Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:13

Hier ook paarden die het zonder ijzers afkunnen. Op aanraden van de smid maar eens geprobeerd nadat ze aan huis zijn komen te staan. Zelfs de oude merrie die nog regelmatig voor de wagen staat doet het zonder prima, maar zij heeft erg mooie voeten als ik de smid mag geloven.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:47

Hier helaas ook ijzers, heeft mega harde en fijne hoeven maar een heel gevoelige teen en zool waardoor hij bij elke buitenrit de dag erna kreupel was en of kneuzing of zweer had. Nu ijzers en dat gaat prima
Mijn merrie had toen ze gereden werd ook ijzers, ze heeft erge platvoetjes en die scheurde erg snel, nu nog maar minder dan toen ze veel op het harde liep

In de winter ook, ook met sneeuw nooit sneeuwbeslag gehad. heb wel alleen voor ijzers misschien dat dat scheelt. met sneeuw veeg ik het betegelde meteen schoon en zout erop en op de wei en paddock blijft het er niet onder hangen

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:56

Hier staan ze nu zonder ijzers. De oudste heeft platvoeten en voor altijd ijzers gehad, maar hij staat al een paar jaar met pensioen dus uiteindelijk vorig jaar yoch e ijzers er onderuit gehaald. Het gaat gied op de wei maar stukjes wandelen is moeilijk om kiezelstenen.

De fjord heeft goede hoeven maar een gevoelige zool. Eerst voor op ijzers gehad, maar ze bleef gevoelig lopen over kiezelpaden en daarbij gleed ze vaak weg op asfalt als de ijzers sleten. Toen nog een zooltjes erbij gebruikt dat was het ook niet want ik kon de horf niet meer uitkrabben en ze bleef nstuurlijk glijden. Toen cursus natuurlijk bekappen gevolgd. Vorig jaar fjord vd ijzers laten halen en natuurlijk laten bekappen. Nog steeds gevielig dus hoefschoenen aangeschaft. Kapitaal kwijt aan hoefschoenen, raspen, bokje enz enz. Maar het zelf bekappen is niet succesvol want mijn rug wil niet meedoen. En de hoefschoenen zijn geen succes want ze passen niet meer (ondanks 2 hoefpassers die ze hebbdn aangemeten) grrrrr dus we modderen nig maar even verder

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:22

Gelukkig ook blote kakkies hiet. Merrie loopt ook gevoelig op stenig pad. Ook hoefschoenen aan laten meten maar de rechter draait..gaat de lol ook snel vanaf. Moet nog eens kijken om er wat in te doen.
Wel een gedoe die paardenvoeten.

Vraagje, zondag ga ik mijn shet wegbrengen om te laten beleren voor de sulky. Wat zouden jullie doen, 1 1/2 paardstrailer. Los of vastzetten?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:27

Los.
Zet het kleine spul nooit vast, maar heb dan ook een trailer met een hoge klep!
Zeiltje is ook goed natuurlijk.

En zorgen dat je voordeurtje niet van binnenuit geopend kan worden, die ukken zijn dondersslim :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:30

Los er in.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:11

Shirley schreef:
Los.
Zet het kleine spul nooit vast, maar heb dan ook een trailer met een hoge klep!
Zeiltje is ook goed natuurlijk.

En zorgen dat je voordeurtje niet van binnenuit geopend kan worden, die ukken zijn dondersslim :D

Das een goeie, nooit aan gedacht. Morgen meteen kijken of dat zou kunnen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:24

Mooi! Vanavond paard en twee shetlanders verhuizen. Ben benieuwd hoe ze reageert staat nu al poos op zelfde plek.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 20:02

Het is gelukt! Ze zijn erg blij met hun nieuwe weide :)

En ik ben ook blij dat ze daar nu staan.

Afbeelding

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 20:26

Dat ziet er gezellig uit!
Ze hebben het prima naar hun zin, zo te zien!

posje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 20:44

Hoi, ik lees al even mee. Eind van het jaar gaan wij verhuizen naar huis waar het paard aan huis komt. Bij het huis zijn al stallen en er ligt een rijbak bij, die we opgeknapt moet worden. Ben me nu aan het oriënteren op een fouragehandel voor ruwvoer en stro. Ik zit in de Betuwe, kunnen jullie me een goede handelaar aanraden? En wat is jullie ervaring met snelheid waarmee je door stro gaat, gaat om 2 paarden die hele dag buiten staan en alleen vanaf een uur of zes 's avonds tot 7 uur volgende ochtend op stal.

Hebben jullie ook ervaring met het huren van een mestcontainer? Ook ervaringen met een goede rijbakaanlegger zijn welkom, bak moet hele jaar door begaanbaar blijven.

Alvast bedankt.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 08:00

Ik huur een mest container. 10,- per week. En halen 95,-.
6 kuub. Fjord en shet. Plm 3,5 4 mnd kan ik er mee doen

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 08:23

Interessant, die container huur! Ik lees hier al een hele tijd mee :+ gezien wij ook pony's aan huis krijgen en ik ook met het 'probleempje' mestopslag zit.
Zit jij bij een lokaal iemand waarvan je huurt Karev? Ik heb wel gezocht, maar kan haast niets voor die prijs vinden volgens mij.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 08:41

karev schreef:
Ik huur een mest container. 10,- per week. En halen 95,-.
6 kuub. Fjord en shet. Plm 3,5 4 mnd kan ik er mee doen

Ik vind dat eigenlijk nog steeds flink duur. Ik ga er hier aan de weg een maken en de boer komt die legen, weet niet wat hij daarvoor gaat vragen maar kan nooit zoveel zijn.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 09:53

Daar schrik ik ook van, dat kost je dus gemakkelijk 800-1000 euro per jaar :oo
Voor twee paardjes!

