Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 12:20

Nog nooit gehoord van kroonroest, maar google levert op dat het idd een gebrek aan stikstof is. Geen idee wat het met hooi doet. Maar flink bemesten in het najaar is dus wel verstandig om te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 12:22

Zwerte schreef:
Nog nooit gehoord van kroonroest, maar google levert op dat het idd een gebrek aan stikstof is. Geen idee wat het met hooi doet. Maar flink bemesten in het najaar is dus wel verstandig om te doen.

Ja zijn we na de 2e keer maaien ook echt van plan. Wij hebben dit jaar al 2x bemest. 1x in het voorjaar is er kunstmest geïnjecteerd en na de eerste keer maaien is er een kleine hoeveelheid kunstmest gestrooid.

Ik ga wel even overleggen met mijn "maaiboer", wat nu wijsheid is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 12:23

nts19 schreef:
Ik wil me eigen ook graag melden.
Dit jaar is mijn opa overleden en hebben xijn huis geërfd.
Dit is een redelijk groot huis met grote tuin en genoeg land om mijn pony falko aan huis te zetten.
Nu wil ik zsm aan huis staan omdat ik het niet meer naar me zin heb op mijn huidige stal plus dat ik 200 euro betaal voor 24/7 wei. En dat kan hier ook en dan is het gratis.

Omdat ons eigen huis te koop staat hebben wij op het moment weinig te besteden. Dus zijn we van plan een schuilstal te maken in de wei met stelcon platen en een stuk zand. Dit voor tijdelijke oplossing voor de winter.

Welkom!

Ik heb helemaal over je post heen gelezen :o .

Veel plezier op je nieuwe stek. Heb je 1 paard? Komt die dan alleen te staan?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 12:52

Doen jullie nog iets met het gras nadat de paarden eraf gaan dit najaar? Of wacht je dan tot het voorjaar? Bij ons is het inmiddels wel zo goed als op, ze lopen er nog wel op voor wat geknabbel maar we geven wel al hooi bij overdag. Ik hoop ze toch nog 6 weken op de wei te houden voor ze naar de paddock verhuizen, maar vraag me dus af of er na die 6 weken iets moet gebeuren :) (beginnersmodus uit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:04

Ik heb eerlijk gezegd geen idee Mallootje :o . Het wordt ons eerste najaar met de paarden aan huis. Ik weet ook niet hoelang ze nog op het gras lopen. In ieder geval wel langer dan 6 weken.

Zal dit ook even met onze "huisboer" overleggen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:09

Ik doe nog flink wat dit najaar. Maar ik heb dan ook verwaarloosde grond wat een 5jarenplan nodig heeft voordat de bodem weer een beetje fatsoenlijk vruchtbaar is. Dit najaar gaat er compost, kunstmest en kalk overheen (niet allemaal tegelijk natuurlijk). De kunstmest keurig afgesteld op het advies wat bij het bodemonderzoek hoort. De compost is bij mij noodzakelijk omdat de grond bijna geen organische stof meer bevat.
Wat je moet doen, hangt dus heel erg af van je grond. Er is niet 1 methode te noemen die het beste is. Vaak moet paardenland wel gekalkt worden, vooral als je de mest niet opruimt.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:14

Ik doe eigenlijk tot nu toe niet echt wat in het najaar.. Maar ik heb genoeg gras om tot ongeveer dec van te eten.. Daarna laat ik 1 weide tot voorjaar met rust en op de andere lopen ze de hele winter te knabbelen met hooi erbij.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:23

mallootje, ik strooi zolang er nog groei in zit nog steeds kunstmest als ze van een stuk gras af komen. Dan gaat er in het najaar kalk op. Eventueel de lange plukken af maaien.
En dan als ze echt even niet meer op eens tuk hoeven te staan gaat er nog oude paardenmest op.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:12

Hier ga ik wel proberen om nog een keer met de bloter over de wei te gaan voor het echt weer nat begint te worden.
Dit jaar hebben we de keuze om ze op een andere wei te zetten, dus dat gaan we binnenkort proberen hoe dat gaat.

Zal wel wennen zijn om de paarden niet direct aan huis te hebben en eerst een stukje te moeten rijden.

Maar ik verwacht niet heel veel problemen. We gaan er de eerste weken 2x per dag heen voor controle van paarden en omheining, en daarna zal het alleen in de ochtend zijn.

Intussen kan dan de wei thuis een beetje tot rust komen.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 14:23

Ok, dus, nog een keer kunstmest en kalken lijkt dan de meest veilige oplossing? Heb geen probleemgrond oid en ook niet veel onkruid...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:07

Ik ga nu nog 1 keertje mesten als het nog eens een paar dagen deftig wil regenen.

De hoge stukken zijn bij ons al gemaaid en anders gaan we er nog een keertje met de bosmaaier overheen.
Ik doe eigenlijk in het najaar ook weinig aan onderhoud. Alleen in het voorjaar mesten en kalken en spuiten tegen het onkruid vooraleer ze er op kunnen.
Vorig jaar had ik ook tot december gras met dan de nachten op de paddock met hooi.

