[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:56

Zo, weer een haag klaar *\o/*
Nog 160 haagbeukjes te gaan en twee rozen verplanten dan is het eindelijk klaar voor dit seizoen. Samen met de doorgestekte wilgen en elzen heb ik dan ongeveer 2.000 bijgeplaatst dit jaar. Goede score :D

Afbeelding

Malenka

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:58

Zeker goed!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 14:02

2.000!? :oo
Zeker goed bezig! Dat je nog zoveel ruimte had! :D

Wij zetten dit jaar ongeveer 200, dat vond ik wel even genoeg. De Meidoorn staat, de Wilg gebruik ik om de bestaande haag op te vullen. Die moet nog wel even gezet worden (140 Wilgjes).

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 14:12

Met hagen schiet het op in aantallen :D
En heb al weer allemaal nieuwe dingen bedacht, dus volgend jaar weer bestellen :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:49

Jeetje lekkere score!
Hier staat op 1 kornoelje na alles in de knop. Op 75 planten geen slechte score al zeg ik het zelf :D

Bolletje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:55

Leuk al die hagen en planten! Ik zal binnenkort maar eens beginnen aan het inzaaien van de kale plekken op de weide :j Daarna wat inlezen over planten, bloemen en hagen en volgend jaar maak ik er ook iets moois van.

Iets anders, in de veronderstelling dat velen van jullie geen stallen/boxen en meerdere paarden hebben: Voor degenen die hun paard(en) dagelijks extra voer geven, hoe doen jullie dat? Gewoon ieders een bakje voor de neus en hopen dat ze gelijktijdig klaar zijn? Een emmer om hun hoofd? Even vastzetten? Stukje afzetten?
Mijn paarden zitten momenteel nog in hun inscharingsproces en krijgen dus nu elks op hun eigen stukje eten, maar ik ben er nog niet over uit hoe ik dat ga doen als ze binnenkort samen komen te staan. De ene eet langer dan de andere, emmers om hun hoofd vind ik maar een vreemd idee (maar misschien omdat ik het nog nooit gezien/gedaan heb) en een stuk afzetten lijkt me ook nogal lastig om dagelijks te doen -O-

Hopelijk hebben jullie hier de gouden tip!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:05

Ieder een eigen stukje of na het werken omdat ze dan toch apart staan.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:05

Heb ook mini PP
Paarden super gelukkig , maar de dichterbij komende wolven maken me wel bang de paarden zo buiten te laten lopen

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:16

Bolletje29 schreef:
Leuk al die hagen en planten! Ik zal binnenkort maar eens beginnen aan het inzaaien van de kale plekken op de weide :j Daarna wat inlezen over planten, bloemen en hagen en volgend jaar maak ik er ook iets moois van.

Iets anders, in de veronderstelling dat velen van jullie geen stallen/boxen en meerdere paarden hebben: Voor degenen die hun paard(en) dagelijks extra voer geven, hoe doen jullie dat? Gewoon ieders een bakje voor de neus en hopen dat ze gelijktijdig klaar zijn? Een emmer om hun hoofd? Even vastzetten? Stukje afzetten?
Mijn paarden zitten momenteel nog in hun inscharingsproces en krijgen dus nu elks op hun eigen stukje eten, maar ik ben er nog niet over uit hoe ik dat ga doen als ze binnenkort samen komen te staan. De ene eet langer dan de andere, emmers om hun hoofd vind ik maar een vreemd idee (maar misschien omdat ik het nog nooit gezien/gedaan heb) en een stuk afzetten lijkt me ook nogal lastig om dagelijks te doen -O-

Ik heb er een die weinig(ook de baas)krijgt en een die veel krijgt. Ik wil z'n voerzak bestellen, bij de Kramer zag ik ze in het boek van het nieuwe seizoen staan. Alleen krijgt 1 dus geweekt voer.. Of dat werkt met die voer zak?

