Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 14:48

Kan je haar in ieder geval vinden in het donker :')

Ik heb zo gesprek met mijn leidinggevende over mijn vertrek. Ben benieuwd.
Vanochtend Modesta gelongeerd en vanavond Aurelia even rijden denk ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 15:28

Nou hij is niet neon al lijkt dat wel zo, het is best een mooi zachte kleur :)
Ik was net even een pakje wegbrengen en ze staan nu alweer te kijken van 'mogen we weer...' (richting wei).

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 15:59

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst Prairy!

Verder wel gelezen maar blijft niet hangen :o
Ik heb eerst koffie nodig. Net wakker na een nachtdienst.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 16:04

@manzano,
Hier de afgelopen maand eentje op houtvezel (normaal en xxl), eentje op vlas en daarna gehakseld stro en eentje op stro gehad.

Ik ben echt super te spreken over de houtvezel. Ik haal s'ochtends en s'avonds de mestballen eruit en 1x in de 2 dagen haal ik de plas plek eruit. om de dag/om de twee dagen doe ik er een half pak in en dan heeft hij weer een fijn bedje.

Vlas of gehakseld stro ben ik niet zo fan van. Het vlas was glad en het gehakseld stro was een zooitje maar dat kan ook aan het paard liggen 9die is gewoon vies).

Stro is gewoon fijn maar neemt veel volume in op de strontkar en daardoor moet ik vaker mest wegbrengen.
Manlief is fan van stro dus de grote merrie staat sinds gisteren op stro, de shetlander ook. Allo staat voorlopig nog op de houtvezel en ik weet nog niet hoe ik het straks ga doen met de ruinen die erbij komen, of die op stro of iets anders komen te staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 16:06

Gewoon per paard kijken wat het beste werkt.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 16:07

Olympia96 schreef:
Hahaha Silly zo werd mijn merrie ook genoemd. En haar stal was ook vies vies vies altijd. Ik had daar wel een idee over natuurlijk, en nu weet ik zeker: we werd niet goed/genoeg gemest of er lag onvoldoende stalbedekking in.

Ze is zelfs best schoon sinds ik haar aan huis heb. Weinig werk van. De ruin daarentegen… maar goed die is soortvan zindelijk nu. Poept inmiddels op 1 plek. Dat scheelt een beetje haha.

Ze eten bij mij uit slowfeeder hooinetten. 1 met hooi en 1 met stro. Sinds ik dat heb is het super netjes.

Oh ja ik heb ook rubber matten, maar daarnaast ook een dikke laag rapsodie. En drollen rapen doe ik met handschoenen aan. Dat vind ik snel en handig werken.

Ze verklaarde me voor gek dat ik met handschoenen aan de drollen ging rapen :+, ben gelukkig dus niet de enige :o

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 16:07

Prairy schreef:
Ehm hij zei Frans en het is een volbloed dus ik ging even uit van Frans volbloed :') Maar zou ook Engels volbloed uit Frankrijk kunnen zijn. Zijn vader is Full of Gold.

Het moge duidelijk zijn dat ik echt geen zak om afstamming geef :+

Gaaf dier! gefeliciteerd

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 16:09

Chasey schreef:
Karin_deB schreef:
@Chasey, kan ik geen vakantie bij jou boeken :D

We zitten er aan te denken om zelf de caravan of tent op te zetten :P En in de tuin te camperen dit jaar.
:D Toch nog een beetje vakantie gevoel.

Robijntje, wat fijn dat je zo lekker gereden hebt!

Olympia, Bunzin Haflinger haha! Nick is ook al zo'n smeervarken in zijn stal.
In de bak en paddock gelukkig niet.

Prairy, WAt leuk een nieuw paard! Gefeliciteerd. Veel plezier. En issie er intussen al? :D

DF, Dat klinkt als een fijn rondje rijden.

Manzano, dat geeft een goed gevoel he? :D

Gisteren avond een rondje gemaakt met z'n allen. Hondjes, paardjes en kinders uitlaten. :')
Ik ben meegegaan op Nick, het kon nog. Maar op een gegeven moment voelde het niet heel fijn meer. Dus dat worden alleen nog maar hele korte stapritjes. En ik wil eigenlijk nog een keer met hem door de vijver. En dat is het wel mooi geweest.

[ [url=m/QORZWV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kleine hondje doet het ook goed naast het paard. Uiteraard nog veel oefenen met commando's, maar het scheelt dat een Herder sowieso wel baasgericht is en op ons let, ipv andersom :+
Ik ben daar ook heel makkelijk in. Wij rijden verder, let je niet op? Dan heb je pech. En kom je er maar achteraan. Werkt heel goed. :D
Zo deden we dat met Oscar ook, hond moet op ons letten en niet andersom. (Ja natuurlijk ook wel, maar ga niet steeds roepen. Alleen als het moet ivm verkeer, andere dieren, weggebruikers etc). Want dan komen ze ook gelijk. +:)+ Commando, brokje erin en weer vrijgeven. :D

[ [url=m/G7kyo0.jpg]Afbeelding[/url] ]

"Kom hier, zit".
[ [url=m/TWIYa9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oscar gaat er maar bij liggen, kan goed merken dat ie toch wel een dagje ouder is.
En m'n iphone blijft maar vertekende foto's maken. Zo stom. :+ Bij dat ding is altijd alles uit verhouding, Nick lijkt wel een shetlander zo.

