Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 08:38

Mijn (overleden) hond, Charlie ( kruising cairn terriër en australian cattle dog, dus dan wist je het wel) ging toen dat nog ging, altijd mee naar stal. Was een jaloers kreng, want als ik met Lona liep, hoorde ik zijn tanden op elkaar klappen ( was trouwens wel zo wijs om gepaste afstand vd benen te houden). Totdat hij los meeging op buitenrit. Was in Madestein bij Den Haag, dus redelijk drukke weg over voor je daar was, maar Charlie luisterde perfect en Lona was helemaal geniaal, want die stak niet eens over voordat Charlie weer naast haar stond. Die draaide echt haar hoofd om en keek, wachte en verzette dan geen stap meer tot hond weer bij was. En racen samen vonden ze geweldig! Deed ik altijd maar een schietgebedje voordat ze mochten gaan!!

Neem nu geen dieren er meer bij, maar als Lona en MiniMe niet meer zullen zijn en ik toch geen paarden meer zal kunnen houden, neem ik weer een hond of 2.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 08:53

Ja, Anke... Er is er een jarig hoera hoera... Zang moet je er even bij denken. :)F

Ik vind eigenlijk alle honden wel wat hebben. Mijn opa had vroeger een koningspoedel.... Zo geschoren vind ik ze prachtig!
Belgische herders vind ik alleen te zenuwachtig en fel soms.

Volgens mij wordt het een prachtige dag. Als ik moed verzameld heb, ga ik mijn stal leegtrekken vandaag.
Daarna rijden en ff mijn waardebonnen cashen in de stad (van mijn verjaardag nog).

Dit weekend wil k ook nog het land kalken .... Dat komt morgen wel.
Mijn paardjes komen in de winter niet op het land... Ja, je hoort het goed... Ze moeten het doen met de paddock. Gisteren zag ik wel dat hun geduld opraakt... Stonden tegen het lint... Snel schrik erop gezet.

Fijne dag allemaal.... Mijn hond, is nog steeds zielig... Heeft wel gegeten....

Jadybabe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 09:38

Gefeliciteerd Anke. Maak er een mooie dag van! Weer werkt in ieder geval mee!

Vervelend dat bijrijder weer eens niet kan. Ik maak het niet meer vrijblijvend voor een bijrijder. Ik heb altijd mazzel gehad met mijn bijrijders. Mijn eis om op mijn paard te mogen rijden is dat ze verplicht 1 x per maand moeten lessen. Ik hoef er geen bijdrage voor als in geld, maar de lessen bij Peggy de Kraa kosten ook al 50 euro per uur en dan wil je wel oefenen. Mijn vorige bijrijdster is helaas voor haar werk naar het buitenland gegaan , dat was een echte bikkel. Door weer en wind, volbehangen met lampjes maakte ze midden in de winter s' avonds nog een rondje polder. Leek net een wandelende kerstboom.

Om half 10 zijn mijn pensionners vertrokken. Heerlijk weer het rijk voor mij alleen. Zo eerst het paard van min zus ophalen. Die komt een maand bij mij op stal, en daarna les met de Quarter en dan de shetty in de By mite zetten. Hopen dat de jeuk minder wordt, anders het scheerapparaat er over heen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 09:41

Gefeliciteerd Anke *\o/*

Wij hebben momenteel een labrador, een toller en een boerenfox. En voorheen nog een ridgeback en een australian shepherd.

De boerenfox hebben we wel eens meegenomen met een buitenrit. Ging echt super dus als de paarden in de andere wei staan gaat dat ongetwijfeld nog vaker gebeuren.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 09:58

Gefeliciteerd Anke!

Ff vraagje tussendoor. Hoeveel zandweg zouden jullie per dag geven in eetlepels? Heb een Shet, draver en 2 hafjes.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 10:09

Anke gefeliciteerd!

Wij hebben naast de spaanse waterhonden (op dit moment 2 reuen, derde komt er dus aan.. en 6 teven) ook nog een oude Jack Russell (wordt 16 dit jaar), 2 Hollandse herders en een Roemeense herder... Met die laatste show ik momenteel veel. Aangezien de spaanse waterhonden allemaal al kampioen zijn en ik wacht tot de jonkies oud genoeg zin om te showen :D De hollanders doet mijn man pakwerk mee.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 10:24

Een roemeense herder? Ga ik eens opzoeken!

