. Maar de meeste paarden staan er nooit in. Sommige wel, maar de meeste zelden of nooit.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 00:10

heeft de schuilstal voldoende uitzicht over het terrein?

Ik merk dat de paarden vooral open stallen, met zicht op de paddock of de wei, prettig vinden. Mijn stal heeft rondom ramen en deuren (met veiligheidsglas) en wordt heel veel gebruikt. Mijn vorige inloopstal was helemaal open aan de paddockkant en die werd ook heel goed gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 00:43

Ik ga de raad maar eens opvolgen en ze inderdaad gewoon met regendek buiten gooien, blub of niet. Ben echt enorm tevreden over de stal waar ik sta qua omgang en mogelijkheden, ze zijn er erg goed voor de paarden dus hey, aanpassen dan maar.

Ben nu aan het bekijken of het haalbaar is om tijdens mijn middagpauze op school (1u) snel heen en terug te rijden naar stal (15 à 20min). Dan kunnen zijn 's ochtends combi A buiten zetten van 8u tot ongeveer 12u, ik haal die dan binnen en zet combi B buiten tot ongeveer 16u. Kan dan misschien ook steeds kleine extra portie hooi voeren, dan krijgen ze 3x ipv 2x/dag.
En als ik dan na school aankom de 2 grote even lekker losgooien in de buitenbak. Mits goed rekenen van mijn kant staan ze dan toch overdag steeds per 2 zo'n 5u buiten. Niet veel maar beter dan niks...
Alleen op het ruwvoer buiten is er geen oplossing.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 01:06

joyce B schreef:
heeft de schuilstal voldoende uitzicht over het terrein?

Ik merk dat de paarden vooral open stallen, met zicht op de paddock of de wei, prettig vinden. Mijn stal heeft rondom ramen en deuren (met veiligheidsglas) en wordt heel veel gebruikt. Mijn vorige inloopstal was helemaal open aan de paddockkant en die werd ook heel goed gebruikt.

Yup, ze kunnen een groot deel van de hit actief zien. Maar de regen boeit de meeste paarden gewoon niet. Mijn eigen paard maakte ook bij de vorige stal (ook hit actief) zelden gebruik van de schuilstal.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 08:16

Sandor gaat om half 9 ongv naar buiten en blijft daar dan tot een uurtje of 3/4

bij ons is dit het hele jaar door zo, behalve als het echt sneeuwt en het dus TE gevaarlijk is...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 08:24

Hier wordt de schuilstal (nou ja, tent) ook alleen maar door de pony gebruikt, de paarden interesseert het allemaal veel minder. Dit zegt niets over dat de stal niet goed zou zijn hoor. Ze vinden hem gewoon niet nodig.