[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 14:51

Ah gossie, ik haalde net 3 klappertandende paarden van de track. Overdag als er gewerkt wordt aan de schuur moeten ze op de track blijven. De bouwvakkers waren eerder weg dus gelukkig konden ze het pleintje met de schuilstal dus vroeger dan normaal op.

Hooinetten opgehangen zodat iedereen in de wat krappe kapschuur toch droog kan staan. Ziet er zo rot uit van de rillende dieren. Weet ik gelijk weer waarom ik zo blij ben met onze schuur. Dit gebeurd normaal nooit omdat ze dan zelf kiezen droog te gaan staan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 17:19

Ja hier ook 2 rillende paarden. En natuurlijk stonden ze buiten ipv in de stal. Hooi was op :(:)
Of nou ja, er was nog een restje oud hooi, maar dat moeten ze niet :roll: . Ximo stond zelfs te rillen. Jim niet. Maar die heb ik wel een deken op gedaan, want die stond wat verkrampt. Noura flipt bij een deken, dus die moet het met hooi doen. Ik heb ook veel in stal gevoerd nu en 2x zoveel als normaal, zodat ze ook droog blijven staan. Het sneeuwt hier nu zelfs. Wat een rotweer zeg. Morgen wordt het droog. Dan eerst de track verleggen, zodat ze achterin een droog pad hebben.
De ijzeren prikpalen zijn binnen, dus kan ff een noodverbandje aanleggen tot de schuur klaar is en ik de T-post palen kan komen halen :))

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 18:27

Daihyo schreef:
De ijzeren prikpalen zijn binnen, dus kan ff een noodverbandje aanleggen tot de schuur klaar is en ik de T-post palen kan komen halen :))

Jij kijkt er net zo naar uit als wij! :')

Pff wat een ellende he? Hier willen ze niet onder de kapschuur staan?? Mijn oudje heb ik nog nooit zo naar gezien, hoofd naar beneden en oren plat en wachten tot het over is. Hij heeft nu wel een dikke deken op dus hij is niet meer zo koud gelukkig.

Hopelijk klopt t weerbericht en stopt deze oliebol sneeuw om 23u.

Edit: tis al duidelijk waarom ze niet op het pleintje wilde blijven. Er waren 2 ladders omgewaaid dus ze zijn zich kapot geschrokken vermoedelijk. Door de kou / het onrustige weer zijn ze toch al heel rillerig en schrikken ze van alles. Ladders liggen aan de kant. De dampweerende doek die nog klappert kan ik nu niet veel aan doen. Durf de steiger niet op met deze wind en sneeuw (zonder wind en sneeuw vind ik dat ook eng op 8 mtr hoogte trouwens :Y) ).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 21:47

Ach gosh. Arme Kolonel :(:)

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 21:57

Het is dat ik met dit natte sch**tweer 2 hooinetten in de schuilstal ophang, anders blijven die van mij gewoon buiten staan :brr: Heb de bak wel open gezet, zodat ze in ieder geval "droog" kunnen rollen. Zelfs met dit natte weer staat er geen enkel plasje water in :D

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 23:02

Mooi pad zo Malenka!

Leuk Daihyo, eigen standje!
Wat ga je aanbieden?

Hier kwam de DA woensdag voor tanden en enten, Arabier krijgt dan iets verdoving en die stond daarna ook flink te rillen, zag er zo sneu uit.
Maar vanochtend stond hij heel dapper in de plas in de bak te spelen.

Afbeelding
De bak is het laagst gelegen en deze winter niet gefreesd dus blijft water langer staan, de track en paddock zijn droog, en waar gaan ze staan.. :+

Weet ik wel waarom ik een poel wil aanleggen :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 00:25

Hier ook vreselijk nat, en die natte sneeuw is echt drama. De paarden maar even voor een nacht op stal en daar waren ze maar wat blij mee, terwijl ze normaal niet naar binnen willen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 07:57

Hier wel alles buiten, maar met 2x zoveel hooi als normaal. Ze staan nog lekker te eten.
Goedemorgen :O
Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 09:59

Mijn merrie, die eigenlijk altijd zonder deken staat, eergisteren ook een deken op gedaan het bleef maar regenen. In de inloopstallen voeren durf ik bij ons niet aan. Recent nieuwe paarden in de kudde en het gaat super goed maar wil geen geruzie in de stal.

Wel extra blij met onze elektrische mobarrow kruiwagen! Trekt ook goed door de modder. Hele goede aankoop raad het iedereen met een PP aan!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 12:15

Al die sneeuw is verre van praktisch, maar mooi is het wel! Vanmiddag zal het allemaal wel drab zijn gezien hoe hard het nu dooit.

