Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 19:11

@marlies: ik ben een stresskip en heb bij alle veulens die hier geboren moesten worden in spanning gezeten, maar gelukkig is alles goed gegaan. En meestal gaat het ook gewoon goed.
Maar niemand kan je die zekerheid geven en zeker niet bij een 'maiden mare'.
Bij mijn 2 oude merries ben ik bij de geboortes geweest, maar de bonte was een sneaky. Ondanks dat ik de vogeltjes, (vracht)autos en pratende fietsers via de babyfoon hoorde stond er toch ineens een veulen naast. Tot 2x toe :)

Dais_

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 01:01

Ik had ook gehoopt op een veulentje volgend jaar. Helaas is het 3 pogingen mislukt en bij de laatste keer had mijn merrie een ontsteking en moest ze 3 weken lang om de dag antibiotica ingespoten krijgen. Er zaten toen wel 2 vruchtjes, maar door de ontsteking zijn die niet ouder geworden dan 18 dagen. En toen was het dekseizoen over....

Heeft echt gruwelijk veel geld gekost alles bij elkaar en bovendien ook een ziek paard. Ik ga het volgend jaar dan ook niet meer doen heb ik mezelf voorgenomen. Ik koop wel een veulen, stukken goedkoper en mijn merries lopen geen risico's.

Haha DubbelDun, dan zal je ook gek gekeken hebben! Ze wilde het kennelijk graag zonder toeschouwers :D.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 09:10

Bij het laatste veulen heb ik ook wel geluk gehad. Omdat ze nooit hengstig toonde heb ik haar hengstig laten spuiten en na de dekking met 18 dagen een scan laten doen. Hierna heeft ze een mega koorts-aanval gekregen (tegen de 40 aan) -ik vermoed door de niet al te hygiënische manier van handelen bij de stal in kwestie- en ik was ook bang voor een 'gekookt eitje'. Maar alles is gelukkig goed gegaan en heeft ze een heel mooi veulen-op-bestelling op de wereld gezet, die ook nog zonder kleerscheuren (a.i. hoge DA kosten) na 5 maanden afgeleverd kon worden aan de nieuwe eigenaar.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 09:50

Bij mijn merrie wil ik ook wel een veulentje, maar zie haar ook nooit hengstig.
Van de lente eens kijken.

Vandaag hebben ze echt wel de herfst in de kop, zie ze hier steeds voorbij vliegen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 09:55

Hier regent het ondertussen flink door dus ze staan in de schuiltent voor zich uit te staren...

Ik vond het heerlijk om veulens te hebben, maar was toen ook nog een stuk jonger. Nu zou ik het te veel een belasting vinden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:34

Ik zie elke dag veulens, heel heel veel ( soms teveel, ettertjes zijn het, volgen de merrie niet meer, maken gekke sprongen en die hoefje komen hard aan, maar op afstand zijn ze echt heel leuk) Misschien dat ik er ooit zelf 1 wil fokken uit een merrie van het werk, maar ik heb nu ruimtegebrek en veulen zal voor de verkoop zijn en ik weet niet in hoeverre ik mij eraan ga hechten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:39

Hier waait het alleen.

Ik zou zo graag een veulentje willen maar ben veel te bang dat het mis gaat met 1 van mijn merries.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:39

Ooit een veulen van Roos is wel het plan. Het is echt een goede merrie dus ik zou het zonde vinden om geen veulen met haar te fokken. Maar ik ga eerst kijken hoe ze het in de sport gaat doen. Dan zijn we wel weer wat jaar verder en zie ik wel hoe de situatie dan is. Ik heb geen plek en geld om permanent drie paarden te houden. Dus voorlopig nog niet.

Komend jaar wel naar de keuring met haar. Ik twijfel nog of we naar beide stamboeken zullen gaan. Ze staat ingeschreven bij het NRPS en NAS.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:49

@lyn: allemaal waar, maar ik heb er toch ook veel plezier aan beleefd, zeker de merrietjes waren (en bleven) ook veel liever en handzamer dan de hengstjes. Die waren met 4 maanden al een hand vol en als het western-wereldje niet zo gefocust zou zijn op hengsten had ik ze toen al laten ruinen }>
Maar met de merrie onder het zadel en een veulen aan een touwtje er naast de weg oversteken en dan de hei op en los laten heeft ook wel iets hoor :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 11:18

Maar prive heb je er 1 of 2 en dan kun je ze goed opleren en veel tijd erin teken, met 200 gaat dat wat minder en komen ze gewoon minder in de hand.
Zeker gaaf om met je merrie en veulen naar de hei te kunnen gaan, mooi
Ik heb zelf geen geschikte merrie, die wat ik heb is nu oud en versleten en de andere 2 zijn ruinen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 11:32

200 is idd wel een 'beetje veel' :)
Ik heb er hier max tegelijk 2 gehad en dat waren beide merrietjes, dus niet echt veel gespeel samen.
Ook de hengstjes kwamen goed in de hand en kenden hun ABC, maar 'boys will be boys'...

Hier nu een voorzichtig zonnetje, dus mooie tijd om de paddock te gaan uit mesten :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 11:40

Wij hadden de merrie ook ziek toen ze net drachtig was. Uierontsteking... 2 weken lang elke dag 4 a 5 spuiten gehad. Vruchtje heeft het overleefd en daar hadden we niet op durven hopen. Ze kan alleen niet normaal gereden worden tijdens de dracht, dus in die zin is het jammer dat we niet met haar kunnen werken. Anders had ik haar nog even Z gestart.

