Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 11:42

@tinky: hoe diep staat die biels, want die krijgt aardig wat kracht te verduren, denk ik :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 11:53

Geloof dat hij een cm of 70 in de grond staat.Weet niet precies de lengte van de biels,hij lag in de weg dus gat gegraven en vriendlief erin gezet en aangereden met trekker en water :P

Hij krijgt idd heel wat te verduren,jongens laten zich helemaal gaan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 11:55

Vind het een mooie oplossing Tinky! Ik heb ook van die krabmatten, liggen ergens in de schuur. Nu nog even een balk/biels zien te vinden, denk dat mijn snuitjes het ook heerlijk zullen vinden..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:46

Misschien even op mp neuzen [***] ;)

Dat ik die biels daarvoor heb gebruikt was ook toeval...kreng lag in de weg en had al paar x mijn nek over gebroken :P
Nadat de popnagels van de kapschuur mij om de oren vlogen ben ik hierop gekomen.
Wel een tip...als je een goede biels gebruikt,zorg dan dat de kop ergens meer wordt afgedekt voor het inregenen.
Deze balk was al rot dus geen nut meer...eerdaags eens een andere biels opsnorren :)

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:34

Gaaf ding Tinky, ga ook eens op zoek naar een biels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:49

Ga ik zeker doen Tinky!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:39

Mooie krabpaal, mijn paarden weigeren zoiets te gebruiken, de minst sterke wand of muur is veel idealer.

Pff wat ging er mis, de auto had weeral 2 dagen te lang bij de gooseneck dealer gestaan voor aankoppeling, dus was ook het plaatsen van trekhaak en nieuwe stekker pas voor vrijdagnm. Alles was klaar en we stonden klaar om remorq te gaan laden waar onze stalonderdelen liggen. Had de auto geen electriciteit niet meer.
Maar er zit zo'n antidiefstal systeem op, met stroomonderbreking etc. Dus dachten dat daar het probleem zat.
Rond half 10 hadden ze eindelijk gevonden dat het een stekker was die niet diep genoeg in zat. -O-
Dus sowieso was alles verlaat.
Onze sterke hulp was er pas zondag middag ipv zaterdagmiddag.
De grondboor die stuk ging. De gleuf van de H palen was niet diep genoeg. Het grondverschil was wel erg groot. Dus veel kraanwerk en rekenwerk.
Gisterenochtend ging de kraan stuk.
Ze hebben smiddags een nieuwe gebracht. Nu staat de achterwand en de zijwanden. All bielzen zijn ingegraven, de grond is level en paddockjes zijn uitgegraven.

Vandaag voorwand zetten. Dan halen we extra hout voor dakconstructie en worteldoek voor onder de steenslag.
Dan uiteraard dak en oversteek, dan palen voor paddockjes en de rest van de wei nieuwe palen, plus draad er terug door, plaats voor mesthoop nog maken, oude stal afbreken en daar tussenin moeten ze nog steenslag brengen. :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:51

@kirr: het klinkt behoorlijk druk en stresserig. Je hoeft je iig niet te vervelen :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:57

Kirr dat zat lekker tegen! Maar gelukkig toch goed gekomen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:16

Kirr klinkt allemaal heel herkenbaar....

Maar aan het eind komt alles goed!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:25

Oh jeetje zeg wat een pech! Zo balen als alles tegenzit.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:00

Kirr... -O- Als de klad er eenmaal inzit :+ :x |o

Wat die krabpaal betreft...ik had in de stal stroomdraden aangebracht en ook op andere onderdelen waar ik geen geschurk aan wil hebben.Ze gaan die paal vanzelf waarderen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:14

Tinky12 schreef:
Kirr... -O- Als de klad er eenmaal inzit :+ :x |o

Wat die krabpaal betreft...ik had in de stal stroomdraden aangebracht en ook op andere onderdelen waar ik geen geschurk aan wil hebben.Ze gaan die paal vanzelf waarderen ;)

_O- _O-

Ik wil de paal "ergens" in het land of de paddock zetten, maar eerlijk gezegd ben ik ook een beetje bang dat mijn ruin er een keer tegen aan knalt, als ze door het land racen..... Hij is nl niet een klein beetje LOMP :7 , dus ben ook wel bang voor ongelukken. Misschien moet ik hem vlak langs de afrastering zetten, dan gaat het misschien goed.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:18

Hij staat bij mij in de zandpaddock,buiten de baan :D

Kun je niet kwijt bij de voerplek of stal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:32

Voerplekken zijn verdeeld over de paddock, liggen in het midden(zodat ze er ruim omheen kunnen), heb tractorbanden met slowfeedernetten. Durf ook geen palen met slowfeedernetten neer te zetten om dezelfde reden.

