Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laylah2002

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 22:58

Jullie zeggen geen strooisel gebruiken jullie dan bev stalmatten?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 07:47

Ik heb sowieso een inloopstal, dus ze staan er niet een x-aantal uur per dag in. En ik heb er inderdaad van die rubber speeltegels in liggen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 08:37

Ze staan buiten met een open schuiltent. Ik sluit ze niet op in stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 08:47

Hier ook geen stal.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 09:16

Ik heb ook een inloopstal, met rubberen matten erin. Ze slapen/rollen er graag op.

Bij paarden aan huis houden horen soms helaas ook knullige ongelukjes... Gisteren een kopstoot gekregen met als gevolg een scheurtje in mijn ooglid, veel zwelling en een lichte hersenschudding. Zo stom, knullig ongelukje met voeren en nu zit ik op de bank te wachten tot mijn oog weer open wil, terwijl ik liever lekker was gaan paardrijden, haha. Zie eruit alsof ik zwaar mishandeld ben. :x

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 09:20

Oei, beterschap flew

Ik heb ze wel in de nacht op stal.
Eerst voor mijn oudje die nog altijd meende de groep te moeten beheren en de rust nodig had van de stal.
Toen was hij overleden en dacht ik ze lekker 24/7 buiten te gaan zetten heeft mijn merrie een allergie voor grassen en kruiden.
Het lukt me voortaan om haar de hele dag buiten te hebben, maar dan wil ze echt naar binnen.
Afgelopen week nog gestopt met haar druppels dacht dat gaat nu wel, maar helaas, meteen weer kassa.
Dus over een poosje weer eens proberen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 09:21

Flew schreef:
Ik heb ook een inloopstal, met rubberen matten erin. Ze slapen/rollen er graag op.

Bij paarden aan huis houden horen soms helaas ook knullige ongelukjes... Gisteren een kopstoot gekregen met als gevolg een scheurtje in mijn ooglid, veel zwelling en een lichte hersenschudding. Zo stom, knullig ongelukje met voeren en nu zit ik op de bank te wachten tot mijn oog weer open wil, terwijl ik liever lekker was gaan paardrijden, haha. Zie eruit alsof ik zwaar mishandeld ben. :x

oef, dat klinkt pijnlijk, beterschap!

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 09:24

Dat is een beste kopstoot geweest Flew. Beterschap!

Wel leuk om te lezen dat er hier meerdere met inloopstal zonder stro(oisel) zijn. Dat is ook mijn plan, paard heeft een tijdje een inloopstal met dikke laag stro gehad en dat werd alleen gebruikt als paarden toilet. Iedere keer dat de stal werd opgestrooid stonden ze in de rij (letterlijk) om te plassen.

Mag ik vragen waar jullie de rubberen tegels/matten hebben gehaald?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 09:30

@flew: sterkte. Klinkt pijnlijk :(:)
@laylah: elke regio kent andere prijzen zeker van hooi/stro. En de hoeveelheid en grootte van de paarden én hoeveel voer een paard persoonlijk nodig heeft verschilt ook enorm. En dan nog wel of geen weidegang van betekenis.
Maw aan de antwoorden van een andere heb je niet zoveel, je eigen situatie is daarvoor bepalend.

Ik heb geen bedding in mijn schuiltent, dwz er ligt zand. Ik was bang toen ik de rubber matten+pallets er uit haalde dat het wel als wc gebruikt zou gaan worden, maar dat valt alles mee. Met hele natte dagen ligt er wel eens een hoopje, maar het is er vrijwel helemaal droog.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 09:38

biancaaaa schreef:
Dat is een beste kopstoot geweest Flew. Beterschap!

Wel leuk om te lezen dat er hier meerdere met inloopstal zonder stro(oisel) zijn. Dat is ook mijn plan, paard heeft een tijdje een inloopstal met dikke laag stro gehad en dat werd alleen gebruikt als paarden toilet. Iedere keer dat de stal werd opgestrooid stonden ze in de rij (letterlijk) om te plassen.

Mag ik vragen waar jullie de rubberen tegels/matten hebben gehaald?

Ja, het ging echt heel hard. Was ook echt even van de wap erna en hij ook. Nu niet veel pijn meer, vooral hinder omdat mijn oog dicht zit.

