[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 15:01

Hier ook geen onbeperkt, blijven eten, en 3 van de 4 zijn al aan de dikke kant, van lucht

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 17:02

Ik heb half het idee van _kiki_ overgenomen.
Had mijn man het idee laten zien en toen kwam hij op het idee om die gaten in de gft container te maken waar ik het hooi in opsloeg (heb zo’n grote ronde baal)

Maar het lijkt of ze het niet voor elkaar krijgen, ze eten er een deuk in en kunnen er dan niet meer bij...
Hoe groot heb jij de gaten gemaakt en hoe laat je het hooi zakken voor de gaten??

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 17:11

Een schuine gladde plaat in je container . Dan glijdt het hooi naar de opening .

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 09:09

Safiera schreef:
Hoe veel kg hooi voeren jullie op een dag? En voor wat voor pony's/paarden?

Ik weeg mijn kuil elke dag af, en bij mij krijgen ze 32 kg per dag, dat is voor 2 KWPNers, 1 van 1.60 en de ander is 1.73

De ton die ik hier geplaatst had, ging met kuil bij mij wel goed en met hooi niet. Nu heb ik nieuw kuilvoer (grotere baal, andere lichting) en nu krijgen ze het er niet meer uit, dus die ton is niet echt ideaal.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 09:13

_Kiki_ schreef:
Safiera schreef:
Hoe veel kg hooi voeren jullie op een dag? En voor wat voor pony's/paarden?

Ik weeg mijn kuil elke dag af, en bij mij krijgen ze 32 kg per dag, dat is voor 2 KWPNers, 1 van 1.60 en de ander is 1.73

De ton die ik hier geplaatst had, ging met kuil bij mij wel goed en met hooi niet. Nu heb ik nieuw kuilvoer (grotere baal, andere lichting) en nu krijgen ze het er niet meer uit, dus die ton is niet echt ideaal.

Dat vind ik nog best veel voor kuil? Omdat het wel voedzaam is?
Oh wacht, je zit natuurlijk wel met het droge stof percentage dat vrij laag ligt.

Goed dat je het zegt van die ton, ik voer hooi dus dat zal dan helaas niet gaan werken. Goedemorgen trouwens :)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 09:15

Je zit inderdaad met een lager DS%, met zoveel kuil hebben ze onbeperkt en ze krijgen er verder geen krachtvoer bij. Ze zijn niet te dik, dus zolang dit goed gaat is het geen probleem (ja, voor mijn portemonnee misschien, haha!)
Vorig jaar zijn ze ook zo de winter doorgekomen :j

En ook goedemorgen!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 10:58

Ja dat wilde ik zeggen... ruwvoer is nog steeds veel te duur. Begrijp ergens wel dat mensen er op willen besparen en er dan liever een paar kilo brok in gooien. Brok is ook niet goedkoop, maar hooi/kuil :=

Vorig jaar voerde ik zelf te weinig hooi. Had wel slowfeeders. Ze moesten toen ook behoorlijk wat krachtvoer (graan en bietenpulp) krijgen om op gewicht te blijven. Ik zelf was toen alleen meer in het ziekenhuis dan thuis dus kreeg het niet zo mee.

Nu dus aan het experimenteren met de juiste hoeveelheid hooi. Ze zijn in ieder geval een heel stuk rustiger dan vorig jaar. Niet gek, maar wel heel fijn. Alles wat ze nu als 'krachtvoer' krijgen is in feite ook ruwvoer. Ik heb baaltjes compact gras staan waar ik een aantal handen per dag van voer en de 'brok' die een van de twee krijgt is gewoon grasbrok :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:40

Naar voorbeeld van LBLGypsyCobs heb ik ook soort gelijk gemaakt voor in mijn kuubskist :).
Nu de kuubskist iets lager afzagen ivm m'n veulentjes en dan hem er in. Hopelijk gaan ze dan ook minder hooi knoeien. Deze gaat gebruikt worden in de groep jeugd pony's, niet zo zeer te snel dik, maar ze staan op de open vlakte waardoor er meestal meer hooi weg waait dan dat er op gegeten word.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:45

Ik heb mijn hooinetten opgehangen met een touwtje.
Nu gaan deze alleen om de +- 14 dagen stuk door al dat geruk eraan en het geschuur langs het oog.

Ik heb een karabijnhaak met hieraan een touwtje ( lijkt op strotouw maar dan uit 3 strengen en wat steviger, ook oranje) en onderaan zit een lus.

Deze karabijnhaak haal ik door de lussen van het hooinet, dan haal ik de karabijn door het lusje ( soort strop idee) en hang dan de karabijnhaak aan een oogje zodat het net opgehangen word aan de paal.

maar door het getrek en geslinger van het touw knapt dit na een tijdje

welk touw kan hiertegen maar is wel flexibel genoeg om zo gebruikt te worden?

Afbeelding

heel creatief, links de creatie van het touw en karabijnhaak, rechts een paak met een ring/ oog waar de karabijn aan geklikt wordt

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:22

Ik heb de slowfeederhooinetten aan de bilkoorden van een oude/kapotte deken, wel koorden zonder elastiek.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:26

ik heb er toevallig 1 liggen, maar volgens mij is dat een elastieken, dat gaat niet werken. Lijkt me inderdaad wel sterker dan touw wat ik nu heb.

meteen maar een oproepje doen ervoor?? help Lynn_nikita aan bikoorden!!

