Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:42

Terwijl ik juist begrepen heb dat vlas in de darmwand prikt en koolzaadstro makkelijker door de darmen wordt afgevoerd. Maar degene die dat vertelde is verre van DA

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:48

Dan denk ik toch dat ik een paard heb dat niet gevoelig is voor koliek..
Hij staat op stro, maar eet dit ondanks veel hooi (netten en los) erg graag. In de ochtens is alle propere stro op, maar nog nooit iets van gemerkt :)
Tijdens zijn nachtelijke uitbraakjes heeft hij soms genoeg gegeten voor alle paarden op stal :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:51

Hier voer ik juist stro bij omdat ze dik aan het worden waren. Denk dat ze wel 5 kg per paard per dag eten, gaat perfect zo.
Maar dat is natuurlijk wel gewoon stro en niet gehakselt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 22:22

Mij is ook verteld dat gehakseld stto eten gevaarlijk is.
Ik vond het fijn in gebruik maar er werden hele happen van gegeten.
Van vlas eten ze niet dus staan ze daar op.
Met wat los gewoon stro willen ze extra knabbelen.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 22:38

Carika, ik heb ook 2 hitmatrassen, is inderdaad moeilijk aan te komen. Ik heb ze in dl gekocht (ik woon ook in dl) dat was veel goedkoper dan nl. Ik ben in principe tevreden al heeft bij 1 matras het stiksel wat losgelaten. Mijn paarden plassen en poepen er helaas op en eentje gaat er daarna in liggen. Uiteraard de lichtste van het stel (fjord) zodat ze altijd mestvlekken heeft. Ik heb ondef de matrassen ook nog rubbertegels liggen en ik gebruik zaagsel en nu met het koude weer ook wat stro. Mocht je meer willen, laat maar horen.

Ik ben trouwens tevreden over zaagsel. Het ruikt zo lekker. Ik had al eens vlas maar vond dit vrij glad en fjordje at er van en het steekt zo in je kleding. Daarna had ik strokorrels, ook fijn maar de kwaliteit wisselde heel erg en mijn fjord at er ook van. Nu dus zaagsel.
Granoek, maaseik dat ik een steenworp afstand van hier, grappig. Helaas heb ik geen adres voor je.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 22:44

En ik maar denken dat ik aan de andere kant van de wereld woon haha :D

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 22:51

Zoefie woont 2 km bij mij vandaan.
Lekker dichtbij dus.

Gehakseld stro ook ff gehad...gelijk mee gestopt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 23:47

Vlas is ook gehakseld en heeft weerhaakjes. Kennis heeft haar paard verloren door vlas eten.

Stro eten kan verstoppingen veroorzaken. Gehakseld stro wellicht eerder dan normaal langstengelig stro? Maar hier eten ze het gehakselde KOOLZAAD stro niet omdat het niet smakelijk is. Het is veel harder dan gehakseld tarwestro.

Verder eten veel paarden stro. Het wordt meestal pas een probleem als ze overmatig stro eten en/of te weinig drinken of bewegen (of ander darm/veeteringsprobleem hebben) .

Ook moet je het opbouwen als je het bijvoert. Ik geloof dat ik gelezen heb dat je tot max. 50% van het ruwvoer stro bij mag geven.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 00:55

Vlas hoopt op in andere plek van de darm, dat is te opereren met goede kansen. De plek waar rapsodie gaat zitten niet

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 07:45

Hier voer ik ook sto bij als ruwvoer. Een plak per dag gaat bij het hooi in de slowfeeder. Voor een kleine tinker en een mini. Ik las onlangs dat gehakseld stro ook als ruw voer verstrekt kan worden tesamen net brok en maximaal een handje. Dit om het kauwen te stimuleren en er niks in zit

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 08:16

Caily schreef:
Vlas hoopt op in andere plek van de darm, dat is te opereren met goede kansen. De plek waar rapsodie gaat zitten niet

Koolzaadstro wordt zelden gegeten in tegenstelling tot vlas. Heb het ook al eens met een DA hierover gehad en die had alleen maar paarden op kliniek gehad voor operatie die of vlas of gewoon stro hadden gegeten. Nog nooit eentje met koolzaadstro...
Ik heb ook deze beide en strokorrels gehad en ik blijf ook bij koolzaadstro. Wordt niet gegeten en ik hoef niet bang te zijn, dat ik op mijn snufferd ga bij betreden van stal in tegenstelling tot vlas.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 09:06

ik vond koolzaad zo hard.

Als ze vlas eten, zwelt de buik op. Net een ballon.
Helaas eentje toendertijd gedaan. Moest naar de hengstenkeuring.
Was net een michelinpony.
Gelukkig bij de volgende keuring weer normaal.
Vlas geeft minder afval. Is duurder dan stro.

