Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 11:41

Beterschap Flew!

biancaaaa schreef:
Mag ik vragen waar jullie de rubberen tegels/matten hebben gehaald?

Marktplaats, wij hebben ze ergens in de buurt van Nijmegen gehaald

Merexa schreef:
Hebben jullie bomen in het land overigens? Ik zit te kijken naar een treurwilg en een paar himalayaberken die ik vrij goedkoop bij een kweker in de buurt kan halen. Het is vooral voor schaduw, want het is verder behoorlijk open en beide soorten zijn niet giftig. Wel heb ik al 3 Zomerlindes die ook niet giftig zijn. Je kunt zelfs thee maken van (zaad)blaadjes die er in het voorjaar aan komen

Nu een wilg en 3 zomerlindes. Heb al een extra wilgje maar die is echt nog heel klein, en ik wil deze winter nog zo'n 50m heg gaan planten :=

Chasey succes met de lekkage en wat een leuke kipjes!

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 11:46

Wij bij een topic genoot en van marktplaats.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 11:59

Dais_ schreef:
Hier blijft het ook maar regenen. Sinds vorige week vrijdag regent het nu ongeveer al non-stop en als ik kijk op weer online dan blijft het sowieso de komende 2 weken nog regenen. De paarden hebben hun weitje (klei paddock) gistermiddag helemaal aan gort gerend dus die staan nu echt in de modder overdag. Ze waren het helemaal zat en toen hinniken niet hielp zijn ze maar gaan rennen :roll:. Misschien moet ik het 'minimaal 12 uur per dag buiten' idee ook maar een beetje loslaten met de huidige situatie :+ .

Utopia, wij gebruiken daar ook een bouwstofzuiger, ideaal :-). Wij moeten hier ook nog aan de slag met behandelen tegen houtworm. Ik zie er een beetje tegenop :=. Welk spul hebben jullie? En hoe brengen jullie het aan?

Haha ja... soms is dat toch niet zó ideaal :P Dan maar beter de next best option toch?!

Was echt iets waar ik enorm tegenop zag, maar uiteindelijk is m'n vriend 2 uur bezig geweest ofzo.. alleen daarvoor natuurlijk de schuur helemaal stofvrij maken, wat niet te doen is, dus we hebben ons best gedaan :') Maar daar zijn wel 2 volle dagen in gaan zitten... We hebben dit spul gebruikt: https://ongediertewinkel.nl/products/bo ... gJk0vD_BwE meurt echt als de ziekte.. en je moet je ook écht goed inpakken :j Volgens mij heeft mijn vriend het gesprayd en de heel erg aangedane delen met de kwast... geloof ik.. :D Maar ik was niet in de buurt.. m'n luchtpijp verkrampte gelijk :') :oo :=

MarliesR schreef:
Gezien het dak hier pas net weer (bijna helemaal) dicht is ben ik erg blij dat het hier wel wat droger is gebleven :+ Vandaag tot dusver ook droog. Extra fijn gezien vandaag de eerste jaarling is gekomen :D :D . Het gaat echt fantastisch goed. Mijn merrie is helemaal in haar nopjes met haar pleegkind :D

Ahh superleuk :+: <3 En mooi dat 't bij jullie wel overwegend droog was!!

[***] schreef:
Dat gaat hard Utopia 100 mm in 10 dgn. Hier vanmiddag voor het eerst serieuze regen. En het regent nog steeds.

Jaaa, misschien was dat wat overdreven _O- In de maand oktober is tot nu toe 16.8mm gevallen :P

Ik wil ook een veulie! Maar durf het ook niet zo goed aan... vriendin van mij heeft haar merrie beschikbaar gesteld, die ook hier staat.. en wil echt zó graag een veulentje van Tamme.. en die twee samen zou zo'n fantastisch karakter opleveren!! <3 Maar vind het natuurlijk dekken wat spannend (al een keer eerder gedaan en was zeer intensief :') ) en ik zou het mezelf nooit vergeven als er iets met deze merrie gebeurt... maar zo'n veulentje.... :oo <3 :+:

Beterschap Flew!! :(:)

_Lorette_ schreef:
Flew schreef:
Ik heb ook een inloopstal, met rubberen matten erin. Ze slapen/rollen er graag op.

Bij paarden aan huis houden horen soms helaas ook knullige ongelukjes... Gisteren een kopstoot gekregen met als gevolg een scheurtje in mijn ooglid, veel zwelling en een lichte hersenschudding. Zo stom, knullig ongelukje met voeren en nu zit ik op de bank te wachten tot mijn oog weer open wil, terwijl ik liever lekker was gaan paardrijden, haha. Zie eruit alsof ik zwaar mishandeld ben. :x

Jeetje, dat is wel naar ongelukje! :oo Pas maar op met de hersenschudding. Ik was lang bewusteloos geweest en opgenomen in het ziekenhuis, maar ging na 2 dagen weer werken en ik heb ontzettend lang last gehouden van een kop vol watten. Alsof ik nooit helemaal wakker was.
Heb je nog een advies gekregen voor je oog? Koelen?