Afbeelding

Verder de laatste tijd druk bezig geweest met al het plantgoed de grond in krijgen en wat track aanpassingen doen. Nog een paar laatste bosjes haagbeuk te gaan...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 13:31

tine10 schreef:
Hier ook vreselijk nat, en die natte sneeuw is echt drama. De paarden maar even voor een nacht op stal en daar waren ze maar wat blij mee, terwijl ze normaal niet naar binnen willen

Als ik had gekund had ik dat ook gedaan. Ik weet in ieder geval eentje in mijn kudde die dat graag wilde. :') Gelukkig vandaag zon en windstil. Ze staan bij te komen van gisteren. Ik ook een beetje. :Y)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 14:35

Het is heerlijk weer nu. Wij hebben 1 composthoop verdeeld in kleine hoopjes. Van de week even verspreiden. En we hebben een deel track omgelegd. Verder van de esdoorn vandaan en wel op het hoge deel. Ze mogen het nu even kaal grazen. Ze kunnen ook achter de wei langs en zo rondlopen zeg maar. Het is de bedoeling dat de track over de heuvel gaat lopen, maar dat moet nog verder inklinken.
Onder de esdoorn heb ik fruitstruiken geplant en ga ik nog bloemen zaaien. En ik wil al een tijdje een picknicktafel, zodat ik lekker bij de paarden kan werken met mooi weer. Dat kan ook mooi daar. Zo wordt dat stukje toch nog nuttig :))

De paarden waren er wel blij mee. Noura heeft wel 10x een heen en weertje gesprint. Die is gek hoor :+
Het mintgroene is het nieuwe draad. Met tijdelijke prikpalen. Even kijken hoe dat zo gaat voor we er permanente palen neerzetten. Of nou ja, de t-post palen. Daar zit puin onder.
Afbeelding

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 11:46

Blaze1994 schreef:
Zijn trouwens mensen hier in dit topic die ook de automatische hooibak van Femke Dölle hebben gemaakt? Ik ga die maken maar dan met accu en een zonnepaneel

Wij hebben er 4 staan, naar het idee van Femke. Mijn man heeft ze gemaakt van IBC vaten.

Afbeelding

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 15:38

marionblo schreef:
Blaze1994 schreef:
Zijn trouwens mensen hier in dit topic die ook de automatische hooibak van Femke Dölle hebben gemaakt? Ik ga die maken maar dan met accu en een zonnepaneel

Wij hebben er 4 staan, naar het idee van Femke. Mijn man heeft ze gemaakt van IBC vaten.

[ [url=m/dWxI01.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dankjewel wat slim!

Hebben je paarden inmiddels het ritme door wanneer hij open gaat? Bij mij staan ze ook op gras met strook begrazing maar ben benieuwd of ze dalijk door gaan hebben wanneer ze wel en niet kunnen eten. Zou sneu zijn als ze het elke keer net mis lopen :+

IBC vaten zijn hier helaas te hoog en breed voor m'n pony. Ga een smallere maar bredere maken die eindigt bij haar hals aanzet

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 16:05

Hier geen automatische hooibak. Maar ik ga het mezelf wel makkelijker maken en heb mij een hooibak cadeau gedaan. Met dak en deurtje. Ik ga er zelf een slowfeeder voor maken waar 1 baaltje in kan. Of gewoon losse plakken. Na de nattigheid leek me dat wel een goed idee. Deze komt op de verharding te staan bij stal. Geen rommel meer in de stal, dan blijft die netjes en geen hooi op zand. Hier kan ik prima voor 1 dag hooi in gooien en aanvullen met hooinetten op de andere plekken als de bodem fatsoenlijk is.
En die paar dagen dat het dan niet zo is, dan voer ik alleen in de bak en lopen ze maar wat minder.
Over 5 weken is hij klaar.
Afbeelding

Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 16:17

Wat gaaf Dayhio. Verstandig besluit. Waar kun je ditblaten maken?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 16:20

Deze maken ze in Didam. Als je op marktplaats zoekt op hooiruif, dan vind je ze wel.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 16:24

Daihyo schreef:
Deze maken ze in Didam. Als je op marktplaats zoekt op hooiruif, dan vind je ze wel.

Super, dankjewel.
Mooi systeem. Zeker de moeite waard. Mijn bak is voor ons kleine ventje net te hoog.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 16:28

Ze maken ze ook 40cm hoog. Alles kan aangepast worden, want ze gaan ‘m pas maken als jij je bestelling geeft. Deze is eigenlijk 80cm. Ik laat ‘m 60cm maken. 40cm vond ik weer eng met de grote en losse benen :+