Als 1 de voerzak omheeft dan is het prima denk ik(staan met z'n tweeën). Ieder z'n eigen stukje geeft tot nu toe onrust bij ons..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:19

Stevige 12L bouwemmer met touwtje is goedkoper en beter schoon te houden. Doe trouwens beide dan een emmer om, anders haalt de ander hem af of ze zitten er samen klem in.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:32

Ik zet ze hier dan even op een apart stukje. Onze a welsh krijgt zijn ruwvoer in slobbervorm. Voor hem hebben we een stukje met het lint schuin. Zo kan hij er wel onderdoor, maar de rest niet. Zo kan hij toch ook de hele dag door bij zijn ruwvoer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 02:15

Voorheen stonden ze gewoon naast elkaar en dat ging goed. Maar wat wijzigingen in de groep en grotere verschillen qua voer. Omdat we nu toch stallen hebben vanwege oa de wolf, gaan ze dus op stal.

Ze krijgen nu rond 22/23 uur. half 7 en overdag komen ze even op stal voor een bak wiesencobs.

Had de afgelopen tijd ze buiten eten gegeven en ging ook goed, maar omdat we aan het afspenen zijn komen ze weer naar stal en daarna wissel ik weer om waar ze lopen.

Vandaag zouden de jongens gecastreerd, maar mini heeft maar 1 ingedaald balletje. Hij is nog jong, dus we wachten nog even af. Hij is wel echt meer hengstje dan de ander, maar goed..........
De quarter had er eentje verstopt, maar ze zijn er beiden netjes uit.

Voel me knap banketstaaf, want ondanks dat het echt beter is, voelde het ergens heel tegenstrijdig.

En mn quarter is echt super braaf en heel makkelijk, maar blijkbaar erg eenkennig, want hij liet de veearts niet voelen en deed erg lelijk. Terwijl ik echt altijd overal aan kan komen.
De mini is ook altijd heel lief natuurlijk, maar die stond al gelijk er bovenop toen de veearts alles klaarzette. Waar hij eigenlijk best een beetje snel bang is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 08:07

Bolletje29 schreef:

Ik heb een stuk apart et schilstal voor de oudste merrie en zij staat in de nacht apart en krijgt 2 keer per dag slobber bijgevoerd. Ook kan ik mijn plek op veel plekken afsluiten dus dat was ook nog een optie geweest als ik doe aparte paddock niet had gemaakt

SP, hopen dat die ene bal nog ingedaald

Van mijn hele haag staat alles in de knop alleen alle schietwilg is morsdood, ook zonde
Nu maar dingen bijbestellen om die plekken op te vullen
Laatst was er 1 ophaaldag in de buurt, op een doordeweeksedag om 9 uur in de ochtend e kon ik helaas niet. Vriendin heeft vrij genomen en is gegaan maar viel erg tegen. Veel minder opbrengst dan gezegd en , maar was 1 kornoeltje over, paar wilgjes en bijna alles eik.
Ik heb tot nu toe dus alles al moeten kopen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 08:59

Hier heb ik draden hangen om af te zetten zodat ze apart kunnen eten. De shet heeft zijn eigen stukje met hoog draad waar de rest niet onderdoor kan.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 09:25

Jeetje 2000 planten erbij, respect!!
Ik doe er elke keer paar bij, dit voorjaar vlier wilg kornoelje hazelaar berk. De kardoen kiemt alweer in de bloemen van vorig jaar dusnik ga ik uitplanten

Het apart voeren vind ik lastig, ze krijgen hier echt ruzie. Emmers om hoofd geprobeerd maar dan krijgen ze met emmers om ruzie, doodeng
De oude ruin voeren we 2-3 x per dag bij, die kan niet in de box dan flipt hij en eet dus dan helemaal niet. Die zetten we nu voor het hek in de tuin, als op is blijft hij wel in de buurt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:22

