[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 12:41

Ik doe het juist ook andersom. Eerst rijden en dan pas uitmesten. Omdat ik vaak na het mesten zo moe ben dat ik geen puf meer heb om iets te doen. Dat helpt voor mij ook :j

Blaze: ik heb zo’n ligplek in de schuilstal gemaakt. Ik heb wel wat af laten graven (15cm) en dat laten vullen. Het ligt dus opgesloten door grond. Maar eerste plan wat gewoon zand storten en opsluiten door boomstammen en bielzen. En dan 5x5m ofzo.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:02

Mijn merrie vindt op stal staan echt niet fijn en soms eet ze haar eten ook niet op dan. Maar ik vind het ook wel makkelijk om even wat op te ruimen buiten zonder dat ze in de weg lopen. Gebruik dus die tijd om wat te doen.
Ze weten wel waar ze moeten staan, dus dat scheelt inderdaad wel.

Voorheen huurden we en moesten we ook alles doen in de tijd dat we daar waren. Maar we waren dan ook wel een tijdje bezig of gingen 2x of allebei 1 x.
Als we dan nog iets anders te doen hadden waren we wel vaak wat laat of gingen weer redelijk op tijd weg. Nu aan huis doen we zeker nog meer, maar ik verdeel het wel meer over de rondes. Of we laten iets liggen voor een weekend.

We hebben laatst in de tuin langs een pad waar de paarden aan andere kant langs lopen, een haag geplant van wilg. Hij lijkt aan te slaan.

We hebben veel soorten wilgen en de grote takken 2jr terug zijn vaak al echte bomen, maar sommigen zijn al echt dik en anderen blijven nog iets dunner.
En de takken die ik zelf had gepakt van een boom en in de grond gezet doen het weer niet allemaal. Ik doe de onderkant schuin afzagen, maar ik denk dat alle zijtakjes er ook af moeten??

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:06

Ik probeer dan te beginnen met eentje trainen, dan uitmesten, hooi stomen etc en nog eentje. Maar dat lukt dus bijna nooit...

pol013 schreef:
dat dat 'iets anders' dan misschien het repareren van de omheining of een soortgelijke klus is, negeren we maar even.

Hahahahaaaa!!! _O- _O- _O- _O-

@superpony; ik haal alle zijtakken eraf en van het stuk dat in de grond gaat schil ik op sommige stukken de bast eraf. Dat lijkt redeiljk goed te gaan, tot nu toe slaan ze aan.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:07

Wat leuk dat er ineens zoveel gekletst wordt!

Ik heb 4 paarden en kan indien nodig ze apart zetten met voeren. Voer geven op volgorde van rangorde en dan de draadjes dicht doen terwijl ze eten werkt het fijnste voor mij. Ik loop gewoon naar de plek waar ik paard wil voeren met emmers in m’n hand. De paarden die niet uit de emmer die ik neer zet mogen eten, lopen met me mee naar de volgende plek. Maar op dit moment heb ik een lui leven, de hoogste in rang krijgt het meeste en de andere 3 evenveel, waarvan de laagste wat langzamer eet. Dus stiekem doe ik dan bij de middelste 2 de schep iets voller en komt het qua eet-tijd precies uit.

Hier altijd eerst trainen en dan mesten, omdat ik herstel van mijn paarden wil kunnen monitoren.

Daihyo, jij zit toch rond de Veluwe? Heb jij maatregelen tegen de wolf? Na het opgegeten Tinker veulen en filmpjes van collega van wolf hier 12km vandaan, wordt veulens fokken ineens extra spannend :o

Wij zijn hier en daar wat wilgen in de grond aan het zetten. En onlangs is mijn voormalig hengsten stuk bij het merriestuk getrokken waardoor de dames nu nog meer ruimte hebben. Dat vinden ze heerlijk. Ik heb alleen nu 15-20 hooipunten. Geweldig voor de paarden, iets minder voor mij. Verder is grootste project dat een gedempte sloot die er vroeger lag weer herstelt moet worden. Ik hoop dat dat gecombineerd kan worden met verbeteren van een van de paddocks. Die is zo slecht dat ik hem grotendeels afgesloten heb. Best jammer, want daardoor is een deel van de track ook niet toegankelijk. Al komt het nu onverwacht wel uit met de komst van een nieuw paard, kan de zwembad-paddock mooi als bufferzone dienen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:11

Ir111 schreef:
Ik probeer dan te beginnen met eentje trainen, dan uitmesten, hooi stomen etc en nog eentje. Maar dat lukt dus bijna nooit...

pol013 schreef:
dat dat 'iets anders' dan misschien het repareren van de omheining of een soortgelijke klus is, negeren we maar even.

