Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 10:15

Gefeliciteerd met de mannen :)F

Zonder schuilstal gaat nu toch prima met deze temperaturen?
Als ze maar schaduw hebben, dat is het voornaamste :j

De mijne staan nu meer binnen bij de hitte dan wanneer het eens een keertje regent, genieten ze juist van!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 10:21

sakvis schreef:
Azmay, let je wel op dat je paard niet teveel gaat drinken? Pulp zet natuurlijk uit door vocht. Ik ken een paard dat in de ton bietenpulp gedoken was. Paard hebben ze daarna op stal gezet. Hij heeft in de nacht uiteindelijk toch nog koliek gekregen. Ze denken dat hij extreem veel is gaan drinken nadat hij de droge pulp op had. De pulp is dus in het lichaam gaan uitzetten.
Het hoe en wat weet ik niet meer (ik was toen 12), maar ik wilde je toch even waarschuwen.

Ze kon niet meer dan 50 gram binnen hebben gekregen in het ergste geval, waarschijnlijk eerder 10 oid. Dus voor de maag was ik niet zo heel bang.

Wat een verhaal kvulden, en ik vond het bij Diva al eng :oo

Vanmorgen was ze weer helemaal haar vervelende zelf en kon ze niet wachten op haar (zeiknatte :+ ) maaltijdje pulp. *\o/*

Shirley

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 10:23

Fijn, Azmay!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 11:09

Oke bedankt voor de reacties!
Zal vanmiddag even overleggen of we gaan doen of niet :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 11:29

Wendy schreef:
@kvulden: gefeliciteerd! Grappig, mijn man is ook jarig vandaag :D
@karev: fijne oplossing zo :) Balen van de ijzers, maar ik zou het idd ook niet té lang aanzien. Al vraag ik me dan altijd wel meteen af wat er dan precies mis gaat in die voeten.
@azmay: hoe is het nu?

Zwz verbeend Hoef kraakbeen. Ze is altijd gevoellig geweest op de zolen. Of er nou wel of niks van af komt maakt niks uit. Op harde Loopt ze op eieren. Paar jr geleden onderbuik gevoel gevolgd . Foto's gemaakt. Ik dacht aan HB of katrol of dunne zolen. Niets van dat alles. Mooie hoefjes geen kanteling en mooi straalbeen. Alleen verbening in vroeg stadium. Dus verbergen verklaring voor gevoellig lopen.

traditioneel bekapt en ook een jaar natuurlijk maar dat gaf ook geen verschil.

Ze loopt nu echt op eieren en wilde haar het liefst in de winter vd ijzers af maar wat niet gaat gaat niet..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 11:33

Zijn hoefschoenen geen optie?

Wbt het weekendje. Ik heb geen internet dus kan volgende week pas wat doen, sorry :(

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 11:35

Tja, en een paard met allemaal zooikneuzingen , wordt je ook niet vrolijk van :(:)

Ik blijf me er over verbazen dat de kwaliteit van hoeven niet meegenomen wordt in de beoordeling van merries en hengsten.
Bij slechte hoeven en dat kan dus ook dunne zolen zijn, niet fokken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 11:36

Maar is dat erfelijk dan? De moeder van Lola is net zoals karev beschrijft heb ik ervaren. Lola die heeft juist hele mooie hoeven, aldus de hoefsmid. Voeding etc hebben sowieso veel invloed, en manier van (onder)houden natuurlijk.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 11:46

Die hoeven zorgen toch voor een hoop ellende :n
Niet goed over nagedacht...zoveel paard op vier van die kleine puntjes.
Wat dat aangaat had God ze beter op ski's kunnen zetten -O-

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 11:53

Waarmee verven jullie houte balken voor springen etc.. ?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 11:56

Hoogglanslak van de Gamma.
Voor buiten uiteraard :Y)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 11:56

Hoefschoenen gehad . Degene die het mooist pasten bleven nog niet aan. Na galop kon ik terug..

En is ook geen oplossing voor 24/7. Ik heb niks op ijzers tegen dus dan dat maar. Liever in de winter niet ivm sneeuw maar ze red zich prima

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 11:57

Shirley schreef:
Hoogglanslak van de Gamma.
Voor buiten uiteraard :Y)

En dan heb je ook kleurtjes? Sorry heb echt 0,0 verstand van verf

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 11:58

Alle kleuren van de regenboog!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:00

karev schreef:
Hoefschoenen gehad . Degene die het mooist pasten bleven nog niet aan. Na galop kon ik terug..