Ik heb rubberen tegels van 1 bij 1 en een aantal van 50 cm bij 1. Allemaal via de marketplace op Facebook gevonden, een aantal mocht ik zelfs gratis afhalen, maar in deze regio betaal je voor de grote iets van 20 euro per stuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 09:39

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 09:40

Laylah2002 schreef:
hallo ik ben nieuw hier!

aangezien er zoveel topics zijn heb ik een paar vragen:
de mest laten ophalen of een aanhanger en de mest wegbrengen?
en hoe doen jullie het met hooi, stro of andere bodembedekking?
laten jullie dat leveren, hoeveel kost dat ongeveer en hoeveel gebruiken jullie per maand?
of doen jullie het op een totale andere manier?

Eerst mest wegbrengen, wel 3x per week een aanhanger vol. Toen de boer ziek werd (inmiddels overleden) zijn we overgegaan op ophalen. Per keer kost het 175 euro en dat een keer of 4 per jaar.

Krachtvoer en stalbedekking wordt aan huis geleverd door de groothandel. Wij strooien één of twee balen (vlas/strokorrels/soortgelijk product) per week bij per stal. Bij de vieze paarden halen we om de paar weken de stal leeg om opnieuw te beginnen (5 a 6 balen nieuw erin), want dan is het geen fijne stal meer.

Ik koop elke zomer een partij hooi. De laatste jaren waren dat kleine baaltjes hooi, nu een aantal grote foliebalen van 65 euro per stuk en voor dat geld worden ze per stuk (na een seintje van mij) bij de stal neergezet. Ik reken voor niet al te grote, vette paarden zo'n 15 kg ruwvoer per dag (per paard). Ze eten zo lang het kan ook nog gras, dus dan heb ik altijd speling voor de echt koude dagen als ze meer eten dan normaal.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 09:43

Oef dat zijn geen leuke ongelukjes Flew! Rust aan met je hersenschudding en even echt zo min mogelijk prikkels (en schermpjes!) zodat het echt goed kan genezen.

Robijntjah schreef:

Mooie kans voor iemand zeg! Ik zou nu zo direct niet iemand weten, maar hoop dat je een fijne passende match vindt!

De jaarling is hier zaterdag gekomen en het gaat echt ontzettend goed! Ze past er goed bij. Erg fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 09:45

Thanks, wij delen graag in ons geluk en hoop dat we een leuk persoon gaan tegen komen.

Oh wat fijn dat het zo goed gaat zeg. Dat scheelt veel stress!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 09:45

Rubber matten heb ik allemaal van marktplaats. Echt mooie partijen en koopjes. En nog flinke partij van de buurman gratis gekregen. Die kwamen er wonen en hadden niks mee paarden.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 09:46

Oei, beterschap Flew!!

Leuk @robijntjah! Al is de foto wel een beetje donker :P Hopelijk komt er een leuk iemand op af :D

Afbeelding
Jut en Jul hadden niet zo veel zin om naar het land te gaan. Hier heb ik vlas in de (nu 2 in gebruik genomen) stallen met uitloop naar de paddock en een groot hooinet die s'avonds gevuld word als ze weer van de wei gaan. Ik zag geen mest liggen dus volgens mij zijn ze lekker binnen gebleven.

Hebben jullie bomen in het land overigens? Ik zit te kijken naar een treurwilg en een paar himalayaberken die ik vrij goedkoop bij een kweker in de buurt kan halen. Het is vooral voor schaduw, want het is verder behoorlijk open en beide soorten zijn niet giftig. Wel heb ik al 3 Zomerlindes die ook niet giftig zijn. Je kunt zelfs thee maken van (zaad)blaadjes die er in het voorjaar aan komen
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Merexa op 05-10-20 09:50, in het totaal 3 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 09:46

Wat een mooi aanbod robijntjah.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 09:48

Au, beterschap Flew.

Chalet ziet er gaaf uit Robijn!

Ziet er gezellig uit Merexa.

Hier slapen ze in het zand buiten of in overdekte paddock. De pas geopende schuilstal is helemaal hot en daar staan ze wil. Ze mesten daar wel op beton en shet plast er af en toe. Ben aan het bedenken wat handig is, als meer gaat ruiken wil ik wel wat doen. Maar weet ook wel dat als ik er strokorrels in leg het een groot toilet wordt. Lastig ...