In de winter geef ik ze ook geregeld een plak stro erbij voor de nacht. Lekker knabbelen.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 09:13

In de stallen heb ik rubber met hamerslagprofiel en daarbovenop een laagje strokorrels. Ze eten dit nauwelijks, in het begin besprenkeld met zeepsop water. Hebben wel onbeperkt hooi.

Heb ook nog gekeken naar hit actief, maar omdat ze bij mij dag en nacht in de paddock kunnen en daar slapen niet voor gekozen. Bij Bos Rubber hebben ze vergelijkbare matten als de hitactief maar dan een stuk goedkoper, dat zou mijn keuze zijn geweest. Je zou eens kunnen informeren of dit voor jou interessant is. Aardige mensen die met je mee denken.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 09:20

Ik heb de tegels van bosrubber maar de matras was volgens mij echt een stuk dunnen dat de hitmatras

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 09:29

Ik woon 5 min van Abby af, 15 van jou Anke en dan ook van jou Granoek.
Limburg is zo snel in zowel Belgie als Duitsland, heeft ook voordelen
Spul wat in NL verboden of duur is is over de grens gewoon te verkrijgen ( benzine, wormenkuur, bepaalde spuitmiddelen)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 09:37

Ik had rubberen matten met groeven maar die werden glad en vies, die liggen nu in mijn hooiopslag
Stro in de stallen. Vlas word hier in de omgeving vrij weinig gebruikt en zaagsel ken ik alleen in gebruik bij luchtwegproblemen. Stro wordt ook gewoon gegeten hier. ik kan ook echt genieten van net uitgemeste stallen, heerlijk dikke laag stro erin, prachtig . Alleen jammer dat mijn paard een schone stal niks vind, hij loopt er meteen in en gaat plassen |o |o

Gisteren weer les gehad tussen de buien door en had voor de eerste keer mijn nieuwe helmcam op. na de aanval van die honden wil ik voortaan bewijs hebben als ik ga buitenrijden.
Marrón meende dat hij dan ook actie moest laten zien. Om niks schoot hij er steeds bokkend tussenuit. Ik merk wel dat ik ten opzichte van vorig jaar zoveel verder ben en nu doorrijd ipv met knikkende knieën niet meer durf.
Klein nadeel van een relatief jong puber paard en weinig vertrouwen meer van mijn kant ( en dat terwijl ik vroeger op elk paard sprong wat ik maar tegenkwam) Gelukkig dat hij niet vaak van zo`n vrolijke frisse buien heeft.
Volgende week zet ik mijn cam op het hoofd van instructrice kan ik zien hoe ik erop zit en wat ik doe bij gebrek aan spiegels in de bak. Nu zie ik wel zijn hoofd en oren van net voor en tijdens het wegsprinten en zie de lucht als hij bokt maar niet hoe hij het doet en hoe ik erop zit en reageer.
Vooral loslaten en handen naar voren doen is zoooo lastig als reflex inhouden is.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 10:04

Zammie schreef:
Caily schreef:

Koolzaadstro wordt zelden gegeten in tegenstelling tot vlas. Heb het ook al eens met een DA hierover gehad en die had alleen maar paarden op kliniek gehad voor operatie die of vlas of gewoon stro hadden gegeten. Nog nooit eentje met koolzaadstro...
Ik heb ook deze beide en strokorrels gehad en ik blijf ook bij koolzaadstro. Wordt niet gegeten en ik hoef niet bang te zijn, dat ik op mijn snufferd ga bij betreden van stal in tegenstelling tot vlas.

In de omgeving van Wolvega wordt het meer gebruikt en komen ook veel te vaak paarden binnen die het hebben.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 10:12

Zammie schreef:
Caily schreef:

In de omgeving van Wolvega wordt het meer gebruikt en komen ook veel te vaak paarden binnen die het hebben.[/quote]
Hoe weet jij nou waar wat veel gebruikt wordt? Begint te lijken op iets met laatste woord willen hebben...
Ik denk dat je met elk soort strooisel moet kijken wat wel of niet past bij je paard. Als er veelvuldig van wordt gegeten, dan loop je overal risico mee. Dus kijken waar je paard wel op kan en niet (teveel)? van eet.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 10:17

Gehakseld koolzaadstro wordt overigens in de veehouderij gebruikt als pensprik bij koeien, het voegt structuur toe aan het rantsoen.