Gefeliciteerd, Anke! *\o/*

Als mijn rit niet te lang en te snel is, neem ik mijn honden altijd mee. De kruising Dalmaat kan zelfs langs de weg los. Steekt ook niet over. De Rus is niet helemaal 100% betrouwbaar, dus die heb ik langs de weg aangelijnt. Dan is een grote hond en een klein paardje wel weer handig. Ik hoef niet af te stappen! :)

Ik wou altijd een grote en een kleine hond. Mar mijn man houdt niet van kleine hondjes (mijn man is ook niet zo groot, dus mss is dat het := ), dus was de dalmaat de kleine en moest er dus een grotere hond bij komen. Maar die leg je nie even makkelijk naast je bed in een hotelkamer. Maatje kleiner dus maar.

En die corgi's; ik vind ze echt fantastisch. Maar nu mss niet al te handig.

Nog steeds ziek. Vanmorgen om half 6 opgestaan om een ibuprofen in te nemen. Nu gaat het een beetje. Zonsnel de paarden doen en dan ben ik wel weer aan het einde, denk ik. Zonde van het mooie weer. Maar ja, wat doe je er aan...,

Edit; Roemeense herder heeft veel te veel haar! Dat gaat m niet worden. Wel een mooie hond!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 10:52

Sure_lee schreef:
Gefeliciteerd Anke!

Ff vraagje tussendoor. Hoeveel zandweg zouden jullie per dag geven in eetlepels? Heb een Shet, draver en 2 hafjes.

Ik gebruik psylliumzaad....

50 gram pp/pp voor een paard 100gr

dat is wel een onderhoudskuurtje van een dag of 5 á 7

Echt bij zandkoliek gaat de dosering flink omhoog.

Net even gewogen...volle eetlepel is ongeveer 15 gr ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 10:59

Ik heb geleerd door een topic hierover, dat 100 gram voor een paard nog vrij weinig is. Dus ik geef , ook omdat ze nu constant op zand staan, 500 gram per dag in totaal voor 900 kg paard (dus allebei) en dat 5 dagen lang.
Ik hoop zo zandkoliek voor te zijn, maar vind het moeilijk hoor!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 11:01

Thanks Brenda. Ik heb de zaadjes van agradi. .. jeetje dan heb ik de afgelopen keren echt veel te weinig gegeven!
Ze hebben geen koliek maar zat wel zand in de mest. Ook rode bloedwormen. ..dus ze zijn zo de sjaak voor een kuurtje en dan dagelijks een bak zaadjes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 11:10

Er wordt vaak te weinig gegeven, maar als je zeker wilt weten wat nodig is moet je de mesttest doen.
Die van mij staan altijd op het zand en krijgen rond de 100 gram per dag 5 a 7 dagen per maand.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 11:34

Fabster schreef:
Dat is toch ook een poedel, Azmay? Die zijn toch niet low energie? Daar heb je zo n varkentje als die van Karev voor! :D Mijn vriendin heeft 2 franse bullen. Heb er een paar jaar op gepast tijdens hun vakantie. Vind het echt schatjes, maar kan er niks mee. Ze moeten wel mee kunnen aan get paard. Vind poedels ook een goed karakter hebben. Janmer van het haar. Heb er een paar op het lijstje:
Dalmaat, Weimaraner, Dober, podenco en mss dus de cattle dog. Mijn droom was altijd een corgi. Maar dat is aan het paard ook wat lastig. En een herder(kruising) is ook nog altijd een optie. Dus tja, mogelijkheden zat. Heb al een tijd een dakmaat van MP op het oog (uit spanje). Maar er moet eerst wat omvallen. We zitten vol, qua dieren.

