Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:04

Ik heb er om te beginnen 5 1/3 zak ingegooid. Ik had idd de merkloze van Top en heb precies na 2 weken 1 zak korrels bijgestrooid, die dus niet uit elkaar vallen.

Na 2-3 dagen heeft zich al een goede bodem gevormd om te liggen dus dat valt best mee. En die van mij is gewoon midden in de korrels gaan liggen *LOL*, ik trof hem 's morgens zo aan. Clown

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:08

Jeetje, het topic loopt hard!

Hier ook nog even een kleine update: Ik wilde vorig weekend de natte plek eruit halen, maar dat was toch nog niet nodig. Het ziet er nog steeds 'schoon' uit (als je de kleine drolletjes wegdenkt, ik heb er namelijk geen zin meer in om constant een uur bezig te zijn met kleine drolletjes eruit vissen). Toch denk ik dat ik, als de zakken op zijn, gewoon weer overga op stro. Ben nu niet goedkoper uit, aangezien ik op stal een vlastoeslag van 18 euro per maand moet betalen en ben ook niet sneller qua tijd.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:20

Wat mij betreft is bij ons het grote verschil tussen vlas en strokorrels is dat het laatste absoluut níet stoft en de box nooit stinkt. En dat vind ik allebei echt grote voordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:21

Nee dat klopt, vlas kost al 6 euro per pak, dus voor 18 euro per maand redt je dat niet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:27

Hmm, ik ruik toch echt al een urinelucht na 2,5 week.
Stoffig is het de eerste dag als je het er net ingegooid hebt.

@jennyk: wanneer ga je aan die 'groene' korrels beginnen?
Ik moet nl. binnenkort weer nieuwe zakken en als het niets is ga ik ergens anders op zoek.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:31

Maar ja Fitsroy, jij doet er minder zakken in dan wij. Als ik pas na 2 weken ging bijstrooien zou het ook stinken denk ik. Het hangt er gewoon heel erg vanaf hoe schoon je je paard wil hebben staan. Ik wil gewoon een heel schone droge box. Haal ook altijd drollen eruit als ik ze zie, ik bedoel, buiten het uitmesten om.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:34

Weet iemand trouwens de prijzen en levertijd van Ecobodem? Ik vind het echt bizar dat je je moet registreren om prijzen te zien. Wat geheimzinnig ...

@paars: ik houd me aan de gebruiksaanwijzing van de leveranciers: dat is na 2 weken 1 zak bijstrooien.
En misschien komt het ook omdat ik in eerste instantie steeds de bodem door elkaar gooide. Dat doe ik nu niet met die andere box, dus dan kan ik het goed vergelijken.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:40

[/quote]
hoe bedoel je dit?? korrels voor 18 euro heb je ook niet voldoende aan per maand hoor...

edit;

ff teruggelezen je hebt het over de vlastoeslag van Yvvv Verdrietig
Laatst bijgewerkt door diana1 op 08-01-09 21:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:41

Nee, dat klopt, maar voor 18 euro is het niet de moeite om te proberen.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:56

ben ook wel benieuw hoeveel zakken jullie in de maand kwijt zijn. Wij willen ook graag overstappen maar zijn even aan het kijken waar we het goedkoopste kunnen inkopen

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:24

ik gebruik zoals ik al eerder een x in het topic vermeld heb nu sinds sept strokorrels gemiddeld genomen gebruik ik 1 zak per week per paard per stal. á 5,75 excl 6% BTW franco thuis bezorgd (ik bestel dan wel 1 pallet met 36 stuks maar das dan ook wel meteen mooi voordelig). Ik heb een schoon en een viespeuk paard. en een stal van 3x3, paarden staan overdag buiten.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:27

Ja, er geldt een 'vlas'toeslag voor alles wat anders is dan stro. Is omdat de afvoer ervan duur(der) is oid? Snap er ook niet zoveel van, maar helaas ontkom ik er niet aan. Of ik moet zelf een afvoer zien te regelen. Ik heb al geinformeerd, als ze het 4 per jaar op komen halen, kost het rond de 250 euro. Heb nog niet echt een rekensommetje gemaakt, maar denk dat ik met de toeslag goedkoper uit ben. Of er moeten natuurlijk meerdere stalgenootjes meedoen met de kosten van de afvoer.
Als Moon nou heel zuinig is en ik hoef niet al te snel bij te strooien en dergerlijke, hoeft het inclusief die toeslag nieteens veel duurder te zijn, ik zat met stro ook gemiddeld aan 25 plakken (van die grooooote balen) á 1.75 per plak. Dat is gewoon even kijken hoe snel ik moet bijstrooien enzo. Dat valt me op zich niet zo eens tegen, het gaat me meer om de tijd die ik er in kwijt ben!
Voordeel van de korrels blijft wel dat hij het niet eet en dat ik niet dagelijks een grote kale plek in zijn stal aantref.
Ik twijfel nog gigantisch...

Phietje, welke korrels gebruik jij.

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:41

Royal stropellets die kan je bij de welkoop kopen en bij agrifirm.
Ik heb ze rechtstreeks bij agrifirm gekocht dus omdat een pallet goedkoper is, en twee nog goedkoper. En je hebt het gratis thuis geleverd.

maar das wel vervelend dat je een toeslag moet betalen!!..scheelt dat ik het zelf kan bepalen..thuis.. ik breng alles gewoon naar een tuinder één keer in de zoveel weken.. spit alles op een karretje zeg maar en dan rijdt ik het weg! maar die wil alles wel hebben (behalve kuil of hooi door de stal dan)..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:43

@yvvv : bij mij wordt 2x per jaar de mest opgehaald (12 m3 bak).
Maar als je geen vlastoeslag hoeft te betalen c.q zelf korrels gaat kopen en laat afvoeren. Ga je dan ook minder stalkosten betalen ??