Hahahahaaaa!!! _O- _O- _O- _O-

@superpony; ik haal alle zijtakken eraf en van het stuk dat in de grond gaat schil ik op sommige stukken de bast eraf. Dat lijkt redeiljk goed te gaan, tot nu toe slaan ze aan.

Oke, dus toch de zijtakken eraf?

Heel veel zijn goed gegaan. Daar hadden we de onderkant ook schuin van afgezaagd, maar die hadden geen zijtakken.
Heb nu een paar keer een tak zo in de grond gezet met een stukje schuin eraf en die pakken steeds niet.
Zal de onderkant wat meer beschadigen en de zijtakjes eraf. Kan nu nog wel de grond in.

De schietwilg doet het steeds heel goed als we die ergens in de grond zetten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:23

Ik zit inderdaad bij de Veluwe. Maar er niet pal naast met de paarden. Daar zit nog een groot dorp tussen. Van de andere kant (regio Zutphen) krijgen we ook steeds meer berichten van de wolf. Momenteel heb ik 3 lagen lint en 1 draad erboven aan 2 zijdes, 1 zijde is dubbele omheining met 3 draden prikkeldraad, 1 meter en dan 3 x lint. De 4e zijde is tijdelijk. Daar heb ik nu 3 draden, maar ga er nog wel 1 bovenop doen. Op de permanente omheining komt 3x lint en 1 draad er boven.
Ik heb draad/lint op 35-60-90-130 ongeveer staan. Er kan nog een draad onder ook als het moet. Daar zit ik sterk aan te denken.

En verder duim ik heel erg dat de wolf hier voorbij gaat.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:28

Daihyo schreef:
Ik doe het juist ook andersom. Eerst rijden en dan pas uitmesten. Omdat ik vaak na het mesten zo moe ben dat ik geen puf meer heb om iets te doen. Dat helpt voor mij ook :j

Blaze: ik heb zo’n ligplek in de schuilstal gemaakt. Ik heb wel wat af laten graven (15cm) en dat laten vullen. Het ligt dus opgesloten door grond. Maar eerste plan wat gewoon zand storten en opsluiten door boomstammen en bielzen. En dan 5x5m ofzo.

Gebruiken ze dat niet om te mesten en te plassen? wel fijn dat het opgesloten ligt dat scheel veel denk ik. In de schuilstal gaat bij ons helaas niet passen :(

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:40

Dat met zijn allen in 1 stal hadden we in Westendorp. Een kasteel van een KWPN enter en mijn jonge freiberger samen in een ponystal……. En idd zo op elkaar ingespeeld dat het goed ging.

Absoluut is de sfeer hier fijn. _/-\o_

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:48

Qua werk en rijden heb ik geluk. Ons ritme is s ochtends mesten en s avonds mesten. Klussen zijn afhankelijk van het weer. Trainen/ rijden is echt gepland. Op woensdagavond les en dan nog 2 dagen wat doen. Als mijn man vrij is vaak mennen. Als hij werken is moet ik rijden. Welke dagen is afhankelijk van afspraken, weer en energie.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:00

Wat een gezelligheid opeens!

Hier sinds kort gestart om alle 5 hun eigen bakje voer te geven. Ik zet ze alle 5 vast, altijd op dezelfde plek. Dan kunnen ze rustig eten en krijgt ieder z’n eigen bak met de juiste hoeveelheid. Ik ga ondertussen iets anders doen (uitmesten, hooibakken vullen) en na 15-20 minuten zijn ze allemaal klaar en laat ik ze weer vrij. Ik voer iedere dag rond dezelfde tijd dus vaak staan ze bijna meteen bij het hek.

Qua planning probeer ik vaak eerst te rijden en dan klusjes te doen. Dat scheelt al heel veel. Andersom zie ik vaak toch teveel werk en dan kom ik uiteindelijk niet aan rijden toe. Ik heb wel verzorgers voor de paarden die ook allemaal helpen, dus er zijn maar weinig dagen dat ik alles zelf hoef te doen. Maar dingen zoals vegen, opruimen die schieten er soms wel eens bij in. En met mijzelf afgesproken dat ik dat ook wat minder belangrijk vind en het accepteer als het voor 80% netjes is ipv 100.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:30

Ow, bedenk net;

Sinds ze aan huis staan, blijf ik wel eeuwig mest ruimen. Normaal doe ik het vroeg en laat. Maar zoals nu ze rond 22/23 uur op stal gaan mest mijn merrie wel 1,2 soms 3x en ik blijf dus echt opruimen. Kan het gewoon niet laten liggen.