En is ook geen oplossing voor 24/7. Ik heb niks op ijzers tegen dus dan dat maar. Liever in de winter niet ivm sneeuw maar ze red zich prima

Zo vaak ligt er hier geen sneeuw gelukkig.
Kun je altijd nog ringen plaatsen :(:)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:02

Shirley schreef:
Alle kleuren van de regenboog!

Hihi leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:02

Ik vind het ook altijd zo'n naar gezicht als ze zo gevoelig zijn. Dan maar weer een ijzer eronder.

Mijn paarden staan al vanaf april zonder schuilstal 24/7 buiten. Hebben wel wat schaduw en luwte van bomen, maar als de wind uit de verkeerde hoek komt hebben ze pech. Bij veel regen en wind doe ik ze gewoon een regendek op.

In de winter gaan ze 's nachts op stal. Overdag in paddock zonder schuilstal en ook wat bomen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 12:08

Mijn paarden lopen beide hun leven lang al 24/7/365 buiten zonder schuilstal :o

Ik heb ook niks tegen ijzers, het hangt van het paard af. Kyra loopt beter zonder, dus ik hoop dat haar hoeven nu goed in vorm blijven. Ze is nu ruim 3 weken van de ijzers af en liep na een week weer normaal, ook over puinpaden in draf. Ik zei hoefschoenen omdat je die er met sneeuwof ijzel onderuit kunt halen. Anders misschien voor de periode plastic kiezen?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:19

Oh nee dan gewoon sneeuwbeslag of niks extra's. Vorig jaarboek goed gegaan. Vond zowel dikken ijsklompen als kleine van toet die blootsvoets staat.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 12:29

Nou mij niet gezien. Vorig jaar verhaal van paard met ijzers dat buiten kwam en zo voor in de spagaat zakte. Slagaders gewcheurd dus hartstikke dood. Voor mij een reden om nu de ijzers eraf te halen, als het niet ging kon ik haar opsluiten in de wei.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:32

Oh bah caily! Naar verhaal.

Mijn paard staat ook niet op ijzers is gelukkig niet nodig, maar helaas is niet elk paard zelfde.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:35

Getverderrie!
Hier loopt ook alles op blote voeten, maar zie ze desondanks toch nog wel eens een schuivertje maken...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 13:11

Ik hou helemaalniet van ijzers. Maar ik hou ook niet vandekens en daar doen 2 van mijn paarden het ook een stuk beter op. Soms kom je er niet onderuit ( := ).

Net weer een ritje van 10 km gedaan. Aangezien Caj de laatste tijd zo goed gaat (alhoewel... Op de heenweg niet vooruit te branden....) hebben we vandaag de route gekozen die ze niet leuk vind. Op een paar dingetjes na (schrikken en sloomheid enop de terugweg drammen) ging het best goed. Ik las in de Ros een artikel over buiten trainen naar verzameling, dus dat er maar eens bij gepakt. Nou deed ik al regelmatig oefeningen op de buitenrit, maar nu extra veel. Houd haar ook wat scherper. Meteen nieuwe routes opgezocht <<)

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 14:04

Kliek staat ook rondom op ijzers. Arme paard moet zo vaak mee en hard werken dat hij anders geen voeten over houd :D s winters heb ik er nu sinds drie jaar sneeuwbeslag onder en sindsdien heeft het niet meer gesneeuwd. Werkt dus prima 8-) esra heeft juist alleen in de winter ijzers onder maar dan alleen voor. Die wil anders niet lopen op bevroren grond en dan kan ze niet eten of niet drinken. Vind ik toch een beetje zielig. Overigens heb ik van die idiote paarden die de sneeuw opzoeken. Heb wel eens met een sneeuwschep de halve bak vrij gemaakt en nou mogen jullie 1x raden waar ze gingen staan ....... Dat doe ik dus niet meer.

Azmay fijn dat het weer beter gaat!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 14:46

Hier op het moment geen schuilstal maar wel bomen, in de winter hebben ze wel een kleine schuilstal en er komt ooit nog een grotere.

Ijzers ook liever niet, gelukkig lopen ze beide perfect op mijn amateuristische bekapkunsten (zelfs op puinpad) dus daar heb ik geluk mee :Y)