Ik vind het overigens alleen de moeite waard om een veulen te houden met alle risico's tot ze goed en wel 3 zijn als je ze zelf fokt. Anders zou ik een 3-jarige kopen. Ik fokte één keer een veulen voor eigen gebruik en die was voor zijn 2e al afgeschreven... Dat is echt wel oliebol.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 12:28

Ik heb twee keer een veulen gekocht en aan beide leuke paarden over gehouden. Ik vind het juist het leukste om met die jonkies te 'werken'.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 12:37

Ik heb de merrie ook niet gereden tijdens de dracht, dat zou ik een te zware belasting van de rug vinden daar ik nooit 'technisch' rijd en ze dus weinig bespiering heeft om dat extra gewicht te overbruggen.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 17:02

Bedankt voor de (ook erg lieve!) reacties wat betreft de buurvrouw. Tot nu toe niks meer gehoord *klopt af* Al moet ik zeggen dat het wel echt een gesleep word met de trailer en als ik meerdere keren per week of maand met paard op pad wil, want daar gebruik ik de auto ook bijna alleen maar voor (fiets elke dag naar mijn werk) en laat ik hem ook liever gewoon voor de trailer staan. De auto + de trailer kunnen niet op eigen terrein, dus moet hem dan elke keer weer afkoppelen en aankoppelen. Maar ik heb de gemeente wel even gecontacteerd afgelopen Vrijdag, die mijn vraag hebben doorgegeven aan de juiste afdeling dus hoop ik dat ik snel antwoord heb. Eigenlijk hoop ik ontheffing te kunnen krijgen gezien de situatie (niemand hoeft er langs met de auto). En anders maak ik het hek zo dat hij de andere kant open gaat, zodat ik de trailer op het dijkje over de sloot heen kan parkeren, wat technisch gezien ook mijn terrein is.
Is het bij jullie trouwens ook zo onstuimig? Ik moest vanmiddag dus even met de trailer weg om weidepalen open te halen en in open landschap vind ik dat nog wel een beetje spannend, haha.

Hier lopen overigens 3 Welshjes, 1 van afgelopen jaar en 2 twenters die dus ook niet in de hand komen. Via via konden ze bij mij lopen en de eigenaren wonen best ver, want hier is het goedkoop. En ze zijn ook echt hondsbrutaal en vreten het hek op als ik het niet in blijf smeren :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 18:26

Er wordt gezegd dat het een tekort in de voeding aan geeft (mineralen/vitaminen).
Hopelijk positief nieuws van de gemeente.

Ik heb ze hier nog even op de wei gehad terwijl ik het hooi aan het los maken was en de blaadjes uit de paddock geveegd. Ik hoop dat het meeste nu wel uit de klimop is of dat de wind gaat draaien :)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 19:08

Hier ook een die de stal opvreet soms, maar dat is meer verveling dan tekorten hoor! Dus kan allebei...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 19:43

Vaak hoor je dat jonge dieren die ingeschaard zijn op een groot weiland alleen maar gras krijgen en vaak blijkt dat er dan op 3-jarige leeftijd toch te weinig kalk in de botten te zitten.

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 21:29

hallo ik ben nieuw hier!

aangezien er zoveel topics zijn heb ik een paar vragen:
de mest laten ophalen of een aanhanger en de mest wegbrengen?
en hoe doen jullie het met hooi, stro of andere bodembedekking?
laten jullie dat leveren, hoeveel kost dat ongeveer en hoeveel gebruiken jullie per maand?
of doen jullie het op een totale andere manier?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-20 21:39

Laylah2002 schreef:
hallo ik ben nieuw hier!

laten jullie dat leveren, hoeveel kost dat ongeveer en hoeveel gebruiken jullie per maand?

Trek een aantal uur uit om de verschillende paarden aan huis topics te lezen en je hebt al heel veel informatie en antwoord op vele vragen.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 21:44

Laylah2002 schreef:
hallo ik ben nieuw hier!

En een aantal van deze verschillende vragen zijn ook nog recent beantwoord in dit topic.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 21:58

Laylah2002 schreef:
hallo ik ben nieuw hier!

de mest laten ophalen of een o
aanhanger en de mest wegbrengen?

Ik gebruik nu een kieper, vol = meteen weg en niet dubbel scheppen
Ik haal alles zelf met diezelfde kieper.
Ik verbruik 1 pak stro. 4 balen vlas en 3 grote ronde bakken hooi met shet, D pony en paard

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 22:05

Hier hooi van eigen land, geen bodembedekking in stal, geen mest afvoer want gaat op eigen land

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 22:34

belle_boef schreef:
Laylah2002 schreef:
hallo ik ben nieuw hier!

Trek een aantal uur uit om de verschillende paarden aan huis topics te lezen en je hebt al heel veel informatie en antwoord op vele vragen.

Ga ik binnenkort doen als ik wat meer tijd heb +:)+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 22:38

Mest hoop ik in grote bakken van een kuub of twaalf te kunnen gebruiken om planten te kweken. Komend jaar te beginnen met pompoen.

Voordroog bestel ik bij een fourage handelaar. De midi-balen worden thuis afgeleverd. Voor twee paarden gebruik ik er elke vier dagen een. Dat kost €27,50 per baal. Redelijk veel, maar het is goede kwaliteit en wordt netjes geleverd.

Strooisel heb ik niet.