Volgens mij heeft Utrecht aan een vriendin van mij destijds (10 jaar geleden) aangeraden om over te gaan van vlas naar rapsodie. Dat is natuurlijk wel al 10 jaar geleden en een beter advies was geweest "zet 'm onbeperkt op ruwvoer", maar goed.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 10:24

Koolzaadstro voor pensprik is langer als gehakseld. Tenminste wel bij degene waar ik het koop. Die heeft 3 soorten. Gemalen (is net fijn zaagsel en wat stoffig) en gehakseld wat ik gebruik en dan de lange versie die naar koeienboeren gaan. Zij hebben zelf een fabriek en maken het dus zelf en verkoop via hun transportbedrijf.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 10:40

Rapsodie wordt als pensprik gebruikt. Toen ik nog in de Achterhoek bivakkeerde, haalde ik altijd mijn rapsodie bij een koeienboer. Was precies dezelfde verpakking als ik in Utrecht bij m'n fouragehandelaar haalde.
Zou kunnen dat er meerdere stengel-lengtes te krijgen zijn hoor, zo goed heb ik me er niet in verdiept.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 10:51

Zoefie
Leveren in DE kan ik eventueel wel regelen door het bij mijn ouders te laten bezorgen. Die wonen nog in DE.
EVA matten lijken ook wel comfortabel te zijn en die zijn een stuk lichter en goedkoper. Gelukkig heb ik nog een paar maand om alles uit te zoeken.
Als ik toch op hit matten uit kom stukje ik nog wel een pb ;).

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 10:58

Mijn paard is overleden aan verstoppongskoliek met de typische symptomen van rapsodie verstopping. Heeft een week in Wolvega gestaan, de internist heb ik dus veelvuldig mee gesproken en zag dit helaas zeer regelmatig, omdat een grote handels-trainingstal in die omgeving dit gebruikt. Vooral jonge, gezonde paarden met dit probleem die er niet weer uit komen. Mijne was de derde in twee maanden met deze symptomen, alledrie overleden uiteindelijk.

Die van mij stond ook op rapsodie om moment dat ze ziek werd, of dat ook bij haar de oorzaak is geweest ben ik persoonlijk niet zeker van. Uiteraard wel daar uitgebreid besproken wat de voors en tegens zijn van bepaalde soorten bodembedekking zijn omdat een paard op deze manier verliezen me al een teveel is.

Zowel de arts als internist hebben mij onafhankelijk van elkaar verteld dat als het fout gaat met rapsodie, dit hetgeen is waarbij de kansen veruit het kleinst zijn, zeg maar gerust minimaal. Vlasverstopping komt weliswaar vaker voor, maar is gunstiger qua overlevingskansen. Ook stro verstopping wordt gezien, maar vaak onschuldig. Verstopping door zaagsel/houtkrullen zagen ze vrijwel nooit.

Maargoed, ik wil me niet opdringen. Denk dat het wel duidelijk is. Wat je ermee doet, is aan jezelf. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Vergelijking met een koe vind ik echt heel dom. Dat valt niet te vergelijken qua binnenkant. Een koe kan je ook een dag of meer laten doen over een bevalling, kan gerust langer dan een dag aan een nageboorte staan, dan zou een paard allang dood zijn. En als je al eens een koe hebt die niet in orde is vanbinnen, gaat die gewoon dood in de stal en hoort niemand wat van, daar gaat echt niemand duizenden euro’s in steken om haar te redden. Oorzaak hierdoor ook vaak onbekend.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 11:11

Ik snap de beredenering wel hoor; rapsodie is langer en stugger dan vlas. Als dat 'klem' komt te zitten omdat het niet (goed (genoeg)) verteerd, komt het minder makkelijk los dan vlas. Beetje alsof je probeert een flesje te vullen met dat spul, vlas glijdt nou eenmaal makkelijker door die opening. Ik vraag me dan wel af hoe dat dan zit met vlas en die weerhaakjes; levert dat dan geen grote problemen op omdat het blijft hangen in de darmen? Zou het alleen blijven hangen of ook nog een perforatie kunnen veroorzaken?

Ik maakte de vergelijking met een koe omdat het daar dus expres gevoerd wordt. Ik vraag me dus af hoe dat proces in die koe dan verloopt in vergelijking met het paard. Fermenteert / verteerd de boel in de magen van de koe al zo goed dat ze er in de darm geen last meer van hebben? Verteert her in de maag van een paard dan (helemaal) niet? Kauwen die paarden zo slecht dat er hele stengels rapsodie naar de darmen migreren?

En als ze (bijna) nooit problemen zien met zaagsel, hoe werkt dat dan?

Edit: eigenlijk moet je dat met het flesje natuurlijk andersom zien. Het flesje zit vol en moet leeg.
Laatst bijgewerkt door Hilary op 11-02-18 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 11:12

Zoefie woont zelf ook in DL