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 17:01

Daihyo schreef:
Hier geen automatische hooibak. Maar ik ga het mezelf wel makkelijker maken en heb mij een hooibak cadeau gedaan. Met dak en deurtje. Ik ga er zelf een slowfeeder voor maken waar 1 baaltje in kan. Of gewoon losse plakken. Na de nattigheid leek me dat wel een goed idee. Deze komt op de verharding te staan bij stal. Geen rommel meer in de stal, dan blijft die netjes en geen hooi op zand. Hier kan ik prima voor 1 dag hooi in gooien en aanvullen met hooinetten op de andere plekken als de bodem fatsoenlijk is.
En die paar dagen dat het dan niet zo is, dan voer ik alleen in de bak en lopen ze maar wat minder.
Over 5 weken is hij klaar.
[ [url=m/TbMD0p.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/dRUpM0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi hooi huisje!
Ben benieuwd hoe het je bevalt, ik volg je ervaring ff!
Ben je niet bang v hout knagen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 17:33

Nee, daar ben ik niet bang voor. Ze hebben hier meer hout om op te knagen, maar behalve de bast van de wilgentakken, blijven ze overal van af. Ik ben eerder bang voor schuren. Dat doen ze wel :+
Maar ook daar heb ik een oplossing voor die ik binnenkort ga maken. Namelijk 1 van de berkenbomen vrij maken en draad omleggen, zodat ze daar kunnen schuren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 18:58

Blaze1994 schreef:
Dankjewel wat slim!

Hebben je paarden inmiddels het ritme door wanneer hij open gaat? Bij mij staan ze ook op gras met strook begrazing maar ben benieuwd of ze dalijk door gaan hebben wanneer ze wel en niet kunnen eten. Zou sneu zijn als ze het elke keer net mis lopen :+

IBC vaten zijn hier helaas te hoog en breed voor m'n pony. Ga een smallere maar bredere maken die eindigt bij haar hals aanzet

Wij hebben ook ibc vaten en die zijn laag vanwege shetlander(s) maar ik vind het ergens ook wat onhandig. Er wordt meer gemorst bij een lage bak naar mijn idee.
Heb bij andere mensen gezien als ze hoger zijn, er minder hooi naast ligt.

Wij hebben vanwege de veulens wel de metalen frames eraf gehaald.

Mijn quarter veulen staat er elke dag gewoon in -O- Is niet de bedoeling, maar hij doet het al vanaf een paar weken oud en wie weet houdt het ooit op........

De houten bakken zijn ook laag. Heeft hij ook in gestaan, maar die geven niet mee en heeft hij ook al eens gesloopt met eruit stappen.

Mooi huisje Daihyo. Scheelt wel als hooi ook droog en schoon blijft.

Ik wil ook zoveel mogelijk hooiplekken, maar op slechte dagen is het nutteloos om overal aan te bieden en hebben we gewoon teveel verlies, maar ze moeten toch eten. Dan laat ik een andere dag weer plekken leeg en moeten ze weer meer bewegen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:03

Nou, dat laatste dus inderdaad. Op de slechte dagen zal ik dan alleen bij de verharding voeren. Of eventueel nog onder de bomen. En als de bodem weer goed is, dan de andere plekken weer.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 22:48

Blaze1994 schreef:

Niet helemaal antwoord op je vraag, maar wij hebben dit wel overwogen ook met accu en zonnepaneel. Uiteindelijk ben ik voor de haybutler van PaddockTweaks gegaan. Zeer tevreden mee. Zijn ook echt gemaakt voor buiten én werken op batterij. Staan hier nu 2 maanden en zou nu al niet meer zonder kunnen. Ik zocht trouwens iets wat óók geschikt was voor mijn shetjes, en dit werkt gewoon goed :)

Hier is de "winterpaddock" weer opgedroogd en de gewone track bijna. Het was ook echt even super nat, maar de wadi's hebben goed hun werk gedaan. Ik moet wel zeggen dat ik met slecht weer ook makkelijk vanaf maak. Ik vul wel de voerautomaten en voer verder zoveel mogelijk in stal of op de stoep :+

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 23:07

Blaze1994 schreef:
Dankjewel wat slim!

Onze paarden hebben alleen het hooi om te eten. In het begin liet ik hem vrij lang open staan steeds, langer dan nodig was om aan de eet-uren te komen.
Het duurde 1 tot 2 weken denk ik dat ze het ritme van openen door hadden. Het maakt trouwens ook geluid. Toen ben ik de tijd wat gaan verkorten.
Ik merkte dat ze na verloop van een paar maanden relaxter met het eten omgingen; ze kwamen niet gelijk aanlopen als de bakken open gingen, en gingen er ook bij weg tussendoor. Dat was ook fijn om te zien.
Nu heb ik er 2 veulens bij, en mijn oude pony mist 6 kiezen, dus laat ik ze de hele nacht open staan. Ook dat gaat goed.
Mijn Haflingerveulen heeft alleen wel ontdekt dat ze gewoon haar hoofd in de bak kan laten en door kan eten als-ie dicht gaat.... -O- Gelukkig doet ze dat slechts een enkele keer.