Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laddie

Re: Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 10:19

Voorlopig kan er weer lekker gegeten worden :9

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:29

Wij hebben eind augustus gehooid en nu staat er eigenlijk alweer voldoende op. Ik kan alleen niks met kuil, maar nu hebben we gisteren het boertje opgebeld die altijd voor ons maait, schudt etc. Nou gaat hij zijn jonge koeien erop zetten en in ruil krijgen we van hem dan stro en hooi. Vind het wel een goede deal :D

SimoneUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:31

Bij de eigenaar van mn verzorghafje is er gister voor het laatst gehooid, 3x totaal dit jaar:)

Jarmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:32

Mijn vader heeft het hooi er al af\!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:29

deedee19 schreef:
Wij hebben eind augustus gehooid en nu staat er eigenlijk alweer voldoende op. Ik kan alleen niks met kuil, maar nu hebben we gisteren het boertje opgebeld die altijd voor ons maait, schudt etc. Nou gaat hij zijn jonge koeien erop zetten en in ruil krijgen we van hem dan stro en hooi. Vind het wel een goede deal :D

Das inderdaad een mooie deal ;)
Alleen zorgen dat die koeien het land niet stuk lopen, dat zou weer zonde zijn...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 09:24

ik laat de paarden van de buren erop als die van mij het niet aankunnen...
Lees her en der in topics toch veel over slechte kuil balen....ik heb ze net en ze moeten nog liggen maar zijn er hier ook al mensen die uit een eerdere partij zoveel slechts hebben??

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 10:05

Ik heb absoluut geen klagen, de 2e snee van half juli is echt perfect. Ik kan er een kleine 2 weken 6 paarden van voeren en het is de 10e dag nog net zo mooi als de dag dat ik het pak openmaakte. De 3e snee die heb ik nog niet aangesproken, die is van half september en moet nog een week of 4 minimaal liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:55

Dit topic spreekt haaks op het andere klaag topic... :D :+ ;)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:47

nee russel
voordroog hebben vele genoeg (na te korten in de lente )
Maar goed hooi is er weinig omdat het niet lang genoeg droog is geweest.
En de mensen die nu hooi hebben gemaakt met al die mist daar hoop ik voor dat de schuur niet affikt.
Of dat ze over een paar maanden nog steeds mooi hebben zonder schimmel.
Ik betwijfel het.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:49

Hmm ik kwam er achter of ik nu had gehooid ivm tijdje terug het niet veel had uitgemaakt: ja, t was dan wel mooiere voordroog geworden natuurlijk! Maar goed: t moest hoe dan ook in plastic :=

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:34

schrikdraad schreef:
nee russel
voordroog hebben vele genoeg (na te korten in de lente )
Maar goed hooi is er weinig omdat het niet lang genoeg droog is geweest.
En de mensen die nu hooi hebben gemaakt met al die mist daar hoop ik voor dat de schuur niet affikt.
Of dat ze over een paar maanden nog steeds mooi hebben zonder schimmel.
Ik betwijfel het.

Ik heb toch een aantal mensen gesproken die in het verleden zelfs nog later in oktober gehooid hadden en in pakjes laten persen. Dit was prima spul.
Het is wel belangrijk dat het goed droog is. Maar dat is niet anders dan in de zomermaanden ;) Ik denk dat het nog wel eens mee kon vallen. Maar zoals gezegd verschilt het heel erg per regio en stuk land.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:01

joyce B schreef:
deedee19 schreef:

Das inderdaad een mooie deal ;)
Alleen zorgen dat die koeien het land niet stuk lopen, dat zou weer zonde zijn...