Heb ook nog een terrormerrie, die de heren met regelmaat wegjaagt en ook dan is mijn ruin bijzonder lomp bij het wegspringen en ontwijken van terrormerrie }> . Hij is ook niet zo snel en ook nog eens 1.73 hoog, dat in combinatie met een zeer sullig(maar ooooh zo lief <3 ) karakter geeft nog weleens lompe ongelukjes.

Ben daarom ook beetje benauwd om de schuurpaal vlak langs de omheining te zetten, zie het nl zomaar gebeuren dat hij tóch gaat proberen om tussen omheining en schuurpaal weg te springen....

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:34

Krappaal heb ik ook overwogen maar ben zo bang dat het enorm veel haren gaat kosten.

Onze Nina, zomer-eczemer, heeft dit jaar meer geschuurd als anders, scheelt toch dat ik nu niet voer en de verzorging goed kan bijhouden.
Ze schuurt gelukkig alleen haar manen eraf tot en lengte van 2/3 cm, kan ze straks beter rochen en weer aan laten groeien .

Verder ben ik blij dat we nu aan het nieuwe hooi kunnen beginnen want het oude was bar slecht, als je een pak open maakte ging het nog wel een paar dagen maar daarna sloeg de schimmel er in, het weer werkt natuurlijk ook niet mee.
Pakken waren groter als de normale en met 5 was dat geen probleem, maar nu met nog maar 2 en een jaarling , gaat het te traag op.

Kirr sterkte, soms wil het gewoon niet meewerken :\

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:54

De borstels en rubbermatten zijn erg vacht-vriendelijk.Krijg er geen kale plekken door,als ze tegen een boom,paal of stuk hout aan gaan schuren zie je dit wel.

Als ze in de rui zijn maak ik een paar x per week de borstels schoon met een roskam of andere borstel met metalen tanden,maar buiten de ruitijd is dit nauwelijks nodig.1x per maand is dan al veel.

Ik ga vandaag ook aan nieuwe hooi beginnen,ligt bijna 5 weken.Gras is wat minder dus wat meer hooi.Andere hooi wat ik nog heb is kalverhooi,erg rijk dus weinig van voeren.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:06

Ik denk dat ik hier gewoon een keer een boom inpak. Er is er nu nog maar 1 die schuurt en dan met name aan het einde van de winter door de luis die ze dan heeft door de dikke wintervacht.
Nu zoekt ze gewoon een klein boompje op, loopt er overheen zodat de takken onder d'r buik hangen en geniet zo met volle teugen. Helaas blijft er dan wel weinig van de boompjes over ;)

We hebben toch maar gewoon wat palen besteld voor het andere stuk wei. Volgende week maar beginnen met zetten.
Nog wat draad en isolatoren halen en dan kunnen de paarden over ;)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:50

Vandaag wel heel wat in kunnen halen.
Verhuurcenter kon kraan nog niet ophalen, voor ons geen probleem. :D
Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 21:05

Wat vervelend Kirr :P mooi beetje verloren tijd inhalen :D Begint al goed uit te zien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 21:27

Gaat mooi worden :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 21:59

Flink werk verzert!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:18

Ben er ook heel erg blij mee!!
Links 2 stallen, in het midden een opslag plaats en dan rechts nog 2 stallen.
Geeft voor de paarden ook meer rust dat ze maar 1 buur hebben. Plus makkelijker met voederen etc.

Morgen dak erop en paddockjes onderverdelen. Hopelijk gaat alles wat vlot dan kunnen we donderdag toch even genieten van onze verlof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 07:51

Gaaf Kirrr!

Hoop dat het lukt en dat je donderdag even kan uitpuffen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 08:30

Mooi kirr, we zijn ook bezig met de stallen...doen jullie het zelf?