Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 13:51

ooh Chasey ik zou zo mijn zomervakantie met die van jouw kinderen willen ruilen haha 6 weken ponykamp wat willen je kinders nog meer ;)

Ik vindt het op vakantie gaan echt een geregel hoor pff. Mijn broer en zijn vrouw komen nu hier thuis als een soort vakantie van hun zelf, super fijn maar wil wel alles kant en klaar en netjes voor ze achterlaten natuurlijk.

qua bodembedekking ben ik uitgekomen op gehakseld stro maar eigenlijk geen (gehakseld)koolzaadstro geprobeerd. Ik heb ook echt wel een leercurve gehad en ben ook voor het 'a merk' van equibedding gegaan. hier heel enthousiast, als je de slag te pakken hebt en een fijne mestvork, heb je een lekker zacht bed binnen een halve dag , makkelijk uit te mesten en minimaal afval. + het composteerd goed idd

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 14:15

DubbelFun schreef:
Zaagsel of houtkrullen?? Wezenlijk verschil :)

Ik heb wel eens gehakseld tarwestro gehad voor de cavia's (de paarden eten alles wat geen houtkrul is) en dat was fluweelzacht spul; fijn voor de pootjes maar mijn hele kamer lag vol als ze een sprintje trokken :D

Je hebt helemaal gelijk.... het zijn houtkrullen volgens mij (Allspan).

Bedankt voor alle tips/feedback. Ik denk idd dat het ook een "leercurve" is en kwestie van kijken wat fijn is. Om te beginnen gaat de mest op een aanhanger naar de boer, dus compacte afvoer spreekt me erg aan ;)
Dus misschien gewoon hier maar eens mee beginnen.

Sowieso hebben ze bij de boxen een individuele uitlooppaddock, dus ik hoop dat verbruik ín de box daarmee sowieso enigszins meevalt, maar ook dat gaan we zien.

Karin_deB

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 14:27

@Chasey, kan ik geen vakantie bij jou boeken :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 14:54

manzano schreef:
Sowieso hebben ze bij de boxen een individuele uitlooppaddock, dus ik hoop dat verbruik ín de box daarmee sowieso enigszins meevalt, maar ook dat gaan we zien.

Bij de meeste paarden is dat ijdele hoop; ze gebruiken de stal vaak als wc ;(
Én het is aan te raden om een schopstok/lat bij de deur te installeren, dan blijft de bedding ook beter ín de stal ipv naar buiten te worden gelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 15:28

Oh jongens ik heb me net toch een achterlijk fijne les gereden, Aurelia ging lopen als een malle joh. Ik kon haar gewoon bijna niet meer uitzitten _O-

Als het goed is heb ik vanavond filmpjes.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 15:41

Zelfde ervaringen als Lorette.

Vond de strokorrels zo’n fijn bed geven, maar bunzing Haflinger was zoooooo vies erop. Kostte me echt veel te veel geld. Heb er in no-time 1,5 pallet doorheen gedraaid :=
Maar ik ben wel een zeikerd, dat voorop gesteld. Getraumatiseerd door pensionstallen waar het altijd ellende was.

Met deze rapsodie heb ik 1 pak per stal per week. Nu in de zomer zag het er zo uit na 9 dagen alleen drollen verwijderen (eenmalig 9 dagen want ik heb doordeweeks geen tijd voor grote schoonmaak, dus gewoon terug naar elke zaterdag):

Afbeelding

Heb rapsodie (gehakseld koolzaadstro) de blauwe versie. Die is iets langer dan de groene. Ik vind het echt wel netjes zo. Bovenste stal is van de merrie, onder de bunzing.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 15:50

nou inderdaad heel netjes! voer jij ook niks op stal olympia? bij de mijne zie je nog wel wat kleurverschil vanwege restjes hooi. Verder ter referentie: ik heb een pismerrie en 'de smerigste ruin ooit' zoals hij genoemd werd op de pensionstallen hiervoor haha. ik laat de natte plekken echt helemaal verzadigen en schep ze er maar 1x per week uit. Heb de bodembedekking in een inloopstal en ze kunnen nu 24/7 naar buiten en in de winter doe ik alleen bij heel slecht weer snachts de deuren dicht. Ik gebruik precies 2 pallets per jaar

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:03

Ik heb juist het liefste de rode versie, nog iets fijner dan de groene. Blauw vind ik niet fijn uitmesten. Ik heb er wel rubber speeltuin matten onder dus ik hoef niet zo een dikke laag. Ik gebruik ook 2 pakken per week op 2 stallen (1 x halve container + 1 x hele container als stal). Maar bij mij ziet het er na een week niet zo mooi meer uit bij de grote, de kleine wel trouwens. Elke zaterdag idd het nat en smerige eruit en de rest vd week alleen drollen rapen...