Precies dit... en daar kun je nog wel jaren last van houden... dus wel de moeite waard om rekening mee te houden :j Let op met schermen kijken nu die eerste dagen..

Had ik vroeger zo gaaf gevonden Jolijn!! _/-\o_ Hopelijk komt er inderdaad een leuk iemand op af! :D

Hier heb ik er nu 2 ( :):) *\o/* ) 24/7 in schuilstal met paddock lopen, met ook gewoon hetzelfde zand op de bodem van de schuilstal. Aan de afdrukken te zien hebben ze vannacht heerlijk naast elkaar liggen slapen, buiten de schuilstal :P :D De overige 3 paarden gaan straks wel op stal (met uitloop, verhard en zand) met bedding.. ben er alleen nog niet over uit wat... :P Heb voor nu zaagsel klaarliggen en stro.. maar misschien ga ik wel over op equibedding, vlas.... :? :') Even kijken wat fijn is...

Wat balen van de lekkage Chasey! Die kipjes zijn wel heel leuk :+:

Het weer is hier nu heerlijk rustig! Gisteren vooral veel wind gehad.. tis nu voor het eerst dat het mij opvalt af en toe wat uurtjes droog := :') _/-\o_

Wij hebben van 't weekend tot letterlijk middennacht doorgewerkt om de zijkanten (2 van de 3) dicht te maken, zodat ze lekker uit de wind konden staan. Deze twee oudjes mogen hier de hele winter lekker buiten blijven. 's Nachts in de paddock en overdags gaat het hek naar de wei open +:)+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Splash geniet van z'n nieuwe uitzicht :')

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:01

Kevin mag dit even aan Maikel uitleggen zodra we bij jullie zijn :')

xXutopiaXx

Hahaha dat is goed _O- We hebben de technische tekening ook nog wel ergens liggen :P

Anoniem

Oeh graag!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:15

xXutopiaXx schreef:
Hahaha dat is goed _O- We hebben de technische tekening ook nog wel ergens liggen :P

Oeh die wil ik ook wel :D :D
Overweeg toch om die voor achter in de hoek zelf te gaan bouwen. Kan ik de afmetingen precies gelijk houden aan het huidige bouwval... Deze is ook nuttig trouwens; http://www.hoemaakikeenschuilstal.nl/
Maar meer input is altijd nuttig!

Wat fijn dat ze nu lekker kunnen schuilen en daar lekker de winter door kunnen brengen!

Hier trouwens ook groot fan van EquiBedding, als het goed is komt mijn levering voor de winter aankomende week weer binnen. Heb dit voorjaar tijdelijk vlas gebruikt omdat het zo uitkwam, maar vind EquiBedding echt heel erg veel fijner. Absorbeert beter, geeft een fijner verend dik bed. De opstart is even wel ietsje meer gedoe met het nat maken etc. (dat voelt de eerste keer echt heel absurd, dat natmaken haha). Maar eenmaal het goed ligt vind ik het echt veel prettiger.

Mijn matten zijn van rubbermatten24.nl en dan deze;
https://rubbermatten24.nl/stalmat-puzzel

Had tijdelijk de stalgang in gebruik als schuilstal met deze matten op de vloer. Goed te vegen en echt goed anti-slip. Op marktplaats stond toen niks in de buurt en ik had ze snel nodig. Kost flink wat, maar ben er wel echt heel tevreden over.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:37

Laylah: wij laten 1 a 2 keer per jaar grote balen hooi komen. Kleine pakjes halen we meerdere keren per jaar zelf. stro 1 keer per jaar.
In de inloopstal hebben we hele fijne rubber tegels en matten (via marktplaats) en in de winter doen we een deel daarvan bedekken met stro. In de zomer leggen we er niks op.

Flew, beterschap

Biancaaa onze rubber matten/tegels komen van marktplaats

Marlies fijn dat het goed gaat met de jaarling erbij! Toch altijd spannend

Merexa wij hebben willen in de wei staan, appelboom, kersenbomen, peren en mirabelles. Treurwilg willen we volgend jaar heel graag naar kijken. Dan gaat de eik eruit (klote eiken processie rupsen) en willen we iets nieuws.

Chasey wat leuk, kipjes! Maartje wil ook heel graag kipjes. Eerst een hok fixen :')

Wat een mooie stal Utopia! Ziet er goed uit.