Wat betreft dat voeren: dat is voor mij wel essentieel onderdeel van mijn paard zo te kunnen huisvesten dus heb ik nog steeds boxen en zou ook niet zonder kunnen. de voerbehoeften liggen veel te ver uit elkaar om zonder krachvoer te kunnen.
De stallen staan altijd open en gaan alleen even dicht tijdens voertijd. (dit deel heb je nog niks aan dus :+ )
Maar: ik heb ze geleerd om zelf hun stal in te lopen vóór ik met het voer door de poort kom. Ze zien mij dus aankomen en lopen dus voor mij uit weg naar hun eigen plek. Dan krijgen ze allemaal hun voer en doe ik de deuren even dicht. Dát idee kun je misschien wel iets mee. En is een stuk minder arbeidsintensief dan eerst de paarden met de hand ergens neer gaan planten en, dan je voer halen.
Ik ik meng DailyPLus/lucerne door het voer van de paarden die minder krijgen. Zo zijn zei ook langer bezig en hebben minder de neiging om te gaan klieren bij de anderen.

Dat die boxen open staan geeft overigens nooit problemen. Lijkt even heel spannend maar ze kennen elkaar zo goed dat dat nog nooit te problemen geleid heeft. Soms staan ze met 3 als sardientjes in zo'n stal. Dan denk ik echt : WHY

En de paarden die echt meer mogen hebben voer ik wel eens bij na te rijden. Dan heb ik ze over het algemeen toch even apart op de poetsplek of in de trailer bijvoorbeeld als we weg zijn.

2000 planten +:)+ :oo
Wij zijn al benieuwd naar het extra werk wat de 200 extra ons gaan opleveren! (maar wel heel blij mee)

Dat voer onderwerp doet me trouwens denken: Ik vind het heel fijn dat we in dit topic praten over wat we gemeen hebben!! namelijk de paarden zo goed mogelijk huisvesten, modder, extra planten, aandacht voor biodiversiteit, oplossingen voor problemen waar we tegenaan lopen etc
Én dat er ruimte is voor de verschillen.
Werd me weer duidelijke dat dat niet vanzelfsprekend is dus +:)+ aan allen hier.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:57

Ik ben het helemaal met je eens. Het is een positieve uitwisseling hier.

Ik heb zelf maar twee paarden. Dus ik blijf tussen ze in staan of zet ze op stal voor extra voer. Niet echt mooie inspiratie voor mensen die meer paarden houden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:00

Wij hebben stallen, omdat ik ze apart wil kunnen voeren, poetsen, laten wachten voor de DA oid en met mestonderzoek is het ook heel handig. Nu de schuur verbouwd wordt heb ik tijdelijk geen stallen en dat vind ik echt mega onhandig. Ik voer nu ieder op een apart stukje, veel meer werk op deze manier. Eind april zijn de stallen er, ik kan niet wachten! :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:17

Ja ik heb er maar 3, dus dat is makkelijker splitsen. Ik heb bij de ingang 2 hooitonnen staan, daar doe ik hooi in als ik aan kom. Dan staan ze apart, draadje er tussen dicht en dan kan ik ze rustig voeren. Links, rechts en de shet loopt dan al mee naar zijn eigen plekje. Ik kan alles afzetten. Dat moet ook echt wel, want inderdaad met de dierenarts en bekappen is dat ook wel handig. Hier wel alles met 2 draden, want we hebben een heeeeule nieuwsgierige shet die graag overal bij wil zijn :+

Oh en inderdaad een heel fijn topic!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:31

Het gekke is dat nu ze aan huis staan het lijkt of de verzorging meer tijd in beslag neemt? Vroeger ging ik naar de paarden deed mijn ding en als t klaar was ging ik naar huis. Thuis kon ik dan echt op mijn gat zitten. Nu ze thuis staan lijkt het soms alsof er nooit tijd is om eens een middag met een boek op de bank te gaan zitten!? Het is geen klacht he, want ik vind het fantastisch. Maar ook een beetje gek. Maakt ook dat ik dus alles mega efficiënt wil doen en alles wat extra tijd kost wil ik liever niet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:36

Is dat niet omdat je alles 24/7 ziet? Of nou ja, als je thuis bent zie je van alles, je kijkt er de hele dag tegenaan. Ik woon er niet bij, dus als ik weg ga, dan zie ik niet alles zeg maar. En dus kan ik thuis wel op mijn gat zitten. Ik ben wel altijd langer bezig op stal dan gepland omdat ik dan wel alles zie en dingen meteen wil fixen. En al die ideeën die in mijn hoofd zitten die ik nog wil doen. Maar thuis kan ik dat aardig loslaten, misschien juist omdat ik er niet bij woon.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:43