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:03

DD, dat is tot zover correct.
Strovan: 7 zakken
Merkloos: 6 zakken

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:15

phietje schreef:
ik gebruik zoals ik al eerder een x in het topic vermeld heb nu sinds sept strokorrels gemiddeld genomen gebruik ik 1 zak per week per paard per stal. á 5,75 excl 6% BTW franco thuis bezorgd (ik bestel dan wel 1 pallet met 36 stuks maar das dan ook wel meteen mooi voordelig). Ik heb een schoon en een viespeuk paard. en een stal van 3x3, paarden staan overdag buiten.

En wat ligt er bij jou als bodem ónder de korrels in de boxen?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:15

@ imker... bij welke leverancier haal jij jouw "merkloze" korrels?!! Mag ook via pb. Ben ik erg nieuwsgierig naar.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:05

imker schreef:
Ik ga eerst eens overleggen met de leverancier. Heb nl. dan nog wel een woordje met ze te wisselen voordat ik hun merknaam hier (weer) ga noemen.
Dus ook per PB ook geen merknamen en leveranciers.

voor Suelza.

ik heb jou inmiddels een PB gezonden.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 02:55

Kunnen we niet ergens een lijstje met leveranciers van strokollers krijgen, al dan niet met (geschatte) kosten per zak van zoveel kilo?

Ik zit nou dit hele topic door te spitten zonder resultaat... Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:09

Dat vind ik wel een goed plan, mits de experimentdealers er mee eens zijn, zij doen belangeloos mee en zij hebben ook een stem in het geheel.

Ik google al maar vind niks. Wil gewoon ook eens een zak proberen, kijken of het de moeite waard is.

Ik zou graag een idee willen hebben hoeveel meer vocht het kan opnemen dan vlas. Ik heb een proper shet hengstje en als die op stal staat kan ik een dikke maand met 1 pak vlas doen, stel ik neem dezelfde hoeveelheid korrels, wellicht dat wel anderhalve maand of 2 en dat zou ook weer schelen, straks in de zomer wellicht ook wel 3 maanden.

Als het net zoveel vocht op neemt als vlas, dus uiteindelijk na anderhalve week net zo nat wordt als met vlas, dan is het een overweging voor bv de kleur, het goudgele of het makkelijke opslaan en het muizenvrij houden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:25

@Russel: korrels werken dus niet als je maar één zak neemt. Dat heeft mijn eerste experiment mij iig duidelijk gemaakt.
De laag die je hebt met één zak is veel te weinig om een paard op te zetten, zeker de eerste dagen.

Verder eten muizen het ook, bij mij wel iig, ik heb ze er persoonlijk mee zien slepen Haha!

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:33

|Ik heb betonnnen ondervloer zonder afvoersleufjes etc.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:38

Ik vraag me sowieso af wat een vochtdoorlatende ondergrond al dan niet voor extra afvoer zorgt. Immers vlas, houtkrul en strokorrels nemen zeer snel vocht op, aangezien deze bedding alleen in kombinatie met vochtdoorlatende matten gebruikt kan worden denk ik niet dat dit veel zal uitmaken in het verminderde opnemen van de bedding.
Bij stro en gaatjes in de betonnen elementenvloer ligt dat duidelijk anders. Stro neemt al minder snel vocht op en de gaatjes (mit open gehouden) laten het vocht meteen ongejinderd door.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:40

russel schreef:
Dat vind ik wel een goed plan, mits de experimentdealers er mee eens zijn, zij doen belangeloos mee en zij hebben ook een stem in het geheel.

.

De experimentdealers doen mee maar volgens mij niet belangeloos hoor, lees het topic maar eens door...ik heb ergens gelezen dat een dealer juist zegt dat hij expres niet belangeloos mee doet om geen invloed uit te oefenen op het experiment.

Daarbij hebben de dealers een afspraak met Imker maar niet met ons en dus zijn wij natuurlijk vrij om een lijstje te maken met de verschillende prijzen van diverse dealers. (dit zal dan in een ander topic gedaan moeten worden of per PB)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 11:02

DubbelDun schreef:
@Russel: korrels werken dus niet als je maar één zak neemt. Dat heeft mijn eerste experiment mij iig duidelijk gemaakt.
De laag die je hebt met één zak is veel te weinig om een paard op te zetten, zeker de eerste dagen.

Verder eten muizen het ook, bij mij wel iig, ik heb ze er persoonlijk mee zien slepen Haha!

Ik dacht ik ga het mengen waar hij staat als hij eet, dan eerst plassen daar en dan gewoon onder het eten poepen, dat stuk van zijn stal is zo vies altijd.

Ik heb niet echt het geduld alles uit de stal te halen en dan een laag brokken op de grond met deze kou, ik heb dus visioenen dat het dier gewoon op brokken moet gaan liggen en dan dus op het beton komt te liggen. O ja, water er over heen en dat is dan al de helft van je winst lijkt mij, dat water heeft al zijn ruimte genomen, dat vind ik dan zonde. Dus ik dacht als bodem en daarover heen vlas, misschien wordt het wat oudere vlas er wel weer droger van omdat het het vocht uit het vlas trekt?