Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:43

Wat een hoop dieren zeg!

Ik heb 1 klein hondje, 1 pony en een 2 jarige peuter. En eigenlijk vind ik dat al 1 te veel. :P Hele kunst om ze allemaal genoeg aandacht en verzorging te geven.

Shirley

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:44

Doe je die peuter toch weg ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:48

Shirley schreef:

:D _O-

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:13

jadybabe ik heb wel schapen laten slachten en in een ver verleden , wat hertjes waar niks mee te beginnen was.
Kippen doe ik zelf slachten, nouja vooral de haantjes.

Het is natuurlijk niet leuk maar ik kan me er wel toe zetten.
Het heeft er ook wel mee te maken dat die haantjes vervelend worden , beginnen te vechten met mijn favoriete haan, die een doetje was(helaas inmiddels vosse-voer) en dan gaat het een stuk makkelijker.

De schapen liet ik slachten door een thuisslager(die heb je in Belgie) maar ik was er wel bij zodat ik zeker wist dat het vlot en goed gedaan werd.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:25

Shirley schreef:

Die zijn ook erg vermoeiend, heb dr ook 1 van 2 en een hyperstuiterbal van 6

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:41

Fijn dat het meevalt met de pony Sure_lee!

Zelf slachten en consumeren klinkt indd heel mooi.. Je weet zeker dat een dier een goed leven heeft gehad en (als je daar ook nog bij blijft) op een dierwaardige manier geslacht wordt..
Maar ik moet er niet aan denken om daar bij te zijn.. Ik vind inslapen al gruwelijk.. Laat staan als er bloed bij komt kijken

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 17:24

@sure: fijn dat het mee lijkt te vallen nu... ook fijn dat je er zelf ook iets aan kunt bijdragen of niet?
@chasey: alles goed meid? Wees lief voor jezelf he?
@tinky: wat jammer dat het toch nog niet goed genoeg gaat... als ik iets kan doen... ik heb toch vakantie :)

Zelf dieren hebben voor de slacht is ook iets wat wij in de toekomst nog zouden willen :j Maar tot die tijd eet ik vooral vlees van adressen waarvan ik weet dat de dieren het goed hebben. Eens per jaar rundvlees van een boer uit Olst, verder nog her en der wat adresjes voor rundvlees (decora herefords uit Eibergen, een boerderij in Delden). Varkensvlees haal ik tegenwoordig altijd bij Veldvarkens in Zelhem, die zitten ook wel op facebook. Vorige week nog geweest voor een pakket vlees en worsten. Toen meteen maar weer even biggetjes gekeken, wat zijn die toch geweldig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 18:45

Shirley schreef:

:') _O- Mafkadet dat je er ook bent!

Fijn om te horen van Penny andere Shirley.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 18:47

De haantjes slacht en eet ik hier ook zelf. Niet leuk, maar wat moet, dat moet.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 19:09

Shirley schreef:

_O-
Dat was ook mijn eerste gedachte

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 19:25

Shirley schreef:

Je haalt me de woorden uit de mond... ehh vingers :D

Sure_lee, als je toch aan het vijlen gaat: even een mustang roll maken bij de voorvoetjes van Penny, dan kan ze makkelijker afrollen. Mijn merrie was daar in haar hb-periodes altijd erg gelukkig mee; nu doen we nog een ieniemienie rolletje, maar dat is meer voor mijn idee, geloof ik :o

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:29

Ghehe peuter weg...

Wij hebben 2 katten 1 hond en 2 pony's. Genoeg!

Mijn vader grapt wel eens dat als de paarden niet willen luisteren, hij ze de diepvries laat zien.
Ik zei als er 1 geslacht moet worden krijg jij hem in de vriezer.

Ik zou mijn ponys niet willen eten, wel zou ik ze (ook beroepshalve, slager) willen ontleden omdat me dat reuze interessant lijkt.

Bah hier is 15 km verderop weer een geval vd beul bekend gemaakt. Paard van een kennis van me is afgelopen nacht mishandeld..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:33

Nee...Is dat die bonte merrie uit Veendam?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:36

Even goed geschrokken, mijn vriend had per ongeluk droge pulp bij het geweekte gedaan ipv brok en toen hij zich dat bedacht had hij het eruit gehaald en toch gevoerd. Dacht hij dan..
Dus stond een pony met een heel flinke verstopping. Beestje wist niet waar ze het zoeken moest rn wilde liggen en lopen en flemen en watnog. Ze had al eerder een verstoppingkje gehad maar dat was alleen wat flemen.

