Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:52

Ik zou ook wachten. Gras moet je opbouwen, dat zou ik graag zelf willen doen om goed de veranderingen bij de paarden in de gaten te kunnen houden.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:03

kvulden schreef:
Oh ja als ik 'snachts iets in mijn hoofd haal, kan ik ook beter gaan kijken. Anders lig ik de rest van de nacht wakker.

Krijg net bericht dat de wei volgende week leeg is van alle omgevallen bomen en hem dan dus ingebruik kan nemen. Eind van de week erna gaan we een week op vakantie dus ze blijven dan toch nog maar bij huis. Heb toch liever wat tijd om ze in de gaten te houden als ze op de wei komen te staan. Zouden jullie dat ook doen?

Dat zou ik ook doen. Wij halen de paarden ook pas naar huis als we klaar zijn met verhuizen en er echt alle dagen zicht op hebben.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:45

joyce B schreef:
Gefeliciteerd met je dochter Anke! Is dit de jongste? Huis leeg straks onder schooltijd?

Yep. De jongste. Dubbelfeest.
Mama ook happy!
Breekt een nieuw tijdperk aan

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:48

Wat lief dat ze bij Bliksem ging vertellen wat er gebeurd was.

Nieuwe verzorger? Wat fijn zeg. Brave Kim.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 09:25

Anke schreef:
Even een momentje van vandaag met jullie delen.
Morgen wordt Caya 4 jaar

[ [url=m/S8lYlD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat lief <3
Nog gefeliciteerd!

@belle_boef, mijn vorige HB shet had idd warme hoeven dan en je voelde pulsaties.

Die van mij moeten een stukje maanlandschap door om in de stal te komen, is altijd even rot maar ze redden zich gelukkig wel.
Hopelijk wordt de grond gauw weer wat zachter.

De shet is helemaal happy en weer thuis. Wel wat kg lichter en eten nog moeizaam, maarja dat is niet gek gezien ze bezig zijn geweest in die mond. Hopelijk snel over en tot die tijd wat extra bijvoeren met wat ze wel weg krijgt!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 09:53

Dijn dat het goed gaat met je shetje.

Hier moeten ze ook een paar meter over een vervelend hobbelig stukje.
Maar dat weten ze en ze lopen er heel bewust, geconcentreerd over. Is wel leuk om te zien eigenlijk :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 09:56

Ik had maar weer een pak gehakseld koolzaadstro over mijn zachte Hit-matrassen gegooid nu de vorst langer aanhoud. Ze gebruiken de matten vooral als toilet (dus ze durven er wel op te staan) maar gingen steeds maar niet liggen. Ook niet met laagje strooisel. trof ik 2 van de 3 dames gisteravond aan met strooisel in de staart en strooisel op hun deken. Yes!!!!

Hopelijk gaan ze er nu vaker op liggen...

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 10:21

Chasey schreef:
Dijn dat het goed gaat met je shetje.

Hier moeten ze ook een paar meter over een vervelend hobbelig stukje.
Maar dat weten ze en ze lopen er heel bewust, geconcentreerd over. Is wel leuk om te zien eigenlijk :)

Mijn merrie doet het ook voorzichtig maar de shet lijkt wel te denken 'hoe harder ik ga hoe sneller ik er vanaf ben'. Die racet er echt overheen, ziet er heel onhandig uit..

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 10:32

Hier gehakseld stro ook groot succes gebruik het nu een week. Heel laag verbruik en ruin elke morgen helemaal vol dus die vindt het bed heerlijk ☺

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 10:40

Is gehakseld stro nog zuiniger dan vlas?

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 12:56

Ik vind van wel heb hiervoor twee jaar vlas gehad. Vorige week 1 pak in stal verdeeld en deze week halve pak bijgestrooid ik haal elke dag mest en natte plekken er uit. Is schuilstal met zandbodem die ze gebruiken als wc en om snachts in te slapen

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 12:59

Ik heb die rommel hier liggen en er komt nooit meer een paard op. Dus wie twee pakken op wilt halen...

Wolvega kliniek ziet enorm veel paarden met enorm lelijke verstoppingen hierdoor. Zelfs bij onbeperkt voeren.

De meest veilige bodembedekking is zaagsel/houtkrullen, gevolgd door bepaalde soorten stro. Maar onderschat een stro verstopping ook niet...

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:31

Ik heb nu precies een week het zaagsel in de stal. En ik moet zeggen. Het bevalt goed!! :D
Het gedeelte van Bliksem is nog steeds heel erg netjes. Die plast er niet zo veel in.
Ze mesten niet in de stal, dat is wel fijn. Dat doen ze netjes buiten in de favoriete hoek.
Nick gebruikt het wel als wc om te plassen, maar dat geeft niet.
Bliksem heeft elke ochtend wel zaagsel overal, dat doet me goed. Want dan maakt hij er echt gebruik van om lekker te liggen :D
Bevalt me eigenlijk beter dan vlas, terwijl we eigenlijk vlas wilden halen. Maar dat was op.

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 15:49

Mijn paard hangt elke ochtend helemaal onder de krollen. In zijn manen zitten dan krollen en zijn staart hangt ook elke ochtend vol. Echt zo grappig om te zien. :D Maar dat stelt me wel elke ochtend gerust dat hij lekker heeft kunnen slapen in zijn bedje.