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:37

Kan je niet een stukje staalkabel gebruiken, heb ik ook in mijn hooibakken. Ik heb het bij de welkoop gehaald geloof ik, met plastic eromheen. En dan van die klemmetjes om een 'lusje' te maken, gaat hier heel goed :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:58

Of touw met een kern . Die zijn goed vast te knopen maar ook makkelijk los en sterk .

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:40

Ik heb ze aan een karabijnhaak aan een ring aan een paal hangen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:15

wat moet ik onder touw met kern verstaan?

ik heb ze ook aan een ring vast, maar hoe bevestig je dan de karabijnhaak aan het net? rechtstreeks aan het net of zo?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:16

Lynn_Nikita schreef:
wat moet ik onder touw met kern verstaan?

ik heb ze ook aan een ring vast, maar hoe bevestig je dan de karabijnhaak aan het net? rechtstreeks aan het net of zo?

Een touw wat stevig gevlochten is, en bijvoorbeeld maar niet 1x tussengelagen is ;)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:19

Touw met kern is zoals de longeertouwtjes van lammert haanstra . Touw wat je niet helemaal plat kunt vouwen zeg maar .
Heb hier wel een stuk liggen nog maar daar heb je niks aan . Het is wat stugger touw .
Dat werkt goed .
Overigens heb ik mijn fijn mazige hooinet op de grond aan een paal vast met een musketon op het einde . Draai touw paar keer rond de paal en klik musketon vast . Werkt al vanaf 1 sept zo .

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:49

Ik trek mijn hooinetten gewoon dicht met het daarvoor bedoelde touw, vouw de uiteinden van het touw vervolgens naar binnen. Vervolgens een karabijnhaak aan de bovenzijde van het hooinet, door een paar lussen halen en dan hang ik ze op aan verschillende punten in de stal. Daarvoor heb ik op meerdere plekken een lusje van een stuk stroomkoord hangen, waar ik de karabijnhaken dus zo inhang. Het touw van stroomkoord gaat tot nu toe lang mee.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:04

het surftouw van de Action is ook sterk genoeg voor zware hooinetten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:12

het touw houdt het ook wel qua gewicht maar door het geschuur langs de paal knapt het na een tijdje

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:18

Amalarab schreef:
het surftouw van de Action is ook sterk genoeg voor zware hooinetten

Ik geloof dat ik dat touw nu ook heb gebruikt om mijn hooinet (dan wel permanent) vast te maken aan de stal.
't Zit tussen het net en dikke bouten met oog. Ik zie iets slijtage van het schuren (2x per dag hooi in het net, nu al 2 weken) maar ze zien er nog lang niet uit alsof ze van plan zijn te knappen :D

En anders is het geen rib uit m'n lijf om ze te vervangen.

Maar waarom neem je geen staalkabel met een laagje plastic er om of zo? Of een stukje touw dat voor wandklimmen word gebruikt?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:40

Dan moet ik eens zoeken waar ik die kan vinden. Dit touw is ook niet duur, maar wel lastig als ik elke maand die touwtjes moet gaan vervangen
staaldraad durf ik niet, te bang dat als hier teveel aan getrokken wordt dit door mijn net heen gaat, en de netten zijn wel duurder ( heb er 7)
Staalkabel met laagje plastic is erg lastig te knopen, ik had het eerst met waslijn namelijk waar ook een ijzeren kern doorheen liep maar de knoop gleed er steeds uit

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:01

Zwakste plek is waar het doorschuurt en knapt. Ga je dat versterken wordt een ander punt het zwakst en dat kunnen heel goed de netten zelf zijn.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:49

Lynn_Nikita schreef:
Dan moet ik eens zoeken waar ik die kan vinden. Dit touw is ook niet duur, maar wel lastig als ik elke maand die touwtjes moet gaan vervangen
staaldraad durf ik niet, te bang dat als hier teveel aan getrokken wordt dit door mijn net heen gaat, en de netten zijn wel duurder ( heb er 7)
Staalkabel met laagje plastic is erg lastig te knopen, ik had het eerst met waslijn namelijk waar ook een ijzeren kern doorheen liep maar de knoop gleed er steeds uit

Je zou zo'n draad ook niet moeten knopen. Je hebt speciale draadklemmetjes om lussen en verbindingen te maken :)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:40

Hoi allemaal,

Heb de laatste tijd zitten denken wat voor slowfeeder die van mij gaan krijgen.
En heb in eerste instantie lopen zoeken naar een plastic palletbak hier in de buurt, maar die zijn hier bijna niet te verkrijgen.
Daar was het plan om dan gewoon een gaas erop te doen.

Nu hebben ze wel hier in de buurt van die gaasbakken (kleine en grote mazen, moet nog even kijken welke meest geschikt is> bij de grote gaten wordt er wel gezorgd dat er geen hoeven in kunnen).
Nu kun je bij deze bakken niet een rooster erbovenop leggen, want bij verschuiving denk ik dat hij in de zijkanten komt en dus niet meer zakt. Dus dacht ik aan een andere oplossing (met bijkomend voordeel dat hooi kan worden afgedekt).
Want zat zo te denken om er een soort van piramide in te plaatsen (goed glad gemaakt). Zo kan het hooi naar beneden glijden naar de zijkanten zodat ze er via de zijkant het eruit kunnen halen. Bovenop de bak wil ik dan dus een deksel maken om te voorkomen dat het hooi/stro nat wordt (want dan eten ze het niet echt meer).

Heeft iemand als eens zoiets geprobeerd? En zijn er dan nog dingen waar ik op moet letten?