Hier is gelukkig ook de nodige regen gevallen. Héél blij met hoe alles bij de paarden eruit ziet. Water zakt snel weg en geen vieze drek. Scheelt enorm, meer oppervlak en niet teveel paarden erop gooien +:)+
Ook eindelijk weer tijd om lekker met de paardjes bezig te zijn. En zometeen even de haag snoeien zodat ik vanaf de bank nog beter naar ze kan kijken <3

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:39

Even inbreken over die matten..
hebben jullie die gewoon op de betonvloer liggen zonder afvoer eronder?

Ik heb nu weer voor het eerst stro in de stallen gedaan en het is binnen no time weer een mega bende.. ze gebruiken het gewoon als toilet..
ik overweg er daarom matten in te leggen want mijn mesthoop groeit uit z’n voegen zo.

Twijfel alleen omdat de vloer van de stallen niet heel fijn afloopt.. naar achteren namelijk.. als ik dan die matten erin leg staat het aan de achterkant blank met urine ben ik bang..
iemand ervaringen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:40

Ik heb ze buiten op het zand liggen _O-
onder mijn hooinetten.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:42

Betonvloer met afvoer hier. Maar hier piesen ze niet in de stal dus daar kan ik niks over zeggen.
Matten zijn overigens wel doorlatend, maar om ze goed doorlatend te houden moet je ze denk ik af en toe wel reinigen :=

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:45

Ahh kippies <3 Vorig jaar had ik ook 4 jonge kipjes aangeschaft. Bijna elke dag krijgen we een vers eitje van elk en wat we overhouden verkopen we voor een klein prijsje (kan ik weer voer van kopen)

MarloesHJ: Ojee. Ja, daar heb ik ook de weidepaaltjes voor gekocht gisteren. Die Zomerlindes worden redelijk met rust gelaten en zijn al wat ouder, maar de jonge boompjes wil ik ook zeker gaan beschermen door kippengaas er omheen te doen in een grote driehoek.

Wel een idee inderdaad Chasey! Ik zal even informeren.

Thanks [***]!

Maartje, ook 3 Zomerlindes dus, leuk! Wat voor wilgje hebben jullie? Treutwilgen vind ik prachtig en daar wil ik dus 1 van bij de sloot. Knotwilgen vind ik persoonlijk dus niet zo heel mooi, maar in het park groeien die en daar krijgen de paarden af en toe wat takken van.

Leuke plaatjes xXutopiaXx! Mooie overkapping ook. Wat ga je er uiteindelijk op doen (aannemend dat het zijl er niet op blijft) pannen?
Wat is de grond trouwens mooi droog bij jou. :P *jaloers*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:53

Mooie overkapping/schuilstal idd. Ik blijf het altijd wel wat jammer vinden dat dat Douglas zo vergrijsd.

Ik was net bij de Welkoop voor voer (aanbieding voor één artikel met 20% korting) en heb voor Peppy een hondenhalsband in fel blauw gekocht. Ik vond dat ie wel een beetje kleur mocht hebben :D

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:58

Mooie schuilstal!

Vinden jullie gehakseld stro stoffiger dan vlas?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:01

Het gehakselde stro wat wij toen hadden wel.
Maar zal vast merk afhankelijk zijn. We hebben ook ooit merkloos vlas gehad dat enorm stofte.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:09

_Lorette_ schreef:
Flew schreef:
Ik heb ook een inloopstal, met rubberen matten erin. Ze slapen/rollen er graag op.

Bij paarden aan huis houden horen soms helaas ook knullige ongelukjes... Gisteren een kopstoot gekregen met als gevolg een scheurtje in mijn ooglid, veel zwelling en een lichte hersenschudding. Zo stom, knullig ongelukje met voeren en nu zit ik op de bank te wachten tot mijn oog weer open wil, terwijl ik liever lekker was gaan paardrijden, haha. Zie eruit alsof ik zwaar mishandeld ben. :x

Jeetje, dat is wel naar ongelukje! :oo Pas maar op met de hersenschudding. Ik was lang bewusteloos geweest en opgenomen in het ziekenhuis, maar ging na 2 dagen weer werken en ik heb ontzettend lang last gehouden van een kop vol watten. Alsof ik nooit helemaal wakker was.
Heb je nog een advies gekregen voor je oog? Koelen?

Ik ben gelukkig bij kennis gebleken en ook niks kwijt ofzo. Wel hoofdpijn en misselijk gisteren, nu vooral nog vermoeid. Ik heb met mijn leidinggevende afgesproken dat ik in principe niet werk deze week. Had ook naar kantoor gemoeten, maar wil niet autorijden als ik maar met één oog zie.