Nu moeten we wel overstappen op vlas. Paardlief is verhuisd, weg bij mij thuis maar ook weg van de slechte stalhouder die plotseling alles om gooide zonder iets te zeggen en stopte met mijn paard eten te geven/buiten te zetten/te verzorgen en niet communiceerde&geen telefoontjes beantwoordde.
Ik heb wel een heel goed gevoel bij mijn nieuwe stal. We hebben ook 3u op thee gezeten bij hen (hun huis staat vlak voor de weides en naast de stal, heerlijk!) en lekker zitten kletsen nadat we de afspraken en regels hadden overlopen. Daarna terug bij ons paard gaan kijken voor we vertrokken en hij stond al helemaal op zijn gemak hooitjes te eten en lekker kennis te maken met de pony naast hem. Wat een zalig gevoel om je paard zonder zorgen achter te laten. :D
Stiekem is hun domein wel een droom voor mij voor later. Lekker tussen de paarden. <3
Maar dat wordt eerst nog even hard werken en sparen. :+

Verder is mijn operatie goed verlopen, bedankt voor de wensen allemaal!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 15:51

Haha Duke heeft ook altijd een coupe stro, maar die ligt meer dan dat hij rechtstaat sinds hij op stalrust staat :P Dat zijn hier geen goede vooruitzichten, had eigenlijk gehoopt op een wat meer voorwaartse knol, lui had ik al :D

Hij mag sinds gisteren wel weer buiten :) Begonnen met een uurtje en dat ging prima, vandaag heeft hij de hele middag lekker buiten gestaan!
Langzaam opbouwen weer want hij is natuurlijk zijn wintervacht grotendeels kwijt nu, hopelijk kan hij snel weer buiten blijven *\o/*

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 16:00

Merk hier wel dat door de vorstperiode. Veel paarden vastzitten.
Normaal voorkeur voor grondwerklessen.
Nu 4 van de 6 lijf losmaken.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 16:03

Speaking of.. losmaken.
Ik wil een osteopaat naar Duke laten kijken, maar weet niet goed hoe lang ik hier mee moet wachten na genezing.
Aangezien hij best een tijd natuurlijk dat ene been ontlast heeft wil ik zijn rug laten nakijken.
Iemand tips?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 16:52

Granoek schreef:
Speaking of.. losmaken.
Ik wil een osteopaat naar Duke laten kijken, maar weet niet goed hoe lang ik hier mee moet wachten na genezing.
Aangezien hij best een tijd natuurlijk dat ene been ontlast heeft wil ik zijn rug laten nakijken.
Iemand tips?

Als je een goede osteopaat hebt, schatten ze zelf in wat wel en iet kan met die blessure. Mijn Beau heeft 2 jaar geleden zijn knie gemold en daar komt elk half haar een osteopaat bij. In het begin wat vaker. Maar dan liet ze dingen ook wel eens zitten, omdat dat op dat moment toch geen nut had. Zo is hij stukje bij beetje weer keurig in balans gekomen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 16:52

Granoek schreef:
Speaking of.. losmaken.
Iemand tips?

Welke regio?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 16:55

Belgisch Limburg, Maaseik.
Ik heb al een osteopate aangesproken maar toen was het net gebeurd en zij zei even te wachten tot de behandeling van de DA afgerond was, wat logisch is, maar ik wilde graag al wat info winnen tijdens het wachten haha.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:04

Maaseik is hier maar 13 km vandaan.
Ik wist niet dat je zo dichtbij zit!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:13

Oh hahaha dat is inderdaad niet ver :D Ik wist niet eens dat Duitsland hier zo dichtbij was _O- Tijd voor koffie :D

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:36

joyce B schreef:
Ik had maar weer een pak gehakseld koolzaadstro over mijn zachte Hit-matrassen gegooid nu de vorst langer aanhoud. Ze gebruiken de matten vooral als toilet (dus ze durven er wel op te staan) maar gingen steeds maar niet liggen. Ook niet met laagje strooisel. trof ik 2 van de 3 dames gisteravond aan met strooisel in de staart en strooisel op hun deken. Yes!!!!

Hopelijk gaan ze er nu vaker op liggen...

Ik ben wel benieuwd naar de hit matten. Er lijkt alleen in NL niemand te zijn die ze verkoopt. Waar heb jij ze vandaan?
We halen de paardjes in mei aan huis en zoeken nog een oplossing voor strooisel. Of vlas met gewone matten of hit matten zonder ?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:56

belle_boef schreef:

Veiliger dan vlas.
minder glad en minder gevaarlijk als ze er wat van eten.

Ze vinden het koolzaadstro overigens niet lekker.

Gerstestro wordt hier wel goed gegeten maar dat voeren we langstengelig uit netten. Tarwestro is minder aantrekkelijk.

Verbruik redelijk vergelijkbaar maar vlas is iets goedkoper.

Hit matten: zelfde probleem gehad. Vervoer naar Nederland buiten proportie duur. Ik had al vele alternatieven bekijken tot ik ze ineens op marktplaats 2ehands tegenkwam op uurtje rijden van mij. Gelijk gekocht voor de vraagprijs. Heb er nu twee voor minder dan de prijs van 1 met transport. Ze zijn zelden tweedehands te koop.

Verkoopster had ze laten afleveren op een adres met over de grens en de zelf daar opgehaald. Scheelde flink in de transportkosten.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 22:30

joyce B schreef:
belle_boef schreef:

Veiliger dan vlas.
minder glad en minder gevaarlijk als ze er wat van eten.

Wie zegt dat? Gehakseld is veel gevaarlijker! Het komst weliswaar minder vaak voor, maar dat zal wellicht zijn omdat veel meer mensen vlas gebruiken. Verstopping met gehakseld zijn de overlevingskansen nihil, terwijl het met vlas vaak wel goed komt. Dit heeft te maken met de plek in de darm waar het spul zich ophoopt.