Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 12:44

Misschien heel stom van mij Mallootje...hadden jullie de palen niet beter achter de platen kunnen zetten?Mest kan nogal veel kracht uitoefenen.
Hier ook palen achter het gaas geplaatst om die reden namelijk ;)

Mallootje

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 12:53

Volgens kennissen die het ook zo hebben gedaan lukt het prima.. Wilde graag de palen binnenin omdat dat er vanuit de tuin mooier uitziet en zij hebben het ook zo, dus ik hoop dat het inderdaad gaat houden :) En if not fiksen we het wel weer ;)

Marloes25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:36

Wij hebben de palen ook binnenin. Tot nu toe houdt het het nog ;)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:03

[***] schreef:
Tcm zou een probiotica kuur niks voor je paard zijn? Ik meen te hebben gelezen dat hij een lichte jkk vergiftiging heeft gehad? Kan best zijn dat de darmflora behoorlijk van slag is?

Ik heb het nog staan ,kan het best wel op voeren nu, hij krijgt nu ook gemalen mariadistelzaadjes. Vandaag was hij sinds een tijdje weer erg vrolijk en liep ook weer een stuk beter, gelukkig.

Het hooi is mooi en ruikt lekker, maar toch weet ik niet of er giftige planten in zit...dat geeft wel weer een rot gevoel..

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:34

Dar is altijd lastig tcm62. 100% garantie heb je denk ik nooit maar ik vind de kans bij Duits hooi toch iets groter op ongewenst spul. Ik zou het nooit kopen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:02

Wij hebben ook zo'n constructie en mogen die toch echt opnieuw gaan doen... Hier heeft de mest het wel degelijk naar buiten gedrukt!

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:25

Wij hebben de palen ook aan de buitenkant. Vooral het moment van leeghalen geeft veel druk op de wanden (trekker met voorlader)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:57

Karev..ben onderhand wel genoodzaakt...van het weide hooi uit Nederland wordt hij moddervet en krijgt hij steeds darmproblemen...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:42

2 dagen hard zwoegen maar de rubber stalmatten liggen in de stallen. Hoera. Nu hopen dat ze er ook daadwerkelijk op willen gaan liggen waar ik voor vrees... De Shetlander was de enige die de nieuwe ondergrond maar niets vond. Die stond er op te schrapen tot en met.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:35

Yontheke schreef:
Wij hebben trouwens de Granuflex staltegels besteld bij Bos Rubber en gaan ze dit weekend in de stal plaatsen.
Kan trouwens niets dan goeds zeggen over Bos Rubber. Fijne mensen aan de telefoon en een super service. Gisteren iets na de middag de tegels besteld en ze zijn nu al geleverd.

Fijn te horen dat Bos Rubber goed bevalt! Bij mij ligt het er ook nog keurig bij.
En super dat je paard opknapt.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:44

Simone0308 schreef:
Wat hooi betreft: ik voer hier aan een KWPN'er, shet en draver 2 soorten graszaadhooi (engels raaigras en veldbeemt), omdat vooral de eerste twee groeien van de lucht. Ik geeft ze daarnaast weidehooi wat hier bij een lokale schapenboer vandaan komt, hij heeft altijd heel mooi spul (1e snede) in mooie pakjes voor een fijn prijsje. Hier krijgen ze niet zo veel van, dat is namelijk best rijk, maar in combinatie met het graszaadhooi gaat het prima.

Ik voer ook combi van weidehooi en graszaadhooi (veldbeemd). Ideaal voor de snel dikke Taar en de minipony. Taar krijgt nu wat meer weidehooi omdat het weitje vrij klein is en de voedingswaarde van het gras al lager dan aan het begin van het seizoen. 's avonds 1-2 plakjes en 's morgens 1 plakje. Pony krijgt dan een klein plukje en mag de restjes mee eten als Taar bijna klaar is. Verder voor de nacht en overdag een net met veldbeemd, hebben ze altijd iets te knabbelen. Soms is het 's morgens helemaal leeg, andere keer zit er nog wat in. Als het overdag heel warm is, loopt Taar soms even de stal in om wat hooi te eten.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 17:23

Taar_tje schreef:
Yontheke schreef:
Wij hebben trouwens de Granuflex staltegels besteld bij Bos Rubber en gaan ze dit weekend in de stal plaatsen.
Kan trouwens niets dan goeds zeggen over Bos Rubber. Fijne mensen aan de telefoon en een super service. Gisteren iets na de middag de tegels besteld en ze zijn nu al geleverd.

Fijn te horen dat Bos Rubber goed bevalt! Bij mij ligt het er ook nog keurig bij.
En super dat je paard opknapt.

Was hier toen ook snel geleverd en goede service. Fijn bedrijf!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 18:33

Tcm62 kun je niet aan gecertificeerd graszaad hooi komen?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 18:35

Hallo allemaal!

Lees nu een paar dagen mee in jullie topic en lijkt me leuk om ook mee te kletsen. Sinds 10 jaar woon ik met m'n ouders op een boerderij in Zuid Holland (Bollenstreek). Er is ondertussen al veel verbouwd/veranderd. We hebben 9 paardjes staan, enkele pension en de rest van mijn moeder en mij.
Zelf ben ik 21 jaar en werk ik fulltime, daarnaast breng ik heel veel tijd door op stal en vind ik het heerlijk om buiten bezig te zijn en het terrein netjes te houden. En natuurlijk om zo dicht bij de paarden te zijn en alles in eigen hand te hebben.

