[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 15:20

Ik heb ze neergezet. Nu kunnen ze er nog niet bij, maar als ze groeien en ze gaan er van staan eten, haal ik ze gewoon weg. Eerst maar zien dat ze aanslaan.

Heb een wilgen tak afgezaagd en ga een dode vervangen, maar er zitten ook mooie zijtakken aan. Denk dat ik die even in het water zet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 16:35

Ik heb vandaag een zaaibed gemaakt zoals Ukie. Ben benieuwd!
Mijn karton was niet overal even groot, maar voor het idee :D
Afbeelding

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 16:45

Daihyo schreef:
[ [url=m/CYzj72.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi daihyo wat komt erin?

Ik zoiets vorig jaar in de bloementuin gemaakt, hield het gras eronder heel erg goed tegen!
Nadeel vind ik wel dat je veel meer water moet geven omdat de plantjes niet door het karton heen in de bodem kunnen voor water maar alleen van de opgebrachte grond water kunnen nemen

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:44

Oh dat is wel goed om te weten :j
Ze hebben nu wel water, maar dat moet ik dus wel ff bijhouden. Een deel is op karton en een deel op dunner verpakkingspapier. Van dat bruine. Ik ben benieuwd of dat verschil maakt.
Ik heb Ukie’s bloementuintje gezaaid, die eetbare. Staat net achter het draad, dus als het groeit kunnen ze het zelf snoeien.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:57

Leuk! We hebben wel erg veel karton van de badkamer, dus zou zoiets kunnen doen.

Ander probleem en jullie kunnen vast en zeker meedenken.

We hebben aan 3 zijde van de bak een beukenhaag. Leek me mooi omdat die blad houdt. Voor is de helft, dan 1 zijkant en de gehele achterkant.
Het staat in de wei, maar dacht; als ze daar lopen zet ik met prikpalen er draad voor en eten ze toch gras.

Maar ze eten vanuit de bak er ook van. Heb 3 rijen lint en gaas om de bak op 1.20m, maar ze kunnen er overheen hangen en toppen de beukenhaag en soms wat boompjes zoals de nieuwe populieren van vorig jaar.

In d ebak heb ik openingen gemaakt om hem bij de rest te betrekken en die is vrijwel altijd droog, dus vind ik fijn om open te houden.

Nu twijfel ik; de beukenhaag gewoon laten staan, want op zich is het minimaal wat ze eten. Of geheel weghalen en dan misschien naar de voortuin. Vreselijk werkje dat uitgraven hebben we al bij de openingen gemerkt, maar is dan 1x doorploeteren.

En dan? Wat dan langs de bak? Ik wilde het wat beschut krijgen zodat de bak niet zo een groot wit vlak is, ik hou van groen en er staan dus ook populieren, berken en wilgen. De haag was voor het lage niveau zeg maar.

Of zo een haag van paard en plant? Maar hoe kaal is die 's winters? Takken zonder blad geven ook al wat opvulling, dus dat is ook prima wat mij betreft.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 18:00

En nog een draadje er boven met afstandsisolatoren?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 22:43

Je kan eventueel ook douglasspar, fijnspar of grove den planten.
Allemaal eetbaar en wintergroen.
Als je dat mooi vind.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 23:19

Heb de haag v paard en plant, heel blij mee maar is echt kaal in de winter
Ik zou mooi je beukenhaag laten staan, is eetbaar, beschut en het staat er al

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 01:42

Is het beuk of haagbeuk? Dat zijn twee verschillende planten. Als ik je zo hoor over lang blad houden dan is het haagbeuk. En dat mogen paarden gewoon eten. Geen probleem. Beuk zou ik wel weghalen.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 05:24

Malenka schreef:
Is het beuk of haagbeuk? Dat zijn twee verschillende planten. Als ik je zo hoor over lang blad houden dan is het haagbeuk. En dat mogen paarden gewoon eten. Geen probleem. Beuk zou ik wel weghalen.

Beukenhaag behoud juist (bruin) blad. Aan onze haagbeuk blijft wel links en rechts een blaadje achter, maar is nagenoeg kaal in de winter. De beukenhaag van de overburen blijft relatief dicht in de winter. Zo ken ik de beide planten ook.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 08:20

Hier houdt de haagbeuk juist wel behoorlijk blad in de winter. En ik weet zeker dat het haagbeuk is :j

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 08:29

Tis misschien makkelijker om het te hebben over carpinus en fagus; beukhaag en haagbeuk (what's in a name?) kan ik ook nooit uiteen houden

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 08:42

Interessant dingen hier! Ik zoek vooral grote drinkers momenteel. Ik heb al wilg, populier was een kans hebber, maar die gaan massaal om met storm, dus niet handig in winderige platte land.