Heerlijk! ook die foto's van jullie met paard door de vijver heen

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 16:13

Ik ben momenteel even te druk thuis om hier fanatiek mee te kletsen. de verbouwing loopt op schema (geloof ik), wc is zo goed als af en sinds vandaag zitten er tegels in de badkamer. De dakramen zijn helaas iets vertraagd en het kozijn ook. Verder zijn sinds vanmorgen de bulten op het land weg, dat is geëgaliseerd en morgen komt de kraan om de bak etc verder uit te graven en zal alles verder uitgereden worden op het land en kan er ingezaaid worden.

Verder druk met mijn werk, het gezin en de paarden :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 16:17

@kojack: dat doe ik zo al 30 jaar. Bevalt me prima :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 16:32

Wij hebben er een aantal op vlas en een aantal op stro. Sowieso de merries met veulens op stro, inderdaad vanwege de gladheid van vlas, maar ook omdat ze daar nog lekker wat van kunnen knabbelen eventueel. Ik vind vlas wel makkelijker uitmesten, dus waar het kan gebruik ik dat gewoon.

Hier verder niet zoveel te vertellen. Ben gisteren geopereerd en heb teveel pijn om me naar de paarden toe te verplaatsen. Hopelijk dat ik over een paar dagen weer even naar ze toe kan :)

Hier is nu trouwens voor de 2e keer gemaaid, vanavond gaan ze het in pakken wikkelen, ben benieuwd hoeveel eraf komt.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 16:42

goldenarrow schreef:
Wij hebben er een aantal op vlas en een aantal op stro. Sowieso de merries met veulens op stro, inderdaad vanwege de gladheid van vlas, maar ook omdat ze daar nog lekker wat van kunnen knabbelen eventueel. Ik vind vlas wel makkelijker uitmesten, dus waar het kan gebruik ik dat gewoon.

Hier verder niet zoveel te vertellen. Ben gisteren geopereerd en heb teveel pijn om me naar de paarden toe te verplaatsen. Hopelijk dat ik over een paar dagen weer even naar ze toe kan :)

Hier is nu trouwens voor de 2e keer gemaaid, vanavond gaan ze het in pakken wikkelen, ben benieuwd hoeveel eraf komt.

Geopereerd? veel beterschap.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 16:44

Ik vind het met vlas zo'n gedoe, het oogt zo vies. De merrie maakte er een zooitje van, gooide alles naar achteren waardoor je een heuvel kreeg. Bij het rechttrekken heb je dan de viezigheid weer voor. Nu maar weer stro proberen

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 16:53

Ja, had een paar maanden terug mijn meniscus gescheurd doordat er een paard op me sprong, dus die hebben ze gisteren gehecht :)

Ik gebruik vlas ook eigenlijk alleen bij de paarden die het gewoon netjes kunnen laten liggen, anders ziet het er inderdaad niet uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 16:55

@goldenarrow: beterschap !! Hopelijk zit die snel weer mooi stevig vast.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 16:55

DuoPenotti schreef:
En ik heb niet zoveel te vertellen op het moment. :)

Ik ook niet.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 16:58

GA, beterschap. Pijn goed onder controle?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 17:16

Beterschap.

Nu dus strokorrel van die grote korrels .
Heb vanmorgen een plasplek bij de merrie eruit gehaald. Anders alleen in het weekend. Beide stallen ogen viezer dan vlas.
Vlas vind ik overigens alleen glad in een nieuwe stal. Niet met bij strooien. Nieuwe stal maak ik ff de vloer nat.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 17:52

De pijn is redelijk, heb gelukkig goede pijnstillers meegekregen. Heb vooral heel erg veel last van misselijkheid :(

Ik heb wel een goede ziekenverzorger <3
Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 17:54

Lief....

Hoop voor je dat je misselijkheid snel weg is.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 17:59

Ahh wat lief zo’n poes.
Beterschap en een spoedig herstel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 18:04

Beterschap ga!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 18:13

Metoclopramide werkt tegen misselijkheid.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 18:22

Goldenarrow: au, beterschap!

Toen ik nog bodembedekking in de stallen had, gebruikte ik rapsodie, de groene. Mijn merrie heeft luchtwegproblemen, mijn ruin kreeg koliek van stro. Vlas vond ik te glad, hemparade te hard en ook wat glad. Ik maakte er een potstal van, dus dagelijks de mest eruit (met vlasvork en handschoen) en vlak trekken, en eens per week een baal erbij (bij de ruin elke 6 dagen, bij de merrie elke 8 dagen).
Tegenwoordig staan ze niet meer op stal en ligt er zand in de schuilstallen.

Lekker kleurtje, DF :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 20:00

De vliegendeken van Jasmijn is iets aan de ruimte kant, die moet ik wat ophalen in de hals, de rug is goed. En het halsstuk is vééls te groot (20 cm), die past Boon :D .
Maar hij doet wat ie moet doen, dus ze kon zonder staartgezwaai de wei op :)