Heb al 10x gezegd dat ik stop met eten geven, ook gezegd dat ze genoeg gepoept hebben, maar het werkt niet.

Zoals nu met nattigheid is alles wel iets minder netjes en erger ik me wel. Maar die paar weken op ene heel jaar, moet ik accepteren.

Wil ook niet vegen als ze eenmaal binnen staan, dus erger me als ik dan wat hooi zie liggen bijv.

Bolletje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 17:37

Leuk zoveel reacties rond het voeren! De meesten zetten dus toch een stukje af zo te lezen. Ik ga het zo proberen, altijd op dezelfde plek en hopelijk hebben ze dat snel door.

En inderdaad, heel fijn topic dit. Ik volg nog niet zo lang maar vind het echt fijn dat hier zo'n uiteenlopende dingen besproken worden. Zo kunnen we allemaal nog iets van elkaar leren en ideeën opdoen!

Ik doe in de ochtend voeren, hooinetten vullen, mesten en eventueel klussen. In de avond voeren en waar nodig hooinetten aanvullen. Momenteel worden mijn paarden nog niet gewerkt omdat ze nog maar net samen staan dus ik geef ze even aanpassingstijd. Als ze weer aan het werk gaan dan ga ik dit denk ik na de ochtendroutine doen. Dan hebben ze in ieder geval al gegeten, genoeg hooi en een propere plek. Dat vind ik het belangrijkste. En als er dan eens wat tijd te kort is, dan sla ik de training over. Zo fanatiek ben ik dan weer niet :=

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 18:13

Ik voer niet onbeperkt. Dus voer 4 keer per dag hooi. Dan die ik ook gelijk een rondje poepscheppen.
Naast mijn werk en gezin.

Als ik ze ander voer geef dan zet ik ze apart door middel van elastieken die ik tussen ze in span. Ik kan de stal in tweeën delen en daarvoor zit een overkapping en die kan ik ook door tweeën delen. Ik heb er 4 staan. Ze kunnen dan dus allemaal droog eten.

Wij hebben met ook weer 4 wilgen bij gepland. Beetje schors er af gehaald en schuin afgezaagd. Hopelijk slaan ze aan.

Heb op de plaatselijke weggeef hoek een oproepje gedaan voor takken van witte en roze vlinderstruiken. Die staan nu in het water om wortels te maken en die komen er bij te staan. We hadden zelf al paarse.

En de hibiscus stekjes staan ook al een paar maanden in een pot om straks over te gaan planten. Daar komen al knopjes aan.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 19:01

Wat ik deed qua voeren als ze buiten stonden was even de draad dicht. Dan in rust eten.
Soms ook er tussen staan maar dat was mij te onrustig. Met een draadje kan je zelf even wat anders doen.
Nu krijgen ze overdag hetzelfde en op stal de aanpassingen. Dat bevalt mij en de paarden toch het beste.

Met de paarden aan huis zie je veel meer dus je doet ook meer. Soms zie ik een mesthoop op een onhandige plek liggen en ruim ik die direct op anders kan ik hem een paar uur later bij elkaar harken en kost het dan meer tijd maar ook nog frustratie extra. Ik heb dus als ik dat soort dingen doe meer “paard” tijd. Maar doe ik dat niet kan ik ze vaak ook snel doen. Rijden doe ik met mooi goed is en als de bak goed is. Dat beperkt waardoor ik soms ook echt minder doe. Dan heb ik ook minder “paard blokje “

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 20:53

monsera schreef:
Ik voer niet onbeperkt. Dus voer 4 keer per dag hooi. Dan die ik ook gelijk een rondje poepscheppen.
Naast mijn werk en gezin.

Als ik ze ander voer geef dan zet ik ze apart door middel van elastieken die ik tussen ze in span. Ik kan de stal in tweeën delen en daarvoor zit een overkapping en die kan ik ook door tweeën delen. Ik heb er 4 staan. Ze kunnen dan dus allemaal droog eten.

Wij hebben met ook weer 4 wilgen bij gepland. Beetje schors er af gehaald en schuin afgezaagd. Hopelijk slaan ze aan.

Heb op de plaatselijke weggeef hoek een oproepje gedaan voor takken van witte en roze vlinderstruiken. Die staan nu in het water om wortels te maken en die komen er bij te staan. We hadden zelf al paarse.

En de hibiscus stekjes staan ook al een paar maanden in een pot om straks over te gaan planten. Daar komen al knopjes aan.