Iemand overigens ervaring met hit matrassen / koe matrassen? En zo ja hoe bevalt dat.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 09:54

Flew schreef:

Jeetje, dat is wel naar ongelukje! :oo Pas maar op met de hersenschudding. Ik was lang bewusteloos geweest en opgenomen in het ziekenhuis, maar ging na 2 dagen weer werken en ik heb ontzettend lang last gehouden van een kop vol watten. Alsof ik nooit helemaal wakker was.
Heb je nog een advies gekregen voor je oog? Koelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 09:59

Oh ik heb hem even bewerkt en meerdere foto's geplaats, was iets mis gegaan zag ik :=

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 10:16

Merexa ik heb verschillende soorten bomen in de wei gepland afgelopen winter. Maar ik vind het nog lastig om ze te beschermen tegen mijn ruin. Hij had ondanks dat de boom een kooi had hem er uit getrokken. Die heeft het niet overleefd. Ik heb ze nu maar heel ruim afgezet met prikpaaltjes en lint zodat zelfs als hij gymnastiekt er niet bij kan. Ziet er niet uit maar goed.

Flew beterschap!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 10:22

Ook ik ben blij dat het redelijk droog is gebleven.
We hebben lekkage... In de slaapkamer van één van de kinderen (die uiteraard net mooi geschilderd en klaar is) zit een gele kring op het plafon.. dus we moeten gaan uitzoeken waar dat vandaan komt.
En we hadden ook nog niks te doen ;)

De nieuwe buren hier zien we weinig. We groeten elkaar en als er wat is kunnen we elkaar om hulp vragen. Meer hoeft van mij ook niet, ik vind het goed zo.
Ik heb een behoorlijk burentrauma opgelopen en dat moet eerst een plekje krijgen.

Veulens, wat leuk! Ooit zou ik er ook nog wel een willen. Maar dat gaat lastig met twee ruinen ;)

Bliksem en Nick hebben vannacht voor het eerst weer op stal gestaan. Niet beide zijn nog af, maar één kan al gebruikt worden. En omdat die twee prima samen gaan, hebben ze lekker samen gestaan.
Kunnen ze toch uit die gure wind vandaan. Dat vonden ze zichtbaar fijn!

Flew, ohh bah dat klinkt heel pijnlijk! Beterschap! Hopelijk hersteld je oog snel.
Je bent ook mishandelt, door je paard ;) ;)
Doe kalm aan met een hersenschudding hoor!

Marenxa, mooi plekje om lekker naar de paarden te kijken!
Wij hebben op ons vorige adres heel veel bomen en jonge aanplant van de provincie gekregen.
Misschien is dat iets?

Dit weekend kwamen mijn schoonouders met een hele leuke verrassing!!
4 jonge kipjes!
Ik had het hok nog helemaal niet klaar. :') :') Maar gelukkig is dit huis van iemand geweest die sportduiven heeft gehouden, dus er staan nog genoeg lege volieres. In één van de volieres zitten de kipjes tot het echte, grote hok met ren klaar is.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 10:37

Zo zien ze er toch wel schattig uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 10:43

Kippen zijn leuk, zeker als ze wat handtam, zijn.

@chasey: balen van de lekkage. Hopelijk is de plek snel gevonden en kan er ook makkelijk iets aan gedaan worden.

Hier is het echt herfst; beetje nat, beetje wind. Bonte heeft mooi een regendekentje om en Peps vindt in zijn 'eigen' stal staan helemaal niet erg (zolang ik er niet bij kom) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 11:29

Hier ook echt herfstig, maar gelukkig geen grote hoeveelheden regen.

Flew beterschap, zulke grappen zijn pijnlijk.....

Mijn schuilstallen staan op het zand in de paddock. In de zomer heb ik er niets in, straks gooi ik er echt een mega hoeveelheid vlas in. In eerste instantie zo'n pak of 15 per stal en dan tot aan het voorjaar steeds iets erbij en uiteraard ook steeds de natte plekken eruit. Ik vind het geen enkel probleem dat ze het als toilet gebruiken (gewoon effe uitmesten) en merk dat ze het in de winter zalig vinden om lekker in te gaan liggen.

Het scheelt voor mijn gevoel toch een heel stuk in warmte, zo'n lekkere dikke laag. In het voorjaar gaat alles er weer uit en dan slapen ze meestal gewoon buiten in het zand.

Oooh leuke kippies! Hopelijk heb je de lekkage snel gevonden, dat zijn vaak zulke rotklussen.....

Mooie plaatjes Merexa, ziet er strak uit!

Gaaf chalet Robijntjah.