Ik ben er niet zo bang voor. Ten eerste is het zandgrond dus nu ook mooi droog. Ten tweede had ik er normaal mijn twee paardjes oplopen van oktober tot februari en kon ik in juni ook weer hooien. Ten derde blijven de koetjes maar een paar weekjes. Puur als grasmaaier dus.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:04

Nice, onze stroleverancier had nog wel stro; dus dit weekend hebben wij al ons hooi en stro binnen voor de hele winter. Met 40 pak stro komen wij wel de winter door ;) Toch maar 1 stal in gebruik en dat is ook nog eens de schuilstal. Ze poepen maar mooi buiten :D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:43

schrikdraad: dat is echt niet waar wat je nu roept!
De 2e snede kan prima, ook met mist, zolang je het maar inpakt! En dan heb je gewoon eerder kuil dan voordroog...het verschil zit hem alleen in de droogheid namelijk.
En ingepakt krijg je helemaal nooit fik! En daarbij ligt het buiten.
Gewone hooibaaktjes kun je nu broei in krijgen, niemand maakt nu nog gewone baaltjes in deze periode, veel te vochtig dus dat doet bijna niemand.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:48

Lees eerst even voordat je zelf roept.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:54

Ik heb dus wel gewoon hooi gemaakt. Maar ik ben echt niet bang dat dit oliebol wordt. Er staan pennen in om de temperatuur te controleren en er is nu na dagen nog geen enkele baal heet geworden, nog niet eens warm zelfs. Mag het mistig zijn geweest, maar het land an sich was hardstikke droog, en ja ondanks dat ook wij op veengrond zitten, en wij hebben elke dag pas geschud als de dauw/mist die de bovenkant vochtig had gemaakt opgedroogt was. En ook nog eens heb ik vrij snel het spul op rillen gelegt, dat scheelt ook een heleboel met de vocht erin. Hier gaat de tent dus echt niet afbranden ;) Je kan hooien of je kan het niet schrikdraad ;)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:16

:-D dat zal het zijn.
Mijn grasjes heb ik in plastic gedaan.
Hele mooie voordroog nu en echt geen risico.
Maar ik hoop echt voor je dat jou hooi ook mooi blijft.
Dan is iedereen happy.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:35

Ligt maar net waar je zit: ik ken ook nog een hooileverancier die ook pakjes hooi had gemaakt :j Hooggelegen zandgrond, dus zelfs met de mist kwam het droog genoeg in het pak. Maar goed, hij was wel de enige.... de rest zat op lager gelegen kleigrond := dus dat is allemaal in het plastic gegaan.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 13:39

Wij hadden van onze 2e en 3e snee ook kleine baaltjes kunnen maken, zo droog was het maar omdat de heel schuur al vol ligt met baaltjes hooi hebben we het bewust in plastic laten pakken, zodat we het buiten kunnen opslaan. De kwaliteit is er echt niet minder om!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:13

Verpakte balen gaan niet in de fik, die verschimmelen op zijn hoogst.
En ook losse baaltjes branden niet zo snel, als ze iets vochtig zijn en je hebt een goede manier van opslaan en stapelen met voldoende ruimte ertussen en lucht gebeurt er ook niks.
En niet altijd kun je iets voor zijn, als je afhankelijk bent van loonwerkers en iedereen wil ná de mist pakken, dan zou de beste man tot na de mist niks te doen hebben...hihi...nee hoor, ook mét mist kun je balen persen, al dan niet in plastic.
Alles valt of staat met een beetje logisch nadenken en een beetje verstand van hooien, precies zoals Rina zegt: je kunt hooien of je kunt het niet!

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:38

nog een keer lezen,
dan pas reageren.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:33

Ben het gedeeltelijk met schrikdraad eens. Derde snee van ons weiland zijn ook in kleine droge baaltjes geperst, voor een ander door een ander. Ik zou het zelf niet willen hebben voor de paarden, denk dat het uiteindelijk heel stoffig/schimmelig wordt.
De droogtijd is erg kort. Rond 12 uur is de ondergrond pas echt droog, kun je pas iets later schudden. Na 5 uur droogt het al praktisch niet meer.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:52

ow, schrikdraad, ik zie nu pas dat je het ook over gewone baaltjes hebt....sorry !!!!!

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:21

Geen probleem.
Kan gebeuren.