We hebben 3 paddocks, 1 met alleen schuilstal. Hier staan 2 ijslanders in pension
1 met 4 grote boxen met een gang eraan vast, hier staan onze eigen paarden + 1 pension paard.
En dan nog een pony paddock met 2 boxen. Hier staan 2 pensionpaarden en een shetje. Alle paarden staan 24/7 buiten en 's zomers op de wei. Verder hebben we dus weiland, een fijne rijbak, grote zadelkamer met kasten, kantine en poestplaats van alle gemakken voorzien. :)

Heb hier echt leuke huizen gezien en komen nuttige dingen voorbij!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 21:38

Yontheke...fijn dat het al ligt +:)+

Capriootje welkom :wave:

Hier vanmorgen de nieuwe billenkrabber 2.0 geïnstalleerd de Beta versie moest aangepast worden :D

Hij is al goedgekeurd maar had net camera niet bij de hand :P

Afbeelding

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 07:12

Een weekend vol pech, maar de achter en zijwanden van de stal staan.
Nu nog 2 uur knallen om te treinbilzen te leggen en dan komen ze de kraan terug halen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 08:52

Capriootje welkom!

Tinky handig zo'n billenkrabber, zoiets wil ik ook nog neerzetten.

Kirr hard gewerkt, fijn dat het is gelukt!

Voor mij dit weekend weer weinig (lees buiten voeren en mesten om) geen paardentijd. We hebben de tegelvloer in de woning gevoegd, wat een PIEPwerk! Het is wel mooi geworden. Deze week waarschijnlijk de keuken plaatsen, leuk!

Vraagje.. Ik haal altijd van die grote ronde balen voordroog (circa 500kg), helaas passen er maar 2 op de aanhanger waardoor we eigenlijk veel te veel tijd kwijt zijn aan het halen van die balen. Nu kan ik wel laten bezorgen maar we zitten een beetje met het lossen bij ons op het terrein omdat we geen tractor hebben. Als ze op de rol kant geladen worden kan hij er 8 brengen, als ze rechtop staan 14. Maar in het laatste geval moeten we ze dus ergens mee van de kar zien te krijgen. Hier in de buurt ook geen boerderijen waar we een tractor zouden kunnen lenen (allemaal plantenkwekers in deze omgeving). Wie weet heeft iemand van jullie een goed idee :)

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 09:46

He Daan, heb jij de Kooter als leverancier? Die heeft zo'n kooiaap aan zijn wagen hangen.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:13

Wat een handige billen krabber! Mijn paard pakt z'n hooi bak, gelukkig is hij stevig haha.

Hoezo veel pech Kirrr? Is het wel nog gelukt?

Leuk hoor, nieuwe vloer en keuken etc.! Allemaal mooi en nieuw. :D

Bij ons brengen ze 15 á 25 balen tegelijk en de boer heeft inderdaad een kooiaap mee en zet ze keurig op zijn plek. Misschien eens informeren wat er mogelijk is en of hij misschien een geschikte machine heeft staan.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:14

Die heb ik wel voor het vlas maar niet voor hooi. Zit overigens 5 minuten bij mij vandaan. Het hooi komt uit Zoeterwoude. De grote balen is niet praktisch qua halen, lossen etc maar ik ben zo tevreden over de kwaliteit en weet precies waar het vandaan komt en hoe het wordt gehooid etc, dat ik daar wel graag blijf halen. Hij heeft helaas niet zo'n machine op zijn wagen waarmee hij kan lossen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:17

Komen ze de balen niet brengen met een trekker?
Anders vragen of ze het komen brengen met een trekker die de balen ook kan lossen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:24

palousa_boy schreef:
Komen ze de balen niet brengen met een trekker?
Anders vragen of ze het komen brengen met een trekker die de balen ook kan lossen.

Zo doet mijn hooiboer dat idd :j

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:26

Ik weet eigenlijk niet waarmee hij ze komt brengen, maar als dat een optie was geweest had hij dat wel gedaan denk. Wellicht is het de afstand dat hij niet met de tractor komt, dat gaat natuurlijk niet zo snel (20 min met de auto + aanhanger).
Kan het in ieder geval wel even vragen aan hem.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 11:17

Leuk die billenkrabber! Mijn hebben vorige week nog een houten palox aka hooibak gemold, moet dus blijkbaar én op zoek naar een nieuwe bak, én op zoek naar een stevige krabpaal /3

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 11:37

Geen ervaring met ronde balen,vind het ondingen :P mijn boerman zet alles op z'n plek,heeft voldoende materiaal in huis om elke baal te tillen,klemmen en stapelen :)
Kun je geen grote voorraad neer laten zetten zodat hij maar 1x p/j langs hoeft te komen?

Billenkrabber is ideaal...gewoon een oude biels in de grond gerost :D Scheelt een hoop want ze schueren weinig tegen andere zaken aan.