De zwelling rondom mijn oog moet ik koelen inderdaad, maar de lijm waarmee ze mijn ooglid geplakt hebben mag de eerste tijd niet nat worden, dus daar moet ik even voorzichtig mee zijn. Hopelijk valt het litteken uiteindelijk precies in een huidplooi zodat het niet zo opvalt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:23

Hoofdpijn en misselijk is wel een teken van hersenschudding. Daar kun je lang last van houden als je niet genoeg rust neemt nu (ben ervaringsdeskundige ;( )
Ik heb nog jaren vaak hoofdpijn gehad toen ik eens een hersenschudding heb genegeerd.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:26

Hier NAH, het was druk op het werk dus niet thuis gebleven, nu 15 jaar later kan ik minder dan ooit.
Dus onderschat het inderdaad niet.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:32

@Flew, au dat is een flinke kopstoot geweest, beterschap :(:)

@Chasey, wat leuk die jonge kipjes <3

@Robijn, mooi aanbod! Hopelijk vinden jullie een leuk iemand.

@utopia, mooi geworden!! Komt zeker van pas met dit weer.

Hier onderweg naar Drenthe met 2 stuiterende kinderen achterin. Heeeelee lang 2 uur en 45min _O-

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:34

@Flew: Misschien een gel koelpack? Dat word niet nat. Hebben wij standaard in huis, gezien ik ook wel eens dingetjes heb, whaha. Washandje of doekje eromheen en het op de zwelling leggen.
Je hebt een beste tik gehad dan als je ook een hersenschudding hebt, wat ook wel past bij de hoofdpijn en misselijk.
Autorijden is dan inderdaad niet handig ook en ziek is ziek. Lekker blijven rusten:(:)

Gisteren zag ik overigens een dikke rat onder de pallets van het hooi wegschieten. Brr. Het is weer de tijd van het jaar.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:45

Merexa schreef:
Maartje, ook 3 Zomerlindes dus, leuk! Wat voor wilgje hebben jullie? Treutwilgen vind ik prachtig en daar wil ik dus 1 van bij de sloot. Knotwilgen vind ik persoonlijk dus niet zo heel mooi, maar in het park groeien die en daar krijgen de paarden af en toe wat takken van.

Mijn mini wilgje is een boswilg, de grote is een schietwilg meen ik, die hebben we nu ook gestekt. Hopelijk worden het uiteindelijk allemaal mooie grote bomen. Ik wil nu ook een heg met haagbeuk, rode kornoelje, lindes en meidoorn planten.

Succes onderweg Karin :')

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:48

Klinkt toch wel heel heftig hoor Flew... pas goed op jezelf, er is er maar 1 van!!

Dank voor alle lovende woorden op onze schuilstal <3 Ben er zelf ook zó ontzettend blij mee! En Splash ook, Wilg is wat meer ingetogen :') , maar Splash hield niet op met rennen, vliegen, springen, bokken, piepen, rollen en van het uitzicht genieten toen ik hem er net bij had gezet :') Volgens mij was ie de modder ook zat _O- := Want hier is de grond mooi droog +:)+ Maar verder hebben wij ook veel modder hoor, dus gelijk duidelijk dat we overal de grond gewoon lekker moeten keren :D _/-\o_

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 14:42

Prachtige stal en mooie paddock hoor, utopia! Kan me voorstellen dat je oudjes er blij mee zijn.

Koelen doe ik inderdaad met zo’n gel-ding, die hadden we nog liggen. De kopstoot kwam hard aan ja, maar ik denk dat hij me ook vooral net ongelukkig geraakt heeft. Precies op de hoek van mijn oogkas en mijn slaap. Hij dook de verkeerde voeremmer in, ik wilde hem naar zijn eigen emmer leiden en op het moment dat ik naar hem toe boog gooide hij zijn hoofd omhoog. Beetje ongelukkige samenloop zeg maar. :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 14:45

Als het vlak bij je slaap is moet je extra voorzichtig zijn, dat schijnt van nature een dunne plek te zijn.
Hebben ze in het zkh nog foto's gemaakt of alleen gehecht ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 14:49

Ik heb dat ooit op mijn verjaardag met mijn neus gehad. Was mijn paard haar hoofdstel om aan het doen en ze deed haar hoofd naar beneden dus ik hing recht boven haar hoofd met het mijne.... Je raad al wat er gebeurde, ze gooit met een rotgang haar hoofd omhoog en knalt dus recht met haar atlasgewricht tegen mijn neus. Ik vloog zo 2 meter naar achteren, mijn bril lag 5 meter verderop. En ik heb 10 minuten op de grond zitten draaien voor ik ook maar weer een beetje kon nadenken _O-