Hier zijn de landbouwers er ook blij mee.
Met een beetje geluk rijdt de buurman het uit, achterbuurman huurt een loonwerker en dan moet ik 200 bijdragen, maar dat is van 18 poepdozen!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 11:18

Ik heb ook gekeken naar mestcontainer, maar ivm nieuwe wetgeving zijn er nog maar weinig bedrijven die dat (voor aso hoge bedragen) doen. Ik gooi de mest op een aanhanger en als hij vol is bel ik iemand van volkstuintjes en die haalt het gratis op. Hij vertelde laatst ook al dat hij al een paar keer een aanhanger aan iemand anders had gegeven, er lijkt best veel belang bij. Tenminste, als het pure mest zonder strooisel is. Mijne lopen altijd buiten en hooi oid gooi ik gewoon in de kliko.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:08

Wij gooien het ook op een aanhanger en dan legen we het zelf bij een tuinder.

Net een heel avontuur met het fietsen met de B-pony. hij schrikt en vliegt naar achter. Komt tegen het wiel van mijn dochter, dus die valt. Schrikt daar ook van, dus trekt mij van de fiets. Liggen we samen op straat en Barney los en rent de akkers in. Man in de auto achter ons schrok zich wild. Wil Barney vangen, maar die rent alleen maar verder. Ik dacht dat hij naar huis zou rennen, maar hij kon nergens heen, denk ik, want hij kwam weer terug. Barney weer aan de fiets en rondje verder afgemaakt. Hij was wel helemaal van de rel. En ik ben blauw aan knie, elleboog en muis van mijn hand. Dochter aan haar enkel. Maar verder valt t mee, gelukkig...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:12

Fabster schreef:
Wij gooien het ook op een aanhanger en dan legen we het zelf bij een tuinder.

Net een heel avontuur met het fietsen met de B-pony. hij schrikt en vliegt naar achter. Komt tegen het wiel van mijn dochter, dus die valt. Schrikt daar ook van, dus trekt mij van de fiets. Liggen we samen op straat en Barney los en rent de akkers in. Man in de auto achter ons schrok zich wild. Wil Barney vangen, maar die rent alleen maar verder. Ik dacht dat hij naar huis zou rennen, maar hij kon nergens heen, denk ik, want hij kwam weer terug. Barney weer aan de fiets en rondje verder afgemaakt. Hij was wel helemaal van de rel. En ik ben blauw aan knie, elleboog en muis van mijn hand. Dochter aan haar enkel. Maar verder valt t mee, gelukkig...

Jeetje fietsen is leuk tot er zoiets gebeurt :(:)

Gelukkig valt de schade nog wat mee.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:14

Ja, we fietsen vrolijk verder hoor. Maar liever niet al te veel van dit soort grappen. Hij schrok van een man die achter een hek bezig was. Die had hij niet gezien. Ik was even bang dat hij op een auto zou klappen, maar dat gelukkig niet.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:18

Sodejuuuu..dat had heel wat slechter af kunnen lopen!
Geluk gehad alle drie :(:)

Dat wordt morgen spierpijn...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:32

:= Denk ik ook ja. Mijn hand is nu al niet echt grappig.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:33

Fab... :oo schrikken zeg...brrr. Gelukkig weer veilig thuis en alleen wat blauwe plekken en een gedeukt ego.

Zag nieuwe voorbij komen :wave: Hier gaat de mest het maïsveld op na de oogst, is dus niet verkeerd om even in de buurt te neuzen of er maïsvelden in de buurt zijn.Even aan de eigenaar vragen of je daar je mest kwijt mag...goed uitspreiden zodat ze later met ploegen geen problemen krijgen :)

Ook evt champignonkwekerijen kunnen belang hebben bij stalmest...

Wat een mooie weide op de foto <3

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 16:11

Of een grote mesthoop op het maisland maken zodat de boer het op een mestkar kan laden en uitstrooien. Zo doen wij het :) boer moet toch al een kar laten komen voor het verstrooien van slib uit de sloot (wordt eigenlijk gelijk na de oogst in een grote hoop op de akker gedumpt).

posje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 18:56

Karev; ben ook benieuwd van welk bedrijf je de mestcontainer huurt. Vroeger waren er dacht ik meer aanbieders, maar zijn er idd. een hoop gestopt met de strengere regelgeving. Aanhanger zie ik niet echt zitten, lijkt me lastig schoon te houden eromheen en met 2 paarden rij je elke week heen en weer denk ik?

Informeren bij een boer is wel goede tip.

@fabster; gelukkig is het relatief goed afgelopen. Zijn jullie aal weer beetje bekomen van de schrik?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 19:02

Ik doe 10 dagen met aanhanger pure mest. Maar eerst had ik een grotere en daar deed ik ruim 2 weken mee. Aanhanger staat op verharding dus schoonhouden is niet lastig. En hij wordt opgehaald en terug gebracht dus ik heb er weinig omkijken na.