Ander vraagje. Welk kruiwagenwiel is het fijnste? Ik heb een hele anti lek band, en kruiwagen nummer 2 al een jaar met een lekke band. Nu is mijn bijrijdster zo lief geweest daar een nieuwe band onder te zetten. Die ik dus binnen 2 weken weer lek heb. Lang leven puin en steentjes… dus gisteren weer de andere moeten pakken (daarvan is de bak wat gescheurd dus vandaar voorkeur voor de andere), maar jemig, je merkt het behoorlijk. Ga veel minder makkelijk door een kuiltje of over een drempeltje. En de mesthoop op rijden ging ook fijner met de gewone band.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 08:44

Ik heb 2 verschillende anti lek banden. Een dikke gele die echt nog veert. Rijd zoals een gewone band en een hard rubberen gele band. Die is ook platter en is een draak om mee te rijden.
Afbeelding
De eerste band is fijn, de tweede een draak

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 08:48

De linker :j

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 09:29

Daihyo schreef:
Hier houdt de haagbeuk juist wel behoorlijk blad in de winter. En ik weet zeker dat het haagbeuk is :j

Mazzel! Misschien een wat meer volwassen haag dan? Want in principe is haagbeuk (Carpinus) volledig blad verliezend in de winter.

Caily schreef:
Interessant dingen hier! Ik zoek vooral grote drinkers momenteel. Ik heb al wilg, populier was een kans hebber, maar die gaan massaal om met storm, dus niet handig in winderige platte land.

Ander vraagje. Welk kruiwagenwiel is het fijnste? Ik heb een hele anti lek band, en kruiwagen nummer 2 al een jaar met een lekke band. Nu is mijn bijrijdster zo lief geweest daar een nieuwe band onder te zetten. Die ik dus binnen 2 weken weer lek heb. Lang leven puin en steentjes… dus gisteren weer de andere moeten pakken (daarvan is de bak wat gescheurd dus vandaar voorkeur voor de andere), maar jemig, je merkt het behoorlijk. Ga veel minder makkelijk door een kuiltje of over een drempeltje. En de mesthoop op rijden ging ook fijner met de gewone band.

Zwarte els (Alnus glutinosa) is ook een fijne slurper en groeit mooi snel! Kan zowel voor haag als boom.

Qua antilekband heb ik ook eentje met "veer" zodat het meer rijd als een luchtband.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 09:49

Daihyo schreef:

Volgens mij is het zo dat op papier de beukhaag blad houdt en de haagbeuk kaal wordt. In de praktijk hier houden ze (deze winter in ieder geval) behoorlijk goed blad, de beukhaag meer dan de haagbeuk.

Wat betreft eten: ik heb begrepen van Sietske (van Paard en Plant) dat het eten van beukhaag geen kwaad kan maar dat het niet plant met bijzondere 'extra's' is voor paarden. Maar misschien heb ik dat verkeerd onthouden?

Caily schreef:
Interessant dingen hier! Ik zoek vooral grote drinkers momenteel.

Ik dacht gelijk, je moet ff naar een café gaan, daar zitten er vast genoeg. :')

Plantwise: ik dacht dat de grote drinkers vooral in de zomer groots drinken omdat ze dan in blad staan. In de winter veel minder. En dat is voor mij het seizoen waarin er water weg mag zeg maar.

Wij hebben ook het linker wiel van het plaatje. Rijdt gewoon lang zo lekker niet als een luchtband, maar het rijdt veel beter dan een platte band dus wij hebben op de kruiwagens voor de paarden alleen maar dit soort banden zitten. De kruiwagen voor het tuinwerk (mooi roze :D ) heeft een luchtbandje. Rijdt echt beter.

Wij gaan vandaag ons erf lekker opruimen. Het is net een bouwput (logisch gezien de omvang van de verbouwing) maar nu ligt echt overal zooi. Standaard vieze honden, katten en mensen poten als je nu buiten komt (en dat ligt dus ook binnen). Heb er helemaal zin in. :')

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 11:49

Ir111 schreef:
Daihyo schreef:

Volgens mij is het zo dat op papier de beukhaag blad houdt en de haagbeuk kaal wordt. In de praktijk hier houden ze (deze winter in ieder geval) behoorlijk goed blad, de beukhaag meer dan de haagbeuk.

Wat betreft eten: ik heb begrepen van Sietske (van Paard en Plant) dat het eten van beukhaag geen kwaad kan maar dat het niet plant met bijzondere 'extra's' is voor paarden. Maar misschien heb ik dat verkeerd onthoud. :')

De haagbeuk, familie berk, is beter voor paarden maar ook lekkerder.
Maar ook de beukhaag, familie beuk hoeft niet weg, mogen ze gerust van eten
Wij hebben in de herfst Femke Dolle hier gehad v advies en die zei dat ook. Volgens mij heeft ze zelf ook beukhaag naar dat weet ik even niet zeker

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 13:04

belle_boef schreef:
Ik heb 2 verschillende anti lek banden. Een dikke gele die echt nog veert. Rijd zoals een gewone band en een hard rubberen gele band. Die is ook platter en is een draak om mee te rijden.
[ [url=m/UnScX7.jpg]Afbeelding[/url] ]
De eerste band is fijn, de tweede een draak

Inderdaad, beide gehad, linker heb ik nog steeds (al ligt die ergens in de schuur bij uit elkaar kruiwagen). Ik had constant banden plat van de bramenstekels.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 13:56

Bedankt voor jullie meedenken.