Dus ik de dierenarts bellen en die zegt heb je een luchtcompressor? IK verwachtte eigenlijk dat hij zou zeggen dat ik even een uurtje of zo moest masseren en terug bellen als het niet beter werd. En ik dacht ook dat ze niet meteen met een compressor aan de gang gingen normaal, of heb ik het dan fout? Heb erg weinig vertrouwen in de bretreffende dierenarts maar hij zit nou eenmaal hier in het dorp.. -O-

Ik was jullie trouwens helemaal kwijt dus lees morgen de 100 ofzo paginas wel die ik gemist heb :+

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:55

Ja klopt Shirley. .verschrikkelijk.
Even je paard doorblazen Azmay? Raar advies toch hihi..

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:57

Oei Azmay!
En nu?
Wat doen ze dan met die compressor?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:08

-Namiro- schreef:
Oei Azmay!
En nu?
Wat doen ze dan met die compressor?

Ze begon weer vrolijk te kijken en te eten dus heb de dierenarts afgebeld.
Zag het toch al niet helemaal zitten dat hij met een compressor in "mijn baby" paardje zou gaan blazen eigenlijk, tenminste dat was geloof ik het plan :?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:17

Compressor?? Vraag me af wat hij van plan was. Was dat geen grapje??

Oei pulp is gevaarlijk niet eens voor slokdarm maar ook voor de maag. Als dat gaat uitzetten. .. Fijn dat het wat beter gaat nu. Zou even niks laten eten nu

Dat de arts uit dorp komt hoeft toch niet dan meteen jouw arts te zijn . Mijne zit in ell ook 30 min verderop terwijl er genoeg dichterbij zijn

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:19

Slokdarmverstopping?
Heb ik veel ervaring mee helaas.. al moet ik afkloppen.. het is alweer lang geleden..
Mijn advies is masseren en wachten.. bijna altijd lossen ze het zelf op al ziet het er soms heel naar uit en kan het best een tijdje duren..
De dierenarts komt er wel voor maar nooit heel erg spoed omdat het eigenlijk iets redelijk onschuldig is.. normaal gaan ze dan met een slang via de neus naar de maag.. maar dat is een smerig karweitje waar de dierenarts liever voor past is mijn ervaring..
Maar goed ik kan het bij mijn paard door ervaring goed inschatten wanneer hij er last van heeft en de ernst.. dat is natuurlijk anders dan als je 't nooit mee maakt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:21

Lynn_Nikita schreef:
Compressor?? Vraag me af wat hij van plan was. Was dat geen grapje??

Oei pulp is gevaarlijk niet eens voor slokdarm maar ook voor de maag. Als dat gaat uitzetten. .. Fijn dat het wat beter gaat nu. Zou even niks laten eten nu

Nee hij was bloedserieus >;)

Diva heeft net ook nog gedronken en ik kan haar nu niet van het gras af houden. Zal blij zijn als ze morgen ochtend weer bedelend voor het hek staat. Die arme vriend van me was helemaal uit zijn doen dat hij bijna zijn paardje vermoord had. Heb hem maar verteld dat het zo'n vaart nog niet zal lopen :(:)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:23

Hilary schreef:
Sure_lee, als je toch aan het vijlen gaat: even een mustang roll maken bij de voorvoetjes van Penny, dan kan ze makkelijker afrollen. Mijn merrie was daar in haar hb-periodes altijd erg gelukkig mee; nu doen we nog een ieniemienie rolletje, maar dat is meer voor mijn idee, geloof ik :o

Heb ik gedaan :j

Phoe zo'n verstopping lijkt me ook vreselijk. Maar een compressor??

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:23

Ey Dames,
Ik kom hier even binnen vallen ;)
Wij zijn bezig met een nieuw huis waar we de paarden aan huis willen gaan zetten, en ook een paar stallen verhuren.
Maar wat zijn jullie ongeveer kwijt aan stro?
Ik had berekend, voor het hooi een 10kg per dag dat dat een 50 euro zal zijn.
Maar ik hoor graag van jullie wat jullie ervaringen zijn.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:41

Dat is van Veel afhankelijk. Heb je ze lang of kort op stal, voer je gras bij, is het een koud jaar of warm of nat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:51

Even heel blond nu hoor: maar waarom niet alle 4 de hoeven een mustang rol geven?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:54

@CalvinenGino: wie mest er uit, jijzelf? Hoeveel baaltjes reken je normaal per week? Mijn paarden staan op houtkrullen, dat red ik met een pak per week, omdat ik vrij precies ben aan het uitmesten. Maar op mijn vroegere pensionstal waren er meiden die er een pak per dag in gooiden, omdat het toch bij de prijs in zat :+
@azmay: dat is schrikken he? Toen mijn oudje dat had schrok ik ook enorm, ze stond er zo sneu bij... hopelijk is ze morgen weer helemaal de oude!