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:13

Weet iemand hier waar ze luxe dressuur letters /bakletters verkopen?
Dus niet van die witte bordjes maar liefst losse letters. RVS of ander vergelijkbaar materiaal lijkt me wel mooi

Zoiets als hieronder
Afbeelding

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:16

Hahaha Silly zo werd mijn merrie ook genoemd. En haar stal was ook vies vies vies altijd. Ik had daar wel een idee over natuurlijk, en nu weet ik zeker: we werd niet goed/genoeg gemest of er lag onvoldoende stalbedekking in.

Ze is zelfs best schoon sinds ik haar aan huis heb. Weinig werk van. De ruin daarentegen… maar goed die is soortvan zindelijk nu. Poept inmiddels op 1 plek. Dat scheelt een beetje haha.

Ze eten bij mij uit slowfeeder hooinetten. 1 met hooi en 1 met stro. Sinds ik dat heb is het super netjes.

Oh ja ik heb ook rubber matten, maar daarnaast ook een dikke laag rapsodie. En drollen rapen doe ik met handschoenen aan. Dat vind ik snel en handig werken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:21

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:26

Ik sta juist met veel plezier op de strokorrels van Equibedding. Ik gebruik ongeveer een pallet per jaar per paard. Mijn andere paard moet helaas van het stro af en ga ik nu ook op de strokorrels zetten. Blijft netjes, wordt niet nat en ik heb ook geen last van hard blijvende korrels. Maar ik maak de korrels wel nat als ik ze in de stal doe (geef ze even kort een douche, gaan zeker geen emmers water in).

Het enige is dat ik het wel echt overal tegenkom in het stal want volgens mij gedragen muizen zich net zoals mieren en slepen ze er mee :7

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:36

Ik heb nu voor het eerst ook die stro korrels maar tot nu toe nog niet overtuigd ze te houden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:38

Ik heb diverse merken stro/hout-korrels gehad en ben er ook niet van overtuigd geraakt; veel te duur ivm houtkrullenverbruik, stuift als een malle als het warm is en klontert keihard in de stralen.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:54

Hier stuift echt niets, echt vele malen minder stof dan met gewoon stro. Wat ook de reden is dat de andere van het stro afgaat vanwege het stof.

Toch mooi om de verschillen te zien in ervaringen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 17:26

Olympia96 schreef:
Zelfde ervaringen als Lorette.

Vond de strokorrels zo’n fijn bed geven, maar bunzing Haflinger was zoooooo vies erop. Kostte me echt veel te veel geld. Heb er in no-time 1,5 pallet doorheen gedraaid :=
Maar ik ben wel een zeikerd, dat voorop gesteld. Getraumatiseerd door pensionstallen waar het altijd ellende was.

Met deze rapsodie heb ik 1 pak per stal per week. Nu in de zomer zag het er zo uit na 9 dagen alleen drollen verwijderen (eenmalig 9 dagen want ik heb doordeweeks geen tijd voor grote schoonmaak, dus gewoon terug naar elke zaterdag):

[ [url=m/ACAfxL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb rapsodie (gehakseld koolzaadstro) de blauwe versie. Die is iets langer dan de groene. Ik vind het echt wel netjes zo. Bovenste stal is van de merrie, onder de bunzing.

Dat ziet er netjes uit!!
En ik was inderdaad benieuwd naar de verschillende kleuren Rapsodie haha. Maar lees al dat het persoonlijk is qua ervaring

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 17:36

DubbelFun schreef:
manzano schreef:

Bij de meeste paarden is dat ijdele hoop; ze gebruiken de stal vaak als wc ;(
Én het is aan te raden om een schopstok/lat bij de deur te installeren, dan blijft de bedding ook beter ín de stal ipv naar buiten te worden gelopen.

Tnx voor de tip!!
Ja dat zal idd wel. Maar als ze verder lekker buiten staan stampen ze het hopelijk niet de hele nacht door de stal zoals nu...

(Laat me nog maar even in de waan :') )

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 17:42

Als alles goed gaat, ga ik dinsdag deze meneer ophalen. 6 weken op proef :) Maar ik ga er natuurlijk even vanuit dat hij blijft ;) Frans volbloed.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 17:45

Flinke oren :D
De rest is vast ook heel leuk :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 18:08

Ja dat was ook mijn idee al :') Ik wil nog een nieuwe naam en zat al aan eeyore te denken :+

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 18:13

Wat leuk!!! Kan hij goed luisteren haha.

Wat fijn dat je hem op proef kan zeg.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 18:18

Proficat Prairy! Heb je nog foto's? Franse volbloed klinkt als een mooi type paard!

Chasey: wat een heerlijke foto's, genieten zo <3

Elska is vandaag gecremeerd, ik mag haar as donderdag of vrijdag gaan ophalen. Ze zal hier thuis op de wei uitgestrooid worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 18:38

Eeyore is mijn vaste 'gezelschap' op mijn 'buro':)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 18:39

@solleke: geeft dat geen vreemd gevoel??
Ik heb nog regelmatig een vreemd gevoel bij de plek waar ik Missy heb laten inslapen...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 18:43

Solleke wat "fijn" dat zo te kunnen doen.

Prairy gefeliciteerd.
Dat vraagt om meer foto's :j