Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 07:48

Ik zou een waterdicht stopcontact plaatsen, bijv voor een extra lampje of een keer iets met de dierenarts ofzo (mits er nu al elektra naartoe ligt, anders wordt het erg kostbaar).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 07:56

Gaaf filmpje! En zeer herkenbaar.......

Karin sterkte met je zieke pony.
Hier alles zijn gangetje, ik heb een hekel aan kou, maar vind het ook wel erg lekker dat het nu al een paar dagen droog is.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 08:17

Normaal kan je Nick zo pakken, rent zelden weg. Ik stond mooi te grinniken achter het raam. Nick had lol.
Daan maakt zich er ook niet druk om. Hij dacht ‘als je niet komt, dan ga ik wel alleen met Bliksem’. En toen kwam meneer toch wel snel naar het hek.

Ja zou ik zeker doen een stopcontact als je toch alles gaat vernieuwen :)
Hier zit de inloopstal aan de schuur vast. Is een geheel, maar toch zit er een stopcontact bij de paarden. Ik gebruik het toch best wel regelmatig. Ook de tandarts gebruikt die voor de vijl.
Ik laad de telefoon er wel eens op als ik aan het opzadelen ben, nog ff snel wat bijlAden. Of de camera.
En heb het zelfls al eens gebruikt voor de wifi repeater, zodat ik een live filmpje in de stal kon maken haha ;)
Verwarming in de stal ken ik niet. Misschien handig om de boel net vorstvrij te houden. Maar verder lijkt het me niet nodig.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 08:37

Buitenstopcontact (spatwaterdicht?) Op een hoge plek gemonteerd is handig.

Tandarts heeft hem nodig, extra lamp, scheerapparaat, gereedschap als er eens iets gemaakt moet worden... Altijd fijn!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 09:04

Idd handig, stopcontact. Als je eens foto’s moet laten maken van jepaard op locatie. Gewoon doen.

Zo n kachel zou mijn Sjaak ook wel wat vinden :D

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:08

Ik heb bij iedere stal straks een stopcontact, voor de ventilatoren boven de stal in de zomer (tegen de vliegen en voor verkoeling), en voor extra lichten in de winter (om wintervacht tegen te gaan).

Verder ook stopcontacten/stroom bij (nog in aanbouw) de wasplaats voor solarium, scheerapparaat, dierenarts/hoefsmid, in de zadelkamer voor koffiezet apparaaat/waterkoker, electrische verwarming, radio, etc. En in de voerkamer voor de koelkast en slowcooker (maak ik bietenpulp mee in de winter :') )

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:11

Gelukkig dat de operatie goed is gegaan.

Vrolijke Nick!

Hier achterom ook diverse stopcontacten.
Erg handig.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:58

Dat filmpje! _O- En jij maar filmen Chasey, haha!
Fijn dat de shet er goed uit is gekomen Karin.

Hier ook aan het sjouwen met water, ik hoef niet meer naar de sportschool! Gister hebben ze een paar uurtjes op de wei gestaan, m'n ruin stond alweer te hinniken in de paddock vanochtend. :+ Bizar hoe snel ze dat weer door hebben.

En ik ben suuuper trots op m'n ruin. Hij is bij een vorige eigenaar een keer door de achterstang van de trailer heen geklapt, daarom is hij niet makkelijk te laden. Ik wil van dat probleem af, dus ik heb me opgeven voor springles bij de vereniging om de week. Hij is gek op springen, dus ik dacht: als ik nu een paar keer met de trailer ga dan linkt hij het misschien aan iets leuks. Op de heenweg duurde het een uur voordat hij er op stond, maar terug stond hij met 10 minuten. *\o/*

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 11:03

Wat leuk dat je met hem naar de springles gaat! :D En het zal vast steeds beter gaan als hij vaker op de trailer staat.

Vanmorgen de mest in de paddock eerst maar los gebikt met een ijzeren hark, daarna kon ik ze wel met de plastic mestvork opscheppen. Moest nog aardig hard bikken ook :')
De waterbak blijft in de stal aardig goed. Er zit wel een laagje ijs op hoor, maar zo te zien prikken ze daar steeds met de neus door. Er zit al een laagje bovenin met een gat, en op de helft :')
Straks ook maar even weer fitnessen. Het houdt je wel fit zo met die emmers slepen.

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 11:51

Chasey dat filmpje... _O- Dat is net mijn vriend en mijn paard haha!

Ik kom even mijn hart luchten... mijn paard-aan-huis verhaal is voorbij. Hij staat al een half jaar op minder dan een kilometertje van mijn huis op een stalling. De voorbije maanden is er altijd al wel wat geweest, kleine dingetjes. Ik doe dit fout, ik doe dat slecht. Ik ben het kotsbeu en we gaan met hem weg.

