Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:07

ohjajoh6 schreef:
Even heel blond nu hoor: maar waarom niet alle 4 de hoeven een mustang rol geven?

Ik ben er even vanuit gegaan dat Penny alleen hb is aan haar voorbeentjes; je wilt de teen graag ontlasten en zorgen dat ze makkelijker / met minder pijn kan lopen. Achter is dan meestal niet zo nodig. Mijn merrie heeft tot nu toe alleen voor mustang roll gekregen, niet achter.

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:15

Mustangrollen doe ik standaard aan alle voeten. Bij HB soms zelfs door de witte lijn. Wordt je paard erg gelukkig van.

Verstopping heb ik 1 x gehad. Schrik me ook dood. Inderdaad wat gemasseerd en toen was het weg. Maar dat hoef ik niet nog een x.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:18

Wat betreft slokdarmverstopping nog een tip die ik ooit van een dierenarts kreeg: theedoek nat maken en in de magnetron verwarmen. De doek vervolgens over en onder de verstopping tegen de slokdarm aandrukken. Door de warmte ontspannen en verwijden de kringspieren iets en soms is dat net genoeg. Je beschadigt minder dan bij masseren.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:19

Ziet er inderdaad vreselijk uit!
Masseren helpt gelukkig in de meeste gevallen afdoende, ergste geval ooit meegemaakt dat het met een waterslang moest worden door geduwd, maar met een luchtcompressor??
Echt nooit van gehoord :=
Geloof ook niet dat ik die dierenarts erbij zou willen hebben :o

Hoe is het nu?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:20

Klinkt interessant, Wilma!
Iets om te onthouden :j

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:22

Slokdarmverstopping met een luchtcompressor oplossen... ik geloof dat ik dan eerder zelf met de tuinslang aan de gang zou gaan. Of een andere DA bellen.

Bij mijn merrie heeft de hoefsmid tijdens haar ergste bevangenheid (door voordroog, nota bene "nee hoor, prima geschikt voor pony's" _-:( ) de hoefwand weggevijld tot de witte lijn. Vond ie doodeng, dus steeds bellen met mijn DA die hem aanmoedigde. En dat ook nog op kerstavond. Mijn hoefsmid heeft het nog steeds over de nasi die we (warm en wel) voor hem hadden meegenomen, is inmiddels 10 jaar geleden :')

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:27

CalvinenGino, Ik kan je geen advies geven over stro, gebruik het niet.

Shirley, ben gewoon moe van alles. Maar heb wel weer mooi een paar positieve, fijne gebeurtenissen in de pocket! :D Vandaag ook erg leuk gespeeld/getraint met Nick op het blok.
Ik ben hard op weg om er nu al een MAFlinger van te maken ipv een haflinger.
Foto's ervan staan in m'n VVDD topic van Nick.

Krijg ook nare bedenkingen met een compressor in de slokdarm???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:28

Dacht ook dat lona dood ging bij de eerste keer slokdarmverstopping, doodeng om mee te maken.

En ik heb de ballen verstand van mustang rollen hoor, maar wat fabster zei klinkt logischer: iets met gelijke monniken, gelijk bekappen :+ grapje.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:41

Goed zo, Evelien!
Daar moet je je aan optrekken!
Aan fijne gebeurtenissen en fijne vooruitzichten, dat worden weer fijne herinneringen :(:)

Leuke woordspeling, Claudia :D

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:58

het is een woning waar wij 8 stallen willen maken en het heeft 5 hectare grond. Inprincipe wil ik ze van half 9 tot 4/5half buiten hebben.
Momenteel staan ze nu ook ze op pension en dat bevalt goed.
Ik wil dan zelf mesten. Het gaat voornamelijk ook grote (sport) paarden. Dus een kilo of 10 hooi per dag.
Zijn er ook die strohaksel gebruiken?

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 23:03

Azmay, let je wel op dat je paard niet teveel gaat drinken? Pulp zet natuurlijk uit door vocht. Ik ken een paard dat in de ton bietenpulp gedoken was. Paard hebben ze daarna op stal gezet. Hij heeft in de nacht uiteindelijk toch nog koliek gekregen. Ze denken dat hij extreem veel is gaan drinken nadat hij de droge pulp op had. De pulp is dus in het lichaam gaan uitzetten.
Het hoe en wat weet ik niet meer (ik was toen 12), maar ik wilde je toch even waarschuwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 06:21

Shirley schreef:
Doe je die peuter toch weg ;)

Vrouw naar mijn hart :D .

Mijn vorige merrie had af en toe ook een slokdarm verstopping. Ook hier kreeg ik het altijd met wat masseren weg. Goede tip Wilma!

Hoe gaat het nu met jouw Diva? (mijn jonkie heet ook Diva)

Oh bah karev, wat een gedoe toch steeds met die idioten die in paarden snijden!

Surelee, fijn dat het wat beter lijkt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-09-16 06:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 06:34

Wendy schreef:
@tinky: wat jammer dat het toch nog niet goed genoeg gaat... als ik iets kan doen... ik heb toch vakantie :)

Ahww... lief van je <3 ik heb nu eigenlijk alleen maar rust nodig, veel liggen, veel stilte en vooral weinig geestelijk stimulatie.

Paard mishandeld -:(- bah... zieke geesten...