Koningspoedels liggen in huis altijd te slapen eigenlijk en hoeven echt geen uren te wandelen. Nu is die van mij wel specifiek makkelijk maar die van mijn ouders komen ook toe met een wandelen van drie kwartier per dag.

zandkuur geef ik 2x in het jaar gemalen psylliumhusk van pitpit.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 11:36

Mijn roemeense herder met mijn zoontje (officiele naam vh ras is Ciobanesc Romanesc Carpatin)
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 12:16

Zó, dat is ook een aardig, paard, die Roeneen!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 13:36

Tinky, kun je dat zaad gewoon geven mijn twee ponys staan ook op het zand. Hadden eentje raakte zand koliek (shetlander) ik kon het merken aan de mest te dun, maar nu staat er een andere shet.

Zou ik dat zaad dan gewoon kunnen geven om zand wat ze binnen krijgen er uit te krijgen?

Of moet er dan al echt wat aan de hand zijn?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 13:40

Kun je zo geven hoor,ik heef het een paar maal per jaar preventief.Absoluut niet wachten totdat ze koliek krijgen.

Ik voer altijd zemelen en grasbrok,met wat water wordt dat een rulle massa.Vlak voordat ik voer,roer ik de zaadjes erdoor.Heerlijk vinden ze het.
Laat het niet te lang staan voordat je het voert anders wordt het plakkerig en klonterig.

Ik weet dat ze het op de kliniek ook zo voeren,droog in de bak maar ik vind met wat zemelen lekkerder voor ze.

Als je vermoed dat ze tegen een zandkoliek aan zitten,mest testen en als er erg veel inzit,zou ik de dosis psyllium verdubbelen.Bel evt even de DA voor advies hoeveel je dan zou moeten geven.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 13:48

Tinky12 schreef:
Kun je zo geven hoor,ik heef het een paar maal per jaar preventief.Absoluut niet wachten totdat ze koliek krijgen.

Ik voer altijd zemelen en grasbrok,met wat water wordt dat een rulle massa.Vlak voordat ik voer,roer ik de zaadjes erdoor.Heerlijk vinden ze het.
Laat het niet te lang staan voordat je het voert anders wordt het plakkerig en klonterig.

Ik weet dat ze het op de kliniek ook zo voeren,droog in de bak maar ik vind met wat zemelen lekkerder voor ze.

Als je vermoed dat ze tegen een zandkoliek aan zitten,mest testen en als er erg veel inzit,zou ik de dosis psyllium verdubbelen.Bel evt even de DA voor advies hoeveel je dan zou moeten geven.

Okee bedankt! Mijn shetlander rolt niet maar vind haar mest weer wat dunner worden.. Maar dit heeft ze heel vaak ook in de zomer dus ik verwacht niet dat wat erg is. Ik zal het eens proberen :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 14:30

Zaadjes kunnen verder geen kwaad hoor dus daarom hoef je het niet te laten.Test wel de mest eventje,heb je toch een beetje een indicatie :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 17:30

Ik verveel me dood. Ziek als een hond, maar als de ibu inslaat gaat t wel, maar kan je nog niks. Eer me een slag in de rondte aan groente en fruit. Dus dan maar een plaatje schieten van de paardjes. Staan lekker te suffen in het zonnetje. De bak is hier de verzamelplaats.

Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 17:35

"Hangpony's" Mag wel uitkijken dat ze geen rottigheid uit halen straks :D Of is het meer zoals bij een bedrijf bij de watercooler/koffie-automaat :D

Fabster...eventjes nog :(:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 17:41

Paddockpotatoes...

Hier lekker in de tuin bezig geweest en de braam heeft weer -tot zolang het duurt- het onderspit gedolven }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 17:45

Ik verga echt al ruim 2 weken van de pijn in mijn nek, maar ga toch morgen echt weer een rondje maken in mijn uppie op Lona, word veel te mooi weer!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 17:54

Even naar een 'kraker' en je bent er zo vanaf..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:00

DubbelDun schreef:
Hier lekker in de tuin bezig geweest en de braam heeft weer -tot zolang het duurt- het onderspit gedolven }>

Mag ik ook nog doen maar heb nog geen zin genoeg om er aan te gaan beginnen. Moet eerst nog even de juiste handschoenen zien te vinden tegen de doorns. Heb gewoon een schop onder mijn kont nodig :o

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:03

Ik ben gek op bramen. Zet ze expres in de tuin. In het najaar snoei ik de boel weer terug zodat je er ook weer langs kan. Lekker hoor, die bramen.