Ik heb nu 1.5 weken geleden mijn pols gebroken. Staleigenaar was aanwezig toen ik viel en dus mijn pols brak en zij had gezegd dat zij de ochtend wel zou doen (dat deed ik dus al een halfjaar, elke ochtend alle paarden voeren, alle stallen uitmesten en verzorgen etc). Nou prima, vond ik lief van haar omdat we toen nog niet wisten dat ik mijn pols gebroken had. Hup snel naar de spoed gegaan.
's Avonds gebeld met haar en afgesproken dat ik met mijn vriend de weekends zouden doen en zij door de week. Ik had voorgesteld dat wij de avond zouden kunnen overnemen en zij de ochtend, maar ze stond erop dat ze de avond deed "want ze is daar toch sowieso in de avond".

Nou sinds vrijdag mest mijn vriend mijn paard zijn stal uit omdat het gewoon niet goed werd bijgehouden. (Lees: paard stond tot de kogels in de natte stront) Het hele weekend hebben wij alle paarden gedaan 's ochtends. Dinsdag waren we terug op stal. We hebben toen ook ons paard van de paddock gehaald om hem even na te kijken of alles goed was en even te knuffelen en poetsen. Het was al 19u dus hebben we hem binnen laten staan en hem eten gegeven. Zodat staleigenaar minder werk heeft. Haar eigen paarden stonden nog buiten. 's Avonds laat krijg ik berichtjes van haar "waarom staat je paard binnen??" en dat ze meer stalgeld wilt. Dit vind ik oké want ze neemt een deel van de verzorging over dus ik vraag aan haar "wat is het precieze bedrag?" Gewoon voor de zekerheid omdat ik twijfelde of ze 50 of 100 meer bedoelde. Ze antwoord niet.

Gisteren stuurde ik haar in de middag "laat je nog iets weten? Dan kan ik het geld op stal leggen". Mijn vriend en ik wilden enkel de stal gaan doen en op de paddock een aai geven. Dus dat staleigenaar hem binnenzet & eten geeft zoals afgesproken. Maar zijn deken was af, met dit weer! (-7°) Ik helemaal pissig maar gewoon een bericht gestuurd met de vraag "waarom is zijn deken af?" Geen reactie.
Op dat moment hebben we hem binnengehaald. Stal gedaan, deken op, eten gegeven want hij staat toch al binnen. Voor dat kwartiertje langer ga ik hem niet terug buitenzetten... dat boeit toch niet. Zij zet de paarden pas laat binnen. Wij zijn altijd rond 19u weg bij de stal en afgesproken is dat ze rond 19u op stal gaan dus veel later zou dat in principe niet mogen zijn dat zij daar aankomt.. Soit.
Ik stuur haar dat we hem binnen hebben gezet voor het deken terug op te doen en dat hij al eten heeft. Het stalgeld leg ik in het kastje, het afgesproken bedrag van voordien nog. Als ze die 50 of 100 meer wilt, moet ze eerst maar antwoorden en duidelijk laten weten wat ze ervoor doet.

Ze reageert dus al twee dagen niet op mijn berichten. MAAR een uur nadat wij ons paard hebben verzorgd stuurt ze doodleuk "stalgeld is *** en zonder eten, voorzie je zelf maar". Nou, voor geld kan ze opeens wel een bericht sturen... Ik bel haar 2x meteen nadat ik het bericht ontvang omdat ik dit wil afspreken met haar. Omdat zij haar afspraken niet na komt nu en omdat ik vreselijk gefrustreerd ben omdat ze niet communiceert met mij. Ze neemt gewoon niet op!
Ik stuur een bericht en druk haar met de neus op de afspraken die gemaakt zijn. Vervolgens vertel ik haar dat ze geen frustraties op mij moet afreageren en vraag ik wat er aan de hand is. Weet je wat ik krijg? "Doe eens een gok :-)"

Nogmaals 2x gebeld. Mevrouw neemt niet op.
WTF. Zo heb ik al maanden op en af akkefietjes met haar omdat zij zo wispelturig is. Mijn emmer zit vol. :r

Zo. Dat is er uit. :evaw:

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 11:59

Alles hangt of staat met communicatie. En dat is zo te lezen niet goed gegaan. Wat ontzettend vervelend. En ik vind het ook best wel kinderachtig gedag. Raadsels, kortaf, moeilijk doen en dan vervolgens niet vertellen wat er aan de hand is.
Ik zou zeggen, paard ophalen en wegwezen.
Maar wel erg naar zeg!