Slokdarmverstopping oplossen met een comressor?? Ehmmm... :?
Hopelijk is het inmiddels nu weer beter... is naar zo'n verstopping :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 06:37

Tinky :(:)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 07:34

Misschien had hij wel een lekke band en had daar een compressor voor nodig :P

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:42

azmay jeetje schrikken :(:)
Ik vermoed dat hij niet met de luchtslang in je paard wil blazen maar misschien wel de compressor wilde gebruiken voor iets.

ohjajoh ben ik ook voor, alle 4 de voeten moeten goed kunnen afrollen, dus ook de achterbenen maar vaak hebben ze voor hb en is het daar het belangrijkste.

tinky sterkte :(:)

Misselijk van die mishandeling -:(-
Wat jullie misschien niet meegekregen hebben maar in Wallonie, franstalig Belgie, zijn inmiddels al 4 paarden een oor afgesneden en maar 1 paard heeft dat overleefd. ;(

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:47

spatter schreef:
Misselijk van die mishandeling -:(-
Wat jullie misschien niet meegekregen hebben maar in Wallonie, franstalig Belgie, zijn inmiddels al 4 paarden een oor afgesneden en maar 1 paard heeft dat overleefd. ;(

4 al??? Ik wist van die ene bonte. Maar ik wist niet dat er nog meer waren. 8)7
:r
Maarja zag vandaag op FB ook een doodgeslagen kat voorbij komen. Mensen die haat hebben tegen bepaalde dingen uiten dat.. of het nou dieren of mensen zijn. Helaas houdt dat nooit op.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:49

Ja dat Had ik gezien spatter. Afschuwelijk.

Karev loopt ook slecht momenteel. Va n de ijzers af gekomen di. Wilde het weer op blote voeten proberen ook ivm de winter. Nou die kon wo bijna niet lopen. Nu ietsje beter maar nog lang niet ok. Nou was ze altijd al gevoellig op blote voeten. Smid komt ma weer voor ijzers. Dit kan ik niet aanzien hoor..

Weide probleem ook opgelost. De boer heeft ook nog een kleiner stukje. 1/3 van wat ik nu huur. Die ga ik volgend jaar huren. Kunnen ze overdsg paar uurtjes grazen en hoeven ze geen halve ha kaal te vreten en dik worden.

Ze hoeven er niet van te leven maar gaat me puur om ff lekker knabbelen en paard zijn. Voer veel liever hooi.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 10:00

Vorig zomer heeft Marinka een slokdarmverstopping gehad. Ze ging me bijna dood. Ik heb haar er voor weg geschopt. De dieren arts had ik een half uur daarvoor gebeld. En toen direct weer dat het helemaal fout ging. Toen hij er was complimenteerde hij mij met mijn standvastigheid. Marinka had het anders niet gehaald. Er zat een verstopping van zo'n 50 cm. Met een slang spoelen inderdaad. Maar niet om het weg te drukken. Er gaat water in en dat laat je er weer uitlopen. Daar gaat dan een stukje verstopping met mee. dit dan steeds herhalen tot het loskomt.

Altijd goed opletten bij verstopping, want ook al is het de slokdarm ze kunnen stikken in hun speeksel. En ook daarna kunnen ze een longontsteking oplopen doordat er speeksel in de longen is gekomen. Marinka lag echt voor dood op de grond. Haar ogen waren al helemaal weg gedraaid en het duurde zeker een halve minuut voor ze ook maar een reactie gaf op mijn getrek en geschop.

Wilde daar snel even op reageren het staat me nog zo in het geheugen. Verder wel gelezen, maar weet het niet zo goed meer. Drukke dag vandaag. Mannetje is ook nog jarig. Dus ga vlug door. Fijne dag iedereen.

PS met mijn knieën gaat het een stuk beter.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 10:03

Goh ik maar denken dat ik als enigste veel dieren had, nouja 9 shetlanders en een paard plus een bijna bejaarde hond.

Schrikken zeg Azmay!
Gelukkig dat het nu beter gaat..

Bah paarden mishandeld gatver wat lopen er toch zieke mensen hier rond..

Helaas jammer karev dat het niet lukt zonder ijzers, gelukkig komt hij weer ijzers onder zetten.

hier gaat alles goed met de ponys, ik zit te denken om ons paard met twee shetlanders te verhuizen naar nieuw stuk weiland alleen staat daar niet echt schuilstal, dit land van ons is weer goed aangegroeid en meer gras dan waar ze nu op staan.. Krijgen nu hooi bijgevoerd.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 10:03

Oh wat heftig Kvulden! Goed dat je zo opgetreden hebt.
Fijn dat het beter gaat met je knie en gefeliciteerd met je mannetje :)

edit.
Janinevv, Bliksem en Nick hebben op dit moment ook geen schuilstal. Hij staat er wel hoor, maar is aan vervanging toe. Te gevaarlijk om ze daar in te laten staan. Als het echt noodweer is kan ik ze in de gewone stal zetten. MAar nu staan ze 24/7 buiten zonder dat ze in de schuilstal kunnen. En dat gaat goed.
Wel wordt de schuilstal natuurlijk klaargemaakt voordat de herfst echt begint. Maar op het moment gaat het prima zonder!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 10:08

@kvulden: gefeliciteerd! Grappig, mijn man is ook jarig vandaag :D
@karev: fijne oplossing zo :) Balen van de ijzers, maar ik zou het idd ook niet té lang aanzien. Al vraag ik me dan altijd wel meteen af wat er dan precies mis gaat in die voeten.
@azmay: hoe is het nu?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 10:09

Wendy, Jij ook gefeliciteerd met je mannetje!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 10:11

Chasey bedankt!
Het is dan bedoeling voor korte tijd hoor dan mogen ze weer terug naar hun oude plekkie maar dan hebben ze mooier stuk land :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 10:13

Nou volgens mij kan dat prima hoor, zolang het weer nog een beetje schappelijk blijft.