Hibiscus kan bij de paarden meende ik toch? Vind ik prachtig, heb ik.nog niet. ( Zet op verlanglijstje)
De vlinderstruik is niet eetbaar voor paarden toch of wel?

annapony3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 23:02

hallo, ik zou graag een longeerpiste voor mijn shetlanders zetten. maar ik heb geen idee hoeveel zand ik nodig heb? zou iemand mij willen helpen aub

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-23 23:51

Bolletje29 schreef:
Leuk al die hagen en planten! Ik zal binnenkort maar eens beginnen aan het inzaaien van de kale plekken op de weide :j Daarna wat inlezen over planten, bloemen en hagen en volgend jaar maak ik er ook iets moois van.

Iets anders, in de veronderstelling dat velen van jullie geen stallen/boxen en meerdere paarden hebben: Voor degenen die hun paard(en) dagelijks extra voer geven, hoe doen jullie dat? Gewoon ieders een bakje voor de neus en hopen dat ze gelijktijdig klaar zijn? Een emmer om hun hoofd? Even vastzetten? Stukje afzetten?
Mijn paarden zitten momenteel nog in hun inscharingsproces en krijgen dus nu elks op hun eigen stukje eten, maar ik ben er nog niet over uit hoe ik dat ga doen als ze binnenkort samen komen te staan. De ene eet langer dan de andere, emmers om hun hoofd vind ik maar een vreemd idee (maar misschien omdat ik het nog nooit gezien/gedaan heb) en een stuk afzetten lijkt me ook nogal lastig om dagelijks te doen -O-

Hopelijk hebben jullie hier de gouden tip!

Wij hebben nu 11 paarden, 10 van de 11 krijgen emmer om het hoofd, 1 heeft trauma en raakt in paniek als we dat proberen dus die eet gewoon uit de emmer. Werkt hier prima

Afbeelding

Afbeelding

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 00:21

Ja hibiscus kan bij paarden. Had ik vorig jaar gelezen bij Daihyo hier op het forum. Vlinderstruik is me niet helemaal duidelijk. Hij is in ieder geval niet giftig. Ik lees op konijnen fora dat ze het gewoon aan konijnen voeren. Ik zet er maar een paar tussen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 02:09

Ik twijfelde ook over de vlinderstruik en niemand kon 100% duidelijkheid geven.

Heb een hele grote in de tuin en daar nu stekken naast gezet. Maar laatst takken gekregen en die wilde ik op een ander deel in de tuin, maar dan kunnen de paarden er misschien bij als de struiken groot worden. Een andere plek heb ik nu nog even niet in de tuin.

Naast het mesten, knuffel ik ook veel teveel en dat kost ook heel erg veel tijd :o :) En als je de 1 een knuf geeft, moet de rest ook ( als ze willen ) dus dan ben ik heeeeeeeeel druk.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:06

Dat gebeurt mij ook echt te vaak. Dat mijn planning voor lessen of wedstrijden in de knoei komt omdat ik te lang sta te teuten met de paarden O:)
Dan kan ik mezelf wel wat aandoen.

Maar soms maak ik me er dan ook maar eens even makkelijk vanaf en doe alleen het functionele. En soms ga ik dan bewust even bij ze langs als ik dan toch geen tijd heb om te rijden (als ik die avond ga sporten bijvoorbeeld) en maak dan bewust een half uurtje tijd voor prullen zonder 'einddoel' (namelijk rijden)

Of als ik wil gaan rijden en dit aantref
Afbeelding
Dan ga ik wel even eerst iets anders doen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:10

Ik heb een aantal vlinderstruiken op 1 wei in bereik staan maar ze zitten er nooit aan. Er komen nu weer eikels naar boven en die worden wel met smaak gegeten. En mijn shetlander begint nu ook dode aarswormen uit te scheiden, dat komt door de eikels. Vanmiddag een Nematel halen en even helpen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:10

Dat idd Polo13. Dan wachten wij ook wel even.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:52

Belker schreef:
Ik heb een aantal vlinderstruiken op 1 wei in bereik staan maar ze zitten er nooit aan. Er komen nu weer eikels naar boven en die worden wel met smaak gegeten. En mijn shetlander begint nu ook dode aarswormen uit te scheiden, dat komt door de eikels. Vanmiddag een Nematel halen en even helpen.

Hoe helpen eikels om aarsmaden te doden en uit te scheiden?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:02

De stof tanine is licht giftig. Dat is waarom eikels worden afgeraden, teveel is slecht. Toen ze vielen en ik een dag te slecht was om ze te verwijderen en nu weer zitten ze in zijn mest.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:11

Lastig die vlinder struik, ik.houd en.v zekerheid maar voorhuis waar geen paarden komen

Beetje zelfde had ik met de stokroos, moeilijk te vinden of eetbaar is. Vond wel ergens dat niet giftig is en ze lusten het niet dus die heb ik wel bij de paarden in de buurt