Ze staan bij mij gewoonlijk 4 maanden per jaar fulltime op de paddock.

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:33

Voor degene die geïnteresseerd zijn : http://www.mijnalbum.nl/Album=HGA8387Z

Hier wat foto's. Op foto 3 komt er een inloopstal incl stelconplaten en zand. Zijn verblijf word 8 bij 8.
en we hopen het stuk ernaast ook nog bij te kopen.
En nee hij komt zeker niet alleen. Ik ben opzoek naar een vriendinnetje voor hem. En er lopen nu nog 3 schapen op.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:43

Sorry voor de ego-post, zal morgen even wat uitgebreider reageren, maar voor nu even snel een vraag voor mensen met drainage in de bak: hoe ver liggen jullie buizen uit elkaar? En wat voor diameter hebben jullie gebruikt?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 20:55

Nt19 daar kan je een mooi plekje maken!

Simone bij mij liggen ze 2m uit elkaar, diameter weet ik zo even niet maar ik denk ongeveer 15cm.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:08

Nt 19 ziet er leuk uit!!

Hier geen drainage.

De weide hier in het najaar...als het nodig is gif spuiten,doorzaaien en evt kalk.Misschien nog een keer maaien als dit gebeurd is maar in principe krijgt het rust tot het voorjaar.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:21

Fototje van stal incl dak.
Middenwanden ontbreken nog en we kijken ook even hoe de zijkanten moeten. Open of dicht..Afbeelding

Hier eindelijk regen!! Wel net 2min te vroeg, moesten nog 1 draad spannen.
Morgen paardjes verhuizen! Eindelijk!

De gooseneck is ook thuis. Was heel erg moeilijk om die op de oprit te krijgen. Onze straat is veel te smal.
Moeten nog even een betere manier bedenken.
Afbeelding

Mooi plekje zie ik daar voorbij komen bij nt19 (??)
Hoeveel grond is er?

Ik ken niks van drainage...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:49

Mijn drainage bestaat uit puin. ..werkt als een tiet maar kan het niet aanbevelen hihi

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:07

Wauw Kirr wat gaaf :)
Allebei , je stekkie maar.....die aanhanger!!!
Snap ik dat je die niet ff weg zet. Wil ook foto's van de binnenkant. Hoeveel paarden kunnen hier in?
Wat een ding zeg!

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:17

Kirr dat ziet er goed uit zeg!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:30

4 paarden en vooraan kleine leefruimte.
Zal morgen eens goede foto's nemen.

Achter de auto geen probleem, bochten, rotondes,.. Volgt erg mooi.
Maar een Amerikaan heeft zoveel plaats nodig om af te zetten dat inparkeren alleen voorwaarts ging. Hoe hij er nu trg af moet is niet zeker. :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 06:28

Ziet er goed uit Kirr :j Ik zou de zijwanden openhouden maar wel zo dat je ze in een koude winter af kunt sluiten.Hadden wij op mijn vorige stal ook.

Met een paar bouten konden die planken verwijderd worden in de zomer en teruggeplaatst als het te koud werd,ideaal :j

Goose-neck..brings back memories :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 07:22

Ja mss is dat wel een goed idee.
Stal was gisteren toch niet nat dus dan kan het nu wel openblijven.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 07:41

@kirr, stallen worden mooi! Wat een trailer! Wat is de reden dat je zoveel paarden tegelijk mee moet nemen (als ik vragen mag? )

Weiland doen we niets meer aan, alleen zorgen dat ze in de paddock blijven als het te nat is. Wij hebben het hele seizoen doorde poort tussen paddock (met overkapping / schuilstal) en wei open, kunnen ze het plekje met minste dazen zoeken.

Wij zijn ook bezig met een schuilstal op een ander stuk. Heb 2 wanden van ruim 2 x 4 gekocht via mp! Nog 1 wand maken, dak platen erop en bekleden met platen aan de binnenkant en de kleintjes kunnen van de winter ook droog staan!

Wat een erfenis! Ben benieuwd naar de foto's! Met goed zoeken kan je veel materiaal kopen. Als je geluk hebt misschien wel bijv een tuinhuis van 3x4 voor weinig. Scheelt veel materiaal kopen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:04

Hard gewerkt daar Kirr! Leuk dat je paardjes vandaag overgaan. En wat een trailer zeg :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:09

Vriend doet professioneel/commercieel vervoer, dus daar is regelmatig vraag naar.
Voor ons is het vooral omdat er een leefruimte bij zit, nu was het steeds op hotel en paarden in de trailer. Of met 2 auto's voor caravan en trailer.
Rij verschillende disciplines, nu namen we vaak 2 paarden voor mij mee en dan hing vriend daar een heel weekend rond.
Nu kan zijn paard dus ook mee.

Deze trailer is ook veel beter uitgerust voor lange ritten, die we toch wel regelmatig maken.