Ik denk dat het komt omdat ik altijd werk zie (dat is op zich geen nieuw gegeven voor me :D ) en omdat het minder een afgeronde klus is ofzo. Eigenlijk wat jij dus zegt inderdaad. Ik probeer nu in het weekend alles achter elkaar s morgens te doen zodat ik de rest van de dag 'vrij' heb voor andere dingen. Ik kom bv ook helemaal niet aan trainen met de paarden toe!?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:56

Nee, maar dat kom ik ook amper :+
Ik heb nu voor mezelf 2 klusdagen in de week, dan doe ik iets extra’s naast de gewone dingen. En de rest van de week alleen mesten voeren, zodat ik nog tijd voor leuke dingen houd. Dat gaat tot nu toe redelijk goed.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 12:13

Daihyo schreef:
Nee, maar dat kom ik ook amper :+
Ik heb nu voor mezelf 2 klusdagen in de week, dan doe ik iets extra’s naast de gewone dingen. En de rest van de week alleen mesten voeren, zodat ik nog tijd voor leuke dingen houd. Dat gaat tot nu toe redelijk goed.

Ja zoiets wil ik ook gaan doen maar ik overweeg toch ook wel voor 2/3 dagen in weel hulp te vragen met uitmesten (betaald uiteraard). Meer mensen die dat doen? Ben benieuwd naar de ervaringen/tarieven.

Hier zijn ze niet gewend om gevoerd te worden op stal of überhaupt op stal te staan maar het is wel het overwegen waard. Maar minder handig als iemand anders moet voeren want dan moeten ze over het erf lopen 1 voor 1 en ze hebben verlatingsangst :+

Wat zijn jullie ervaringen met een "ligplek" met geel zand maken? Opsluiten met boomstammen of opsluitbandjes? Gebruiken ze dat als plasplek/toilet? Of gebruiken ze dat echt om te liggen? Hier is bijna 300 dagen van het jaar een droge plek om te liggen maar je wilt natuurlijk altijd beter :D. Ik huur de plek dus wil ook weer niet tever gaan. Misschien is het wel gewoon iets menselijks dat het er zo lekker uit ziet om z'n zacht zandbed te hebben voor ze. en boeit het de paarden weinig of ze het wel of niet hebben..

Inderdaad een heel fijn topic en iedereen praat fijn met elkaar.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 12:18

Ir111 schreef:
Ik denk dat het komt omdat ik altijd werk zie (dat is op zich geen nieuw gegeven voor me :D ) en omdat het minder een afgeronde klus is ofzo. Eigenlijk wat jij dus zegt inderdaad. Ik probeer nu in het weekend alles achter elkaar s morgens te doen zodat ik de rest van de dag 'vrij' heb voor andere dingen. Ik kom bv ook helemaal niet aan trainen met de paarden toe!?

Dat werkt bij mij wel goed. Een blok voor de paarden en een blok voor iets anders.
Ik kom in dat blok overigens wel aan rijden toe. Maar merk dat ik het meer energie vind vragen als ik bijvoorbeeld pas 's middags ga rijden.
En helemaal die dagen dat ze nu op zand staan en ik 4 keer mest opruim. Het voelt alsnog het dan ook 4 keer meer werk is. Terwijl ik het veel beter te handelen vind om 2 keer mest te ruimen. Zelfde hoeveelheid stront, ander gevoel.

Dus mijn voorkeur: paarden voeren, vegen, mest opruimen -> bammetje en koffie -> rijden en klaar met de paarden. Dan in de middag iets anders doen en dan pas eind van de middag weer iets met de paarden.

dat dat 'iets anders' dan misschien het repareren van de omheining of een soortgelijke klus is, negeren we maar even.

Blaze: voor eten kun je paarden heeeeel veel leren he. Dus waarschijnlijk ook heel makkelijk zelfstandig van A naar B lopen voor een bak krachtvoer.