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:19

Het rotste is dat ze ook familie van mij is en ook nog eens ouder dan mij (ik ben 23 en zij is al 28).. ik vind het zo vreselijk kinderachtig en frustrerend hoe ze dit nu aanpakt. :\
Het allerergste is dat ik nu niet eens weet of mijn paard deze ochtend voer heeft gehad en buiten staat na haar berichtje van "je doet alles zelf maar". |(
Zaterdag gaan we al naar een stal in de buurt kijken waar plek is en hopelijk is dat wat zodat we deze maand al weg kunnen. En anders tijdelijk wat verder weg op een manege of andere pensionstal.

Ondertussen mooi verder dromen over een eigen stuk grond voor mijn knolletje. :(:)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:22

Andere stalling.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:22

Waar raar zeg. Ik mag toch hopen dat ze je paard niet laat verhongeren...........

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:24

Hoop ik ook, anders staan mijn vriend en ik vanavond razend aan haar deur.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:43

Eeeh maar waarom ga je dan niet gewoon kijken hoe hij erbij staat? Het was toch vlakbij?

Leuk om haar de schuld te geven, maar jouw paard blijft jouw verantwoordelijkheid. In plaats van dagenlang wachten op app kan je ook gewoon erheen gaan? Ik zou dus nooit verantwoordelijkheid over mijn paard uit handen even aan iemand die ik niet vertrouw, en dan maar Fingers crossed. Daar is mijn paard me echt veel te dierbaar voor.

Op een eigen stukje grond moet je ook alles zelf doen dus geen verschil met wat zij nu zegt ;)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:55

Ik ken de situatie verder natuurlijk niet, maar ik probeer het een beetje voor me te zien.

Stel dat iemand (wie dan ook) mij vraagt of die een paard bij mij mag stallen. Dan zou ik dat paard gewoon met de dagelijkse verzorging meenemen. Krijgen die van mij hooi, die andere ook. Doe ik die van mij in de weide, dan laat ik die andere ook niet achter in de paddock of stal. Tenzij anders afgesproken. Ik behandel ze dan gewoon als dezelfde kudde.
Ook als ik met de eigenaar onenigheid zou krijgen, mag dat paard niet de dupe zijn. Vind ik. Zou imo beetje gek zijn dat ik dan ineens zou zeggen 'regel het zelf maar'. Dan moet je gewoon niet aan een paard van een ander beginnen. Want niemand zit precies op 1 lijn. En daarom is praten en overleggen ook zo belangrijk. Als dat niet meer gebeurd dan loopt het snel in de soep.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:16

Maar in dit geval was afgesproken dat eigenaar van dat paard (een deel van) de verzorging zou doen. En ik zou zelf dan verwachten dat wanneer de eigenaar de verzorging doet, er ook zo met mijn paard(en) wordt omgegaan ;)

Teveel bemoeien is nooit goed, mijn paard staat met dit weer ook zonder deken, maar wanneer het regent met deken. En daar denkt kategida schijnbaar anders over. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:23

Balen dat de communicatie zo mis loopt :(:)

Zo liep ik eergisteren ook in de wei Chasey, mezelf kapot gelachen. Kim liep zelfs heel stoer voorop en steigerde :wow:
Soms moeten ze even hun energie kwijt, ze kunnen verder niet in de wei nu.

Alles gaat hier verder zijn gangetje, verzorgster komt nog steeds 2 keer per week dus dat is super fijn. Zelf rijd ik ook 2 keer per week nu, hoop echt dat ik dat vol houd want het doet me goed :j

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:37

Daarom zijn goede afspraken en praten belangrijk :D Ik heb voor James zijn tijd jaren een verzorgdpaard gehad. Die stond samen met nog 2 anderen. Ik deed op bepaalde dagen de verzorging en de stallen. En hield me daar keurig aan. Daardoor is het ook echt jaren goed gegaan.

Maar ik moet eerlijk zeggen, ik vind het echt super fijn dat we de paarden nu lekker aan huis staan en ik ze niet uit handen hoef te geven. :D Geen zorgen, ik weet waar ik aan toe ben.
James stond eerder bij mijn schoonouders. Schoonmoeder deed ze buiten en binnen en gaf ze hooi. De rest deed ik voor James. En mijn schoonzus deed de rest voor haar 2 pony's. De afspraken waren duidelijk en zo werkte het ook goed.

Azmay, misschien komt de lente wel bijna! ;)
Ach Nick en Bliksem stonden ook al een paar dagen in de paddock. Normaal lopen ze hele dagen in de weide. Nick zal wel hebben gedacht 'doei! Ik wil niet terug naar de paddock, bevalt me wel goed hier zo'. haha. ;)

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:57

Dat filmpje van jou Chasey, dat is de reden dat mijn paarden een handje muesli krijgen 's avonds. :') Ze hebben het niet echt nodig, maar als ik rammel met de emmer hoef ik alleen het hek van de paddock nog maar dicht te doen.