Het is een beukenhaag. Meningen zijn dus wel erg verschillend. Ik weet dat het niet super giftig is, maar teveel ervan eten is niet goed.
En naast dat gaan ze kapot en zijn ze nu na 2jr nog niet mooi geworden.

Populieren zijn een paar van getopt. Die hebben we juist tegen de wind, want zouden goede windvangers zijn. Maar afwachten hoe de goede zich nog ontwikkelen. Ik vind het blad wel mooi.

Gisteren nog wat dode wilgen vervangen door nieuwe takken en nu komen er 100 meidoorn, 100 rozen en 100 sleedoorn aan als het goed is.

Wij hebben ene anti lek wiel en 2 kruiwagens met een gewone. Mijn man vindt het anti lek wiel ding vreselijk, maar ik vind het wel fijn dat ie niet stuk kan.
Maar omdat ze nu 's nachts op stal staan, doe ik met de gewone wielen het pad en de bak en hou de anti lek voor de stoep en de stallen, dat die niet ver gereden hoeft te worden.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 23:46

De sfeer is hier denk ik zo goed omdat we allemaal met dezelfde passie bezig zijn en tegen dezelfde problemen uitdagingen aanlopen.

Qua voeren, heb stallen en toen mijn oude merrie er nog was ging dat goed, deed de deuren dicht maar niet op slot. Liepen ze er zelf wel uit als ze klaar waren maar konden de andere stallen niet in. Maar nu vindt mijn Arabier dat niet meer fijn, blijft dan neurotisch hap nemen en uit bovenluik loeren, dat het voer ook overal ligt. Dus ieder op eigen plekje met emmer. Sinds kort van die rubber hufterproof voerbakken die ik laat staan en dus overal emmertje in omkiep, geeft duidelijk meer rust. En zorg ook met lucerne dat ze allemaal ongeveer even lang bezig zijn. Ondertussen vul ik de hooibakken en zie er op toe dat ze allemaal hun eigen bak leeg eten.

Hier haagbeuk als bomen met beukhaag hagen ertussen. De bomen zijn kaal en de haag behoudt blad. De haag niet afgeschermd en de groene bladeren worden wel gegeten. En de mini’s gebruiken de haag als schuurwand :+

En ook antilek band met veer, rijdt goed. De band was duurder dan de kruiwagen :+

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 08:57

Welke hufterproof voerbakken heb je ethelate?

Gisteren wat stukjes bamboe verplaatst naar de nieuwe heuvel en in een perk,, hopelijk slaan de goed aan. Alle vlier stekken hebben blaadjes

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 12:40

@Ethelate, dat doet mijn merrie dus ook. Ze doet het wel vooral bij de tussen de middag maaltijd. 's avonds bij laatste ronde gaat ze wel rustig staan eten.
Maar door het heen en weer lopen, wordt de stal ook zo vies. Vlas werkt zo niet fijn op die manier.

Wij hebben in de stal voerbakken met beugels. Aan de muur hebben we balkjes met 2 spleetjes. Daar hangen we ze in en halen ze dus altijd weer weg. Kunnen ze er niks geks mee doen, zich niet aan verwonden en bakken kunnen schoongemaakt.
Balkjes zijn afgerond en ook veilig. Vallen ook niet op, dus doen ze niks mee en spleetjes kunnen ze niet achter blijven of iets.

We hebben gister de beukenhaag eruit gehaald en grotendeels in de voortuin gezet en langs de oprit naast het huis doen we nog een stuk.
Moest de buxus er wel uit, dus eigenlijk 3 dubbel werk.

Heb noog wel hondsroos en veldesdoorn over, dus moet weer door straks.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 12:42

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 19:42

Daihyo schreef:
[ [url=m/CYzj72.jpg]Afbeelding[/url] ]

Goeie, dat ga ik morgen eens even doen. In onze voortuin dus niet helemaal paard gerelateerd. :D

Wel paard gerelateerd: we willen een mestput/plaat gaan maken deze zomer. Hoeft niet perse vloeistofdicht, mag evt wel. Muurtjes wil ik ongv 1 meter tot 1.30 hoog. Hoe hebben jullie dat gedaan? Met welke materialen, zelf gedaan, laten doen en indien dat laatste door wat voor soort bedrijf? Ik weet niet zo goed waar ik moet starten met dit project.

Ik ben bekend met de regelgeving omtrent mestput/platen, dat stuk staat even los van deze vraag.