Lastige situatie Kategida. Ik heb dezelfde instelling als Chasey, als je toch je eigen paarden doet kun je die ander net zo goed even meenemen. Zeker als de eigenaar met een gebroken pols zit. Helaas heeft niet iedereen hetzelfde verantwoordelijkheidsgevoel. Ik was persoonlijk denk ik ook even gaan checken vanochtend, maar ik ken jouw situatie verder niet. Wat zijn je opties qua verhuizen?

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:27

Caily schreef:
Eeeh maar waarom ga je dan niet gewoon kijken hoe hij erbij staat? Het was toch vlakbij?

Leuk om haar de schuld te geven, maar jouw paard blijft jouw verantwoordelijkheid. In plaats van dagenlang wachten op app kan je ook gewoon erheen gaan? Ik zou dus nooit verantwoordelijkheid over mijn paard uit handen even aan iemand die ik niet vertrouw, en dan maar Fingers crossed. Daar is mijn paard me echt veel te dierbaar voor.

Op een eigen stukje grond moet je ook alles zelf doen dus geen verschil met wat zij nu zegt ;)

Gaat niet als je in het ziekenhuis zit. :) Voor de rest doe ik bijna alles in haar plek normaal gezien (als ik geen gebroken arm heb). Ik mest alle stallen uit (dan spreek ik over 8 stallen), ik poets, ik keer, ik onderhoud het gebouw/ de weides/ paddock zodat ik korting krijg per maand en die is wreed weinig. Voor zo'n 30u/week krijg ik zo'n €12 korting... Maar wat ik bedoel: Ik weet prima hoe het is om alles in je eentje te moeten doen.

Daarbij vind ik dat de verantwoordelijkheid nu bij de staleigenaar ligt. Ik vertrouwDE haar, maar als ze plotseling appt met "je doet alles zelf maar" en "doe eens een gok waarom ik boos ben op jou", vertrouw jij die persoon dan nog? Er zijn tussen ons duidelijke afspraken gemaakt. Persoonlijk en telefonisch niet via appjes, en nu plotseling dit. Zij appt plotseling en weigert om mij telefonisch te contacteren of op te nemen. Mijn paard is me ook dierbaar daarom dat ik nu wegga van deze stal een betere plek zoek voor hem.

Opties moeten nog overwegen worden. Normaal gezien kunnen we dit weekend / volgende week al wel naar een andere stal. Ik heb al gebeld met de eigenaars enn bij hen heb ik al een goed gevoel. Een optie B hebben we maar die moeten we nog contacteren. Maar normaal is deze plek waar we zaterdag gaan kijken wel prima.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:36

Wat een verhaal zeg... ik hoop dat je snel een oplossing vind.
Aan tafel zitten met elkaar is geen optie meer? Praat toch wat makkelijker dan via de app.

Ik moet zeggen dat ik regelmatig dit soort berichten lees, ook vanuit de kant van staleigenaren en schrik er elker keer van.
Wij willen de paarden vanaf de zomer naar huis halen en ook een pensioenspaard erbij, maar als daar ook zo een verhaal achter weg komt...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:41

Een vriendin van mij heeft ook een paar keer geprobeerd met pensionpaard erbij, bij haar 4 eigen paarden. Dat liep elke keer mis. Zelfs met een vriendin van ons beide, waar we gewoon goed mee op kunnen schieten, is dat bijna einde vriendschap geworden tussen die 2.

Ik zou er echt nog maar eens goed over nadenken of je dat wil, een paard van iemand anders erbij. Wil je hem apart zetten van jouw paarden? Ook een beetje zielig. Maar zet je hem bij jouw paarden en er gebeurt eens iets (bij welk paard ook, die van jou, of die van hun), dan is er 90% kans op gedonder.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:53

Grappig iedereen aan het stopcontact!

Maar voor ons is de stal echt alleen stal. Het is een gemetseld gebouw dus waterdicht is niet nodig. De garages waar ook de poetsplaats zal zijn is in het gebouw ernaast en inpandig te bereiken. Een scheerapparaat, tandarts etc. zal daar komen en niet in de stal. Misschien laat ik er 2 op plafond hoogte plaatsen just in case maar heb ze denk ik niet nodig :P Dan maar hopen dat Shire lief er vanaf blijft.

Kategida, ik hoop wel dat je vriend is langs geweest.. En daarbij je kunt altijd naar je paard alleen dat moet je de wekker wat eerder zetten. Die van mij gaat ook niet om 5 uur iedere dag af omdat ik mijn ontbijt graag op m'n gemakje eet :+ Sterkte met je pols.